مراحل رشد کودک ده ماهه | رشد اولین دندان ها

مراحل رشد کودک ده ماهه

کودک شما فقط چند ماه از اولین روز تولد خود فاصله دارد؛ او با ورود به ماه دهم از زندگی خود، توانایی های بسیاری را به دست آورده و محیط اطراف خود را درک میکند (در حالی که قبل از این، فرزند شما قادر به درک اطرافیان خود نبود). همه این مهارت ها به لطف نقاط عطف رشد کودک 10 ماهه رخ میدهد. ادامه این مقاله، شما را با همه نشانه های مهم رشد کودکان در سن ده ماهگی و تغییرات ظریف بدن و رفتار آنها آشنا میکند.

مراحل رشد کودک ده ماهه

فرزند 10 ماهه شما اکنون میتواند به طور کامل بر روی چهار دست و پا راه برود. همچنین، او میتواند در حالت ایستاده، تعادل خود را حفظ کرده و با پشتیبانی دیگران، به آرامی راه برود. کودک 10 ماهه معنای برخی کلمات را درک کرده و کلمات ساده را به طور کامل میفهمد؛ جالب است بدانید که فرزند شما در این میتواند به کمک برخی کلمات صحبت کند. علاوه بر این موارد، او میتواند از حالت شکم به حالت نشسته، تغییر وضعیت دهد.

کودک 10 ماهه درخواستهای دیگران و دستورالعمل های اساسی دیگر را درک میکند. او در این سن تلاش میکند تا اقدامات اساسی را از والدین خود تقلید کرده و بعد از مشاهده فعالیتهای ساده، آنها را تکرار کند. همچنین، فرزند شما در این سن میتواند مکان اشیا پنهان را به یاد آورده و با دنبال آنها باشد. لازم است بدانید که او اکنون میتواند به موقعیتهای ترسناک یا پریشانی واکنش نشان دهد. علاوه بر این موارد، کودک 10 ماهه قادر است تا برای نگه داشتن اشیاء از دستهای خود به طور کامل استفاده کند. در نظر داشته باشید که نوزادان با ورود به ماه دهم بعد از تولد، درک عمیق تری از محیط اطراف داشته و هماهنگی بیشتری بین دستها و چشم های خود به دست می آورند. تا قبل از این، فرزند شما برخی از دندانهای خود را در آورده بود؛ اکنون او باید هشت دندان را به طور کامل در دهان خود داشته باشد.

نقاط عطف در روند رشد کودک 10 ماهه

 کودک 10 ماهه به نقاط عطف رشد شناختی، جسمی و اجتماعی و عاطفی خود میرسد. دستاوردهای خاص هر گروه، رشد و نمو کلی فرزند شما را تضمین میکند. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

نقاط عطف رشد شناختی کودک 10 ماهه

نقاط عطف رشد شناختی کودک 10 ماهه شامل بهبود عملکرد هوشی، رشد مغز و قدرت تفکر کلی او است. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • ماندگاری اشیا و افراد را درک میکند: به توانایی تشخیص وجود یک شیء یا فرد، "ماندگاری شی/فرد" گفته میشود. با ورود به ماه 10 بعد از تولد، کودک درک میکند که یک شی پنهان به وجود خود ادامه میدهد و برای همیشه از بین نمیرود. این توانایی در شرایطی که والدین در محدوده دید نوزاد نباشند، باعث اضطراب کمتر او خواهد شد.
  • جستجو برای یافتن اشیاء پنهان: درک پایداری اشیا منجر به کنجکاوی کودک 10 ماهه میشود؛ او میتواند اشیایی را پیدا کند که پنهان شده یا از میدان دید او خارج شده اند. به عنوان مثال، اگر یک ماشین اسباب بازی زیر مبل بلغزد، فرزند شما تلاش خواهد کرد تا آن را پیدا کند. همچنین، اگر شما یک اسباب بازی را زیر پتو مخفی کنید، او روند جستجوی آن شی را متوقف نمیکند؛ مگر اینکه اسباب بازی خود را پیدا کند.
  • از دیدن کتابهای تصویری لذت میبرد: در مراحل رشد کودک 10 ماهه، کودک از نشستن در دامان والدین خود و نگاه کردن به کتابهای پر از تصویر لذت میبرد. همچنین، او عاشق گوش دادن به داستانهایی است که شما برای فرزند خود تعریف میکنید و از لحاظ بصری، تمام تصاویر رنگارنگ را جذب میکند. علاوه بر این موارد، مغز نوزاد در حال یادگیری بهتر روند پردازش تصاویر و صداها است. در نظر داشته باشید که استفاده از کتابهای تصویری کمک بزرگی به بهبود این نقطه عطف کودک 10 ماهه شما خواهد کرد.
  • میتواند با کمک کلمات ساده با اطرافیان خود معاشرت کند: به عنوان بخشی از پیشرفت گفتاری او اکنون معنای برخی از کلمات اساسی مانند "سلام"، "نه"، "برو" را میفهمد و صداهای اسم هایی مانند نام خود را به یاد می آورد. همچنین، فرزند شما در این سن میتواند نام اسباب بازی یا غذای مورد علاقه خود را نیز به یاد آورد.
  • تکرار اقدامات اطرافیان: یک ویژگی اساسی در رفتار کودک 10 ماهه توانایی تقلید از اقدامات دیگران است. فرزند شما خاطره ای از یک عمل خاص را در ذهن خود نگه داشته و پاسخ آن را به خاطر می آورد. وی سپس اقدام به مشاهده نحوه واکنش دیگران به آن کرده و در برخی مواقع، این اقدامات را تکرار میکند.
  • میتواند کلمات "ماما" و "دادا" را بیان کند: فرزند شما با ورود به ماه دهم بعد از تولد میتواند از اسم های صحیح برای اشاره به والدین خود استفاده کند. او ممکن است نتواند این توانایی را به درستی به نمایش بگذارد، اما این یک دستاورد اساسی در روند رشد شناختی کودک 10 ماهه است.
  • درک مطلب: اگر از کودک خود بخواهید تا چیزی را به شما تحویل دهد، او آن را به آرامی در دستان شما قرار خواهد داد. بر این اساس، میتوان ادعا کرد که با ورود به ماه دهم از زندگی، کودک شما میتواند درخواست ها را تشخیص دهد که یک نقطه عطف مهم در روند رشد اجتماعی او به شمار میرود.

روند رشد کودک ده ماهه

نقاط عطف رشد جسمی کودک ده ماهه

این نقاط عطف بینشی از مهارتهای حرکتی کودک 10 ماهه و ویژگی های اصلی رشد جسمی او را بیان میکند. برخی از مهم¬ترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • به طور کامل میخزد: جالب است بدانید که کودک 10 ماهه شما به طور استادانه ای در حال خزیدن خواهد بود که یک نقطه مثبت در روند رشد جسمی او به شمار میرود. در این سن مراقب باشید؛ کودک کوچک شما هیچ گوشه ای از خانه را ناشناخته نخواهد گذاشت.
  • استفاده از روش pincer grasp : Pincer grasp توانایی استفاده از انگشت اشاره و انگشت شست برای برداشتن اشیاء کوچک است. کودک 10 ماهه با دستیابی به این مهارت، پیشرفت جسمی ضروری برای برداشتن غذاهای انگشتی را به دست می آورد.
  • از روی شکم به حالت نشسته حرکت میکند: در مراحل رشد کودک ده ماهه وقتی کودک از قرار گرفتن بر روی شکم خود خسته شد، به حالت نشسته میچرخد. بر این اساس، میتوان ادعا کرد که عضلات قوی تر پشت و شکم نوزادان در این سن به بهبود مهارتهای حرکتی آنها کمک قابل توجهی میکنند.
  • میتواند بر روی پاهای خود بایستد: لازم است بدانید که ایستادن، اولین قدم برای راه رفتن و در نهایت، دویدن فرزند شما است. کودک 10 ماهه در حین کمک گرفتن از یک جسم یا با پشتیبانی دیگران، میتواند در حالت ایستاده قرار گیرد.
  • ممکن است در حالی که کودک 10 ماهه بر روی پاهای خود ایستاده است، به سمت جلو حرکت کند: ممکن است زمانی که کودک 10 ماهه روی پاهای خود ایستاده است، با حرکت دادن یک پا به جلو و در حالی که به پشتیبانی خود با گرفتن یک جسم ادامه میدهد، اولین تلاشهای خود را برای راه رفتن انجام دهد. سرانجام، او پشتیبانی هر شیء پس از دیگری را انتخاب کرده و به راه رفتن میپردازد.
  • دندانهایی را برای خوردن مواد غذایی جامد دارد: با ورود به ماه دهم بعد از تولد، فرزند شما 8 دندان در دهان خود خواهد داشت. هم‌زمان با این نقطه عطف، کودک میتواند غذاهای انگشتی را جویده و به راحتی، آنها را گاز بگیرد.
  • درک عمیق بصری: چشمهای نوزادان به طور مداوم توسعه مییابند و تا 10 ماهگی، کودک با هماهنگی بهتر بین دستها و چشم های خود، دنیای اطراف را بهتر درک میکند. در نظر داشته باشید که فعالیت هایی مانند خزیدن و تلاش برای ایستادن باعث تقویت قدرت بصری فرزند شما خواهد شد.

نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی کودک ده ماهه

این تغییرات، کودک شما را برای اجتماعی شدن و درک خلق و خوی عاطفی آماده میکند. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • درک مفهوم خداحافظی: کودک 10 ماهه، در حال حاضر لحظات ویژه را درک میکند؛ او یاد میگیرند که خداحافظی کند و درک این ژست، رفتار اجتماعی فرزند شما را توسعه میدهد. آنها ممکن است از عباراتی شبیه به "خداحافظ" برای بیان این احساس خود استفاده کنند.
  • بروز اضطراب با دیدن افراد غریبه: در روند رشد کودک کودک 10 ماهه ممکن است در حضور افراد غریبه راحت نباشد یا اگر در کنار فرد غریبه ای تنها مانده باشد، ممکن است گریه کند. او همچنین در مقابل ورود به آغوش دیگران مقاومت میکند.
  • اضطراب جدایی: طبق نتایج تحقیقات اخیر پزشکان در آکادمی اطفال آمریکا، نوزادان بعد از ده ماهگی اضطراب شدید جدایی را درک میکنند. کودک ممکن است به والدین خود وصل شود و از خروج آنها جلوگیری کند.
  • واکنش به موقعیتها: اگر اسباب بازی را از کودک 10 ماهه بگیرید، او گریه میکند. همچنین، اگر فرزند شما در این سن صدای بلندی بشنود، ممکن است عصبی شود. بر این اساس، میتوان ادعا کرد که کودک شما اکنون قادر است واکنش های گسترده تری را نسبت به اتفاقات اطراف خود داشته باشد.
  • با همه این توصیفات، لازم است بدانید که نوزادان در سنین متفاوت، مهارت های مختلفی را کسب میکنند. در حالی که برخی از نوزادان این مهارتها را سریعتر از سایر همسالان خود به دست می آورند، برخی ممکن است به زمان بیشتری برای رسیدن به نقاط عطف رشدی خود نیاز داشته باشند. بنابراین، نگران نباشید! اما، مواظب موانع موجود در روند رشد کودک 10 ماهه خود باشد.

رشد کودک ده ماهه

نگرانی از مراحل رشد کودک ده ماهه

چه زمانی باید در مورد روند رشد کودک 10 ماهه نگران باشید؟ شما باید علائم شایعی را که نشان دهنده تأخیر در روند رشد کودک 10 ماهه است، به یاد داشته باشید. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • نمیتواند بخزد: اگر فرزند شما با ورود به ماه دهم بعد از تولد، همچنان با زحمت میخزد یا او قادر به انجام چنین کاری نیست، میتواند نشانه تأخیر در روند رشد او باشد.
  • هیچ صدایی ایجاد نمیکند: در مراحل رشد کودک 10 ماهه ممکن است صحبت نکند؛ اما او باید سر و صداهایی را ایجاد کند. اگر فرزند شما در این سن به طور غیرمعمولی ساکت باشد، باید در مورد روند رشد او با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.
  • نمیتواند با پشتیبانی دیگران هم بایستد: نوزاد اکنون قادر است خود را با پشتیبانی دیگران یا اشیا به حالت ایستاده نگه دارد. اگر فرزند شما نتواند این کار را انجام دهد، نشانگر تأخیر در روند رشد است. ایستادن، یکی از نقاط عطف بسیار مهم کودکان 10 ماهه است، زیرا پایه و اساس مهارت راه رفتن را ایجاد میکند.
  • دندان ندارد: اگر کودک 10 ماهه فاقد دندانهایی در دهان خود باشد، میتواند بروز مشکل دندانی را در بدن او نشان دهد. این تأخیر رشدی میتواند بر روند غذا خوردن نوزادان تأثیر منفی داشته باشد.
  • افراد آشنا را نمیشناسد: اگر کودک شما افراد آشنا و اشیاء روزمره را نمیشناسد، میتواند نشاندهنده بروز مشکل شناختی یا مشکلی بینایی در بدن او باشد.

نکاتی برای بهبود روند رشد کودک 10 ماهه

در ادامه این مقاله، چند روش ساده برای تحریک روند رشد کودک ده ماهه و اطمینان از ماندگاری رشد او ارائه شده است که مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • فضای خزیدن کافی را برای فرزند خود فراهم کنید: زمان آن است که مبلمان خانه خود را جابجا کرده و فرش را بیرون بکشید. کودک شما دوست دارد بر روی چهار دست و پا راه برود و هر چه این روند را تکرار کند، ماهیچه های او برای فعالیت های مهمی مانند پیاده روی آماده میشود. بر این اساس، به کودک خود فضای کافی بدهید تا مهارت خزیدن را انجام دهد. کودک برای تمرین روزانه به حداکثر امنیت خانه نیاز دارد.
  • کمک به ایستادن: به کودک ده ماهه خود یک ماشین هدیه دهید که وزن آن به اندازه کافی سنگین باشد. او میتواند به کمک آن ماشین بایستد و راه برود. در واقع، کودک ممکن است به دلیل چرخ دار بودن ماشین که به راحتی حرکت میکند، چند قدم بردارد. آکادمی پیادیائیک آمریکا به مادران توصیه میکند که از روروئک برای بهبود روند راه رفتن فرزند کوچک خود استفاده کنند.
  • مکالمات معنی دار شما را درک میکند: وقت آن رسیده است که فرزندتان کمی صحبت کند. بچه ها در ده ماهگی کلماتی مانند "نه" و "رفتن" را درک میکنند. هرچه واژگان جدیدتری را به دایره لغات فرزند کوچک خود معرفی کنید، واژگان او بهتر میشود.
  • بازی هایی را که باعث بهبود روند رشد کودک 10 ماهه میشود، انجام دهید: بازی هایی را با فرزند خود تمرین کنید که نقاط عطف رشد او را بهبود بخشد. شما همچنین باید وقت خود را صرف فعالیت های گروهی کنید که میتواند به کاهش اضطراب و ترس جدایی کودک 10 ماهه نسبت به غریبه ها کمک قابل توجهی کند.
  • غذاهای جدید را امتحان کنید: در مراحل رشد کودک ده ماهه غذاهای جدید انگشتی را به او معرفی کنید و بگذارید او به تنهایی غذا بخورد. به نوزاد نشان دهید که چگونه غذا را به روش صحیح گرفته و بعد در دهان خود بگذارد. خوردن غذاهای انگشتی به خودی خود باعث میشود تا اولین روزهای از شیر گرفتن کودک راحت تر سپری شود.

کودک 10 ماهه سالم از طریق تغذیه سالم و پرورش صحیح مهارتها، به تمام نقاط عطف رشد بعدی خود میرسد. بر این اساس، فرزند خود را تشویق کنید اما به او فشار وارد نکنید. به او اجازه دهید تا اوضاع را با سرعت خود کشف کند و به کودک فرصت دهید تا خود را درک کند. هنگامی که احساس میکنید زمان آن رسیده است که کودک 10 ماهه به یک نقطه عطف رشد خود برسد اما مشکلی پیش آمده است، بدون تردید با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت بدن او مشورت کنید. مراقبت خوب و عشق زیاد باعث میشود که کودک شما سالم و قوی شود!

رشد جسمی کودک ده ماهه

رشد جسمی کودک ده ماهه

کودکان دختر در ده ماهگی معمولا 8.8 کیلوگرم وزن و 71.6 سانتی متر قد دارند و پسران هم در ده ماهگی وزنشان به 9.1 کیلو گرم و قدشان به 73.1 سانتی متر می‌رسد.

مراحل رشد کودک ده ماهه چگونه است؟

جست‌وجو برای یافتن اشیا، در آوردن دندان،درک مفهوم خداحافظی و اضطراب جدایی از علائم مراحل رشد کودک ده ماهه است.

نشانه های تاخیر در روند رشد کودک 10 ماهه چیست؟

نخزیدن، در نیاوردن صدا، نداشتن دندان و نشناختن آشنایان از علائم تاخیر در مراحل رشد کودک ده ماهه است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/