داروهای ممنوعه در بارداری | خطر مصرف آنتی بیوتیک‌ها

داروهای ممنوعه در بارداری

با توجه به اینکه قوانینی در مورد داروهای بارداری به طور مداوم تغییر می کنند ، دانستن اینکه هنگام احساس بیماری باید چه کاری انجام دهید ، طاقت فرسا است. این معمولاً به سنجش مزایای مادری مبتلا به بیماری - حتی یک سر درد ساده - در برابر خطرات احتمالی برای کودک در حال رشد می رسد. دانشمندان نمی توانند از نظر اخلاقی آزمایشات دارویی را روی زن باردار انجام دهند. اینکه بگوییم یک دارو برای خانم باردار 100 درصد ایمن است دقیق نیست.

در گذشته، داروها بر اساس میزان خطر منبع معتبر آنها به 5 دسته نامه اختصاص می یافتند. رده A بی خطرترین رده داروها بود. در بارداری هرگز از داروهای گروه X استفاده نمی شد.در سال 2015 ، سازمان غذا و دارو (FDA) شروع به اجرای سیستم جدید برچسب گذاری برای داروها کرد.

داروهای ممنوعه در بارداری

در زیر نمونه ای از چند دارویی آورده شده است که می دانیم زنان باردار باید از آنها اجتناب کنند.

کلرامفنیکل

کلرامفنیکل یک آنتی بیوتیک است که معمولاً به صورت تزریق تجویز می شود. این دارو می تواند باعث اختلالات جدی خون و سندرم کودک خاکستری شود.

 سیپروفلوکساسین (سیپرو) و لووفلوکساسین

سیپروفلوکساسین (سیپرو) و لووفلوکساسین نیز انواع آنتی بیوتیک ها هستند. این داروها می توانند در رشد عضلانی و اسکلتی کودک و همچنین درد مفاصل و آسیب احتمالی عصب در مادر ایجاد کنند. سیپروفلوکساسین و لووفلوکساسین هر دو آنتی بیوتیک فلوروکینولون هستند. فلوروکینولون ها می توانند خطر پارگی آئورت یا پارگی آن را افزایش دهند. این می تواند منجر به خونریزی تهدید کننده زندگی شود. افرادی که سابقه آنوریسم یا برخی بیماری های قلبی دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای عوارض جانبی باشند. طبق یک مطالعه 2017 ، فلوروکینولون ها همچنین ممکن است احتمال سقط را افزایش دهند.

پریماکین

پریماکین دارویی است که برای درمان مالاریا استفاده می شود. اطلاعات زیادی در مورد انسانهایی که این دارو را در دوران بارداری مصرف کرده اند وجود ندارد ، اما مطالعات حیوانی نشان می دهد که برای رشد جنین مضر است. این دارو می تواند به سلولهای خونی جنین آسیب برساند. 

سولفونامیدها

سولفونامیدها گروهی از داروهای آنتی بیوتیک هستند. آنها همچنین به عنوان داروهای سولفا شناخته می شوند. اکثر این نوع داروها برای از بین بردن میکروب ها و درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شوند. آنها می توانند باعث ایجاد زردی در نوزادان شوند. سولفونامیدها همچنین ممکن است احتمال سقط جنین را افزایش دهند.

 تریمتوپریم (Primsol)

تریمتوپریم (Primsol) نوعی آنتی بیوتیک است. در صورت مصرف در دوران بارداری ، این دارو می تواند نقایص لوله عصبی ایجاد کند. این نقایص بر رشد مغز در نوزاد در حال رشد تأثیر می گذارد.

کدئین

کدئین یک داروی تجویز شده است که برای تسکین درد استفاده می شود. در برخی از ایالت ها ، کدئین را می توان بدون نسخه به عنوان داروی سرفه خریداری کرد. این دارو امکان تبدیل شدن به عادت را دارد. این دارو می تواند منجر به علائم ترک پوست در نوزادان شود.

 ایبوپروفن (Advil ، Motrin)

دوزهای بالای این مسکن درد می تواند مشکلات جدی بسیاری ایجاد کند ، از جمله: 

  • سقط جنین
  • تأخیر در شروع زایمان
  • بسته شدن زودرس مجرای شریانی جنین
  • زردی
  • خونریزی برای مادر و کودکان
  • تروکولیت نکروزان ، یا آسیب به پوشش روده
  • الیگوهیدرامنیوس ، یا مقادیر کم مایعات آمنیوتیک
  • کرنیکتروس جنینی ، نوعی آسیب مغزی است
  • سطح غیر طبیعی ویتامین K

اکثر متخصصان اتفاق نظر دارند که استفاده از ایبوپروفن احتمالاً در دوزهای کم تا متوسط ​​در اوایل بارداری بی خطر است. به خصوص مهم است که از مصرف ایبوپروفن در سه ماهه سوم بارداری خودداری کنید. در این مرحله از بارداری ، ایبوپروفن به احتمال زیاد باعث نقص قلب در نوزاد در حال رشد می شود.

داروهای ممنوعه در بارداری

 وارفارین (کومادین)

وارفارین (کومادین) رقیق کننده خون است که برای درمان لخته های خون و همچنین جلوگیری از آنها استفاده می شود. این می تواند باعث نقایص مادرزادی شود. در دوران بارداری باید از مصرف آن اجتناب شود ، مگر اینکه خطر لخته شدن خون خطرناک تر از خطر صدمه به نوزاد باشد.

کلونازپام (کلونوپین)

کلونازپام (کلونوپین) برای جلوگیری از تشنج و اختلالات وحشت استفاده می شود. گاهی اوقات برای درمان حملات اضطرابی یا حملات هراس تجویز می شود. مصرف کلونازپام در دوران بارداری می تواند منجر به علائم ترک در نوزادان شود.

 لورازپام (آتیوان)

لورازپام (Ativan) یک داروی رایج است که برای اضطراب یا سایر اختلالات بهداشت روان استفاده می شود. این می تواند باعث نقایص مادرزادی یا علائم ترک تهدید کننده زندگی در کودک پس از تولد شود.

داروهای ممنوعه در بارداری کدام است؟

کلرامفنیکل، وارفارین، کلونازپام، سولفونامیدها، لورازپام و ایبوپروفین از جمله داروهای ممنوعه در بارداری هستند و در برخی موارد مصرف این داروها اثرات جبران ناپذیری دارد و علاوه بر سقط جنین ممکن است به مادر هم آسیب بزند.

آیا فقط این داروها ممنوعیت مصرف دارند؟

داروهای ممنوعه در بارداری تنها شامل این لیست نیست و بر اساس بیکاری و مشکلات هر مادر پزشک ممکن است که مصرف ساده ترین داروهای پزشکی را هم ممنوع کند پس در این خصوص حتما با پزشکتان مشورت کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/