خونریزی پس از یائسگی را جدی بگیرید

خونریزی بعد از یائسگی

خونریزی پس از یائسگی پس از آنکه زن یائسه شد ، در واژن وی رخ می دهد. هنگامی که یک زن 12 ماه بدون پریود باشد ، او یائسه می شود. به منظور جلوگیری از مشکلات جدی پزشکی ، زنان دارای خونریزی پس از یائسگی باید همیشه به پزشک مراجعه کنند.

خونریزی پس از یائسگی چیست؟

خونریزی از واژن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این موارد شامل چرخه قاعدگی طبیعی و خونریزی پس از یائسگی است. سایر دلایل خونریزی واژینال عبارتند از:

  • ضربه یا حمله
  • سرطان دهانه رحم
  • عفونت ها ، از جمله عفونت های دستگاه ادراری

اگر خونریزی واژینال دارید و یائسه هستید ، پزشک در مورد مدت خونریزی ، میزان خون ، درد اضافی یا علائم دیگری که ممکن است مرتبط باشد سوال می کند. از آنجا که خونریزی غیرطبیعی از واژن می تواند یکی از علائم سرطان دهانه رحم ، رحم یا آندومتر باشد، بنابراین شما باید خونریزی غیرطبیعی را توسط پزشک ارزیابی کنید.

چه عواملی باعث خونریزی پس از یائسگی می شود؟

به چند دلیل ممکن است خونریزی در زنان یائسه رخ دهد. به عنوان مثال ، زنانی که از درمان جایگزینی هورمون استفاده می کنند ممکن است خونریزی واژینال برای چند ماه پس از شروع هورمون ها داشته باشند. همچنین ممکن است زنی که فکر می کرد یائسه است شروع به تخمک گذاری کند. در صورت بروز این حالت ، خونریزی نیز ممکن است رخ دهد. انواع مختلفی از بیماری ها وجود دارد که می تواند باعث خونریزی پس از یائسگی شود. برخی از دلایل شایع عبارتند از:

  • پولیپ ها
  • هایپرپلازی آندومتر
  • سرطان آندومتری
  • آتروفی آندومتر

پولیپ رحم

پولیپ های رحم رشد غیر سرطانی هستند. اگرچه خوش خیم است ، اما برخی از پولیپ ها در نهایت ممکن است سرطانی شوند. تنها علامتی که بیشتر بیماران مبتلا به پولیپ تجربه می کنند خونریزی نامنظم است. پولیپ های رحم به ویژه در زنانی که یائسه شده اند شایع است. با این حال ، زنان جوانتر نیز می توانند آنها را بگیرند.

 هایپرپلازی آندومتر

هیپرپلازی آندومتر ضخیم شدن آندومتر است. این یک دلیل بالقوه برای خونریزی پس از یائسگی است. این غالباً در صورت وجود بیش از حد استروژن بدون پروژسترون کافی ایجاد می شود. بعد از یائسگی به طور مکرر در زنان رخ می دهد. استفاده طولانی مدت از استروژن می تواند منجر به افزایش خطر هیپرپلازی آندومتر شود. در صورت عدم درمان در نهایت می تواند منجر به سرطان رحم شود.

 سرطان آندومتری

سرطان آندومتر از رحم شروع می شود. آندومتر لایه ای از رحم است. علاوه بر خونریزی غیرطبیعی ، بیماران ممکن است درد لگن را تجربه کنند. این وضعیت غالباً زود تشخیص داده می شودو باعث خونریزی غیرطبیعی می شود که به راحتی متوجه می شود. برای درمان سرطان در بسیاری از موارد می توان رحم را برداشت.

آتروفی آندومتر

این وضعیت منجر به نازک شدن اندام داخلی می شود، این می تواند در زنان یائسه رخ دهد. با نازک شدن پوشش ، ممکن است خونریزی ایجاد شود. 

سرطان دهانه رحم

این خونریزی اغلب بی ضرر است. با این حال ، می تواند نشانه نادری از سرطان دهانه رحم باشد. سرطان دهانه رحم تمایل به پیشرفت آهسته دارد. پزشکان می توانند گاهی اوقات در طی یک معاینه منظم ، این سلول ها را شناسایی کنند. مراجعه سالانه به متخصص زنان می تواند به تشخیص زودهنگام و حتی پیشگیری از سرطان دهانه رحم کمک کند. این کار را می توان با نظارت بر آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی انجام داد. 

سایر علائم سرطان دهانه رحم می تواند شامل درد در هنگام رابطه جنسی یا ترشحات غیر طبیعی واژن ، از جمله در زنانی باشد که یائسه هستند.

علائم خونریزی پس از یائسگی

بسیاری از زنانی که خونریزی بعد از یائسگی را تجربه می کنند ممکن است علائم دیگری نداشته باشند. اما علائم ممکن است وجود داشته باشد. این می تواند به علت خونریزی بستگی داشته باشد. بسیاری از علائم در دوران یائسگی ، مانند گرگرفتگی ، اغلب در دوره یائسگی شروع به کاهش می کنند. علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در زنان یائسه مشاهده شود. علائمی که ممکن است در زنان یائسه دیده شود عبارتند از: 

  • خشکی واژن
  • کاهش میل جنسی
  • بیخوابی
  • بی اختیاری ادرار
  • استرس
  • افزایش عفونت های دستگاه ادراری
  • افزایش وزن

خونریزی پس از یائسگی

خونریزی پس از یائسگی چگونه تشخیص داده می شود؟

یک پزشک ممکن است معاینه فیزیکی و تجزیه و تحلیل تاریخچه پزشکی را انجام دهد. همچنین ممکن است به عنوان بخشی از معاینه لگن ، تست پاپ اسمیر را انجام دهند. این می تواند سرطان دهانه رحم را بررسی کند. پزشکان ممکن است از روش های دیگر برای مشاهده قسمت داخلی واژن و رحم استفاده کنند.

سونوگرافی از طریق واژن

این روش به پزشکان امکان مشاهده تخمدان ، رحم و دهانه رحم را می دهد. در این روش ، یک تکنسین یک پروب را وارد واژن می کند ، یا از بیمار می خواهد که خودش آن را وارد کند.

هیستروسکوپی

این روش بافت آندومتر را نشان می دهد. یک پزشک دامنه فیبر نوری را به داخل واژن و دهانه رحم وارد می کند. سپس پزشک گاز دی اکسید کربن را از طریق محدوده پمپ می کند. این امر به گسترش رحم کمک می کند و رحم را آسان تر می کند.

خونریزی پس از یائسگی چگونه درمان می شود؟

درمان به علت خونریزی ، سنگین بودن خونریزی و وجود علائم اضافی بستگی دارد. در برخی موارد ، خونریزی ممکن است بدون نیاز به درمان باشد. در شرایط دیگر که سرطان منتفی است ، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کرم های استروژن: اگر خونریزی شما به دلیل نازک شدن و آتروفی بافت های واژن باشد ، ممکن است پزشک کرم استروژن تجویز کند.
  • برداشتن پولیپ: برداشتن پولیپ یک عمل جراحی است.
  • پروژستین: پروژستین یک درمان جایگزینی هورمون است. در صورت رشد بیش از حد بافت آندومتر ، پزشک ممکن است آن را توصیه کند. پروژستین می تواند رشد بیش از حد بافت را کاهش داده و خونریزی را کاهش دهد.
  • هیسترکتومی: خونریزی که با روش های کم تهاجمی قابل درمان نباشد ، ممکن است به برداشتن رحم نیاز داشته باشد. در حین جراحی برداشتن رحم ، پزشک رحم بیمار را خارج می کند. این روش ممکن است به روش لاپاراسکوپی یا از طریق جراحی معمول شکم انجام شود.

اگر خونریزی به دلیل سرطان باشد ، درمان به نوع سرطان و مرحله آن بستگی دارد. درمان معمول سرطان آندومتر یا دهانه رحم شامل جراحی ، شیمی درمانی و پرتودرمانی است.

جلوگیری ازخونریزی

خونریزی پس از یائسگی ممکن است خوش خیم باشد یا ممکن است نتیجه یک بیماری جدی تر مانند سرطان باشد. اگرچه ممکن است نتوانید از خونریزی غیرطبیعی واژن جلوگیری کنید ، اما می توانید به سرعت کمک کنید تا بدون درنظر گرفتن علت ، تشخیص و برنامه درمانی خود را انجام دهید. وقتی سرطان ها زود تشخیص داده می شوند ، احتمال زنده ماندن بیشتر است. برای جلوگیری از خونریزی غیرطبیعی یائسه ، بهترین راهکار کاهش عوامل خطر برای شرایطی است که می تواند باعث آن شود.

خونریزی پس از یائسگی اغلب با موفقیت درمان می شود. اگر خونریزی شما به دلیل سرطان باشد ، چشم انداز به نوع سرطان و مرحله ای که در آن تشخیص داده شده بستگی دارد. میزان بقای پنج ساله حدود 82 درصد است. صرف نظر از علت خونریزی ، یک سبک زندگی سالم را حفظ کنید و به بازدیدهای منظم از متخصص زنان ادامه دهید. آنها می توانند به تشخیص سایر شرایط از جمله سرطان کمک کنند.

خونریزی پس از یائسگی خطرناک است؟

خونریزی بعد از یائسگی ممکن است نشانه ای ازبیماری های خطرناکی باشد که جسم شما را تهدید کند پس اگر خونریزی طولانی مدت دارید باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/