مراحل رشد کودک 18 ماهه | بدون کمک راه می رود

مراحل رشد کودک 18 ماهه

 نوزادان به سرعت رشد میکنند. آنها خیلی زود میتوانند به تنهایی راه بروند، از یک لیوان، شیر بنوشند و نام اشیاء خود اطراف را به خاطر بسپارند. همه این تغییرات در سن 18 ماهگی نوزادان اتفاق می-افتد. در واقع، 18 ماهگی، زمانی است که فرزند شما دیگر یک نوزاد نیست؛ بلکه او یک کودک نوپا شده است. در این مرحله از زندگی، کودک با نقاط عطف بسیاری در روند رشد خود روبرو میشود. در ادامه این مقاله، لیستی از تمام نقاط عطف رشدی که فرزند شما در 18 ماهگی به دست می آورد، ارائه شده است.

مراحل رشد کودک 18 ماهه

  • با ورود به ماه 18 بعد از تولد، فرزند شما نام اشیاء و افراد آشنا را به خاطر می آورد. همچنین، او میتواند به تنهایی راه برود و بدود. اکنون، کودک میتواند رفتارهایی را که نافرمانی از پدر و مادر خود را نشان میدهد، از خود بروز دهد. علاوه بر این موارد، کودک 18 ماهه شروع به بازی با خود کرده و زمان زیادی را با بازی های تخیلی میگذراند.
  • در این سن، کودک بازی های اجتماعی با چهره های آشنا را دوست دارد؛ او افراد جدیدی را نیز در زندگی خود جای میدهد. همچنین، کودک 18 ماهه میتواند به تنهایی از چند پله بالا رفته یا پایین بیاید؛ او میتواند از روی مبلمان کوچک و کوتاه نیز بالا برود. تا امروز، کودک میتوانست با کمک کلمات تکی صحبت کند؛ اکنون او میتواند کلمات را به هم وصل کند تا جملات ساده ای را تشکیل دهد. علاوه بر این موارد، فرزند شما وقتی کوچک بود، میتوانست دستورالعمل های یک مرحله ای را اجرا کند؛ اکنون، او قادر است دستورالعمل های دو یا حتی سه مرحله ای را نیز دنبال کند.
  • تا به امروز، کودک توپ را به طور تصادفی پرتاب میکرد؛ کودک 18 ماهه شما اکنون میتواند توپ را به طور کامل و با دقت بیشتری پرتاب کند. در نهایت، جالب است بدانید که فرزند شما در این سن میتواند خطوط و دایره های مستقیمی را بکشند؛ اگرچه تا امروز، او فقط قادر بود اشکال تصادفی را بر روی کاغذ رسم کند.

نقاط عطف در روند رشد کودک 18 ماهه

 روند رشد کودک 18 ماهه در سه حوزه اصلی تقسیم بندی میشود: رشد شناختی، جسمی، اجتماعی و عاطفی. هر مرحله از روند رشد این کودکان دارای نقاط عطف مختلفی است. در ادامه این مقاله، مهمترین تغییرات هر مرحله از روند رشد کودک 18 ماهه مورد بررسی قرار میگیرد.

نقاط عطف رشد شناختی کودک 18 ماهه

این نقاط عطف در مورد توانایی های شناختی کودک 18 ماهه، رشد مغز و قدرت تفکر او است. برخی از مهمترین این تغییرات به شرح زیر میباشند:

  • هدف اشیاء را به خاطر می آورد: در مراحل رشد کودک 18 ماهه، قادر است تا كاركرد چندین اشیاء خانگی را درک کند؛ به عنوان مثال، کودک میداند که تلفی برای صحبت با کسی مورد استفاده قرار میگیرد که در راه دور است. همچنین، وقتی در حین غذا خوردن، قاشق را به او میدهید، میداند که از آن باید برای تغذیه خود استفاده کند.
  • جفت بودن اشیاء را تشخیص میدهد: در نظر داشته باشید که کودک 18 ماهه قادر است اسباب بازی های یکسان را در کنار هم قرار دهد؛ او همیشه کفشهای خود را هم به صورت جفت حمل میکند. در واقع، کودک نوپا به یاد می آورد که دو جسم یکسان یک جفت را تشکیل میدهند.
  • دستورات یک مرحله ای را دنبال میکند: وقتی به کودک 18 ماهه گفته میشود "بنشین "، او مینشیند؛ وقتی به او گفته شد "بیا اینجا "، کودک بلند شده و به سمت شما می آید. بر این اساس میتوان ادعا کرد که با ورود به 18 ماهگی، کودک میتواند دستورالعمل ها را تفسیر کرده و به سرعت به آنها پاسخ دهد.
  • نام اشیاء یا قسمتهای مختلف بدن خود را میشناسد: وقتی از کودک 18 ماهه خواسته شود تا به بینی خود اشاره کند، او به درستی به همان قسمت از بدن اشاره میکند. همچنین، فرزند شما در این سن میتواند یک مورد خاص را از بین چندین مورد شناسایی کند. ارتباط خوب کودک با اسامی به تسهیل این توانایی کمک شایانی می-کند.
  • اقدامات پیچیده را تقلید میکند: یک کودک 18 ماهه از مادر خود که در حال پخت و پز است یا از پدر خود که صورتش را اصلاح میکند، تقلید خواهد کرد. در واقع، فرزند شما کاملاً همه چیز را مشاهده کرده و اغلب آنها را تقلید میکند.
  • به چیزی که میخواهد، اشاره میکند: اگر کودک 18 ماهه میخواهد تا اسباب بازی خود را از قفسه بردارد، به سمت اسباب بازی میرود. در واقع، نوزادان در این سن میدانند که اشاره به چیزی، نشانگر علاقه آشکار به آن است.
  • نقاشی کردن را یاد میگیرد: جالب است بدانید که کودک 18 ماهه سعی میکند تا اشکالی را بر روی کاغذ بکشد. او نمیتواند نقاشی های معناداری را رسم کند؛ اما دایره ها و مربع هایی را نقاشی میکند.
  • علاقه به اسباب بازی ها و بازی های تخیلی: کودک 18 ماهه حیوانات را جمع کرده و با احتیاط آنها را نوازش میکند یا وانمود میکند که با اسباب بازی های خود صحبت میکند. لازم است بدانید که این شکل از بازی تخیلی منجر به بهبود روند رشد مغز فرزند شما خواهد شد.

روند رشد کودک 18 ماهه

نقاط عطف رشد جسمی کودک 18 ماهه

 این نقاط عطف مربوط به رشد جسمی کودک 18 ماهه، مهارتهای حرکتی و توانایی های عمومی عضلات بدن او است. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • راه رفتن کودک بدون پشتیبانی والدین خود: برای اولین بار، فرزند شما در 18 ماهگی، بدون پشتیبانی دیگران راه میرود. تعادل بهتر بدن نقش مؤثری برای فعال کردن این نقطه عطف ایفا میکند. از آنجایی که کودک 18 ماهه با کمی عدم تعادل راه میرود، به او "کودک نوپا " نیز گفته میشود.
  • اسباب بازی ها را در هنگام راه رفتن میکشد: کودک 18 ماهه نه تنها راه میرود؛ بلکه اسباب بازی های متحرک مانند اتومبیل اسباب بازی را نیز در هنگام راه رفتن با خود میکشد.
  • ممکن است از پله ها بالا رود: بعضی از کودکان نوپا ممکن است با سرعت کم از پله ها نیز بالا بروند. در واقع، ممکن است فرزند کوچک شما با استفاده از تکیه گاه های دستی از پله‌ها بالا و پایین برود. عضلات قوی تر پا میتوانند رسیدن به این نقطه عطف را تسهیل کنند.
  • میتواند توپ را پرتاب کند: هدف میتواند نادرست باشد؛ اما حداقل کودک 18 ماهه میداند که چگونه توپ را پرتاب کند. عضلات قوی تر و افزایش قدرت شانه ها به انجام این عمل فرزند شما کمک شایانی میکند.
  • میتواند برخی از لباسها و کفشهای خود را به تنهایی درآورد: مهارتهای حرکتی کودک 18 ماهه به اندازه کافی قوی شده اند که او را قادر میسازند تا بدون هیچ کمکی، لباسهای خود مانند ژاکت و جوراب را درآورد.
  • قادر است از فنجان بنوشد و با قاشق غذا بخورد: جالب است بدانید که کودک 18 ماهه شما شیشه شیر را کنار میگذارد تا به جای آن، از یک فنجان برای نوشیدن شیر و سایر مایعات استفاده کند. همچنین، او قادر خواهد بود تا قاشق را به درستی در دست نگه داشته و آن را به دهان خود هدایت کند.
  • حداقل ده دندان در دهان خود خواهد داشت: ده دندان مرکزی تحتانی و فوقانی، لبه های جانبی و فوقانی و دندانهای مولر در 18 ماهگی کودک، به طور کامل درآمده اند. برخی از نوزادان حتی ممکن است تا 18 ماهگی دندانهای مولر دیگری را نیز در دهان خود داشته باشند و تعداد کل دندانهای آنها 12 عدد شود.

نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی کودک 18 ماهه

 این نقاط عطف به مهارت های اجتماعی کودک، خلق‌وخوی عاطفی و توانایی او در استفاده از زبان اشاره دارد. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • تغییر در خلق‌وخو: در مراحل رشد کودک هجده ماهه شما اولین نشانه های تغییر در خلق‌وخوی فرزند خود را مشاهده میکنید؛ او زودتر از قبل دچار خشم میشود. به عنوان مثال، اگر پیش از این اسباب بازی نوزاد را از او دور میکردید، کودک گریه کرده و کینه ای عمل میکرد؛ اما حالا، او با صدای بلند گریه کرده، بر روی زمین افتاده و حتی دستان خود را در هوا حرکت میدهد.
  • ممکن است به "سلام " دیگران پاسخ دهد: یک کودک نوپا ممکن است سلام و احوال پرسی را از والدین یا سرپرستان خود یاد بگیرد. در نتیجه، دفعه بعد که کسی به او "سلام " کند، ممکن است کودک یک "سلام " مشتاقانه به او برگرداند.
  • در پاسخ به کسی که میخندد، لبخند میزند: در یک اجتماع، وقتی همه میخندند، کودک 18 ماهه نیز لبخند میزند. در واقع، اکنون این درک در ذهن او وجود دارد که خندیدن برای پیوندهای اجتماعی با اطرافیان، امری ضروری است و فرزند 18 ماهه شما تمایل دارد تا این کار را در اغلب موارد انجام دهد.
  • عصبی شدن در مواجهه با افراد غریبه: هنگامی که در اطراف کودک 18 ماهه چهره های جدید وجود داشته باشد، او ممکن است کمی عصبی به نظر برسد و از حضور خود در آن جمع نگران باشد. اگر فرد غریبه سعی کند تا به فرزند شما نزدیک شود یا او را لمس کند، حتماً کودک 18 ماهه شروع به گریه خواهد کرد.
  • ممکن است در شرایط جدید به والدین خود بچسبد: کودک 18 ماهه در هنگام بازدید از مکانهای جدید یا در حضور چهره های ناشناخته یا هنگامی که از شرایط مطمئن نیست، به والدین خود میچسبد.
  • محبت خود را به افراد آشنا نشان میدهد: افراد نزدیک کودک 18 ماهه، با لبخندهای او روبرو میشوند. بر این اساس، میتوان ادعا کرد که کودک نوپا علاقه خاصی به سرپرستان و والدین اصلی خود نشان میدهد.
  • بازی های اجتماعی را دوست دارد: در نظر داشته باشید که کودک 18 ماهه با بازی با نزدیکان خود مانند خواهر، برادر، مادربزرگ و مادر بزرگ خوشحال خواهد شد.
  • میتواند چند کلمه ساده را بیان کند: کودک نوپا اکنون حدود 10-20 کلمه تنها را می‌شناسد که به برقراری ارتباط و بیان احساسات یا افکار او کمک میکنند. این کلمات اساسی بوده و تلفظ آن به صورت ناگهانی میباشد، اما کودک صدایی قابل تشخیص را از کلمه ایجاد میکند.
  • از یک طرف به طرف دیگر تکان میخورد تا بگوید "نه ": جالب است بدانید که در مراحل رشد کودک 18 ماهه، کودک سر خود را از یک طرف به طرف دیگر انتقال میدهد تا "نه " را به شما منتقل کند؛ بنابراین، وقتی از او سؤال میکنید که آیا او شیشه شیر خود را میخواهد یا گرسنه نیست، سرش را از یک طرف به طرف دیگر تکان خواهد داد.

با همه این توصیفات هر کودکی بی نظیر است و با سرعت متفاوتی نسبت به همسالان خود رشد میکند. با این حال، برخی علائم قرمز، شاخصهای قطعی تأخیر در روند رشد او به شمار میروند.

نگرانی درباره مراحل رشد کودک هجده ماهه

چه زمانی باید در مورد روند رشد کودک 18 ماهه خود نگران باشید؟ بر اساس نتایج تحقیقات اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در ایالات متحده (CDC)، برخی موارد می¬تواند نشانه تأخیر در روند رشد کودک 18 ماهه باشد. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

کودک 18 ماهه راه نمیرود.

  • او به اشیاء یا اشخاص موردعلاقه خود اشاره نمیکند.
  • کودک 18 ماهه هیچ تلاشی برای تقلید از اقدامات دیگران نمیکند.
  • به نظر نمیرسد که نوزاد اشیاء و افراد آشنا را میشناسد و به یاد می آورد.
  • فرزند شما کمتر از شش کلمه را میداند.
  • به نظر نمیرسد که او حضور یک فرد غریبه را تصدیق کند.

اگر هر یک از علائم فوق را در رفتار کودک 18 ماهه خود مشاهده کردید، او خود را سریعاً نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. آکادمی پیادیائی آمریکا (AAP) غربالگری کودک را برای بررسی علائم تأخیر در روند رشد او، از جمله اختلالات طیف اوتیسم در سن 18 ماهگی توصیه میکند. با این حال، اگر کودک اختلالی نداشته باشد، والدین میتوانند اطمینان حاصل کنند که او رشد سالمی داشته است.

مراحل رشد کودک 18 ماهه

بهبود روند رشد کودک 18 ماهه

در ادامه این مقاله، پنج نکته ساده برای کمک به بهبود روند رشد کودک 18 ماهه شما ارائه شده است که مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • فرصت کافی برای راه رفتن بدهید: کودک شما اکنون دوست دارد تا به جای خزیدن، روی پاهای خود بایستد و راه برود. شما میتوانید به فعالیتها یا بازی هایی بپردازید که او را تشویق به راه رفتن میکنند.
  • مکالمات معنی داری با فرزند خود داشته باشید: نوزادان، "نه " و همچنین، چندین کلمه دیگر را درک میکنند. مکالمات خود را هدفمند کرده و صحبتهای خود با کودک 18 ماهه را کوتاه کنید. از کودک سؤال کنید، گزینه هایی مانند "بله " یا "نه " را به او ارائه دهید. این روند کمک خواهد کرد که مهارتهای ارتباطی یک کودک 18 ماهه بهبود یابد.
  • برخی قوانین را برای کودک 18 ماهه خود تنظیم کنید: به یاد داشته باشید که قوانین شما در طول این مدت، کودک را به سلامتی میرساند؛ بنابراین، برخی قوانین را تنظیم برای او کنید؛ به عنوان مثال، هیچ نوعی بازی بعد از ساعت 8 شب با آب نبات با قند زیاد انجام ندهید، اما کودک 18 ماهه میتواند میوه های اضافی را در برنامه روزانه خود داشته باشد. این قوانین به نظم و کاهش شانس طوفانی شدن رفتار فرزندتان کمک شایانی میکنند.
  • بازی اجتماعی مهم است: لازم است بدانید که تعامل با سایر کودکان نوپا و اعضای خانواده به کودک شما نیز کمک میکند تا به یادگیری رفتارهای اجتماعی بپردازد؛ بنابراین، بازی اجتماعی در مراحل رشد کودک هجده ماهه بسیار مهم است.
  • بگذارید کودک مستقل باشد: این کودک 18 ماهه دوست دارد تا به تنهایی غذا بخورد، از لیوان آب بنوشد و شاید بعد از اینکه دید شما در حال انجام این کار است، کفشهای خود را به پا کند. او ممکن است همیشه این کار را به درستی انجام ندهد، اما خوب است تا اجازه دهید که کودک این موارد را امتحان کند.

بر این اساس، میتوان ادعا کرد که تحریک و انگیزه دادن برای دستیابی به نشانه های رشدی امری ضروری است؛ اما کودک 18 ماهه را تحت فشار قرار ندهید؛ حتی اگر بچه های دیگر در سن سریعتر از فرزند شما همه چیز را یاد میگیرند. نوزادان برای کشف و درک دنیای پیرامون خود وقت لازم دارند. مگر اینکه نوزادی علائم تأخیر در روند رشد را نشان دهد که نیازی به نگرانی در مورد آن هم نیست. سرانجام، عشق، مراقبت و تحریک باعث میشود تا او برای دستیابی به نقاط عطف رشد خود در مسیر صحیحی قرار گیرد.

رشد جسمی کودک 18 ماهه

در مراحل رشد کودک هجده ماهه دختران و پسران رشد جسمی متفاوتی دارند. دختران معمولا در هجده ماهگی 80.7 سانتی متر قد و 10.6 کیلوگرم وزن دارند در حالیکه پسران در هجده ماهگی 82.2 سانتی متر قد و 10.9 کیلوگرم وزن دارند.

مراحل رشد کودک 18 ماهه چگونه است؟

در روند رشد کودک 18 ماهه کودک بدون کمک راه می رود، نه گفتن را یاد می گیرد، در پاسخ به لبخند می خندد و نام اشیا یا قسمت های مختلف بدن را می داند.

نشانه های تاخیر در روند رشد کودک هجده ماهه چیست؟

اگر کودک به اشیا و اشخاص مورد علاقه اشاره نمی کند، کارهای دیگران را تقلید نمی کند و یا کمتر از شش حرف را بلد است ممکن است نشانه تاخیر در روند رشد باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/