پولیپ رحم و بارداری | راه های درمان پولیپ رحم

پولیپ رحم

پولیپ رحم یکی از مشکلاتی است که برخی زنان به آن دچار می شوند. این بیماری به وسیله پزشک متخصص تشخیص داده می شود و برای تشخیص و درمان باید به سراغ متخصصین بروید.

تشخیص پولیپ رحم

اگر پزشک شما به پولیپ رحم مشکوک باشد ، ممکن است یکی از موارد زیر را انجام دهد:

  •  سونوگرافی از طریق واژن: دستگاهی باریک و مانند گرز که در واژن شما قرار گرفته امواج صوتی منتشر می کند و تصویری از رحم شما ، از جمله فضای داخلی آن ایجاد می کند. پزشک ممکن است یک پولیپ را که به وضوح وجود دارد ببیند یا ممکن است پولیپ رحم را به عنوان ناحیه ای از بافت آندومتر ضخیم شده شناسایی کند.
  •  یک روش مرتبط ، معروف به هیستروسونوگرافی، سونوهیستروگرافی نیز نامیده می شود: شامل تزریق آب نمک (شور) است از طریق یک لوله کوچک که از طریق واژن و دهانه رحم شما عبور کرده است ، می شود. سرم نمکی حفره رحم شما را گسترش می دهد ، که در طی سونوگرافی دید واضح تری از داخل رحم به پزشک می دهد.
  •  هیستروسکوپی: پزشک شما یک تلسکوپ نازک ، انعطاف پذیر و روشن (هیستروسکوپ) را از طریق واژن و دهانه رحم وارد رحم می کند. هیستروسکوپی به پزشک اجازه می دهد تا داخل رحم شما را بررسی کند.
  • نمونه برداری از آندومتر: پزشک شما ممکن است از یک کاتتر مکش در داخل رحم برای جمع آوری نمونه برای آزمایش آزمایشگاهی استفاده کند. پولیپ های رحم ممکن است توسط بیوپسی آندومتر تأیید شود ، اما بیوپسی ممکن است پولیپ را نیز از دست بدهد.

بیشتر پولیپ های رحم غیرسرطانی (خوش خیم) هستند. با این حال ، برخی از تغییرات پیش سرطانی رحم (هایپرپلازی آندومتر) یا سرطان های رحم (کارسینوم آندومتر) به صورت پولیپ رحم ظاهر می شوند. پزشک شما احتمالاً برداشتن پولیپ را توصیه می کند و برای اطمینان از ابتلا به سرطان رحم نمونه ای از بافت را برای آنالیز آزمایشگاهی ارسال می کند.

درمان پولیپ رحم

برای پولیپ های رحم ، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  •  پولیپ های کوچک و بدون علائم ممکن است به خودی خود برطرف شوند. درمان پولیپ های کوچک غیر ضروری است مگر اینکه در معرض خطر سرطان رحم باشید.
  • دارو: برخی از داروهای هورمونی ، از جمله پروژستین ها و آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین ، ممکن است علائم پولیپ را کاهش دهند. اما مصرف چنین داروهایی در بهترین حالت معمولاً یک راه حل کوتاه مدت است - با قطع مصرف دارو ، علائم معمولاً عود می کنند.
  • عمل جراحی برای برداشتن: در حین هیستروسکوپی ، ابزارهایی که از طریق هیستروسکوپ قرار می گیرند - دستگاهی که دکتر شما برای دیدن داخل رحم شما استفاده می کند - برداشتن پولیپ ها را امکان پذیر می کند.

پولیپ برداشته شده احتمالاً برای بررسی میکروسکوپی به آزمایشگاه ارسال می شود.اگر پولیپ رحم حاوی سلول های سرطانی باشد ، پزشک در مورد مراحل بعدی ارزیابی و درمان با شما صحبت خواهد کرد. بندرت ، پولیپ های رحم می توانند عود کنند. اگر چنین شود ، شما ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشید.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

اولین ملاقات شما احتمالاً با ارائه دهنده مراقبت های اولیه یا یک متخصص زنان خواهد بود. آنچه شما می توانید انجام دهید، علائم و زمان شروع آنها را بنویسید. تمام علائم خود را وارد کنید ، حتی اگر فکر نمی کنید که با هم مرتبط باشند. لیستی از داروها ، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید. دوزها و تعداد دفعات مصرف آنها را یادداشت کنید.

پولیپ ها دارای رشد کمی در بدن هستند. آنها می توانند مانند قارچ های کوچک یا برجستگی های صاف به نظر برسند. پولیپ های رحم در پوشش داخلی رحم در زنان رشد می کنند. به آنها پولیپ آندومتر نیز گفته می شود. ممکن است یک یا چند پولیپ داشته باشید. اندازه پولیپ های رحمی می تواند از چند میلی متر تا بیش از 6 سانتی متر عرض باشد. منبع معتبر.

بیش از 95 درصد پولیپ های رحم خوش خیم هستند ، به این معنی که سرطان ایجاد نمی کنند. پولیپ های رحم ممکن است به هیچ وجه علائمی ایجاد نکنند. یا ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • خونریزی یا لکه بینی نامنظم
  • خونریزی شدید
  • خونریزی پس از یائسگی
  • افتادگی رحم: که هنگامی اتفاق می افتد که پولیپ از دهانه رحم عبور می کند و از رحم بیرون می زند

پولیپ رحم

روش های از بین بردن پولیپ رحم

پولیپ های کوچکتر ممکن است گاهی اوقات بدون درمان از بین بروند. پزشک شما را کنترل می کند تا مطمئن شود بزرگتر نمی شوند. اگر علائمی دارید ، ممکن است برای از بین بردن پولیپ ها به درمان نیاز داشته باشید. اگر خونریزی نامنظم یا سایر علائم دارید ، پزشک شما سونوگرافی لگن را انجام می دهد. گاهی اوقات سونوگرافی به تنهایی نمی تواند تشخیص پولیپ رحم را بدهد. در این حالت ، پزشک شما ممکن است از یک دوربین یا دامنه کوچک برای جستجو در داخل رحم استفاده کند. به این عمل هیستروسکوپی می گویند که به تشخیص پولیپ کمک می کند. 

درمان های حذف پولیپ رحم شامل موارد زیر است:

  •  پولیپکتومی: این یک روش برای از بین بردن پولیپ است. این کار را می توان در کلینیک یا بیمارستان انجام داد. شما به بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی (کامل) نیاز خواهید داشت.
  • هیسترکتومی: این جراحی کل رحم را از بین می برد. هیسترکتومی واژن از طریق واژن انجام می شود. در هیسترکتومی شکمی ، رحم از طریق برش در ناحیه معده برداشته می شود. هر دو این جراحی ها در بیمارستان انجام می شود. شما در بیهوشی عمومی برای هر دو نوع خواب خواهید بود.

آمادگی برای برداشتن پولیپ رحم

آماده سازی برای برداشتن پولیپ رحم با معاینه عمومی سلامت آغاز می شود. در مورد هرگونه شرایط پزشکی که دارید به پزشک اطلاع دهید.

داروها

هر دارو و مکمل مصرفی را به پزشک خود بگویید. برخی از داروها می توانند خون را رقیق کنند. ممکن است پزشک از شما بخواهد که قبل از اقدام خود موقتاً آنها را قطع کنید. این داروها شامل: آسپرین (بوفرین ، اکوترین)ایبوپروفن (ادویل ، موترین)ناپروکسن (Aleve)کلوپیدوگرل (پلاویکس)وارفارین (کومادین)مکمل های طبیعی یا گیاهی نیز می توانند خون را رقیق کنند.

آزمایشات قبل از جراحی

در صورت نیاز به تزریق خون ، یک آزمایش گروه خونی شما را نشان می دهد. این امر برای جراحی بزرگ مانند هیسترکتومی شکم مهم است. شما ممکن است آزمایشات تصویربرداری بیشتری مانند سونوگرافی پیگیری قبل از جراحی داشته باشید.

ترک دخانیات

اگر سیگار می کشید ، باید قبل از اقدام به ترک سیگار کنید. سیگار کشیدن از هر نوع - سیگار ، تنباکو یا ماری جوانا - خطر ابتلا به مشکلات را در حین و بعد از درمان افزایش می دهد. کالج جراحان آمریکا توصیه می کند حداقل چهار تا شش هفته قبل از عمل خود و چهار هفته بعد از آن بدون دخانیات بمانید. این به شما کمک می کند تا بهتر بهبود پیدا کنید و حدود 50 درصد خطر عوارض را کاهش می دهد.

قاعدگی 

اگر قاعدگی دارید ، تاریخ آخرین قاعدگی خود را به پزشک اطلاع دهید. روش برداشتن پولیپ رحم به طور معمول پس از قطع خونریزی قاعدگی و قبل از شروع تخمک گذاری ، برنامه ریزی می شود. این حدود 1 تا 10 روز پس از پریود است. نسخه هاپزشک ممکن است آنتی بیوتیک و مسکن تجویز کند. آنتی بیوتیک ها ممکن است قبل و بعد از عمل مصرف شوند. این به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

ترتیب این کار را بدهید تا کسی شما را بعد از طی مراحل کار به خانه برساند. پس از بیهوشی عمومی یا هنگام مصرف برخی از داروهای ضد درد نمی توانید خود را به خانه برسانید. در صورت نیاز به بیهوشی عمومی ، تا 12 ساعت قبل از جراحی قادر به خوردن و نوشیدن چیزی نخواهید بود. تمام داروهای تجویز شده را فقط با یک جرعه کوچک آب مصرف کنید. سعی کنید روده خود را قبل از عمل خالی کنید. این باعث می شود که انواع معاینه شکم راحت تر باشد. اگر تحت بیهوشی عمومی قرار دارید ، ممکن است در روزهای قبل از جراحی یا در همان روز با متخصص بیهوشی مشورت کنید.

آنچه در روز عمل انتظار می رود

آنچه در طی و بعد از عمل برداشتن پولیپ رحم انتظار می رود به نوع درمان بستگی دارد. ممکن است دچار بی حسی موضعی شوید یا کاملاً در خواب باشید. در ساعت مقرر خود به بیمارستان یا کلینیک مراجعه کنید. همچنین یک پرستار فشار خون شما را بررسی می کند. اگر چیزی برای خوردن یا نوشیدن داشته اید ، به پزشک یا پرستاران خود اطلاع دهید. اگر با بیهوشی عمومی این روش را انجام می دهید ، یک متخصص بیهوشی یک داروی داخل وریدی یا دارویی را که استنشاق می کنید به شما می دهد. این باعث می شود که به خواب بروید. اگر بیهوشی موضعی دارید ، یک یا چند آمپول به شما تزریق می شود. این کار پس از چند دقیقه بی حس می شود. همچنین ممکن است به شما یک آرام بخش داده شود تا به شما کمک کند احساس آرامش کنید. پزشک شما ممکن است از یک دامنه برای کمک به راهنمایی درمان استفاده کند. برای انبساط ممکن است داخل رحم هوا یا محلول نمکی قرار داده شود. در پولیپکتومی ، پولیپ ها با قیچی جراحی ، پنس (موچین مخصوص) ، لیزر یا دستگاه الکتریکی برداشته می شوند. جراح از یک ماده شیمیایی به نام نیترات نقره برای جلوگیری از خونریزی استفاده خواهد کرد.

اگر هیسترکتومی یا پولیپکتومی پیچیده تری داشته باشید ، پس از بیدار شدن از بیهوشی عمومی در اتاق ریکاوری خواهید بود. ممکن است لازم باشد یک تا دو روز یا بیشتر در بیمارستان بمانید. شما می توانید در همان روز پس از پولیپکتومی با بی حسی موضعی به خانه بروید. پس از یک روش حذف پولیپ ، پولیپ برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود. این تأیید می کند که خوش خیم است یا سرطانی است.

روند بهبودی بعد از عمل

بعد از انجام این عمل ممکن است کمی ناراحتی و حساسیت داشته باشید. پزشک برای تسکین این درد دوره مانند به شما داروی مسکن می دهد. کمپرس گرم یا پد گرمایشی نیز کمک می کند. ممکن است بلافاصله پس از برداشتن پولیپ رحم خونریزی جزئی داشته باشید. همچنین ممکن است تا 14 روز پس از درمان ترشح داشته باشید. این مایع ممکن است به رنگ صورتی روشن تا قهوه ای باشد. 

چرخه قاعدگی شما پس از انجام پولیپکتومی به حالت طبیعی برمی گردد. جراحی برداشتن رحم به پایان می رسد زیرا کل رحم را از بین می برد. حداقل دو هفته پس از عمل از تامپون استفاده نکنید. از انجام ورزش های سنگین و سنگین خودداری کنید. برای برقراری رابطه جنسی نیز باید صبر کنید تا کاملاً بهبود پیدا کنید. این ممکن است دو هفته یا بیشتر پس از پولیپکتومی طول بکشد. زمان بهبودی برای برداشتن رحم چهار تا شش هفته یا بیشتر طول می کشد. زمان بهبودی نیز در افراد متفاوت است. با پزشک خود درمورد اینکه چه زمانی بهتر است به کار و فعالیت های دیگر برگردید ، صحبت کنید. 

حدود یک هفته پس از عمل برای ملاقات پیگیری به پزشک خود مراجعه کنید. این کار برای چکاپ است تا اطمینان حاصل کنید که به خوبی بهبود می یابید. همچنین ممکن است پزشک از نتایج آزمایشگاه پولیپ به شما اطلاع دهد. یک جراحی موفق شامل برداشتن کامل پولیپ ، بهبود علائم و بهبودی خوب است.برداشتن پولیپ رحم به طور معمول علائم را بهبود می بخشد. با این حال ، ممکن است بعد از عمل کمی خونریزی یا درد داشته باشید. عوارض ناشی از روش برداشتن پولیپ رحم شامل عفونت است. نشانه این امر درد یا بویی است که از ناحیه ایجاد می شود. در صورت مشاهده علائم عفونت ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر می خواهید باردار شوید ، از بین بردن پولیپ های رحم می تواند به باروری کمک کند.

پس از برداشتن پولیپ رحم می تواند دوباره رشد کند. ممکن است دوباره نیاز به درمان داشته باشید. اگر پولیپ دیگری دارید ، ممکن است پزشک برای جلوگیری از پولیپ های رحم در آینده ، روش های درمانی دیگری را پیشنهاد کند. این موارد شامل: 

  • داروی پروژستین
  • دستگاه داخل رحمی دارویی (IUD)
  • فرسایش آندومتر ، روشی که پوشش رحم را از بین می برد

پولیپ رحم خطرناک است؟

پولیپ می تواند خطراتی را برای خانم ها به وجود آورد از جمله پیشگیری از بارداری که با تشخیص پزشک این پولیپ را عمل می کنند. گاهی پولیپ بدون درمان هم از بین می رود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/