دلایل جوش زدن واژن | علائم و درمان

جوش زدن واژن

جوش زدن واژن ممکن است گاه به گاه اتفاق بیفتد و همیشه جای نگرانی نیست. دوره های قاعدگی ، بارداری و مقاربت می تواند باعث جوش در ناحیه واژن ، از جمله لب های واژن (لابیا) شود.

گاهی اوقات ، جوش زدن واژن ممکن است نتیجه یک بیماری ، بیماری یا اختلال دیگری باشد. در این موارد ، مهم است که بدانید چه چیزی باعث جوش زذن شده است و چه کاری می توان برای درمان آن انجام شود.

علائم خطرناک جوش زدن واژن

اگر تب 101 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر دارید ، دردهای شدیدی را تجربه می کنید یا خونریزی شدید را شروع می کنید ، به دنبال درمان فوری پزشکی باشید.

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با برخی از مهمترین دلایل جوش زدن واژن و آنچه می توانید برای تسکین علائم خود انجام دهید بیشتر بدانید.

دلایل جوش زدن واژن

تحریک از چیزهایی که به طور غیر مستقیم روی واژن تأثیر می گذارند

مواد شیمیایی موجود در محصولات روزمره مانند شوینده لباسشویی و حمام حبابی می توانند پوست حساس واژن ، ولو و لب ها را تحریک کنند. همینطور محصولات معطر و دستمال توالت خشن نیز می تواند باشد.

اگر به محصول جدیدی روی آورده اید یا حساسیت ایجاد کرده اید ، ممکن است تورم ، خارش و سوزش در اطراف واژن خود داشته باشید.

درمان

استفاده از محصولی را که فکر می کنید ممکن است روی واژن شما تأثیر بگذارد ، متوقف کنید. در صورت برطرف شدن تحریک ، برای جلوگیری از جوش زدن واژن و ناراحتی در آینده باید از محصول خودداری کنید. اما اگر جوش باقی بماند ، ممکن است لازم باشد با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است کرم را برای کمک به کاهش تورم و سایر علائم تجویز کنند.

تحریک از چیزهایی که مستقیماً روی واژن تأثیر می گذارند

مواردی که مستقیماً در واژن یا اطراف آن استفاده می کنید نیز می توانند باعث تحریک بافت شده و منجر به خارش ، تحریک و تورم شوند.

این شامل محصولات بهداشتی زنانه مانند:

  • دوش و شستشو
  • روان کننده ها
  • کاندوم لاتکس
  • کرم ها
  • تامپون

درمان

آنچه شما می توانید انجام دهید استفاده از محصولی را که فکر می کنید ممکن است مسئول تحریک باشد ، متوقف کنید. اگر مطمئن نیستید ، با پزشک خود مشورت کنید. اگر جوش زدن پس از قطع استفاده از محصول متوقف شد ، مقصر را می شناسید. اگر تورم باقی مانده یا بدتر شد ، به پزشک خود مراجعه کنید.

مقاربت خشن یا سایر ترومای واژن

اگر در هنگام مقاربت جنسی واژن به درستی روغن کاری نشود ، اصطکاک می تواند باعث ناراحتی در هنگام رابطه جنسی شود و بعد از آن مشکلاتی ایجاد کند. به همین ترتیب ، ضربه ناشی از حمله جنسی ممکن است باعث جوش زدن واژن ، درد و تحریک شود. 

درمان

در بیشتر موارد ، شما به درمان نیاز نخواهید داشت. تا پایان تورم و حساسیت ، از مسکن بدون نسخه (OTC) استفاده کنید. مقاربت خشن می تواند پوست داخل واژن را پاره کند ، بنابراین علائم عفونت مانند ترشحات و تب را مراقب باشید. اگر تجاوز جنسی را تجربه کرده اید یا مجبور به انجام هرگونه فعالیت جنسی شده اید ، باید از یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی آموزش دیده مراقبت کنید.

جوش زدن واژن

واژینوز باکتریایی

تعادل دقیق باکتری های خوب برای محافظت از محیط واژن و نگه داشتن زخم ها روی باکتری های بالقوه بد و موجودات دیگر ، واژن را سالم نگه می دارد. بعضی اوقات ، باکتری های بد خیلی سریع رشد می کنند و از باکتری های خوب بیشتر هستند. این می تواند منجر به علائم واژینوز باکتریایی (BV) شود. علاوه بر جوش زدن واژن ، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

  •  خارش
  • سوزش
  • بو یا ترشح ماهی

درمان

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، BV شایعترین عفونت واژن در زنان 15 تا 44 ساله است. مشخص نیست که چرا BV ایجاد می شود ، اما در افرادی که رابطه جنسی دارند بیشتر دیده می شود. با این حال ، افرادی که هرگز رابطه جنسی نداشته اند نیز می توانند به آن مبتلا شوند. آنچه شما می توانید انجام دهیدبرخی از افراد به درمان BV احتیاج ندارند. تعادل باکتریایی ممکن است به طور طبیعی خود را بازیابد. اگر علائم آزار دهنده باشد ، این درمان های خانگی ممکن است کمک کنند. اگر بعد از یک هفته هنوز علائمی را تجربه می کنید ، باید به پزشک خود مراجعه کنید. آنها ممکن است داروی ضد باکتری تجویز کنند. این داروها ممکن است از طریق دهان مصرف شوند ، یا ممکن است از ژلی استفاده کنید که به واژن وارد می شود.

عفونت مخمر

عفونت مخمر زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند گونه قارچی کاندیدا (معمولاً کاندیدا آلبیکانس) بیش از حد معمول در واژن رشد کند. از هر چهار زن سه نفر در طول زندگی خود حداقل یک عفونت مخمر را تجربه می کنند.

علاوه بر تورم ، عفونت مخمری ممکن است ایجاد کند:

  • درد و ناراحتی
  • سوزش
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • رابطه جنسی ناخوشایند
  • سرخی
  • تخلیه پنیر مانند

درمان

عفونت های مخمری را می توان با OTC یا نسخه دارویی ضد قارچ تجویز کرد. اگر قبلاً به عفونت مخمر مبتلا شده باشید ، ممکن است بتوانید از یک درمان ضد قارچی OTC برای رفع علائم خود استفاده کنید.

اما اگر این اولین عفونت مخمری شماست ، باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از شرایط دیگر به راحتی با عفونت مخمر اشتباه گرفته می شود ، و اگر آن را به درستی درمان نکنید ، عفونت واژن می تواند بدتر شود. 

دهانه رحم ملتهب (دهانه رحم)

اغلب نتیجه یک بیماری مقاربتی (STD) است. معمولاً توسط STD ایجاد می شود مانند: کلامیدیا،تب خال ناحیه تناسلی،سوزاک با این حال ، همه کسانی که به التهاب دهانه رحم مبتلا می شوند ، STD یا نوع دیگری از عفونت ندارند. برخی از خانمها ممکن است به التهاب دهانه رحم مبتلا باشند و هیچ علائمی از خود نشان ندهند. علاوه بر جوش زدن واژن ، التهاب دهانه رحم نیز می تواند باعث موارد زیر شود: 

  • درد لگن
  • ترشحات واژن خونین یا زرد
  • لکه بینی بین دوره ها

درمان

آنچه شما می توانید انجام دهید یک دوره درمانی استاندارد برای دهانه رحم وجود ندارد. پزشک شما با توجه به علائم و علت اصلی التهاب ، بهترین گزینه را برای شما تصمیم می گیرد. در مطب پزشک خود ، یک معاینه فیزیکی انجام می دهید که احتمالاً شامل معاینه لگن است که در آن یک سواب مایعات را از قسمت بالای یا نزدیک ناحیه دهانه رحم برای تجزیه و تحلیل جمع می کنند تا علت عفونی احتمالی را جستجو کنند. داروهای تجویز شده ، از جمله داروهای آنتی بیوتیکی و ضد ویروسی ، در صورت ایجاد دهانه رحم به دلیل عفونت ، ممکن است به رفع التهاب و علائم پایان دهنده کمک کنند.

 تبخال دستگاه تناسلی

تبخال دستگاه تناسلی ، که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود ، یکی از رایج ترین STD های منبع معتبر در ایالات متحده است. طبق CDC ، عفونت های HSV در بیش از 1 نفر از هر 6 نفر وجود دارد منبع معتمد در سنین 14 تا 49 سال. در افراد آلوده ، تبخال دستگاه تناسلی باعث ایجاد تاول های کوچک و دردناک می شود. این تاول ها می ترکند و ممکن است مایع شفافی از آن خارج شود. بعد از ترکیدن ، لکه ها به زخم های دردناکی تبدیل می شوند که بهبود آن ممکن است حداقل یک هفته طول بکشد. علاوه بر جوش زدن واژن ، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

  •  درد
  • تب بدن

همه افراد مبتلا به تبخال دستگاه تناسلی شیوع تاول ندارند. بعضی از افراد به هیچ وجه علائمی نخواهند داشت ، و دیگران ممکن است یک یا دو برجستگی را ببینند که آنها را به عنوان موی جوشیده یا جوش زدن اشتباه می گیرند. حتی بدون علائم ، می توانید STD را به یک شریک جنسی منتقل کنید. 

درمان

آنچه شما می توانید انجام دهید این است که بدانید نمی توانید تبخال دستگاه تناسلی را درمان کنید ، اما داروهای ضد ویروسی تجویز شده می توانند شیوع بیماری را کوتاه و جلوگیری کنند. داروهای ضد تبخال که هر روز مصرف می شوند نیز ممکن است از خطر تقسیم عفونت تبخال با یک شریک زندگی جلوگیری کنند.

بارداری

بارداری تغییرات زیادی در بدن زن ایجاد می کند. با رشد جنین ، فشار بر روی لگن می تواند باعث جمع شدن خون شود و مایعات دیگر ممکن است به خوبی تخلیه نشوند. این می تواند باعث جوش زدن واژن ، درد و ناراحتی در واژن شود. روش های دیگری را یاد بگیرید که بارداری ممکن است بر سلامت واژن تأثیر بگذارد.

تورم واژن در بارداری

درمان

دراز کشیدن یا استراحت مکرر ممکن است به شما در کاهش جوش واژن کمک کند. پس از زایمان کودک ، جوش زدن واژن باید پایان یابد. با این حال ، اگر علائم دیگری رخ داد - یا تورم و ناراحتی بیش از حد سنگین است - با پزشک خود صحبت کنید.

 کیست یا آبسه مجرای گارتنر

مجرای گارتنر به بقایای مجرای واژن که در جنین تشکیل می شود اشاره دارد. این مجرا به طور معمول پس از تولد از بین می رود. با این حال ، اگر بقایایی باقی بماند ، می تواند به دیواره واژن متصل شود و کیست ها در آنجا ایجاد شوند. کیست باعث نگرانی نمی شود مگر اینکه رشد کند و درد ایجاد کند یا آلوده شود. کیست آلوده می تواند آبسه ایجاد کند. کیست یا آبسه ممکن است به صورت توده ای خارج از واژن احساس شود یا دیده شود. 

درمان

درمان اصلی برای کیست مجرای گارتنر یا آبسه قابل توجه جراحی است. برداشتن کیست یا آبسه باید علائم را از بین ببرد. پس از برطرف شدن ، علائم باید ناپدید شوند.

کیست ها یا آبسه های بارتولین

غدد بارتولین در دو طرف دهانه واژن قرار دارند. این غدد وظیفه تولید مخاط روان کننده واژن را دارند. گاهی اوقات ، این غدد می توانند آلوده شوند ، پر از چرک شوند و آبسه ایجاد کنند. علاوه بر جوش زدن واژن ، کیست یا آبسه می تواند باعث موارد زیر شود: 

  • درد
  • سوزش
  • درد و ناراحتی
  • خون ریزی

درمان

درمان کیست ها یا آبسه های بارتولین همیشه لازم نیست. یک کیست کوچک ممکن است به خودی خود تخلیه شود ، و علائم از بین می روند. وان حمام - یک وان گرم و کم عمق که با آب گرم و گاهی نمک به آن اضافه می شود - ممکن است درد و ناراحتی را کاهش دهد. برای تسکین علائم می توانید روزی چند بار در حمام بنشینید. با این حال ، اگر علائم و نشانه ها بیش از حد سنگین شود ، پزشک ممکن است شما را برای درمان عفونت به شما برای درمان آنتی بیوتیک پیشنهاد کند. آنها همچنین ممکن است تخلیه کیست را از طریق جراحی پیشنهاد دهند. در موارد شدیدتر ، ممکن است غده بارتولین به برداشتن جراحی نیاز داشته باشد.

چه موقع به دکتر مراجعه کنید؟

جوش زدن واژن گاه به گاه ممکن است جای نگرانی نباشد.

در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • علائم دیگری مانند تب یا لرز ایجاد می شود
  • علائم شما بیش از یک هفته طول می کشد
  • جوش بیش از حد دردناک می شود

پزشک شما ممکن است معاینه لگن را انجام دهد تا علت آن را جستجو کند. آنها همچنین ممکن است آزمایش خون یا نمونه برداری از نمونه را برای کمک به تشخیص STD های احتمالی انجام دهند و ممکن است نیاز به نمونه برداری از بافت باشد.

تا زمانی که به پزشک خود مراجعه نکنید و تشخیص ندهید ، از رابطه جنسی خودداری کنید. این می تواند از به اشتراک گذاشتن یک بیماری مقاربتی با شریک زندگی شما جلوگیری کند.

دلیل جوش زدن واژن چیست؟

جوش زدن واژن می تواند به دلیل برخی بیماری های مقاربتی باشد اما گاهی به علت استفاده از محصولات حساسیت زا و یا رابطه جنسی خشن و یا بارداری است که پزشک می تواند دلیل اصلی را تشخیص دهد.

جوش زدن واژن خطرناک است؟

در بسیاری از موارد جوش زدن خطرناک نیست و با برخی داروها کنترل و درمان می شود اما در برخی موارد حتی نیاز به جراحی دیده می شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/