آیا HIV از طریق بوسیدن منتقل می شود؟ | افسانه ها و باورهای غلط

انتقال ایدز از طریق بوسیدن

در مورد نحوه انتقال اچ آی وی یا ویروس ایدز تصورات غلط زیادی وجود دارد ، بنابراین بیایید این مقاله را بخوانیم. ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می کند. HIV مسری است ، اما اکثریت قریب به اتفاق فعالیتهای روزانه شما هیچ خطر انتقال HIV را ندارد.

فقط برخی مایعات بدن - خون ، منی ، مایعات واژن ، مایعات مقعدی و شیر مادر - می توانند HIV را گسترش دهند. ویروس ایدز از طریق بزاق ، عرق ، پوست ، مدفوع یا ادرار قابل انتقال نیست. بنابراین ، خطر ابتلا به اچ آی وی از طریق تماس های منظم اجتماعی ، از جمله بوسیدن دهان بسته ، دست دادن ، نوشیدن مشروبات الکلی یا در آغوش گرفتن ، به این دلیل وجود ندارد که مایعات بدن در طی این فعالیت ها رد و بدل نمی شوند.

رایج ترین راه شیوع اچ آی وی از طریق رابطه جنسی ، از جمله رابطه دهانی و مقعدی است که توسط کاندوم محافظت نمی شود. ویروس همچنین می تواند با استفاده از سوزن های مشترک و استفاده از خون حاوی اچ آی وی منتقل شود.

افراد باردار مبتلا به HIV می توانند ویروس را در دوران بارداری ، زایمان و شیردهی به فرزند خود منتقل کنند. اما بسیاری از افراد مبتلا به اچ آی وی با انجام مراقبت های خوب قبل از تولد قادر به داشتن نوزادانی سالم و منفی در اچ آی وی هستند.

چگونه HIV منتقل نمی شود

HIV مانند ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا نیست. این بیماری فقط در صورت انتقال برخی مایعات از شخص HIV مثبت به طور مستقیم به جریان خون یا از طریق غشای مخاطی فرد منفی در HIV منتقل می شود.

اشک ، بزاق ، عرق و تماس غیررسمی پوست به پوست نمی توانند HIV را منتقل کنند.همچنین نیازی به ترس از ابتلا به HIV از طریق موارد زیر نیست.

بوسیدن

بزاق دارای رد پای ویروس است ، اما این مضر نیست. بزاق حاوی آنزیم هایی است که ویروس را قبل از اینکه فرصت انتشار پیدا کند ، تجزیه می کند. بوسیدن ، حتی "فرانسوی" یا بوسیدن با دهان باز ، باعث انتقال HIV نمی شود.

با این حال ، خون حامل HIV است. در موارد نادری که یک فرد HIV مثبت در دهانش خون وجود دارد - و کسی که یک بوسه دهان باز دریافت می کند زخم خونریزی دهنده ای نیز در دهان دارد (مانند خونریزی لثه ، بریدگی یا زخم باز) - یک بوسه دهان می تواند منجر به انتقال ویروس شود. با این حال ، تنها یک مورد مستند وجود دارد که در دهه 1990 گزارش شده است.

از طریق هوا

HIV مانند ویروس آنفولانزا یا سرماخوردگی از طریق هوا پخش نمی شود. بنابراین ، در صورت عطسه کردن ، سرفه کردن ، خندیدن یا نفس کشیدن در HIV ، HIV نمی تواند منتقل شود.

دست دادن

ویروس HIV بر روی پوست یک فرد HIV مثبت زندگی نمی کند و نمی تواند خیلی طولانی در خارج از بدن زندگی کند. با دست دادن یک فرد مبتلا به HIV ویروس سرایت نمی کند.

انتقال ایدز از طریق بوسیدن

اشتراک غذا یا نوشیدنی

از آنجا که HIV با بزاق پخش نمی شود ، اشتراک غذا یا نوشیدنی ، از جمله چشمه های آب ، ویروس را گسترش نمی دهد. حتی اگر غذا حاوی خون حاوی HIV باشد ، قرار گرفتن در معرض هوا ، بزاق و اسید معده ویروس را قبل از انتقال از بین می برد.

از طریق عرق

عرق HIV را منتقل نمی کند. HIV از طریق لمس پوست یا عرق فرد HIV مثبت یا از طریق اشتراک تجهیزات ورزشی قابل انتقال نیست.

از حشرات یا حیوانات خانگی

"H" در HIV مخفف "انسان" است. پشه ها و سایر حشرات گزنده نمی توانند HIV را گسترش دهند. گزش حیوانات دیگر مانند سگ ، گربه یا مار نیز نمی تواند ویروس را منتقل کند.

از طریق بزاق

اگر فرد HIV مثبت در غذا یا نوشیدنی تف کند ، خطر ابتلا به HIV وجود ندارد زیرا بزاق ویروس را منتقل نمی کند.

ادرار

HIV نمی تواند از طریق ادرار منتقل شود. به اشتراک گذاشتن توالت یا تماس با ادرار یک فرد HIV مثبت خطر انتقال ندارد.

خون خشک یا منی

HIV نمی تواند برای مدت طولانی در خارج از بدن زنده بماند. در صورت تماس با خون (یا مایعات دیگر بدن) که خشک شده یا مدتی در خارج از بدن بوده است ، خطر انتقال وجود ندارد.

چگونه HIV منتقل می شود

فردی که با ویروس اچ آی وی زندگی می کند تنها در صورت داشتن بار ویروسی قابل تشخیص ، می تواند ویروس را از طریق مایعات خاص بدن منتقل کند. این مایعات عبارتند از:

  • خون
  • منی
  • مایع واژن
  • مایع مقعدی
  • شیر مادر

برای انتقال ویروس ، این مایعات باید با غشای مخاطی (مانند واژن ، آلت تناسلی مرد ، راست روده یا دهان) ، بریدگی یا آسیب دیدگی تماس بگیرند یا مستقیماً به جریان خون تزریق شوند.

در اکثر موارد ، HIV از طریق فعالیت های زیر منتشر می شود:

  • داشتن رابطه جنسی مقعدی یا واژینال با کسی که HIV دارد بدون استفاده از کاندوم یا مصرف دارو برای جلوگیری از انتقال HIV

  • سوزن های مشترک یا تجهیزات مشترک برای تهیه دارو برای تزریق با کسی که HIV دارد استفاده می شود

HIV نیز ممکن است به این روشها منتقل شود ، اما معمول نیست:

  • از طریق یک فرد HIV مثبت که ویروس را در دوران بارداری ، زایمان و شیردهی به فرزند خود منتقل می کند (با این حال ، بسیاری از افراد مبتلا به HIV می توانند با داشتن مراقبت های خوب قبل از تولد ، نوزادانی سالم و منفی با HIV داشته باشند ؛ این مراقبت شامل آزمایش برای در صورت لزوم HIV و شروع درمان HIV
  • به طور تصادفی با یک سوزن آلوده به HIV گیر کرده است

راه های انتقال ایدز

در موارد بسیار نادر ، HIV می تواند به روش های زیر منتقل شود:

  • رابطه جنسی دهانی ، اگر فرد HIV مثبت در دهان همسر خود انزال پیدا کند و شریک زندگی او دچار بریدگی یا ضایعه شود
  • انتقال خون یا پیوند اعضا که حاوی HIV است (احتمال بروز این موارد اکنون بسیار نادر است - کمتر از 1 در 1.5 میلیون منبع معتمد - زیرا خون و اندام / بافت به طور دقیق برای بیماری ها آزمایش شده است)
  • غذایی که توسط شخصی که مبتلا به اچ.آی.وی است از قبل (از پیش تهیه شده) تهیه شده است ، اما تنها در صورتی که خون از دهان فرد هنگام جویدن با غذا مخلوط شود و شخصی که غذای جویده شده را دریافت می کند زخم باز در دهان خود داشته باشد (تنها گزارش این بین مراقبان و نوزادان بوده است
  • اگر فرد HIV مثبت پوست را گاز گرفته و بشكند ، باعث صدمه زياد به بافت شود (فقط چند مورد از اين مورد ثبت شده است)
  • خون حاوی HIV در تماس با زخم یا ناحیه ای از پوست شکسته است
  • اگر هر دو شریک خونریزی لثه یا زخم داشته باشند (در این حالت ویروس از طریق خون منتقل می شود نه بزاق)
  • به اشتراک گذاشتن تجهیزات تاتو بدون استریل کردن آنها بین موارد استفاده (هیچ مورد شناخته شده ای در ایالات متحده وجود ندارد که از این طریق به HIV مبتلا شود)

داشتن درک بهتر در مورد انتقال HIV نه تنها از شیوع HIV جلوگیری می کند ، بلکه از انتشار اطلاعات غلط نیز جلوگیری می کند. HIV نمی تواند از طریق تماس های گاه به گاه مانند بوسیدن ، دست دادن ، در آغوش کشیدن ، یا تقسیم غذا یا نوشیدنی (به شرطی که هر دو نفر زخم باز نداشته باشند) پخش شود.

حتی در حین رابطه جنسی مقعدی یا واژینال ، استفاده صحیح از کاندوم از شیوع HIV جلوگیری می کند زیرا ویروس نمی تواند از طریق لاتکس کاندوم حرکت کند.

در حالی که درمانی برای HIV وجود ندارد ، اما پیشرفت در داروهای HIV احتمال انتقال ویروس به شخص دیگر را در فرد مبتلا به HIV بسیار کاهش داده است.

اگر نگران هستید که ممکن است مایعات بدنی را با فردی که مبتلا به اچ آی وی است زندگی کرده اید ، از یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی در مورد پروفیلاکسی پس از مواجهه (PEP) سوال کنید. PEP می تواند جلوی تبدیل شدن ویروس به عفونت را بگیرد. برای موثر بودن باید طی 72 ساعت از زمان تماس گرفته شود.

آیا انتقال ایدز از طریق بوسیدن امکان پذیر است؟

انتقال ایدز از طریق بوسیدن موضوعی ناممکن است مگر اینکه خون در دهان فرد مبتلا به ایدز باشد و دهان و لثه شریک جنسی هم دچار زخم شده باشد، با این وجود هم احتمال انتقال ویروس ایدز بسیار کم است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/