همه چیز درباره میلیا یا لکه های شیری | میلیا در نوزادان و بزرگسالان

میلیا

کیست میلیوم یک برآمدگی کوچک و سفید رنگ است که معمولا روی بینی و گونه ها ظاهر می شود. این کیست ها اغلب به صورت گروهی یافت می شوند. کیست های متعدد میلیا نامیده می شوند. میلیا زمانی اتفاق می افتد که کراتین در زیر سطح پوست به دام می افتد. کراتین یک پروتئین قوی است که به طور معمول در بافت های پوست، مو و سلول های ناخن یافت می شود.

میلیا می تواند در افراد با هر قومیت یا سنی رخ دهد. با این حال، آنها در نوزادان شایع هستند. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا درباره میلیا، علل آنها و کارهایی که می توانید برای درمان آنها انجام دهید بیشتر بدانید.

علائم میلیا چیست؟

میلیا برجستگی های کوچک و گنبدی شکلی هستند که معمولاً سفید یا زرد هستند. آنها معمولاً خارش یا درد ندارند. با این حال، ممکن است برای برخی افراد ناراحتی ایجاد کنند. ملحفه ها یا لباس های زبر ممکن است باعث تحریک و قرمز شدن میلیا شوند.

کیست ها معمولا روی صورت، لب ها، پلک ها و گونه ها دیده می شوند. با این حال، آنها را می توان در سایر قسمت های بدن نیز یافت، مانند تنه یا اندام تناسلی. آنها اغلب با وضعیتی به نام مروارید اپشتین اشتباه گرفته می شوند. این وضعیت شامل ظهور کیست های سفید-زرد بی ضرر روی لثه و دهان نوزاد است. میلیا همچنین اغلب به اشتباه به عنوان "آکنه نوزاد" نامیده می شود.

 چه چیزی باعث میلیا می شود؟

علل در نوزادان با علل در کودکان بزرگتر و بزرگسالان متفاوت است.

نوزادان

علت میلیا در نوزادان ناشناخته است. اغلب با آکنه نوزاد اشتباه می شود که توسط هورمون های مادر ایجاد می شود. برخلاف آکنه نوزاد، میلیا باعث التهاب یا تورم نمی شود. نوزادانی که میلیا دارند معمولاً با آن متولد می شوند، در حالی که آکنه نوزاد تا دو تا چهار هفته پس از تولد ظاهر نمی شود.

کودکان بزرگتر و بزرگسالان

در کودکان بزرگتر و بزرگسالان، میلیا معمولاً با نوعی آسیب به پوست همراه است. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاول ناشی از یک بیماری پوستی، مانند اپیدرمولیز بولوزا (EB)، پمفیگوئید سیکاتریسیال، یا پورفیری پوستی تاردا (PCT)
  • آسیب های تاول مانند پیچک سمی
  • آسیب طولانی مدت آفتاب
  • استفاده طولانی مدت از کرم های استروئیدی
  • روش های بازسازی پوست، مانند درم ابریژن یا لیزر

اگر پوست توانایی طبیعی خود را برای لایه برداری از دست بدهد، میلیا نیز می تواند ایجاد شود. این می تواند در نتیجه افزایش سن رخ دهد.

انواع میلیا چیست؟

انواع میلیا بر اساس سنی که کیست ها در آن ایجاد می شوند یا علت ایجاد کیست ها طبقه بندی می شوند. این انواع نیز در دسته های اولیه یا ثانویه قرار می گیرند.

میلیاهای اولیه مستقیماً از کراتین به دام افتاده تشکیل می شوند. این کیست ها معمولا در صورت نوزادان یا بزرگسالان دیده می شود. میلیاهای ثانویه شبیه به هم به نظر می رسند، اما بعد از اینکه چیزی مجاری منتهی به سطح پوست را مسدود می کند، مانند پس از آسیب، سوختگی یا تاول ایجاد می شوند.

میلیا نوزاد

میلیای نوزادان میلیا اولیه محسوب می شود. در نوزادان ایجاد می شود و در عرض چند هفته از بین می رود. کیست ها معمولا در صورت، پوست سر و بالا تنه دیده می شوند. طبق گفته بیمارستان کودکان سیاتل، میلیا در 40 درصد نوزادان تازه متولد شده رخ می دهد.

میلیا

میلیا اولیه در کودکان بزرگتر و بزرگسالان

کیست ها را می توان در اطراف پلک ها، پیشانی و روی اندام تناسلی یافت. میلیای اولیه ممکن است در عرض چند هفته ناپدید شود یا چند ماه طول بکشد.

میلیای نوجوان

اختلالات ژنتیکی نادری که بر روی پوست تأثیر می گذارد می تواند منجر به میلیا نوجوانان شود. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سندرم کارسینوم سلول بازال نووید (NBCCS). NBCCS می تواند منجر به کارسینوم سلول بازال (BCC) شود.
  • Pachyonychia congenita. این وضعیت ممکن است باعث ضخیم شدن یا شکل غیر طبیعی ناخن شود.
  • سندرم گاردنر این اختلال ژنتیکی نادر ممکن است در طول زمان منجر به سرطان روده بزرگ شود.
  • سندرم Bazex-Dupre-Christol. این سندرم روی رشد مو و توانایی عرق کردن تأثیر می گذارد.

میلیا در پلاک

این وضعیت معمولاً با اختلالات پوستی ژنتیکی یا خودایمنی مانند لوپوس دیسکوئید یا لیکن پلان همراه است. پلاک Milia en می تواند بر پلک ها، گوش ها، گونه ها یا فک تأثیر بگذارد.

کیست ها می توانند چندین سانتی متر قطر داشته باشند. این بیماری عمدتاً در زنان میانسال دیده می شود، اما می تواند در بزرگسالان یا کودکان در هر سنی یا هر جنس رخ دهد.

چندین میلیا فوران

این نوع میلیا شامل نواحی خارش دار است که می تواند روی صورت، بازوها و بالاتنه ظاهر شود. کیست ها اغلب در یک بازه زمانی ظاهر می شوند که از چند هفته تا چند ماه متغیر است.

میلیای تروماتیک

این کیست ها در جایی ایجاد می شوند که آسیب به پوست رخ داده است. به عنوان مثال می توان به سوختگی و بثورات شدید اشاره کرد. کیست ها ممکن است تحریک شوند و در امتداد لبه ها قرمز و در مرکز سفید شوند.

میلیا چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما پوست شما را معاینه می کند تا بر اساس ظاهر کیست ها تشخیص دهد که آیا میلیا دارید یا خیر. بیوپسی ضایعات پوستی تنها در موارد نادر مورد نیاز است.

میلیا چگونه درمان می شود؟

هیچ درمانی برای میلیای نوزادان لازم نیست. کیست ها معمولا در عرض چند هفته از بین می روند.

در کودکان بزرگتر و بزرگسالان، میلیا در عرض چند ماه از بین می رود. اگر این کیست ها باعث ناراحتی شوند، درمان هایی وجود دارد که می تواند در از بین بردن آنها موثر باشد.

آنها عبارتند از:

  • سرما درمانی: نیتروژن مایع میلیا را منجمد می کند. این متداول ترین روش حذف است.
  • سقف زدایی: یک سوزن استریل محتویات کیست را تشخیص می دهد.
  • رتینوئیدهای موضعی این کرم های حاوی ویتامین A به لایه برداری پوست شما کمک می کنند.
  • لایه برداری شیمیایی: لایه برداری شیمیایی باعث می شود که اولین لایه پوست کنده شود و پوست جدید بیرون بیاید.
  • ابلیشن با لیزر: یک لیزر کوچک روی نواحی آسیب دیده متمرکز می شود تا کیست ها را از بین ببرد.
  • دیاترمی گرمای شدید کیست ها را از بین می برد.
  • کورتاژ تخریب: کیست ها با جراحی خراشیده و کوتر می شوند.

میلیا مشکلات طولانی مدت ایجاد نمی کند. در نوزادان، کیست ها معمولاً در عرض چند هفته پس از تولد از بین می روند. اگرچه ممکن است این فرآیند در کودکان بزرگتر و بزرگسالان بیشتر طول بکشد، میلیا مضر تلقی نمی شود. اگر وضعیت شما ظرف چند هفته بهبود نیافت، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند مطمئن شوند که این بیماری پوستی دیگری نیست.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/