چرا زود عصبانی می شوم؟ | دلایل و درمان عصبانیت سریع

عصبانیت سریع

همه خشم را تجربه کرده اند؛ شدت خشم شما می تواند از آزار عمیق تا عصبانیت شدید متغیر باشد. طبیعی و سالم است که هر از گاهی در واکنش به موقعیت های خاص احساس عصبانیت کنید اما گاهی اوقات مردم یک خشم غیرقابل کنترل را تجربه می کنند که اغلب تشدید می شود، به خصوص زمانی که تحریک جزئی باشد. در این حالت خشم یک احساس عادی نیست بلکه یک مشکل اساسی است.

چه چیزی باعث بروز مشکلات خشم و عصبانیت سریع می شود؟

خشم از منابع مختلفی سرچشمه می گیرد و می تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از محرک های رایج خشم عبارتند از:

  • مشکلات شخصی، مانند از دست دادن ترفیع در محل کار یا مشکلات روابط
  • مشکلی که توسط شخص دیگری ایجاد می شود مانند لغو برنامه ها
  • رویدادی مانند ترافیک بد یا تصادف رانندگی
  • خاطرات یک رویداد آسیب زا یا خشمگین

در موارد دیگر، مشکل عصبانیت سریع ممکن است ناشی از آسیب های اولیه یا رویدادهایی در زندگی یک فرد باشد که شخصیت او را شکل داده است. در برخی موارد، تغییرات هورمونی نیز می تواند باعث عصبانیت شود، و همچنین برخی از اختلالات روانی می تواند باعث عصبانیت شود.

علائم مشکل عصبانیت چیست؟

برخی از علائمی که نشان می دهد عصبانیت شما طبیعی نیست عبارتند از:

  • عصبانیت که بر روابط و زندگی اجتماعی شما تأثیر می گذارد
  • احساس اینکه باید خشم خود را پنهان یا نگه دارید
  • تفکر منفی مداوم و تمرکز بر تجربیات منفی
  • دائماً احساس بی حوصلگی، عصبانیت و خصومت می کند
  • اغلب با دیگران مشاجره می کنند و در این روند عصبانی تر می شوند
  • وقتی عصبانی هستید خشونت فیزیکی داشته باشید
  • تهدید به خشونت علیه مردم یا اموال آنها
  • ناتوانی در کنترل خشم
  • احساس اجبار به انجام یا انجام کارهای خشونت آمیز یا تکانشی به دلیل احساس عصبانیت، مانند رانندگی بی احتیاطی یا تخریب چیزها
  • دوری از موقعیت‌های خاص به دلیل مضطرب یا افسرده شدن در مورد طغیان‌های عصبانیت خود

 معیارهای تشخیصی برای مشکل خشم چیست؟

خشم به خودی خود یک اختلال روانی ایجاد نمی کند، بنابراین هیچ تشخیص مشخصی برای مشکلات خشم در ویرایش جدید راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) وجود ندارد. با این حال، بیش از 32 اختلال روانی - مانند اختلال شخصیت مرزی و اختلال انفجاری متناوب - را فهرست می‌کند که شامل خشم به عنوان یک علامت است. این امکان وجود دارد که مشکل عصبانیت شما ناشی از یک اختلال روانی باشد.

اگر مشکل عصبانیت سریع درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر با مشکل عصبانیت خود کنار نیاورید، ممکن است روزی به نقطه ای برسد که دست به کاری افراطی و پشیمان کننده بزنید. خشونت یکی از نتایج احتمالی است. ممکن است آنقدر عصبانی شوید که در نهایت بدون اینکه قصد انجام آن را داشته باشید به خود یا کسی که به او اهمیت می دهید آسیب بزنید.

اگر مشکوک هستید که مشکل عصبانیت دارید، مهم است که به دنبال کمک حرفه ای باشید. با پزشک خود صحبت کنید تا او را به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی روانی معرفی کند که بتواند به شما کمک کند.

عصبانیت سریع

چگونه می توانید عصبانیت خود را در خانه مدیریت کنید؟

چندین راه مفید برای کنترل خشم و عصبانیت سریع در خانه وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره کرده‌ایم.

تکنیک های آرامش بخش

اینها شامل تنفس عمیق و به تصویر کشیدن صحنه های آرامش بخش در ذهن شماست. هنگام تلاش برای استراحت، از اعماق ریه های خود نفس بکشید، دم و بازدم را به آرامی به صورت کنترل شده انجام دهید. یک کلمه یا عبارت آرامش‌بخش را تکرار کنید، مانند «آرامش بگیرید» یا «آرامش بگیرید».

همچنین ممکن است بخواهید یک تجربه آرامش بخش را از روی حافظه یا تخیل خود تجسم کنید. تمرینات آهسته و شبیه یوگا نیز ممکن است به آرامش بدن شما کمک کرده و به شما احساس آرامش دهد

بازسازی شناختی

تغییر طرز فکر می تواند نحوه ابراز خشم خود را تغییر دهد. وقتی فردی احساس عصبانیت می کند، اغلب برای او آسان است که به طرز چشمگیری فکر کند. مهم است که بر بیان افکار منطقی و نه غیرمنطقی تمرکز کنید.

از استفاده از کلمات "همیشه" و "هرگز" در افکار و گفتار خود اجتناب کنید. چنین عباراتی نادرست هستند و می توانند باعث شوند احساس کنید عصبانیت شما موجه است، که آن را بدتر می کند. این کلمات همچنین می تواند به دیگرانی که ممکن است در تلاش برای کمک به شما برای رسیدن به راه حلی برای مشکلتان باشند آسیب برساند.

حل مشکل

خشم می تواند ناشی از مشکلات بسیار واقعی باشد. در حالی که برخی از عصبانیت ها زمانی توجیه می شوند که چیزی طبق برنامه پیش نمی رود، این عصبانیت نیست که به شما در رفع مشکل کمک می کند. بهترین راه برای نزدیک شدن به موقعیتی که شما را عصبانی می کند این است که روی راه حل تمرکز نکنید، بلکه دریابید که چگونه به مشکل رسیدگی کنید.

شما می توانید این کار را با ایجاد یک برنامه و چک کردن مرتب با آن انجام دهید تا بتوانید مرتباً پیشرفت خود را بررسی کنید. اگر راهی که مشکل در نهایت حل می شود دقیقاً آنطور که برنامه ریزی کرده اید نیست، ناراحت نشوید. فقط بهترین تلاش خود را بکنید.

ارتباط با دیگران

زمانی که مردم احساس عصبانیت می کنند، تمایل به نتیجه گیری سریع دارند که می تواند نادرست باشد. هنگامی که با عصبانیت بحث می کنید، سرعت خود را کم کنید و قبل از سرزنش کردن، به پاسخ های خود فکر کنید. به یاد داشته باشید که در مکالمه به صحبت های طرف مقابل گوش دهید. ارتباط خوب می تواند به شما کمک کند تا قبل از تشدید عصبانیت، مشکلات را حل کنید.

چگونه یک متخصص می تواند به شما در مدیریت خشم کمک کند؟

یک متخصص پزشکی مانند روانپزشک یا روانشناس می تواند مداخلاتی را برای کنترل خشم شما توصیه کند. گفتار درمانی و همچنین کلاس های مدیریت خشم می تواند مفید باشد.

جلسات مدیریت خشم را می توان به صورت حضوری یا آنلاین انجام داد. همچنین می توان آنها را در یک کتاب مطالعه کرد. مدیریت خشم به شما یاد می دهد که چگونه ناامیدی های خود را زود تشخیص دهید و سپس آنها را برطرف کنید. این ممکن است شامل گفتن نیازهای خود به دیگران یا خودتان باشد و در عین حال آرام بمانید و کنترل موقعیت را بر عهده بگیرید (برخلاف داشتن یک طغیان عصبانیت).

این جلسات را می توان به تنهایی با یک مشاور یا با یک مشاور همراه با شریک زندگی یا یک گروه انجام داد. نوع، طول و تعداد جلسات به برنامه و نیازهای فردی شما بستگی دارد. این نوع مشاوره می تواند کوتاه باشد یا ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد.

هنگامی که جلسات را شروع می کنید، مشاور به شما کمک می کند تا محرک های خشم خود را شناسایی کنید و بدن و احساسات خود را برای علائم خشم مطالعه کنید. توجه و بررسی این علائم هشداردهنده یکی از گام‌های اولیه برای کمک به کنترل خشم است. بعداً، مهارت‌های رفتاری و روش‌های فکری را یاد خواهید گرفت که به شما کمک می‌کند با خشم خود کنار بیایید. اگر بیماری‌های روانی زمینه‌ای دارید، مشاور به شما کمک می‌کند تا آنها را مدیریت کنید و اغلب کنترل خشم را آسان‌تر می‌کند.

عصبانیت سریع نباید مانعی برای داشتن یک زندگی شاد و کامل شود. اگر خشم شدید را تجربه می کنید، به پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشت روانی خود مراجعه کنید. آنها به شما کمک می کنند تشخیص دهید که کدام درمان های حرفه ای ممکن است به شما در مقابله کمک کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/