مراحل رشد کودک هفت ماهه | تشخیص مفهوم کلمه "نه"

مراحل رشد کودک هفت ماهه

وقتی فرزند شما هفت ماهه شود، همه روزهای شما و پدرش را با شگفتی پر میکند. والدین اکنون بیشتر از همه خوشحال میشوند، زیرا کودک 7 ماهه میتواند معنی "نه" را درک کند (بالاخره!). همچنین، این بچه های کوچک وقتی اسم خود را میشنوند، سر خود را به سمت صدا میچرخانند. مشاهده چنین رویدادی از طرف یک کودک 7 ماهه، به‌یادماندنی است! با همه این توصیفات، اگر میخواهید بدانید که از روند رشد کودک 7 ماهه چه انتظاراتی باید داشت، ادامه این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

مراحل رشد کودک هفت ماهه

  • فرزند شما با ورود به ماه هفتم از زندگی خود، از صداهای مختلف برای بیان احساسات خود استفاده میکند؛ او قادر است صداهای صامت ساده ای را ایجاد کند. همچنین میتواند معنای کلمه "نه" را درک کند؛ او قادر است دستورالعمل های ساده یک کلمه ای را نیز درک کند. علاوه بر این موارد، فرزند شما در این سن میتواند اشیاء پنهان را کشف کند.
  • با ورود به ماه هفتم بعد از تولد، نوزاد میتواند نام اسباب بازی های مورد علاقه خود را به خاطر آورد. همچنین، او میتواند وزن بدن خود را بر روی بازوها، زمانی که بر روی شکم قرار دارد، تحمل کند؛ کودک 7 ماهه میتواند بدن خود را به کمک بازوها، در زمان قرارگیری بر روی شکم بالا ببرد. جالب است بدانید که فرزند شما در این سن میتواند نتایج برخی اقدامات و آزمایشهای خود را به خاطر آورد. علاوه بر این موارد، او میتواند صداهای بیشتری را به یاد آورد.
  • کودک 7 ماهه قادر است مفهوم عمق را بهتر از گذشته درک کند؛ او توانایی قضاوت مسافت طولانی و نزدیک را نیز دارد. تاکنون، فرزند شما تمایل داشت تا اشیاء را با کمک دستها و دهان خود کاوش کند؛ اما با ورود به ماه هفتم از زندگی، او بیشتر برای دست‌کاری اشیاء از دستهای خود استفاده میکند.

روند رشد کودک هفت ماهه

نقاط عطف در روند رشد کودک 7 ماهه

 نقاط عطف رشد در سه دسته تقسیم بندی شده است: نقاط عطف رشد شناختی، جسمی و اجتماعی و عاطفی. دستیابی به مهارتهای خاص در هر گروه، روند رشد کودک هفت ماهه را شکل میدهد.

نقاط عطف رشد شناختی کودک 7 ماهه

 این نقاط عطف مربوط به رشد مغزی کودک 7 ماهه، عملکردهای شناختی و روند تفکر او است. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • قادر است تا اشیاء پنهان را کشف کند: شما میتوانید قسمتی از یک اسباب بازی را زیر پتو قرار داده و بخشی از آن را در حوزه دید نوزاد قرار دهید. فرزند 7 ماهه شما در طی چند ثانیه میتواند اسباب بازی را پیدا کند. در واقع، نوزادان در این سن درک میکنند که اگر جسمی پنهان شده، کسی آن را برداشته است. همچنین، او درک میکند که اگر چیزی را ببیند، میتواند آن را در دستهای خود بگیرد.
  • اشیاء را با دستها و دهان خود بررسی میکند: جالب است بدانید که کودک 7 ماهه هر شی‌ء جدید را با دقت در دستهای خود دست‌کاری کرده؛ سپس آن را مستقیماً به دهان خود میبرد. این روش نوزاد برای آشنایی با هر چیز جدید و ناآشنایی است.
  • تصاویر موجود در آینه را درک میکند: در نظر داشته باشید که نگاه کردن به آینه در زمان عبور از جلوی آن، تفریح مورد علاقه هر کودک 7 ماهه ای است. در واقع، فرزند شما اکنون میتواند بازتاب ها را تفسیر کند و آگاه است که تصویر موجود در آینه، تصویر خود او است.
  • تمایز بین لحن ها: با ورود به ماه هفتم بعد از تولد، والدین احساس میکنند که کودک آنها به دستورالعمل ها پاسخگوتر شده است. این امر در درجه اول میتواند به دلیل توانایی کودک هفت ماهه برای تمایز بین چند لحن باشد. در واقع، جمله یا دستورالعمل های گفته شده با صداهای مختلف، واکنشهای متفاوتی را در کودک 7 ماهه ایجاد میکند؛ به عنوان مثال، هنگامی که کودک گریه میکند، اگر با عصبانیت از او بپرسید "چه میخواهی؟" خواهید دید که چگونه گریه های او بلندتر میشود. به همین ترتیب، گفتن این جمله به آرامی میتواند نوزاد را تسکین دهد.
  • مهارت ماندگاری اشیا و افراد: در روزهای گذشته، نوزاد تصور میکرد که هر چیزی از دایره دید او بیرون رفته، به طور کامل از بین رفته است. در مراحل رشد کودک هفت ماهه نوزاد، مهارت ماندگاری اشیا و افراد را به دست آورده است؛ این بدان معناست که اگر چیزی از دید کودک 7 ماهه خارج شود، نوزاد میفهمد که آن شی‌ء یا فرد از بین نرفته، بلکه فقط خارج از میدان دید او است. بر این اساس، اگر والدینی وارد اتاق دیگری شوند، کودک همچنان به درب آن نگاه میکند. او میداند که والدین از همان درب برمیگردند و آنها برای همیشه از بین نمیروند.
  • درک بهتری از علت و معلولیت: یک کودک هفت ماهه اثر یا نتیجه یک عمل را به یاد می آورد. او میداند که اگر یک اسباب بازی را به سمت زمین پرتاب کند، صدای منحصر به فردی ایجاد میشود. کودک با استفاده از این اثرات، برخی اقدامات را آزمایش خواهد کرد؛ همچنین، او تعداد قابل توجهی از این اقدامات را به یاد می آورد تا بعداً آنها را دوباره امتحان کند.

نقاط عطف رشد جسمی کودک 7 ماهه

این تغییرات به دستاوردهای رشد بدنی و توانایی های مختلف عضلات بدن کودک 7 ماهه اشاره دارد. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • میتواند وزن خود را روی پاهایش پشتیبانی کند: در مراحل رشد کودک هفت ماهه، کودک را روی پاهای خود نگه دارید؛ برخلاف اوایل که او پاهای خود خم میکرد، اکنون میتواند از وزن بدن خود بر روی پاها پشتیبانی کند. کودک 7 ماهه نمیتواند روی پاهای خود بایستد و شما باید او را در آغوش خود نگه دارید؛ با این وجود، پاها و باسن او در توانایی تحمل وزن بدن از پیشرفت چشمگیری برخوردار شده اند.
  • به هر دو طرف میچرخد: کودک 7 ماهه شما توانایی چرخش دو طرفه را دارد؛ یعنی او قادر است از روی شکم به پشت و برعکس تغییر حالت دهد.
  • میتواند بدون حمایت دستهای خود بنشیند: لازم است بدانید که نوزادان میتوانند در سن شش ماهگی بدون حمایت دیگران بنشینند، اما باز هم دستهای خود را روی زمین قرار میدهند تا وزن جزئی را تحمل کنند. در پایان ماه هفتم، فرزند کوچک شما قادر خواهد بود تا بدون استفاده از دستها بنشیند. در واقع، ماهیچه های پشت کودک 7 ماهه به اندازه کافی قوی هستند که از بدن او پشتیبانی کنند و او نیاز به هیچ کمکی ندارد.
  • میتواند غذاهای انگشتی را در برنامه روزانه خود داشته باشید: یک کاسه را با غذاهای انگشتی آب پز پر کنید. کودک 7 ماهه میتواند تکه های غذا را با دست برداشته و آنها را درست در دهان خود بگذارد. بر این اساس، میتوان ادعا کرد که با ورود به هفت ماهگی، نوزاد به راحتی تغذیه میشود.
  • از چنگ زدن استفاده میکند: در روند رشد کودک هفت ماهه میتواند از انگشت اشاره و انگشت شست خود برای برداشتن اشیاء از روی زمین یا هر سطح صاف دیگر استفاده کند. دستان نوزاد هفت ماهه برای اجرای این شاهکار کافی است؛ چنين برداشتنی را "چنگ زدن نوزادان" مینامند.
  • بینایی رنگی توسعه یافته: در نهایت، در نظر داشته باشید که بینایی رنگ کودک 7 ماهه کامل شده است؛ چشمان او درست مانند چشم بزرگ‌سالان در تشخیص شیب رنگ، عملکرد کاملی دارد. همچنین، نوزاد هفت ماهه از درک عمق و فضای بهتری برخوردار است؛ این بدان معناست که او میتواند اشیاء دور را بهتر از آنچه که قبلاً می دید، مشاهده کند.

مراحل رشد کودک 7 ماهه

نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی کودک 7 ماهه

آیا میدانید که در مراحل رشد کودک هفت ماهه چه مهارت های اجتماعی را از خود نشان میدهد؟ در این بخش از مقاله، در مورد دستاوردهای اجتماعی و عاطفی کودک 7 ماهه و نشانه های نشاط و روحیه عاطفی او بحث میشود. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • از صداهای مختلف برای بیان احساسات خود استفاده میکند: لازم است بدانید که صدا به یک ویژگی ذاتی در رفتار کودک 7 ماهه تبدیل میشود؛ بنابراین، اگر او ناامید شود، با لحنی متفاوت از هنگام خستگی، احساسات خود را بروز داده و عصبانی میشود. همچنین، اگر شما شروع به صحبت با کودک 7 ماهه خود بکنید، او نیز سعی میکند تا با تولید صداهای مختلف به شما پاسخ دهد.
  • واکنش به احساسات والدین: وقتی میبیند که والدین میخندد، لبخند میزند و اگر پدر و مادر را در حالت وحشت ببیند، گریه میکند. در واقع، فرزند شما در این سن به تفسیر دقیق چهره افراد اطراف خود، به ویژه مراقبان اولیه مانند والدین میپردازد.
  • کودک 7 ماهه "نه" را درک میکند: با ورود به ماه هفتم بعد از تولد، نوزاد میتواند کلمه "نه" را درک کند. در واقع، هر وقت از این کلمه استفاده میکنید تا کودک را از انجام کاری منصرف کنید، او با متوقف کردن کار خود به شما پاسخ میدهد؛ شاید با دید جدی به والدین نگاه کند.
  • واکنش کودک 7 ماهه به نام خود: در سن هفت ماهگی، نوزادان اسمی را که بارها و بارها برای صدا کردن آنها استفاده شده است، درک میکنند. همچنین، این نوزادان یاد میگیرند تا به صدای اسم خود پاسخ دهند.
  • از بازی در یک گروه لذت میبرد: جالب است بدانید که کودک 7 ماهه شما دوست دارد تا در هنگام نشستن در بین گروهی از مردم، باز کند. داشتن بازی اجتماعی به یکی از فعالیت های مورد علاقه کودک 7 ماهه تبدیل شده است. به همین دلیل، این کودک بیشتر از همیشه از بازی با خواهر، برادر، مادربزرگ و مادربزرگ خود لذت میبرد.

با همه این توصیفات، در نظر داشته باشید که هر کودکی متفاوت از سایر همسالان خود میباشد؛ او ممکن است مدت زمان بیشتری را برای رسیدن به نقاط عطف خود نیاز داشته باشد. اگرچه این تأخیر طبیعی است، اما آیا میدانید که برخی از هشدارها در مورد روند رشد کودک 7 ماهه وجود دارد که شما باید همیشه مراقب آنها باشید؟

نگرانی از مراحل رشد کودک هفت ماهه

چه زمانی باید در مورد روند رشد کودک 7 ماهه نگران بود؟ شما باید در صورت مشاهده برخی علائم، در مورد روند رشد کودک 7 ماهه خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. برخی از رایج ترین این علائم به شرح زیر میباشند:

  • اگر کودک 7 ماهه نمی نشیند: بچه ها در هفت ماهگی باید نشستن را به طور کامل یاد بگیرند؛ بنابراین، اگر فرزند شما قادر به نشستن نباشد، میتواند نشانه تأخیر در روند رشد جسمی او باشد.
  • اگر به صداهای اطراف خود واکنش نشان نمیدهد: کودک 7 ماهه باید به صداهای اطراف خود واکنش نشان دهد؛ او باید یاد بگیرد که از تولید صدا برای ارتباط با اطرافیان خود استفاده کند. اگر او نتواند چنین کند، مطمئناً دچار مشکلاتی در روند رشد جسمی یا اجتماعی است.
  • عدم تمرکز بر روی افراد یا اشیا: در روند رشد نوزاد هفت ماهه اگر کودک 7 ماهه اسباب بازی یا غذایی را که در مقابل او قرار دارد، تصدیق نکند و به والدین خود لبخند نزند، به نظر میرسد که در تمرکز بر روی اشیاء مشکل دارد.
  • دست های خود را به سمت دهان نمی آورد: بردن دستها به سمت دهان، برای تغذیه نوزادان یک عمل ضروری است. عدم توانایی در آوردن دستها به دهان، بر توانایی کودک در روند تغذیه او تأثیر منفی میگذارد.
  • دارای عضلاتی سخت است: وقتی کودک را روی پشت یا شکم خود قرار میدهید، اندام های او به طور غیرمعمول سفت به نظر میرسند. هنگام برداشتن نوزاد نیز، سر و بدن او به شکل نرمی به عقب می افتد.

برای ارزیابی وضعیت بدن و تشخیص احتمالی هرگونه تأخیر در روند رشد کودک 7 ماهه او با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. آکادمی اطفال آمریکایی توصیه میکند که مادران، کودک خود را به طور دوره ای توسط پزشک متخصص اطفال معاینه کنند تا مشکلات موجود در بدن و رفتار آنها به موقع تشخیص داده شود و هر گونه تأخیر در روند رشد در اسرع وقت مورد معالجه قرار گیرد. علاوه بر این موارد، در نظر داشته باشید که والدین همیشه میتوانند نقش مؤثری در حمایت از روند رشد کودک خود داشته باشند.

بهبود روند رشد کودک هفت ماهه

چگونه والدین میتوانند روند رشد کودک 7 ماهه خود را بهبود بخشند؟ در ادامه این مقاله، چند روش آسان برای کمک به بهبود روند رشد کودک 7 ماهه ارائه شده است که مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • برای مدت طولانی بر روی شکم قرار دهید: لازم است بدانید که قرار دادن کودک 7 ماهه بر روی شکم یک فعالیت مهم برای تقویت رشد عضلات او است. بر این اساس، فرزند خود را برای مدت طولانی بر روی شکم قرار دهید. حداقل سه بار در روز و هر بار به مدت حداقل 5 دقیقه، کودک 7 ماهه را بر روی شکم بگذارید. اگر در این شرایط کودک به خودی خود بازی کند، خوب است.
  • تقویت ستون فقرات: برای این منظور، کودک را در حالت عمودی نگه دارید و او را به انجام حرکات پا تشویق کنید. این حرکت فقط باعث تقویت عضلات ساق پاهای او نمیشود؛ بلکه باعث تقویت عضلات ستون فقرات نیز خواهد شد. همچنین، این بازی راهی مناسب برای بهبود کارایی مفاصل زانو و باسن نوزادان است.
  • تشویق نوزاد به خوردن غذا: غذای کودک 7 ماهه را در مقابل او قرار دهید و بگذارید تا او، خود را تغذیه کند. غذا خوردن نوزاد یک مهارت اساسی است که میتوان با تمرین مداوم، آن را تقویت کرد. این کار به کودک شما کمک میکند تا خوراک را برای رفع گرسنگی خود، درست مثل بزرگ‌سالان بخورد.
  • وقت کودک را برای بازی های اجتماعی سپری کنید: در نظر داشته باشید که بازی با گروه های خانوادگی و دوستان راهی عالی برای بهبود مهارت های اجتماعی در روند رشد کودک 7 ماهه و کاهش سطح اضطراب اجتماعی او است.
  • اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که مهارت های کودک را توسعه دهند: کودک در هفت ماهگی مهارت های مختلفی را به دست می آورد؛ به عنوان مثال، او میتواند دنیای اطراف خود را درک کند. بر این اساس، اسباب بازی را برای فرزند خود انتخاب کنید که مهارتهای او را تحریک کرده و به او در توسعه بیشتر کمک کند.

در نهایت، کودک خود را تشویق کنید و او را به آرامی در مسیر صحیح قرار دهید. یک کودک 7 ماهه میتواند وقت خود را برای درک دنیای اطراف بگذارد؛ بنابراین به فشار وارد نکنید. اگر احساس میکنید زمان رسیدن او به یک نقطه عطف رسیده و به نظر میرسد که فرزند شما عقب مانده است، او را بدون هیچ تنبیه نکنید؛ در این مورد با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

رشد جسمی کودک هفت ماهه

رشد جسمی کودک هفت ماهه

یکی از مراحل رشد کودک هفت ماهه رشد جسمی نوزاد است. دختران هفت ماهه معمولا 7.9 کیلوگرم وزن و 67.3 سانتی متر قد دارند و پسران هم در هفت ماهگی وزنشان 8.3 کیلوگرم و قدشان 69 سانتی متر است.

مراحل رشد کودک هفت ماهه چیست؟

واکنش نشان دادن به احساس والدین، درک مفهوم کلمه نه، لذت بردن از بازی گروهی و بیان احساسات با صداهای مختلف از مراحل رشد کودک هفت ماهه است.

نشانه تاخیر در روند رشد کودک هفت ماهه چیست؟

ننشستن، واکنش نداشتن به صداها و عضلات سفت از نشانه های تاخیر در روند رشد نوزاد هفت ماهه است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/