خون دماغ در تابستان | دلایل و درمان خون دماغ

خون دماغ در تابستان

یکی از شایع ترین بحران های گوش، حلق و بینی (ENT) که در اورژانس یا مراقبت های اولیه دیده می شود، اپیستاکسی (خون دماغ) است. خون دماغ در تابستان شایع است و می تواند نشان دهنده یک مشکل پزشکی شدید باشد. پارگی رگ های خونی می تواند باعث خونریزی در جلو و عقب بینی شود. از آنجایی که این رگ های خونی بسیار ظریف هستند، به راحتی خونریزی می کنند.

تابستان خشک و گرم است که برای بینی شما ناخوشایند است. رطوبت کم در تابستان می تواند باعث خشک شدن مخاط محافظ حفره بینی شود. حفره بینی شما به دلیل از بین رفتن مخاط خشک می شود که می تواند منجر به خونریزی شود. گرما پیامد منفی دیگری نیز دارد زیرا تابستان ها آلرژی را تشدید می کند که ممکن است منجر به خونریزی بینی شود.

با شستن بینی با آب سرد و اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می توان از خونریزی بینی جلوگیری کرد.

انواع خون دماغ

خون دماغ قدامی و خون دماغ خلفی انواع اصلی خونریزی بینی یا اپیستاکسی هستند.

شایع ترین نوع خونریزی بینی، خونریزی قدامی بینی است که بیش از 90 درصد از کل خونریزی های بینی را تشکیل می دهد. از دست دادن خون از رگ های خونی در تیغه بینی - که محل تلاقی عروق است - باعث این خونریزی بینی می شود. این خونریزی های بینی معمولاً به راحتی قابل کنترل هستند و ممکن است در راحتی در خانه درمان شوند.

معمولاً مشخص است که خونریزی های خلفی بینی در افراد مسن شیوع کمتری دارد و بیشتر از افراد جوان اتفاق می افتد. این نوع خونریزی بینی در اثر خونریزی از شریان پشت بینی ایجاد می شود. در اکثر موارد با خونریزی خلفی بینی، بستری شدن در بیمارستان برای جلوگیری از خونریزی ضروری است.

دلایل مختلفی برای خونریزی های مکرر بینی وجود دارد. به دلیل درجه حرارت بالا که ممکن است باعث شکستن اعصاب شود، خونریزی بینی در تابستان و خونریزی بینی در زمستان بسیار شایع است.

استفاده گسترده از NSAID ها و سایر داروهای رقیق کننده خون که از لخته شدن خون به راحتی جلوگیری می کنند، مشکلات مزمن الکل یا کلیوی، ناهنجاری های عروقی در بینی، و انواع متغیرهای دیگر باعث می شود که درمان این بیماری بسیار دشوارتر شود.

خون دماغ در تابستان

پیشگیری از خون دماغ در تابستان

خون دماغ در تابستان معمولاً قابل توجه نیست و به راحتی می توان آن را متوقف کرد، با وجود این واقعیت که ممکن است کمی نامرتب باشد. اگر در طول تابستان مستعد خونریزی بینی هستید، در اینجا چندین راه حل ساده وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

  • در تابستان از بیرون رفتن خودداری کنید.
  • اگر نمی توانید، کلاه بپوشید و بینی خود را با یک روسری تا شده یا پارچه نخی بپوشانید تا هوای گرم خارج نشود. کولرها و کولرهای هوا در اتاق به مرطوب نگه داشتن هوا و جلوگیری از خشک شدن بینی کمک می کنند.
  • زمانی که بینی شما به دلیل سرماخوردگی گرفتگی دارد، آن را به شدت پاک نکنید.
  • خونریزی بینی را می توان با مالیدن یخ روی بینی کنترل کرد. یخ به کاهش بزرگ شدن رگ های خونی کمک می کند.
  • حتما وعده های غذایی حاوی ویتامین C مصرف کنید. لخته شدن خون توسط میوه ها و سبزیجاتی مانند گواوا، کلم پیچ، خردل، جعفری، پرتقال، توت فرنگی و لیمو کمک می کند.
  • توصیه می شود برای مرطوب نگه داشتن سوراخ های بینی، صورت خود را با آب سرد بشویید.
  • بخار همچنین مفید است زیرا مجاری تنفسی را تمیز می کند، حفره بینی را مرطوب و محافظت می کند و ناراحتی بینی را به حداقل می رساند.
  • از مصرف الکل، دخانیات و نوشیدنی‌های گرم خودداری کنید زیرا باعث افزایش تعداد سلول‌های خونی در پوشش داخلی بینی شما می‌شوند.
  • هنگامی که خونریزی متوقف شد، خون در داخل بینی لخته می شود. تمیز کردن بینی با حوله کاغذی مرطوب یا زمانی که خیس است توصیه می شود.

چه زمانی به دنبال کمک پزشکی باشیم؟

فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید اگر:

  • بعد از 30 دقیقه خونریزی مداوم از بینی وجود دارد.
  • خون زیادی از جلوی بینی شما خارج می شود.
  • خونریزی با علائم اضافی مانند فشار خون بیش از حد، سرگیجه، ناراحتی قفسه سینه و/یا ضربان قلب سریع همراه است.
  • خونریزی سه تا چهار بار در هفته یا بیشتر از یک بار در ماه اتفاق می افتد.

درمان احتمالی خون دماغ در تابستان

برای درمان خونریزی قدامی می توان از فشار مستقیم حداقل به مدت 10 دقیقه استفاده کرد. برای جلوگیری از خونریزی، از بیمار بخواهید با فشردن بینی روی نوک غضروفی (به جای قسمت های استخوانی) برای چند دقیقه، فشار مستقیم ثابتی را اعمال کند. اگر جواب نداد، می توانید از داروهای منقبض کننده عروق مانند اکسی متازولین یا فوم ها یا ژل های ترومبوژنیک استفاده کنید. قبل از اقدام به درمان، حذف هرگونه لخته با ساکشن بسیار مهم است. دو دلیل برای این وجود دارد: لخته مانع از رسیدن هر دارویی به شریان می شود و در صورت نیاز به بسته بندی، لخته می تواند به داخل نازوفارنکس فشار داده شود و آسپیره شود.

خون دماغ

اگر درمان‌های موضعی شکست خوردند، یک معاینه بینی برای یافتن رگ و سوزاندن آن با نیترات نقره انجام دهید. اگر این کار جواب نداد، بسته بندی قدامی بینی لازم است. این کار را می توان با استفاده از مواد بسته بندی قابل جذب جراحی یا فیبریلار یا با وسایلی مانند بالون اپیستاکسی قدامی یا تامپون بینی انجام داد.

برای جلوگیری از سوراخ شدن سپتوم، به طور انحصاری از نیترات نقره برای سوزاندن شریان خون سپتوم در یک طرف سپتوم استفاده کنید. انعقاد حرارتی یک روش دردناک است که فقط باید در مواقع اضطراری انجام شود. اگر بادکنک یا تامپون در دسترس نباشد، می توان از گاز وازلین سنتی استفاده کرد.

اگر هیچ کدام از این موارد کارساز نباشد، ممکن است خونریزی از حفره بینی فوقانی یا خلفی رخ دهد. خونریزی شدید از هر دو سوراخ بینی و خونریزی فعال در حلق خلفی از علائم احتمالی هستند. تامپون‌های بینی بلندتر (7.5 سانتی‌متری) که فشار خلفی بیشتری ایجاد می‌کنند، در دسترس هستند و می‌توانند در این مورد استفاده شوند. از آنجایی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان، مشاهده تله متری و گاهاً لوله گذاری دارد، بسته بندی رسمی خلفی بینی فقط باید توسط پرسنل متخصص انجام شود. این با افزایش خطر عواقب، از جمله نکروز فشاری، عفونت، یا هیپوکسی، و همچنین احتمال رفلکس بینی-قلبی (Ref) مرتبط است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/