مراحل رشد کودک سه ماهه | کودک والدین را می شناسد

مراحل رشد کودک سه ماهه

سه ماه است که فرزندتان، زندگی شما را شلوغ و در عین حال زیبا ساخته است. نوزاد كوچك شما با سرعت در حال رشد است و هر روز، رفتار عجیبی را از خود نشان می‌دهد؛ مسیر رشد او، دستاوردهایی را در قالب نقاط عطف رشد به ارمغان می‌آورد. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که آگاهی از نقاط عطف رشد نوزادان روش خوبی برای ارزیابی سرعت رشد و وضعیت سلامتی آن‌ها در ماه سوم بعد از تولد است.

مراحل رشد کودک سه ماهه

 در ادامه این مقاله، برخی از تحولاتی که فرزند شما در سه ماهه اول از زندگی خود به دست آورده است، ارائه می‌شوند. برخی از مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • نوزاد شما می‌ تواند سر خود را تا 45 درجه، زمانی که بر روی شکم قرار گرفته است، حرکت دهد؛ اکنون نیز تلاش می‌کند تا سر خود را تا 90 درجه حرکت دهد.
  • نوزاد شما می‌ تواند به صورت عمودی بر روی پاهای خود قرار گیرد؛ اکنون نیز تلاش می‌ کند با وزن خود را بر روی پاها فشار آورد.
  •  نوزاد شما می‌ تواند دست‌های خود را به دهانش برساند.
  • نوزاد شما می ‌تواند به اشیاء در دسترس خود چنگ بزند؛ اکنون، او برای گرفتن اشیاء فراتر از دسترس خود نیز تلاش می‌ کند.
  •  نوزاد شما می‌ تواند هر چیزی را با دست‌ های خود تکان دهد؛ اگر اسباب‌ بازی به سطح سفتی برخورد کند، نیز با آن بازی می‌ کند.
  • نوزاد شما می‌ تواند سر خود را به منظور مشاهده اشیا در حال حرکت در داخل میدان دید خود حرکت دهد.
  • نوزاد سه ماهه شما می ‌تواند با دیدن افراد غریبه مضطرب شده و ساکت بماند.
  • تا به امروز، عضلات کمر فرزند شما برای نشستن او قوی‌ تر شده ‌اند.
  • جالب است بدانید که با ورود به ماه سوم بعد از تولد، فرزند شما می‌ تواند از برخی اقدامات شما و پدرش تقلید کند و بیشتر کارهای شما را شبیه‌ سازی نماید.
  • اکنون، نوزاد سه ماهه شما می ‌تواند وزن بدن خود را در بازوهایش پشتیبانی کند.

روند رشد کودک سه ماهه

نقاط عطف در روند رشد کودکان سه ماهه

لازم است بدانید که روند رشد کودک سه ماهه با سه اصطلاح شناختی، جسمی و اجتماعی و عاطفی سنجیده می‌ شود. در هر دسته از این عبارات، نقاط عطف خاص وجود دارد که نشان‌دهنده روند رشد طبیعی کودک شما است. در ادامه این مقاله، هر دسته از این موارد مورد بررسی قرار می‌ گیرند.

نقاط عطف رشد شناختی نوزادان سه ماهه

در نظر داشته باشید که این نقاط عطف، مهارت‌های فکری کودک سه ماهه، توانایی‌های شناختی و مهارت‌های تفکر کلی او را تعریف می‌کنند. برخی از مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • فرزند سه ماهه شما چهره‌ های آشنا را از راه دور تشخیص می ‌دهد: بر خلاف گذشته، نوزاد سه ماهه شما، اکنون می‌ تواند والدین یا چهره‌های آشنا را در تمام شرایط شناسایی کند؛ او از این تشخیص خود فریاد می‌زند.
  • فرزند سه ماهه شما با چرخاندن سر خود، صداها را پیدا می‌ کند: وقتی کودک سه ماهه شما صدای هیجان‌ انگیز، ترسناک یا آشنا را بشنود، سر خود را در آن جهت می ‌چرخاند. این وضعیت نشان می‌ دهد که مغز کودک با استفاده از حواس شنوایی، قادر به یافتن منبع صداهای اطراف خود است.
  • فرزند سه ماهه شما در هنگام تعامل با اطرافیان، به واکنش ‌های افراد دیگر پاسخ می ‌دهد: به عنوان یک مادر جوان و بی ‌تجربه به خاطر بسپارید که شما باید با کودک سه ماهه خود صحبت کنید؛ بسیار محتمل است که او به حرف‌های شما پاسخ دهد. در واقع، نوزادان در سه ماهگی می‌ فهمند که وقتی کسی با آن‌ها صحبت می‌کند، باید به طرف مقابل خود پاسخ دهند.
  • فرزند سه ماهه شما ممکن است برخی از صداها را تقلید کند: کودک شما سعی خواهد کرد تا کلمات شما و صداهای دیگر را که در محیط اطراف خود می‌شنود، تکرار کند. تقلید او شاید بیشتر از یک صدای مبهم نباشد، اما مطمئناً شایان ستایش خواهد بود!
  • فرزند سه ماهه شما می ‌تواند از برخی اقدامات اطرافیان نیز تقلید کند: جالب است بدانید که کودک سه ماهه شما سعی خواهد کرد تا برخی از عبارات را تقلید کند و عملی را دوباره انجام دهد که از پدر و مادر خود دیده است. تقلید، سرمایه‌گذاری قابل توجه در مغز نوزادان است و یک نقطه عطف رشد اساسی برای هر نوزادی، در سه ماهه اول بعد از تولد به شمار می‌ رود.

نقاط عطف رشد جسمی نوزادان سه ماهه

 مهارت‌ های حرکتی، رشد بدنی و قابلیت‌های نوزادان در این دسته از نقاط عطف قرار می‌ گیرند. برخی از مهم‌ترین نقاط عطف رشد جسمی نوزادان سه ماهه به شرح زیر می‌ باشند:

  • می‌ تواند سر خود را ثابت نگه دارد: با ورود به ماه سوم بعد از تولد، نوزاد می‌تواند عضلات گردن خود را بهتر كنترل كند؛ این وضعیت باعث می‌شود كه او سر خود را در هنگام قرار گرفتن بر روی بازو‌ها یا در طی جلسات تغذیه با شیر مادر ثابت نگه دارد.
  • هنگامی که روی شکم قرار گیرد، می‌ تواند سر خود را تا 45 درجه بلند کند: در مراحل رشد کودک سه ماهه ماهیچه‌های گردن قوی‌تر به فرزند شما اجازه می‌دهند تا وقتی روی شکم قرار دارد، سر خود را به 45 درجه بلند کند. جالب است بدانید که این عمل، قدرت بینایی نوزادان را هم بهبود می‌بخشد؛ دیدن اسباب‌بازی‌ها و اشیاء دیگر را در زمان قرارگیری بر روی شکم، برای فرشته کوچک شما آسان‌تر می‌کند.
  • چشم‌ هایش می‌ تواند اشیاء را در حدود 180 درجه دنبال کنند: همه ما با بچه‌های خود این بازی احمقانه را انجام داده‌ایم که یک اسباب‌بازی را جلوی او نگه داشته و به آرامی آن را در جهات مختلف حرکت می‌دهیم. کودک به کمک قدرت بصری خود و با حرکت دادن سر خود به اطراف، آن شی را ردیابی می‌کند. برای این منظور، بهتر است اسباب‌بازی را ثابت نگه داشته؛ سپس، آن را از سمت چپ به راست حرکت دهید. نوزاد این شی را ردیابی می‌کند. این توانایی‌ها نشان‌دهنده مهارت و قدرت ردیابی پیشرفته اشیا توسط نوزادان است.
  • هنگام قرار گرفتن به حالت عمودی، پاهای خود را به سمت پایین فشار می ‌دهد: وقتی کودک با پشتیبانی شما به حالت عمودی نگه داشته شود، پاهای خود را به سمت پایین فشار می‌دهد، انگار که سعی دارد روی پاهای خود بایستد. فرزند سه ماهه شما در این مرحله موفق نخواهد بود؛ نمی‌تواند وزن خود را تحمل کند، اما قدرت جسمی او برای کشش اندام‌ها در هنگام لمس شدن پاها با زمین افزایش می‌یابد.
  • می‌ تواند وزن بدن خود را بر روی بازوها، در هنگام قرار گرفتن بر روی شکم تحمل کند: کودک سه ماهه شما در هنگام خوابیدن بر روی شکم، می‌تواند وزن بدن خود را با قسمت جلوی ساعد تحمل کند؛ حتی ممکن است او بتواند با فشار اندکی، بدن خود را بالا ببرد. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که این حرکت، پایه و اساس خزیدن را ایجاد می‌کند؛ اولین حالت حرکتی در زندگی یک نوزاد، قرارگیری بر روی بازوها است.
  • می ‌تواند به اسباب ‌بازی ‌های خود چنگ زده و مشت خود را باز و بسته کند: قوی‌تر شدن ماهیچه دست‌ها و بهبود مهارت چسبندگی انگشت‌های نوزاد در سه ماه اول بعد از تولد باعث می‌شود تا او بتوانید اسباب‌بازی‌های خود را در دست بگیرد. همچنین، فرزند شما می‌تواند بازوی خود را به سمت اشیاء آویزان کند؛ مانند اسباب‌بازی‌هایی که در اطراف او وجود دارند. علاوه بر این موارد، کودک سه ماهه شما می‌تواند با هماهنگی دست‌ها و چشم‌های خود، مهارت حرکتی اساسی را تجربه کند.
  • می‌ تواند دست‌ های خود را به سمت دهانش بیاورد: در روند رشد کودک سه ماهه کودک شما می‌ تواند دست‌های خود را به سمت دهان خود بیاورد؛ دست‌های کودک نسبت به قبل سفت‌تر و متعادل‌تر شده است.
  • لگد زدن و کشیدن پاها در هنگام دراز کشیدن: با ورود به ماه سوم بعد از تولد، فرزند شما می‌تواند در هنگام خواب، پاهای خود را دراز کرده و با لگد زدن، آن‌ها را به سمت اطراف بچرخاند. این کار نوزاد، روشی برای کشف حرکات بدن است و به بهبود قدرت فیزیکی عضلات پاهای او کمک شایانی می‌کند.
  • یک ساعت کمتر می ‌‌خوابد: لازم است بدانید که نوزاد در دو ماه اول زندگی خود حدود 16 ساعت در روز می‌خوابد. با ورود به سه ماهگی، او 15 ساعت می‌خوابد؛ همچنین، زمان خواب نوزاد در شب بیشتر از زمان خواب روزانه او می‌شود.

مراحل رشد نوزاد سه ماهه

نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی نوزادان سه ماهه

 در مراحل رشد کودک سه ماهه، نوزاد مهارت‌ های اجتماعی خود را توسعه داده و با رسیدن به نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی، در خلق و خوی عاطفی خود نیز تغییراتی را نشان می‌ دهد. برخی از مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌ باشند:

  • بر روی افراد آشنا لبخند می‌ زند: فرزند شما با ورود به ماه سوم بعد از تولد، با شنیدن جمله "سلام، حالت خوبه؟" از افراد آشنا، لبخند می‌زند. در نظر داشته باشید که این لبخند کودک یک هدف اجتماعی دارد، زیرا به او کمک می‌کند تا پاسخی را به واکنش‌های اطرافیان بدهد. همچنین، لبخند نوزاد می‌تواند با حرکات بدن مانند بازو، باز و باز کردن پاها برای نمایش هیجان نیز همراه باشد.
  • شروع به خندیدن: سه ماهگی، زمانی است که شما صدای فرزند کوچک خود را می‌شنوید که با صدای بلند می‌خندد! جالب است بدانید که نوزادان برای اولین بار در حدود سن سه تا چهار ماهگی می‌خندند.
  • از بازی با والدین خود لذت می ‌برند: جای تعجب نیست که کودک شما در این سن، بیشتر دوست دارد تا با والدین و سرپرستان خود در خانه بازی کند. بازی کردن می‌تواند به کمک اسباب‌بازی‌ها یا از طریق حرکات ساده دست‌ها انجام شود.
  • با دیدن افراد غریبه سکوت می ‌کند: در حالی که نوزاد سه ماهه با لبخندی گسترده از دوستان و خانواده استقبال می‌کند، او رفتار یکسانی با غریبه‌ها ندارد. در واقع، ممکن است کودک سه ماهه شما در هنگام ملاقات با یک فرد غریبه لبخند زودگذری زده یا ممکن است به هیچ وجه لبخند نزند.
  • علاقه به خواهر، برادر و سایر نوزادان افزایش می ‌یابد: از مراحل رشد نوزاد سه ماهه این است که کودک شما وجود خواهر و برادر خود را تشخیص می‌دهد. اگر برادر یا خواهر نوزاد با او صحبت کند، کودک سه ماهه در پاسخ به آن‌ها لبخند می‌زند. همچنین، کودک با ورود به ماه سوم از زندگی خود، نسبت به سایر نوزادان توجه نشان خواهد داد.

در نهایت به خاطر داشته باشید که فرزند شما با ورود به ماه سوم بعد از تولد، کارهای ساده‌ای را انجام می‌ دهد؛ اما اگر نوزاد موارد فوق را از خود نشان ندهد، چه می‌شود؟ این وضعیت می‌تواند نشان‌دهنده بروز تأخیر در روند رشد کودک سه ماهه باشد.

نگرانی از مراحل رشد کودک سه ماهه

شما باید در مورد تأخیر بروز برخی علائم روند رشد در بدن کودک سه ماهه خود نگران باشید. برخی از مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • اگر لبخند نمی‌ زند و به چهره ‌های آشنا پاسخ نمی‌ دهد: اگر کودک شما حتی خود را هم نمی‌شناسد؛ بدون هیچ واکنشی به چهره شما خیره می‌ شود، ممکن است با اختلالاتی در روند رشد خود مواجه باشد.
  • اگر هیچ صدایی ایجاد نمی ‌کند: اگر هیچ صدایی از فرزند خود نمی‌شنوید، این وضعیت می‌تواند یکی از علائم جدی بروز تأخیر در مراحل رشد کودک سه ماهه باشد. در چنین شرایطی، شما باید در اسرع وقت در مورد وضعیت بدن کودک خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
  • اگر قادر به حمایت از سر خود نباشد: لازم است بدانید که تا سه ماهگی، نوزادان باید بتوانند سر خود را کنترل کنند. اگر فرزند شیرخوار شما قادر به حمایت از سر خود در هنگام قرار گرفتن بر روی شکم یا در هنگام بلند کردن او نباشد، امکان دارد با اختلالاتی در روند رشد خود مواجه باشد.
  • اگر قادر به نگه داشتن یک شیء در دست ‌های خود نباشد: این تأخیر در روند رشد نوزاد سه ماهه زمانی اتفاق می‌افتد که کودک نتواند یک شی را در دست‌های خود بگیرد یا او هیچ تلاشی برای نگه داشتن چیزهایی که در دست دارد، انجام ندهد.
  • عدم توانایی ردیابی بصری اشیاء یا پاسخ دادن به صداها: کودک تا سه ماهگی می‌تواند اشیایی را که در مسیرهای نیم دایره‌ای حرکت می‌کنند، ردیابی کند. همچنین، نوزادان در این سن به صداها و حرف‌های اطراف خود پاسخ خواهند داد. عدم توانایی در انجام این کارها نشانگر بروز تأخیر در مراحل رشد کودک سه ماهه است.

با همه این توصیفات، در نظر داشته باشید که شما به عنوان والدین یک نوزاد سه ماهه می‌ توانید به کمک چند روش ساده، روند رشد سالم کودک خود را تسهیل کنید.

نکاتی برای بهبود مراحل رشد نوزاد سه ماهه

در ادامه این مقاله، چند راه آسان برای اطمینان از روند رشد كودك سه ماهه آورده شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌ باشند:

  • در اغلب موارد، فرزند خود را بر روی شکم قرار دهید: جالب است بدانید که قرار دادن نوزاد بر روی شکم می‌تواند عضلات بدن او مانند بازوها تا عضلات شکم را به میزان قابل توجهی تقویت کند. ماهیچه‌های قوی‌تر نیز به کودک کمک می‌کنند تا نقاط عطفی مانند خزیدن را به راحتی پشت سر بگذارد. علاوه بر این مورد، تلاش کنید تا کودک شما به اطراف خود نگاه کند، زیرا این کار نیز به تقویت عضلات گردن او کمک شایانی می‌کند.
  • تعامل با کودک سه ماهه: با کودک سه ماهه خود تعامل و مکالمه منظم داشته باشید. این کار، توانایی شنوایی و پاسخ‌ دادن او را تقویت می‌کند. همچنین، تعامل با نوزادان مهارت‌های اجتماعی آن‌ها را توسعه می‌دهد.
  • از کلمات مختلف برای توصیف اقدامات خود استفاده کنید: به یاد داشته باشید که شما باید از کلمات مختلف برای توصیف فعالیت‌های خود استفاده کنید؛ به عنوان مثال، اگر شما در حال خواندن کتاب هستید، کلماتی مانند "خواندن" یا "کتاب" را به فرزند خود بگویید. کودک ممکن است آن‌ها را نفهمد، اما وقتی دفعه دیگر همین کلمات را تکرار کنید، ممکن است او رفتار شما را پیش‌بینی کند. در واقع، می‌توان ادعا کرد که استفاده منظم از کلمات می‌تواند به بهبود ارتباطات روزانه کودک شما کمک شایانی کند.
  • فعالیت ‌هایی را انجام دهید که مهارت‌ های کودک سه ماهه شما را بهبود بخشد: از یک ماشین اسباب‌بازی که به یک نخ وصل شده است، استفاده کنید تا توجه کودک را به حرکت آن جلب نمایید. یک قطار اسباب‌بازی را جلوی چشم نوزاد قرار دهید و بگذارید تا کودک آن را ببیند؛ سپس، آن را حرکت دهید. این امر باعث ردیابی شیء توسط نوزاد می‌شود که یک مهارت اساسی برای تسلط او به محیط اطراف است.
  • برای جلب توجه کودک از صداهای مختلف استفاده کنید: حس مهم نوزادان دیگر در این سن، توانایی گوش دادن است. یکی از مراحل رشد کودک سه ماهه این است که نوزاد به سمت منبع صدا روی می‌آورد. این موضوع، یک دلیل خوب برای گنجاندن بازی‌های مبتنی بر صدا در برنامه روزانه نوزادان است. شما باید از صداهای مختلف برای ارتباط با فرزند سه ماهه خود استفاده کنید.

 لازم است بدانید که حفظ یک برنامه فعالیتی خوب و آگاهی از روند رشد کودک سه ماهه، همه چیز را برای زندگی سالم فراهم می‌کند. همچنین، به یاد داشته باشید که هر کودکی متفاوت از سایر همسالان خود می‌باشد؛ ممکن است فرزند شما برای دستیابی به نقاط عطف خود به وقت بیشتری نیاز داشته باشد. مراجعه به پزشک متخصص اطفال نیز بهترین راه برای پیشبرد اهداف رشدی نوزادان می‌باشد. مراقبت مناسب باعث می‌شود که کودک شما تمام روزهای رشد خود را به راحتی طی کند!

مراحل رشد کودک سه ماهه

روند رشد جسمی کودک سه ماهه

با توجه به اینکه مراحل رشد نوزادان به ویژه از نظر جسمی با هم متفاوت است، اندکی تفاوت نباید شما را نگران کند اما اگر روند رشد جسمی کودکتان تفاوت فاحشی با دیگر نوزادان دارد باید به پزشک مراجعه کنید.

معمولا نوزادان دختر در روند رشد سه ماهگی وزنی بین 5 کیلو و 350 گرم تا 6 کیلو و 350 گرم و قد بین 58 تا 61 سانتی متر دارند. نوزاد پسر هم در مراحل رشد کودک سه ماهه وزنی بین 5 کیلو و 890 تا 6 کیلو و 890 گرم و قدی در حدود 59 تا 62 سانتی متر دارند.

مراحل رشد کودک سه ماهه چیست؟

نوزاد والدین را می شناسد، با کمک والدین روی پا قرار می گیرد و سرش را نگه می دارد و والدینش را به خوبی می شناسد.

نشانه تاخیر در روند رشد کودک سه ماهه چیست؟

اگر نوزاد به پدر و مادر لبخند نمی زند، قادر به ردیابی صداها نیست و نمی تواند اشیا را در دست نگه دارد ممکن است دچار تاخیر در رشد باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/