از تب مخملک چه می دانید؟ | علائم و درمان بیماری

تب مخملک

این بیماری عمدتا کودکان را درگیر می کند. بدون درمان ، گاهی اوقات می تواند منجر به عوارض شدید شود. در گذشته ، این یک بیماری جدی در دوران کودکی بود اما آنتی بیوتیک های مدرن آن را بسیار نادرتر کرده و تهدید می کنند. با این حال ، شیوع گاه به گاه و قابل توجهی هنوز رخ می دهد.

کودکان 5 تا 15 ساله بیشتر از سایر گروه های سنی خطر ابتلا به تب مخملک را دارند. حدود 80 درصد موارد در کودکان زیر 10 سال اتفاق می افتد.

تب مخملک چیست؟

تب مخملک در اثر سم آزاد شده توسط باکتری Streptococcus pyogenes (S. pyrogenes) ، همان ارگانیسم ایجاد کننده استرپتوکوک گلو ایجاد می شود. درصد کمی از بیماران مبتلا به عفونت های استرپتوکوکی ، مانند گلودرد یا استرپتوکوک ، دچار تب مخملک می شوند. 

اصطلاح دیگر ، اسکارلاتینا اغلب به جای تب مخملک استفاده می شود ، اما اسکارلاتینا بیشتر به شکل حاد کمتر اشاره دارد. درمان زود هنگام با آنتی بیوتیک می تواند از بروز عارضه جلوگیری کند.

علائم تب مخملک

علائم و نشانه ها معمولاً حدود 1 تا 4 روز پس از عفونت اولیه ظاهر می شوند. اولین علائم تب مخملک معمولاً عبارتند از:

  •  گلوی قرمز
  • گلودرد گاهی اوقات با لکه های سفید یا مایل به زرد
  • تب 101 فارنهایت (38.3 درجه سانتیگراد) یا بالاتر
  • اغلب همراه با لرز

آبله ها 12 تا 48 ساعت پس از اولین علائم ظاهر می شود. لکه های قرمز روی پوست ظاهر می شود. اینها به یک آبله ریز صورتی و قرمز تبدیل می شوند که به نظر می رسد آفتاب سوختگی است.

هنگام لمس پوست ، مانند کاغذ سنباده ، احساس ناهمواری می شود. آبله ها به گوش ، گردن ، آرنج ، ران داخلی و کشاله ران ، قفسه سینه و سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. معمولاً در صورت ظاهر نمی شود ، اما گونه های بیمار برافروخته می شوند و اطراف دهان رنگ پریده می شود. 

اگر یک لیوان بر روی پوست فشار داده شود، آبله ها سفید می شوند. بعد از حدود 6 روز ، آبله ها معمولاً کمرنگ می شوند. در موارد خفیف تر ،آبله ها پوستی ممکن است تنها علامت باشد. 

سایر علائم احتمالی عبارتند از: مشکل در بلعیدن، احساس ناخوشی، سردرد، خارش، حالت تهوع،استفراغ، از دست دادن اشتها، درد شکم، رگهای خونی شکسته در چین های بدن ، به عنوان مثال ، زیر بغل ، کشاله ران ، آرنج ، زانو و گردن ، معروف به خطوط Pastia’sغدد گردن یا تورم غدد لنفاوی حساس به لمس استیک پوشش سفید روی زبان ایجاد می شود که از بین می رود و یک زبان "توت فرنگی" قرمز و متورم می گذارد.

اگر درد شدید عضلانی ، استفراغ یا اسهال رخ دهد ، پزشک باید سایر علل احتمالی مانند سندرم شوک سمی (TSS) را رد کند. پوست دست و پا تا 6 هفته پس از برطرف شدن آبله ها کنده می شود.

تب مخملک

دلایل تب مخملک

تب مخملک توسط باکتری S. pyogenes یا استرپتوکوک بتا-همولیتیک گروه A ایجاد می شود ، همان باکتری که باعث گلودرد می شود. هنگامی که باکتری ها سموم را آزاد می کنند ، علائم بروز می کند.

راه های انتقال تب مخملک

تب اسکارلت یا مخملک از طریق مایعات دهان و بینی منتقل می شود. هنگامی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می کند ، باکتری در قطرات آب به هوا منتقل می شود. فرد دیگری می تواند با استنشاق این قطرات یا لمس چیزی که قطرات روی آن قرار می گیرند مانند دستگیره در و سپس لمس بینی و دهان ، آن را بگیرد.

 لمس پوست فرد مبتلا به عفونت پوستی استرپتوکوک نیز می تواند باعث گسترش عفونت شود. به اشتراک گذاشتن حوله ، حمام ، لباس یا ملافه با شخص آلوده خطر را افزایش می دهد. فرد مبتلا به تب مخملک که تحت درمان قرار نمی گیرد ، حتی پس از برطرف شدن علائم ممکن است به مدت چند هفته مسری باشد.

 برخی از افراد به سم واکنش نشان نمی دهند. آنها می توانند عفونت را منتقل کنند بدون اینکه علائمی از خود نشان دهند. فقط کسانی که به این سم واکنش نشان می دهند دچار علائم می شوند. این باعث می شود که دانستن اینکه چه کسی در معرض آن قرار گرفته است دشوار است. کمتر معمول است که از طریق لمس یا مصرف غذای آلوده ، به ویژه شیر ، عفونت رخ دهد.

 این باکتری ها می توانند به راحتی در بین افراد در تماس نزدیک ، به عنوان مثال در مدرسه ، خانه یا محل کار ، پخش شوند.

تشخیص تب مخملک

یک پزشک با مشاهده علائم و نشانه ها به طور معمول می تواند بیماری را تشخیص دهد. سواب گلو ممکن است به تعیین باکتری های ایجاد کننده عفونت کمک کند. گاهی اوقات آزمایش خون نیز انجام می شود.

درمان

اکثر موارد خفیف بدون درمان در طی یک هفته برطرف می شوند. با این حال ، درمان مهم است ، زیرا این امر بهبودی را تسریع می کند و خطر عوارض را کاهش می دهد. درمان به طور معمول شامل یک دوره 10 روزه آنتی بیوتیک خوراکی ، معمولاً پنی سیلین است. تب معمولاً در طی 12 تا 24 ساعت پس از مصرف اولین داروی آنتی بیوتیکی برطرف می شود و بیماران به طور معمول 4 تا 5 روز پس از شروع درمان بهبود می یابند. 

بیمارانی که به پنی سیلین حساسیت دارند ممکن است به جای آن اریترومایسین یا آنتی بیوتیک دیگری مصرف کنند. مصرف کامل آنتی بیوتیک ها مهم است ، حتی اگر علائم قبل از اتمام آن از بین بروند. این امر برای خلاص شدن از شر عفونت و کاهش خطر ابتلا به اختلالات پس از استرپتوکوک ضروری است.

 اگر بیمار طی 24 تا 48 ساعت پس از شروع درمان با آنتی بیوتیک احساس بهبودی نکرد، باید با پزشک تماس بگیرد. بیمار 24 ساعت پس از شروع آنتی بیوتیک دیگر مسری نیست ، اما باید برای دوره کامل آنتی بیوتیک ها در خانه بماند.

بیماری کودکان

راه های جلوگیری از انتقال

بهترین روش ها برای جلوگیری از انتقال این بیماری و سایر بیماری های عفونی عبارتند از: انزوا یا دوری از افراد دیگر ، از جمله عدم حضور در مدرسه، دستمال های دست دوم را بلافاصله بشویید و دور بریزید و دست ها را کاملاً با آب گرم و صابون بشویید. شستشوی کامل و مکرر دستی با آب گرم و صابون، پوشاندن بینی و دهان هنگام سرفه و عطسه ، با استفاده از دستمال یا سرفه یا عطسه به داخل آرنج.

تب مخملک همان آبله مرغان است؟

این بیماری اگرچه شبیه به بیماری آبله مرغان است اما یکی نیستند. در هر دوی این بیماری ها دانه های قرمزی بر بدن ایجاد می شود اما علت، علائم و درمان این دو با یکدیگر متفاوت است.

آیا تب اسکارلت خطرناک است؟

این بیماری کشنده نیست اما در صورت حاد بودن بیماری و عدم درمان یا درمان دیرهنگام می تواند عوارضی مانند تشنج برای کودک ایجاد کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/