چسبندگی رحم چیست؟ | علائم و درمان

چسبندگی رحم

سندرم آشرمن یا چسبندگی رحم یک وضعیت نادر و اکتسابی رحم است. در زنان مبتلا به این بیماری ، به دلیل نوعی ضربه ، بافت اسکار یا چسبندگی در رحم ایجاد می شود. در موارد شدید ، تمام دیواره های جلو و عقب رحم می توانند با هم ترکیب شوند. در موارد خفیف تر ، چسبندگی می تواند در مناطق کوچکتر رحم ظاهر شود. چسبندگی می تواند ضخیم یا نازک باشد ، و ممکن است به طور نادرست قرار گرفته یا با هم ادغام شود.

علائم چسبندگی رحم 

اکثریت زنانی که به سندرم آشرمن مبتلا هستند ، پریود نیستند و یا هیچ قاعدگی ندارند. بعضی از خانمها در زمانی که پریود می شود درد دارند ، اما خونریزی ندارند. این می تواند نشان دهنده قاعدگی شما باشد اما خون قادر به خارج شدن از رحم نیست زیرا خروجی توسط بافت اسکار مسدود شده است.

اگر عادت ماهانه شما کم ، نامنظم یا غایب باشد ، ممکن است به دلیل بیماری دیگری باشد ، مانند:

  • بارداری
  • فشار
  • کاهش ناگهانی وزن
  • چاقی
  • ورزش زیاد
  • مصرف قرص ضد بارداری
  • یائسگی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

اگر پریودهای شما متوقف شد یا بسیار کم اتفاق افتاد، به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند با استفاده از تست های تشخیصی علت را شناسایی کرده و درمان را شروع کنند.

چسبندگی رحم چه تاثیری بر باروری دارد؟

برخی از زنان مبتلا به این مشکل قادر به بارداری یا سقط مکرر نیستند. در صورت ابتلا به سندرم آشرمن امکان باردار شدن وجود دارد اما چسبندگی در رحم می تواند خطری برای جنین در حال رشد باشد. احتمال سقط جنین و مرده زایی شما نیز نسبت به زنان فاقد این بیماری بیشتر خواهد بود. درمان این بیماری با جراحی امکان پذیر است. این جراحی معمولاً احتمال بارداری و بارداری موفق شما را افزایش می دهد. پزشکان توصیه می کنند قبل از شروع بارداری یک سال کامل بعد از عمل صبر کنید.

علت چسبندگی رحم

طبق انجمن بین المللی Asherman’s ، حدود 90 درصد موارد سندرم Asherman به دنبال اتساع و کورتاژ (D و C) اتفاق می افتد. A و C معمولاً به دنبال سقط ناقص ، جفت حفظ شده پس از زایمان یا سقط جنین انتخابی انجام می شود. اگر D و C بین 2 تا 4 هفته پس از زایمان برای جفت حفظ شده انجام شود ، 25 درصد احتمال ابتلا به سندرم آشرمن وجود دارد. خطر ابتلا به این بیماری هرچه بیشتر رویه های D و C در یک زن افزایش یابد. گاهی اوقات چسبندگی می تواند در نتیجه سایر جراحی های لگن مانند سزارین یا برداشتن فیبروم یا پولیپ ایجاد شود. 

چسبندگی رحم

تشخیص چسبندگی

اگر پزشک شما به چسبندگی رحم مشکوک باشد ، آنها معمولاً ابتدا نمونه خون می گیرند تا سایر مواردی را که می توانند علائم شما را ایجاد کنند رد کنند. همچنین ممکن است از سونوگرافی برای بررسی ضخامت پوشش رحم و فولیکول ها استفاده کنند. هیستروسکوپی احتمالاً بهترین روش برای استفاده در تشخیص است. در طی این روش ، پزشک دهانه رحم شما را گشاد کرده و سپس هیستروسکوپ می کند. هیستروسکوپ مانند یک تلسکوپ کوچک است. پزشک شما می تواند با استفاده از هیستروسکوپ داخل رحم شما را بررسی کند و ببینید آیا جای زخمی وجود دارد. 

پزشک شما همچنین ممکن است یک هیستروسالپالوگرام (HSG) را توصیه کند. از HSG می توان برای کمک به پزشک در مشاهده وضعیت رحم و لوله های رحمی استفاده کرد. در طی این روش ، یک رنگ مخصوص به رحم تزریق می شود تا پزشک بتواند مشکلات موجود در حفره رحم ، یا رشد یا انسداد لوله های رحمی را با اشعه ایکس تشخیص دهد. با پزشک خود در مورد آزمایش این شرایط صحبت کنید اگر:

  •  شما قبلاً جراحی رحم انجام داده اید و قاعدگی شما نامنظم یا متوقف شده است
  • شما سقط های مکرر را تجربه می کنید
  • در باردار شدن مشکل دارید

رفتار این مشکل با استفاده از یک روش جراحی به نام هیستروسکوپی جراحی قابل درمان است. ابزار کوچک جراحی به انتهای هیستروسکوپ متصل شده و برای از بین بردن چسبندگی استفاده می شود. این روش همیشه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. بعد از انجام این روش ، برای جلوگیری از عفونت و قرص های استروژن برای بهبود کیفیت پوشش رحم ، آنتی بیوتیک به شما تجویز می شود. برای بررسی موفقیت آمیز بودن عمل و عدم وجود رحم در رحم ، انجام هیستروسکوپی مکرر در موعد بعدی انجام می شود. به دنبال درمان ، احتمال بروز مجدد چسبندگی وجود دارد ، بنابراین پزشکان توصیه می کنند قبل از اقدام به بارداری یک سال صبر کنید تا اطمینان حاصل شود که این اتفاق نیفتاده است.

 اگر قصد بارداری ندارید و شرایط باعث درد شما نمی شود ممکن است به درمان نیاز نداشته باشید.

جلوگیری از چسبندگی رحم

بهترین راه پیشگیری از چسبندگی پرهیز از روش D و C است. در بیشتر موارد ، باید راه پزشکی را به دنبال سقط جنین از دست رفته یا ناقص ، جفت حفظ شده یا خونریزی بعد از تولد انتخاب کرد. در صورت نیاز به D و C ، جراح می تواند با استفاده از سونوگرافی آنها را راهنمایی کرده و خطر آسیب به رحم را کاهش دهد. چشم اندازسندرم آشرمن می تواند باردار شدن را برای شما دشوار و گاه غیرممکن کند. همچنین می تواند خطر ابتلا به عوارض جدی در دوران بارداری را افزایش دهد. این بیماری اغلب قابل پیشگیری و قابل درمان است. اگر به چسبندگی مبتلا هستید و باروری شما قابل بازیابی نیست ، در نظر داشته باشید که با یک گروه پشتیبانی مانند مرکز ملی پشتیبانی باروری تماس بگیرید. گزینه هایی برای زنانی که فرزند می خواهند اما توانایی بارداری ندارند وجود دارد. این گزینه ها شامل جایگزینی و فرزندخواندگی است.

چسبندگی رحم چه خطراتی دارد؟

یکی از خطرات چسبندگی ناباروری است البته اگر شما باردار هم بشوید، امکان مرده زایی و سقط جنین وجود دارد. برای برطرف شدن این مشکل عمل جراحی لازم است.

علائم چسبندگی چیست؟

اکثریت زنانی که به سندرم آشرمن مبتلا هستند ، پریود نیستند و یا هیچ قاعدگی ندارند. بعضی از خانمها در زمانی که پریود می شود درد دارند ، اما خونریزی ندارند. این می تواند نشان دهنده قاعدگی شما باشد اما خون قادر به خارج شدن از رحم نیست زیرا خروجی توسط بافت اسکار مسدود شده است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/