مادرها این ۱۴ الیاف را برای لباس و منسوجات مد نظر داشته باشند

Untitled

از دید کاربران مُد و متخصصان این صنعت، ارتباط نزدیکی بین الیاف طبیعی و تولید با در نظر داشتن استانداردهای کیفی و پایدار منسوجات وجود دارد. الیاف طبیعی با ریشه حیوانی و گیاهی رایج‌ترین متریال مورد استفاده در لباس‌ها و سایر منسوجات‌اند.

الیاف نساجی طبیعی، ریشه گیاهی یا حیوانی دارند. الیاف نساجی طبیعی و گیاهی از ریشه دانه‌هایی مثل پنبه، از برگ درختانی مثل سیسال، از ساقه‌هایی مثل کتان و پوسته‌هایی مثل نارگیل به دست می‌آیند.

در فرایند تولید لباس برای افراد، به ویژه کودکان درک این نکته بسیار اهمیت دارد. در زمان انتخاب و خرید البسه حتما باید به جزییات مهمی همچون جنس یا متریال پارچه توجه کنیم و آن‌ها ا بشناسیم. به طور مثال آگاهیم که شاخص‌ترین تولید کننده لباس نوزاد در ایران یعنی بی سی سی پروتکل های تولیدی خود را بر همین مبنا یعنی الیاف و متریال درجه یک بنا نهاده است.

۱. آباچا

آباچا که به عنوان کنف مانیل هم شناخته می‌شود، از پوسته برگ اطراف ساقه گیاه آباچا گرفته می‌شود که از خانواده موز است. آباچا یک الیاف برگی است که به خاطر مقاومت در برابر اثرات مخرب آب شور، سبکی و بلندی الیاف که به بیش از 3 متر می‌رسد، ارزشمند است.

۲. پنبه

پنبه به صورت گلوله‌هایی در اطراف دانه‌های گیاه رشد می‌کند و سلولز خالص است. پنبه رایج‌ترین الیاف نساجی طبیعی مورد استفاده در سراسر جهان است و مطمئنا قهرمان اصلی صنعت نساجی است. پنبه دو نوع استثنائی با بالاترین کیفیت ممکن دارد: پنبه مصری و پنبه پیما.

از پنبه به طور گسترده در صنعت مُد-در پارچه‌های کشباف پهن و پوشاک بافتنی-و منسوجات خانگی استفاده می‌شود. پنبه در ترکیب با سایر الیاف طبیعی و مصنوعی مثل ابریشم مصنوعی، پلی‌استر، اسپندکس و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. پنبه ارگانیک

بزرگ‌ترین شرط پایداری، استفاده از پنبه‌های ارگانیک معتبر است. پنبه‌های ارگانیک با اجتناب از آفت‌کش‌های مصنوعی یا شیمیایی و دانه‌های اصلاح‌شده ژنتیکی، امکان استفاده کارآمد و پایدار از منابع طبیعی را فراهم می‌کنند. مقاله دیگرم در مورد پنبه ارگانیک و مُد جزئیات بیشتری ارائه می‌دهد.

۴. کویر یا الیاف نارگیل

کویر یک نوع الیاف کوتاه و زبر است که از پوسته نارگیل به دست می‌آید و بر دو نوع است: الیاف قهوه‌ای که از نارگیل‌های رسیده به دست می‌آید و الیاف نازک و سفید که از پوسته‌های نارگیل سبز و نارس گرفته می‌شود.

از کویر سفید به دلیل مقاومت در برابر آب دریا در تولید طناب و لوازم دریانوردی استفاده می‌شود. الیاف قهوه‌ای در تولید منسوجات خانگی و حتی در صنعت خودرو کاربرد دارد.

۵. کنف

الیاف کنف از ساقه گیاه به دست می‌آید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گیاه آن است که مقادیر زیادی کربن جذب می‌کند. کنف با برخورداری از 70% سلولز، یک رسانای حرارتی عالی است؛ رنگ‌ها را به خوبی جذب می‌کند، جلوی اشعه فرابنفش را می‌گیرد، در برابر کپک مقاوم است و خواص ضد باکتریایی طبیعی دارد.

تحولات اخیر در «پنبه‌زنی» کنف می‌تواند درب‌های بازار مُد را به روی این الیاف باز کند. از الیاف کنف بسیار بلند در تولید پارچه‌های پیچیده مثل کتان استفاده می‌شود که در صنعت نساجی کاربرد دارند. ترکیب کنف با پنبه، کتان، ابریشم و پشم، به کنف لطافت بیشتری می‌بخشد و در عین حال استحکام و دوام آن را افزایش می‌دهد.

۶. لینن (کتان)

لینن یکی از قوی‌ترین الیاف گیاهی در طبیعت است؛ بنابراین، یکی از اولین مواردی بوده که در تولید لباس و منسوجات به کار گرفته شده است. لینن‌ها بر اساس گونه‌هایشان انواع مختلفی دارند. انواع اصلی لینن عبارتند از کتان معمولی و کتان چند ساله.

لینن پارچه‌ای با مقاومت مکانیکی بالا و الاستيسيته (انعطاف) اندک است؛ بنابراین به راحتی چروک می‌شود. لطافت آن با شستشو بیشتر می‌شود. از آنجایی که لینن به سرعت آب را جذب و رها می‌کند، و با توجه به اینکه یک رسانای حرارتی عالی است، ارزش قابل ملاحظه‌ای دارد و در تولید لباس در مناطق گرمسیر استفاده می‌شود. لباس‌های لینن خنک و راحت بوده و نماد ظرافت و زیبایی در مُد تابستانی هستند.

۷. رامی

رامی سفید و به نرمیِ ابریشم است. رامی یکی از قوی‌ترین الیاف طبیعی است که از نظر جذب و تراکم شبیه کتان است. خاصیت ارتجاعی اندکی دارد و به آسانی رنگ می‌شود. الیاف رامی دارای شکاف‌های عرضی هستند که آن را بسیار شکننده می‌کند، اما باعث می‌شود که گردش هوا بهبود پیدا کند. از الیاف قوی رامی برای ساخت طناب و تور استفاده می‌شود. رامی از طریق نخ‌کشی به یک رشته نازک و بسیار براق تبدیل می‌شود که در تولید لباس کاربرد دارد.

پارچه‌هایی که 100% از رامی تهیه شده‌اند، سبک هستند، حس ابریشمی دارند اما ظاهرشان شبیه لینن است. به طور معمول، با توجه به اینکه قابلیت ارتجاعی و مقاومت آن بسیار اندک است، رامی به راحتی با سایر الیاف نساجی ترکیب می‌شود یا برای بهبود ویژگی‌های سایر الیاف بکار می‌رود. برای مثال، جهت کاهش چروک‌خوردگی پشم یا افزایش استحکام پنبه از رامی استفاده می‌شود.

۸. سیسال

سیسال یک الیاف بسیار سخت و غیر کشسانی است که در صنعت مُد کاربرد دارد. از این الیاف به نسبت کم و در ترکیب با سایر الیاف در ساخت لوازم جانبی و تزئینی خانه استفاده می‌شود. در حال حاضر سیسال عمدتا در صنایع مبل‌سازی، خودروسازی و دریایی کاربرد دارد و همیشه با الیاف دیگر ترکیب می‌شود.

۹. جوت

جوت از ساقه گیاهی به همین نام گرفته می‌شود و رشد و برداشت آن بسیار آسان است. جوت یکی از ارزان‌ترین الیاف طبیعی در حوزه تولید است. این الیاف به دلیل درخشندگی بالایی که دارد به الیاف طلایی معروف است. جوت یکی از قوی‌ترین الیاف طبیعی گیاهی است و از نظر حجم تولید پس از پنبه در رتبه دوم قرار دارد.

جوت قابلیت جذب ضعیفی دارد، بنابراین اگر در معرض رطوبت قرار گیرد به سرعت خراب می‌شود. رسانایی حرارتی جوت ضعیف است، اما خواص عایق و ضد الکتریسیته ساکن دارد.

۱۰. کاپوک

کاپوک یک فیبر سفید شبیه به مو است که از دانه‌های درختی به نام سیبا (Ceiba Pentandra) گرفته می‌شود. کاپوک به دلیل درخشندگی شبیه ابریشم است و به عنوان پنبه ابریشم هم شناخته می‌شود. الیاف کاپوک ضعیف و کوتاه است، در برابر رطوبت مقاوم بوده و بافتی نرم و درخشان دارد. بیشترین حجم تولیدات آن در حوزه منسوجات خانگی است.

۱۱. پشم گوسفند

عرضه محدود و کیفیت استثنائی پشم گوسفند، این الیاف را به پرمصرف‌ترین الیاف نساجی حیوانی در صنعت مُد و نساجی بدل کرده است. پشم الیافی با ظاهر مجعد، الاستیک و لطیف است که رطوبت را به آسانی جذب می‌کند و عایق حرارت است. این ویژگی‌ها باعث شده که لباس‌های پشمی راحت و گرم باشند. پشم الیافی با عملکردها و ضخامت‌های مختلف است که آن را به یک جنس عالی برای تولید لباس و لوازم مُد روز بدل کرده است.

۱۲. موی شتر

این الیاف که از شترهای باختری دو کوهان به دست می‌آید، الیافی نرم و لطیف است که به دلیل کیفیت بالا و عرضه اندک، به طور خاص در بخش منسوجات مجلل بکار گرفته می‌شود. برای تولید اقلام انحصاری، موی شتر را با کشمیر ترکیب می‌کنند. در موارد دیگر، به دلیل گرانی آن را با پشم معمولی ترکیب می‌کنند تا قیمت نهایی لباس کاهش پیدا کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/