بزرگ شدن رحم خطرناک نیست | درمان بزرگ شدن رحم

بزرگ شدن رحم

رحم متوسط ​​که به رحم زنانه نیز معروف است ، ابعادی بین 3 تا 4 اینچ در 2.5 اینچ و شکل و ابعاد گلابی وارونه دارد. انواع شرایط پزشکی می تواند باعث افزایش اندازه رحم از جمله بارداری یا فیبروم رحم شود. ممکن است در پایین شکم خود احساس سنگینی کنید یا با بزرگ شدن رحم متوجه بیرون آمدن شکم شوید. البته ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشید پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل و علائم بزرگ شدن رحم و نحوه درمان این بیماری در ادامه مطلب بخوانید.

علل و علائم بزرگ شدن رحم

تعدادی از شرایط رایج می تواند باعث کشش رحم بیش از اندازه طبیعی خود شود.

بارداری

رحم به طور طبیعی در لگن قرار می گیرد. هنگامی که باردار هستید ، کودک در حال رشد باعث می شود که رحم شما 1000 برابر شود ، از اندازه مشت گره کرده تا هندوانه یا بزرگتر تا زمان زایمان.

فیبروم

فیبروم ها تومورهایی هستند که می توانند در داخل و خارج رحم رشد کنند. کارشناسان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آنها شده است. نوسانات هورمونی یا ژنتیک ممکن است در پیشرفت این رشد ها نقش داشته باشد. طبق گزارش دفتر بهداشت زنان در وزارت بهداشت و خدمات انسانی منبع معتبر ایالات متحده ، تا 50 سالگی تا 80 درصد زنان فیبروئید را تجربه کرده اند.

فیبروم به ندرت سرطانی است ، اما می تواند باعث موارد زیر شود:

  • خونریزی شدید قاعدگی
  • دوره های دردناک
  • ناراحتی در هنگام رابطه جنسی
  • درد پایین کمر

برخی از فیبروم ها کوچک هستند و ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکنند. سایرین می توانند آنقدر بزرگ شوند که چندین پوند وزن دارند و می توانند رحم را تا حدی بزرگ کنند که ممکن است چندین ماه باردار به نظر برسید. به عنوان مثال ، در گزارش موردی Trust Source که در سال 2016 منتشر شد ، مشخص شد که زنی مبتلا به فیبروم دارای رحم 6 پوند است. برای مقایسه ، رحم متوسط ​​حدود 6 اونس است که تقریباً به اندازه وزن توپ هاکی است.

آدنومیوز

آدنومیوز بیماری است که در آن پوشش رحم ، به نام آندومتر ، به دیواره رحم رشد می کند. علت دقیق این بیماری ناشناخته است ، اما آدنومیوز به سطح استروژن مرتبط است. اکثر خانمها پس از یائسگی شاهد رفع علائم خود هستند. این زمانی است که بدن تولید استروژن را متوقف می کند و پریود متوقف می شود. علائم مشابه فیبروم است و شامل موارد زیر است:

  • خونریزی شدید قاعدگی
  • گرفتگی دردناک
  • درد با رابطه جنسی
  • زنان همچنین ممکن است حساسیت و تورم در قسمت پایین شکم خود را مشاهده کنند.

زنان مبتلا به آدنومیوز می توانند رحمی داشته باشند که اندازه طبیعی آن دو یا سه برابر باشد. سرطان های تولید مثل سرطان های رحم ، آندومتر و دهانه رحم همگی می توانند تومور تولید کنند. بسته به اندازه تومورها ، رحم شما ممکن است متورم شود. علائم اضافی عبارتند از:

  • خونریزی غیرطبیعی از واژن ، مانند خونریزی مربوط به چرخه قاعدگی شما
  • درد با رابطه جنسی
  • درد لگن
  • درد هنگام ادرار کردن یا احساس اینکه نمی توانید مثانه خود را تخلیه کنید.

بزرگ شدن رحم

تشخیص و درمان بزرگ شدن رحم

این موضوع معمولاً به طور اتفاقی مشاهده می شود. به عنوان مثال ، پزشک شما ممکن است بزرگ شدن رحم را در طی معاینه معمول لگن به عنوان بخشی از یک معاینه خوب از زن تشخیص دهد. همچنین اگر پزشک در مورد سایر علائم مانند قاعدگی غیرطبیعی شما را معالجه کند ، ممکن است این موضوع مشخص شود. اگر رحم شما به دلیل بارداری بزرگ شده باشد ، پس از زایمان به طور طبیعی شروع به جمع شدن می کند. با گذشت یک هفته از زایمان ، رحم شما به نصف اندازه خود کاهش می یابد. تا چهار هفته تقریباً به ابعاد اصلی خود بازمی گردد. سایر شرایط ایجاد رحم بزرگ می تواند به مداخله پزشکی نیاز داشته باشد.

فیبروم هایی که به اندازه کافی بزرگ هستند و باعث کشش رحم می شوند ، احتمالاً به نوعی درمان پزشکی نیاز دارند. پزشک ممکن است داروهای ضدبارداری مانند قرص های جلوگیری از بارداری را که حاوی استروژن و پروژسترون هستند یا یک دستگاه فقط پروژسترون مانند IUD برای شما تجویز کند. داروهای ضد بارداری ممکن است رشد فیبروم را متوقف کرده و خونریزی قاعدگی را محدود کنند. در درمان دیگری که به آمبولیزاسیون شریان رحم معروف است ، از لوله نازکی که در رحم قرار داده می شود ، ذرات ریز به عروق رحم تزریق می شود که خونرسانی به فیبروم را قطع می کند. هنگامی که فیبروم از خون محروم شود ، جمع می شود و می میرد.

در برخی موارد ، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. جراحی برای برداشتن فیبروم مایومکتومی نامیده می شود. بسته به اندازه و محل فیبروم ، این ممکن است با لاپاراسکوپ یا از طریق جراحی سنتی انجام شود. لاپاراسکوپ نوعی ابزار جراحی نازک است که در یک انتهای آن دوربین قرار دارد و از طریق یک برش کوچک یا از طریق جراحی سنتی وارد می شود.

برداشتن کامل رحم از طریق جراحی که به آن رحم گفته می شود نیز توصیه می شود. فیبروئیدها دلیل شماره 1 هیستركتومی منبع معتبر انجام می شود. به طور کلی در خانم هایی که فیبروم آنها علائم زیادی ایجاد می کند یا در زنان مبتلا به فیبروم که بچه نمی خواهند یا یائسگی نزدیک یا گذشته هستند انجام می شود. جراحی برداشتن رحم می تواند انجام شود.

 داروهای ضد التهاب ، مانند ایبوپروفن (Advil ، Motrin) و پیشگیری از بارداری هورمونی مانند قرص ضد بارداری می تواند به تسکین درد و خونریزی شدید همراه با آدنومیوز کمک کند. با این حال ، این داروها به کاهش اندازه رحم بزرگ کمک نمی کنند. در موارد شدید ، پزشک ممکن است عمل جراحی رحم را توصیه کند. سرطان های تولید مثل مانند سایر سرطان ها ، سرطان های رحم و آندومتر به طور معمول با جراحی ، پرتودرمانی ، شیمی درمانی یا ترکیبی از این درمان ها درمان می شوند.

عوارض بزرگ شدن رحم

این موصوع هیچ گونه عارضه سلامتی ایجاد نمی کند ، اما شرایط ایجاد کننده آن ممکن است باشد. به عنوان مثال ، علاوه بر درد و ناراحتی مرتبط با فیبروم ، این تومورهای رحمی می توانند باروری را کاهش دهند و باعث عوارض بارداری و زایمان شوند. در یک مطالعه که در کلینیک های زنان و زایمان آمریکای شمالی منتشر شده است منبع معتبر ، فیبروم در 10 درصد از زنان نابارور وجود دارد. علاوه بر این ، تا 40 درصد زنان باردار مبتلا به فیبروم ، عوارض بارداری مانند نیاز به زایمان سزارین ، زایمان زودرس یا مشکلات خونریزی بیش از حد پس از زایمان را تجربه خواهند کرد.

بسیاری از شرایطی که باعث بزرگ شدن رحم می شوند جدی نیستند ، اما ممکن است ناراحت کننده باشند و باید ارزیابی شوند. در صورت تجربه غیر طبیعی ، زیاد یا طولانی مدت به متخصص زنان مراجعه کنید:

  •  خونریزی واژن
  • گرفتگی
  • درد لگن
  • پری یا نفخ شکم

در صورت داشتن تکرر ادرار یا درد در حین رابطه جنسی ، باید با پزشک خود نیز تماس بگیرید. درمان های موفقیت آمیزی وجود دارد ، به ویژه هنگامی که در شرایط زودهنگام انجام شوند.

آیا بزرگ شدن رحم خطرناک است؟

اینکه رحم شما بزرگ شده است نشانه خطر و ترس نیست اما ممکن است ناراحتی و مشکلاتی را به وجود آورد پس حتما به پزشک متخصص مراجعه کتید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/