بهترین زمان برای بچه دار شدن | از دیر شدن نترسید

بهترین زمان بچه دار شدن

به لطف پیشگیری از بارداری و در دسترس بودن گسترده فناوری‌های باروری، امروزه زوج‌ها نسبت به گذشته کنترل بیشتری بر روی زمان تشکیل خانواده خود دارند.

انتظار برای تشکیل خانواده امکان پذیر است، اگرچه می تواند باردار شدن را کمی سخت تر کند. باروری به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد و بچه دار شدن در مراحل بعدی زندگی می تواند خطر عوارض بارداری را افزایش دهد.

گفته می شود، هیچ "بهترین سن" برای باردار شدن وجود ندارد. تصمیم برای تشکیل خانواده باید بر اساس عوامل زیادی باشد - از جمله سن شما و آمادگی شما برای پدر و مادر شدن است.

بهترین سن برای باردار شدن

فقط به این دلیل که شما بیش از 30 یا 40 سال دارید به این معنی نیست که نمی توانید فرزند سالمی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد باردار شدن در هر مرحله از زندگی، ادامه مطلب را بخوانید.

در دهه 20 زندگی

زنان بارورترین سن هستند و بهترین شانس باردار شدن را در دهه 20 زندگی خود دارند. این زمانی است که شما بیشترین تعداد تخمک با کیفیت خوب را در دسترس دارید و خطرات بارداری شما کمتر است.

در سن 25 سالگی، شانس شما برای باردار شدن پس از 3 ماه تلاش کمتر از 20 درصد است.

در دهه 30 زندگی

باروری در حدود 32 سالگی به تدریج شروع به کاهش می کند. پس از 35 سالگی، این کاهش سرعت می یابد. زنان با تمام تخمک هایی که تا به حال خواهند داشت به دنیا می آیند - حدود 1 میلیون از آنها. تعداد تخم ها به مرور زمان کم می شود.

در سن 37 سالگی، تخمین زده می شود که حدود 25000 تخمک باقی بماند. در سن 35 سالگی، احتمال باردار شدن بعد از 3 ماه تلاش حدود 12 درصد است.

خطر سقط جنین و ناهنجاری های ژنتیکی نیز پس از 35 سالگی شروع به افزایش می کند. ممکن است در دوران بارداری یا در حین زایمان با عوارض بیشتری روبرو شوید. به همین دلیل، پزشک ممکن است غربالگری و آزمایشات بیشتری را برای شما و کودکتان توصیه کند.

در دهه 40 زندگی

کاهش شدید توانایی یک زن برای باردار شدن به طور طبیعی در 40 سالگی وجود دارد. در سن 40 سالگی، احتمال بارداری بعد از 3 ماه تلاش حدود 7 درصد است.

با گذشت زمان، کمیت و کیفیت تخمک های شما کاهش می یابد. تخمک‌های مسن‌تر می‌توانند مشکلات کروموزومی بیشتری داشته باشند، که احتمال تولد نوزادی با نقص مادرزادی را افزایش می‌دهد.

اکثر زنان در 40 سالگی هنوز هم می توانند بارداری و نوزادی سالم داشته باشند، اما خطرات در این دوران به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این خطرات عبارتند از:

  • زایمان سزارین
  • تولد زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • نقائص هنگام تولد
  • مرده زایی

شرایط پزشکی، مانند دیابت و فشار خون بالا، در زنان بعد از 35 سالگی شایع تر است. این موارد می تواند منجر به عوارض بارداری مانند دیابت بارداری و پره اکلامپسی شود. پس از 40 سالگی، پزشک ممکن است آزمایشات و نظارت بیشتری را برای بررسی عوارض احتمالی انجام دهد.

گزینه های باروری

اگر بیش از 35 سال دارید و بیش از 6 ماه است که برای باردار شدن تلاش کرده اید، ممکن است با مشکلات باروری دست و پنجه نرم کنید. پزشک یا متخصص باروری می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که چرا هنوز باردار نیستید و اقدامات بعدی را برای تلاش برای باردار شدن توصیه کنید.

فن‌آوری‌های کمک باروری (ART) می‌توانند به شما در باردار شدن کمک کنند، اما نمی‌توانند به طور کامل کاهش‌های مربوط به سن در باروری شما را جبران کنند. پزشکان مشکلات باروری در زنان را با داروهایی که تولید تخمک را تحریک می‌کنند و تکنیک‌هایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) درمان می‌کنند.

اما با افزایش سن، احتمال بارداری موفق با این روش ها کمتر می شود. گزینه دیگر استفاده از تخمک اهدایی سالم است. تخمک با اسپرم همسرتان بارور می شود و سپس به رحم شما منتقل می شود.

بهترین زمان بچه دار شدن

تخمک های خود را فریز کنید

اگر آمادگی تشکیل خانواده را ندارید اما می‌دانید که در آینده به آن نیاز خواهید داشت، ممکن است بخواهید تخمک‌های خود را در سال‌های اوج باروری فریز کنید.

ابتدا هورمون هایی را برای تحریک تولید تخمک مصرف می کنید. سپس تخم ها بازیابی و منجمد می شوند. آنها می توانند چندین سال منجمد بمانند. هنگامی که آماده استفاده از آنها هستید، تخمک ها ذوب می شوند و با اسپرم برای بارور شدن به آنها تزریق می شود. سپس جنین های به دست آمده در رحم شما کاشته می شوند.

یخ زدن تخمک های شما حاملگی را تضمین نمی کند. باردار شدن - حتی با تخمک های جوان تر - زمانی که شما در اواخر دهه 30 و 40 زندگی خود هستید دشوارتر است. اما می تواند اطمینان حاصل کند که تخم مرغ های سالم زمانی که آماده هستید در دسترس شما هستند.

باروری مردانه

باروری مرد نیز با افزایش سن کاهش می یابد. اما این فرآیند دیرتر اتفاق می‌افتد و معمولاً از حدود ۴۰ سالگی شروع می‌شود.

پس از آن سن، مردان حجم منی و تعداد اسپرم کمتری دارند. اسپرمی که آنها دارند نیز شنا نمی کنند. سلول‌های اسپرم مردان مسن‌تر نیز بیشتر از مردان جوان دارای ناهنجاری‌های ژنتیکی هستند.

هر چه مرد بزرگتر باشد، مدت بیشتری طول می کشد تا همسرش را باردار کند و شریک زندگی او بدون توجه به سن او در معرض خطر بیشتری برای سقط جنین است.

این بدان معنا نیست که یک مرد نمی تواند در 40 سالگی و بعد از آن بچه دار شود. اما ممکن است کمی دشوارتر از قبل در زندگی او باشد.

فواید دیر بچه دار شدن

انتظار برای باردار شدن علاوه بر اینکه به شما زمان می دهد تا شغل و رابطه خود را کشف کنید، مزایای دیگری هم برای شما و هم برای کودکتان دارد.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که مادران مسن صبورتر هستند و تمایل دارند فرزندان خود را کمتر فریاد بزنند و تنبیه کنند. فرزندان آنها نیز در مقطع ابتدایی مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری کمتری دارند.

تحقیقات همچنین منبع معتبری را نشان می‌دهد که کودکانی که از مادران بزرگ‌تر به دنیا می‌آیند عموماً سالم‌تر هستند و در نهایت نسبت به همسالان خود که از مادران جوان‌تر متولد شده‌اند، تحصیلات بهتری دارند.

انتظار برای باردار شدن حتی ممکن است به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید. مطالعه دیگری در سال 2016 نشان داد که شانس زندگی تا 90 سالگی در زنانی که بچه دار شدن را به تاخیر انداخته اند بسیار بیشتر است.

هیچ مدرکی وجود ندارد که تأخیر در فرزندآوری مستقیماً باعث هر یک از این تأثیرات شود. این احتمال وجود دارد که عوامل دیگری در مادران مسن‌تر به جز سن آنها نقش داشته باشد. اما این یافته‌ها نشان می‌دهند که انتظار مزایایی دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کتید؟

اگر سعی کرده اید باردار شوید اما شانسی ندارید، وقت آن است که به یک متخصص باروری مراجعه کنید. در اینجا زمان مراجعه به پزشک آمده است:

  • اگر زیر 35 سال سن دارید، ظرف یک سال پس از تلاش
  • اگر بالای 35 سال سن دارید، ظرف 6 ماه

زوج‌هایی که بیماری‌های ژنتیکی شناخته شده دارند یا کسانی که سقط جنین‌های متعدد داشته‌اند نیز باید با پزشک یا متخصص باروری مشورت کنند.

سال های سپری شده می تواند باردار شدن را چالش برانگیزتر کند. با این حال هنوز هم ممکن است در سنین 30 یا 40 سالگی فرزندی سالم داشته باشید.

در نهایت، بهترین زمان برای باردار شدن زمانی است که احساس خوبی داشته باشید. بی دلیل نیست که منتظر بمانید تا زمانی که در شغل و امور مالی خود اطمینان بیشتری پیدا کنید تا خانواده خود را شروع کنید.

اگر تصمیم گرفتید صبر کنید، ممکن است بخواهید با پزشک یا متخصص باروری مشورت کنید تا مطمئن شوید که پس از آماده شدن، هیچ مشکلی بر سر راه شما قرار نخواهد گرفت.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/