چه طور یک مشاور خوب به من کمک کرد؟

pezeshke_online

شروع ماجرا

چهارشنبه شب بود. پسر دو ساله ام از عصر بدقلق و یک کم بدنش گرم بود. اگه پدر مادر باشی، می دانی که گرم بودن بدن بچه، یک هشدار خیلی نگران کننده است. یک هشدار که یعنی تب در راه است. ساعت 8 شب بود که تبش شروع شد. اگر شرایط عادی بود، می بردیمش دکتر و بالاخره یک جوری، خیال خودمان را راحت می کردیم. اما به جز اینکه آخر هفته بود و مطب دکترها تعطیل، به خاطر کرونا نمی توانستیم بچه را به دکتر ببریم.

از اون کارهایی که نباید کرد

مثل خیلی از پدر و مادرهای نگران، هزار فکر و خیال مختلف به سرمان زده بود. این اولین بار بود که پسرم به جز برای واکسن تب می کرد. نکنه کرونا باشه! نکنه عفونت باشه! و.... تصمیم گرفتیم که در گوگل سرچ کنیم تا ببینیم که چه کار باید بکنیم. اما چه اشتباهی کردیم. این کار نه تنها از نگرانی هایمان کم نکرد که بدتر باعث شد که بیشتر و بیشتر نگران بشویم. چون گوگل حداقل 15 بیماری مختلف را به ما معرفی کرد که تب یکی از علائم آن بود.

همه به یک چنین دوست مشاوری نیاز دارند

تصمیم گرفتیم از بقیه کمک بگیریم. به یکی از دوستانم که یک جورهایی یک مشاوره عالی در بسیاری از زمینه هاست، زنگ زدم. موضوع را گفتم. بهم پیشنهاد کرد که موضوعات پزشکی را از منابع معتبر دنبال کنم. یک مقاله درباره  تب در کودکان از دکتر پرستو رستمی، به من معرفی کرد. مقاله را که خواندم یک کم آرامش گرفتم. فهمیدم که اوضاع به آن بدی که من فکر می کنم هم نیست.

در مقاله گفته شده بود که « تب یک پاسخ طبیعی به شرایط مختلف بدن است که شایع ترین آن عفونت می باشد. تب هنگامی اتفاق می افتد که دمای بدن به دلیل بالا آمدن ترموستات بدن به دمای بالاتر از حد معمول ، افزایش می یابد. درجه حرارت بدن بیش از 38 درجه سانتیگراد را تب می گویند.»

 پس سعی کردم طبق گفته مقاله، دوباره تب را اندازه گیری کنم.  درجه حرارت بدنش 38 بود. تا شب کمی تب پسرم را با روش های گفته شده در مقاله پایین نگه داشتم اما دلم آرام نداشت.

یک راه حل خوب

دوباره به دوستم زنگ زدم. مثل همیشه یک پیشنهاد خوب داشت. پرسید: «تو که از دکتر رفتن در این شرایط می ترسی، چرا از یک دکتر آنلاین کودکان، سوالت رو نمی پرسی؟» پرسیدم: چه طوری؟ چند تا اپلیکیشن دکتر آنلاین به من معرفی کرد. اپلیکیشن ها را بررسی کردم. پیشنهادش به نظرم خوب بود. بعد از یک کم بررسی کردن اپلیکیشن ها، مدافون را انتخاب کردم. در عرض چند دقیقه، اپلیکیشن را نصب کردم. حدود 10 دقیقه، نظرات کاربران دیگر را در این اپلیکیشن خواندم و نهایتا دکتر مهران احمدی، فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان را انتخاب کردم. اکثر پزشکان کودکان این اپلیکیشن، فوق تخصص بودند. در همه تخصص های مربوط به کودکان پزشک فوق تخصص داشتند. سوالم را دقیق برای دکتر آنلاین کودکان توضیح دادم و گفتم که هیچ علامت دیگری به جز تب ندارد.

پسرم خیلی سریع ویزیت شد

بعد از گذشت مدت کمی، دکتر اطفال، دکتر مهران احمدی، این طور جوابم را داد:

سلام. اگر در شرایط اپیدمی کووید نبودیم به شما می گفتم که: در تب ۳۸ درجه حتی اگر از زیر بغل گرفته شده باشد، (چون درجه حرارت ۳۸ مقعدی طبیعی است) اگر کودک حال عمومی خوبی داشته باشد، غذا بخورد، لبخند بزند و بازی بکند، کافی است که  تب بر و مایعات مصرف کند.

ولی حالا که در شرایط  اپیدمی هستیم:

اگر کودکتان در روزهای بعد دچار علائم فرعی نظیر آبریزش، سرفه، اسهال، استفراغ،  علائم پوستی،  مغزی، کبدی یا هر علامت دیگر شد (معمولا سه علامت)

یا اگر کودکتان بیماری زمینه ای داشته  باشد

یا در تماس با بیمار کرونا بوده است

بهتر  است به فکر بیماری باشیم و در صورت بروز هر علامت جدیدی به پزشک اطفال مراجعه کنید و در صورت نیاز آزمایشات ابتدایی مانند  CBC   LDH  FERRITIN ارسال شود.

به یاد داشته باشیم که کودکان علائم خفیف تری دارند و در سن بالای یک سال، کرونا دردسر کمتری ایجاد می کند.

در ادامه راه

دکتر همه موارد را دقیق توضیح داده بود. همه امیدمان این بود که هیچ چیز خاصی نباشد. شب سختی بود و این اولین باری بود که ما با این مشکل مواجه شده بودیم. صبح حال پسرم بهتر بود و حدود 35 ساعت بعد، تبش خود به خود قطع شد. وقتی تبش قطع شد شادی دوباره به خانه ما بازگشت. تا یک هفته می توانستم برای دکتر مهران احمدی پیغام بدهم. پس اپلیکیشن مدافون را باز کردم و از دکتر تشکر کردم و به پزشک امتیاز 5 دادم.

پایان

اگر شما هم مثل من برای مطرح کردن سوالات پزشکی تان در شرایط خاص و این دوران کرونا، به مشکل خوردید، به یاد راه حل من باشید. امیدوارم این تجربه من برای بقیه خانواده ها که با مشکل درمان و موضوعات پزشکی برای کودکان یا بزرگسالان مواجه هستند، مفید باشد. با نوشتن این مقاله خواستم از اپلیکیشن مدافون تشکر کنم که مثل یک پزشک باتجربه، همراه من بود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/