با کودک حسود چه کنیم؟ | مقابله با حسادت در کودکان

حسادت در کودکان

حسادت و احساست منفی وقتی ایجاد می شود که فرد با کمبود توجه و محبت اطرافیان مواجه شود. در مورد کودکان ، آنها ممکن است این احساس را داشته باشند که توجه والدین یا مراقبان به کودک دیگری معطوف شود. بیشتر کودکان به مادران خود وابسته هستند ، بنابراین اگر توجه مادر کاملاً به سمت آنها معطوف نباشد ، طبیعی است که آنها نسبت به کسی که توجه مادرشان را جلب می کند حسادت کنند.

حسادت در کودکان شایع است و این یکی از ناخوشایندترین احساساتی است که کودک می تواند تجربه کند. یک کودک حسود می تواند از اینکه عشق و توجه والدین یا مراقبان خود را از دست می دهند ، بترسد. این ممکن است منجر به اضطراب و عصبانیت نسبت به خواهر و برادر یا دوستانی شود که مورد توجه قرار می گیرند. کودکان ممکن است به دلیل حسادت غالباً نزاع کرده و درگیری داشته باشند. برای آگاهی بیشتر از دلایل حسادت در کودکان این پست را بخوانید تا بتوانید از پس آن برآیید.

اشتباهات والدین که باعث حسادت در کودکان می شود

رفتار والدین می تواند محرک حسادت در کودکی باشد. به عنوان مثال ، کودکان اغلب مشتاق تحت تأثیر قرار دادن والدین و جلب توجه بیشتر آنها هستند. اگر والدین همیشه بیش از دیگران به یک کودک توجه کنند ، کودک می تواند به تدریج حسادت کند. در زیر برخی از بدترین اشتباهات والدین که ممکن است باعث حسادت شوند وجود دارد:

نازپروری

اگر کودک را با نازپروری بیش از حد خراب کنید ، او می تواند در خانه احساس تسخیرپذیری کند. وقتی فرزند تازه وارد خانواده می شود یا با دوست قدرتمندتر از آنها روبرو می شود ، احساس ناامنی می کنند. کودکان ممکن است دلیل این ناامنی را نوزاد تازه متولد شده یا دوست خود بدانند. آنها ممکن است از افسردگی رنج ببرند که مورد توجه واقع نشوند و در آینده ممکن است عقده های فرومایه ای پیدا کنند.

محافظت بیش از حد

محافظت بیش از حد از کودک و سپس رهایی وی به یکباره به معنی این است که شما ناگهان آنها را در بیابان رها می کنید. آنها ممکن است محفوظ ، ترسو و خجالتی شوند ، و با دیدن یک بچه با اعتماد به نفس ، احساس حسادت کنند.

فرزندپروری استبدادی

کنترل بیش از حد نیز اشتباه بزرگ دیگری است که والدین مرتکب می شوند ، در نتیجه باعث افزایش حسادت در کودکان می شود. تنظیم قوانین و مقررات دقیق بدون توضیح علت ، کودک را تحت تأثیر قرار می دهد. آنها با نداشتن اعتماد به نفس رشد می کنند و نسبت به خواهر و برادر یا رفیق خود احساس شایستگی کمتری دارند.

مقایسه با دیگران

اشتباه خطرناک دیگر والدین مقایسه فرزندانشان با یکدیگر است. مقایسه فقط می تواند به حسادت ، رقابت و عدم اعتماد به نفس منجر شود.

ایجاد رقابت ناسالم

وادار کردن کودکان به همان فعالیت و مقایسه نتایج آنها باعث ایجاد رقابت ناسالم در بین آنها می شود. یک کودک ممکن است از استعداد بیشتری نسبت به کودک دیگر برخوردار باشد اما اصرار بر اینکه همان فعالیت را با همان دقت انجام می دهند ممکن است اشتباه باشد و منجر به حسادت می شود.

حسادت در کودکان

 ترتیب تولد

بعضی اوقات ممکن است والدین براساس ترتیب تولد به کودک توجه بیشتری نشان دهند. به عنوان مثال ، خواهر و برادر اول ممکن است وقتی خواهر یا برادر تازه به دنیا آمده خود را حسادت می کنند که والدین توجه بیشتری به آنها می کنند. با ورود نوزاد تازه متولد شده ، ممکن است کودکان بزرگتر احساس کنند که از تخت سلطنت پایین آمده‌اند ، که می تواند به حسادت منجر شود.

نشانه های حسادت در کودکان

در کودکی ، هنگامی که فرزندانتان با یکدیگر بازی می کنند ، ممکن است علائم حسادت را مشاهده کنید. این امر به قدری رایج خواهد بود که ممکن است کودک حسود به کودک دیگر ضربه بزند و مثل اینکه فقط یک بازی است رفتار کند. علائم رایج حسادت در بزرگسالان و کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شکایت های دروغین از شخصی که به او حسادت می کنند
  • عصبانیت
  • اضطراب
  • احساس خطر کنید
  • احساسات ناامن
  • هشیار
  • رفتار مالکانه
  • حساسیت بیش از حد
  • ممکن است وقتی دیگران تعارف خوب می کنند ، آزاردهنده ، بی تاب ، بی بیان یا حتی از شرایط خارج شود
  • اهداف دیگران را اشتباه درک کنید
  • قلدری کنند
  • ممکن است توضیح دهد که دستاوردهای دیگران بدون هیچ زحمتی است
  • ممکن است رفتار شخصی را که به او حسادت می کنند کپی کند اما از او اجتناب کند

اقداماتی برای مقابله با حسادت در کودکان

قبل از اینکه با حسادت در فرزند خود برخورد کنید ، مطمئن باشید که به خواهر و برادر ، دوستان ، همسایگان یا دیگران حسادت نمی کنید. تا زمانی که آن را از سیستم خود حذف نکنید ، نمی توانید به طور موثری در فرزندتان با آن کنار بیایید. در اینجا روش های کنترل حسادت در کودکان آمده است:

حسادت را به جاه طلبی تبدیل کنید

منحرف کردن حسادت فرزندتان به یک کانال مثبت راهی عالی برای کاهش احساسات منفی اوست. به عنوان مثال ، اگر فرزند شما غمگین است زیرا دوستش نمرات خوبی دریافت کرده است ، ممکن است او را تشویق و ترغیب کنید که بیشتر بخواند و نمرات بهتر را کسب کند. هنگامی که کودک شما در تلاش برای مطالعه قرار گرفت ، او بر روی چگونگی فریاد کسی تمرکز نخواهد کرد. آنها تمرکز خود را در مسیر درست منحرف می کنند.

گوش کنید

در بیشتر موارد ، رفتار حسادت ریشه در درون دارد. آنها در مورد چنین رفتاری مسئله یا نگرانی خاصی دارند. با کودک خود صحبت کنید و دلیل حسادت او به شخص خاصی را بدانید و سپس به حرف های او گوش دهید. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که کودک شما از عزت نفس و اعتماد به نفس پایین تری برخوردار باشد. آنها ممکن است از جنبه های مثبت خود اطمینان کافی نداشته باشند ، که باعث می شود نسبت به شخص دیگری حسادت کنند.

مطالب کلاسیک را بخوانید

داستان ها و افسانه های کلاسیک پیام های اخلاقی زیادی در زیر دارند و حتی اگر آنها را تأکید نکنید ، کودک شما از کسانی که در مراحل مهم رشد خود هستند ، یاد می گیرد. خواندن این داستان ها هنگام خواب را یک برنامه روزمره کنید. کتابهای بیشتری با اخلاق در اختیار کودک خود قرار دهید که در مورد خصوصیاتی مانند مفید بودن ، مراقبت و داشتن نیت خیر در ذهن صحبت می کنند. این به کودک شما کمک می کند درک کند کاری که انجام می دهد درست نیست.

با استفاده از مثالها توضیح دهید

یک ترفند عالی دیگر برای تأکید بر اهمیت داشتن احساسات مثبت در مورد همه ، خود را به عنوان یک مثال قرار دادن است. از دیگران به خاطر شوخ طبعی ، رفتار خوب یا هر کیفیت دیگری که دارند تعریف کنید.

کودک حسود

اهمیت همکاری و در جمع بودن را به فرزند خود بیاموزید

کودکان بدون دلیل نسبت به کودکان دیگر کینه دارند. اگر چنین است ، به کودک خود اهمیت همکاری و مراقبت را بیاموزید. این به آنها کمک می کند تا هرگونه ناامنی را برطرف کنند. دیر یا زود می بینید که فرزندتان از همراهی کودکی که قبلاً به او حسادت کرده بودند لذت می برد.

فرزند خود را دوست داشته باشید

ما نمی گوییم شما فرزند خود را دوست ندارید. در عوض ، تأکید می کنیم که آنها به تمام عشق و علاقه ای که می توانند در این مرحله از زندگی خود کسب کنند ، نیاز دارند. مهم نیست که چه دلیلی دارد ، راهنمایی والدین ، ​​همراه با عشق و مراقبت ، همیشه می تواند همه چیز را برطرف کرده و سریعتر به راه درست برساند.

از مقایسه خودداری کنید

یک کودک را با کودک دیگر مقایسه نکنید ، زیرا باعث بی ارزش شدن او می شود. این مقایسه ها باعث می شود کودکان به این نتیجه برسند که "شما آنها را بیشتر از من دوست دارید" یا "فکر می کنید آنها بهتر هستند". هرگز کارهای مدرسه ، کارنامه و نمره آزمون یک کودک را با خواهر و برادر یا دوستانشان مقایسه نکنید. آنها به کودک شما کمک نمی کنند تا بیشتر کار کند. در عوض ، آنها کینه در آنها را افزایش می دهند.

یک قدرت منحصر به فرد را در کودک پرورش دهید

هر کودکی دوست دارد از والدین در مورد نقاط قوت آنها بشنود. صحبت درباره آن قدرت خاص ، عزت نفس آنها را پرورش خواهد داد. بهترین کار این است که اگر در هر کودک قدرت منحصر به فردی در رابطه با علایق و خلق و خوی او پرورش دهید.

 تقویت رفتار تعاونی

این یکی از ساده ترین راه ها برای کنار گذاشتن حسادت در کودکان است. آنها را به گونه ای قالب کنید که از یکدیگر حمایت کنند. لحظاتی را برای اشتراک ، کمک و همکاری در اختیار آنها قرار دهید و برای تلاش های خود ارزش قائل شوید. آنها همانطور که می فهمند شما می خواهید چنین باشد این رفتارها را تکرار می کنند.

بنابراین اگر متوجه شدید که فرزندتان نسبت به نمرات خوب همکلاسی خود حسادت می کند یا به این دلیل که برادر بزرگشان تازه دوچرخه گرفته ، با فرزند خود بنشینید و مواردی را یاد بگیرید که در زندگی به چیزی دست یافته اند و به خاطر آن پاداش می گیرند. درگیری نزدیک شما تفاوت زیادی برای آنها ایجاد می کند.

حسادت یک احساس عادی در دوران کودکی است ، به ویژه در کودکان دارای خواهر و برادر. فرزندان تنها نیز می توانند به دوستان یا پسر عموهای خود حسادت کنند. توجه کودک خود را به سمت احساسات مثبت معطوف کنید. اگر همه چیز از کنترل شما خارج شده است ممکن است به دنبال کمک متخصص باشید. نادیده گرفتن و غفلت از حسادت می تواند بر سلامت روانی در آینده تأثیر منفی بگذارد.

حسادت در کودکان چه دلیلی دارد؟

محافظت بیش از حد از کودک، نازپروری، ایجاد فضای رقابتی ناسالم، مقایسه با دیگران و ایجاد فضای استبدادی در خانه از جمله دلایلی است که باعث حسادت در کودکان می‌شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/