ویروس کرونا در بارداری خطرناک تر میشود | مواظب جنین خود باشید

ویروس کرونا در بارداری

آیا زنان باردار مستعد ابتلا به بیماری کروناویروس 2019 هستند یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری خطرناک قرار دارند؟ آیا عوارض جانبی ویروس کرونا در بارداری در مقایسه با مردم عادی بیشتر است؟ در ابتدا، لازم است بدانید که تا به امروز، گزارش دقیق علمی درباره حساسیت بدن زنان باردار به بیماری کروناویروس 2019 منتشر نشده است؛ اما از آنجایی که با آغاز روند بارداری، بدن زنان تغییرات ایمنی و فیزیولوژیکی زیادی را تجربه می کند، این مادران در معرض عفونت های تنفسی ویروسی از جمله بیماری کروناویروس 2019 حساس تر از سایر افراد جامعه هستند. همچنین، زنان باردار ممکن است در مقایسه با افراد عادی در معرض عوارض شدید این بیماری با مرگ قرار گیرند؛ همان‌طور که عفونت های مشابه کروناویروس از جمله سندرم حاد تنفسی حاد کروناویروس (SARS-CoV)، سندرم تنفسی کروناویروس خاورمیانه (MERS- CoV) و سایر عفونت های تنفسی ویروسی مانند آنفولانزا می توانند باعث عوارض جدی در بدن مادران باردار و جنین درون رحم این افراد شوند.

اگرچه شیوع ویروس این بیماری از فرد به فرد تنها در تماس های نزدیک مشاهده شده است، اما بیماری کروناویروس 2019 به سرعت در سرتاسر جهان شیوع یافته و به عنوان یک خطر جدی به شمار می رود. بر اساس این توضیحات، زنان باردار باید برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت دست های خود را به طور مرتب شسته و ضدعفونی کنند و سایر اقدامات پیشگیرانه را با مشورت پزشک متخصص زنان و زایمان دنبال کنند تا سلامت خود و جنین درون رحم خود را تا اتمام روند زایمان تضمین نمایند.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا 7 نوع دارد که بیشتر به شکل سرماخوردگی ظاهر و رفع می‌شود اما برخی از آنها به ویژه MERS-COV و SARS-COV می‌توانند سبب یک بیماری سخت و شدید شوند. اگرچه ویروس کرونا با نام COVID-19 به سرعت بین مردم منتشر می‌شود اما تخمین زده می‌شود که هر فرد ناقل بیماری به دو نفر باشد.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این بیماری برای کودکان و زنان باردار ممکن است کمتر خطر داشته باشد اگرچه نتایج این تحقیقات قطعی نیست.

علائم ویروس کرونا در بارداری

این ویروس به طور معمول از طریق سرفه یا عطسه کردن فرد بیمار در هوا به دیگران منقل می‌شود و تماس نزدیک کمتر از یک متر احتمال بیماری را افزایش می‌دهد، پس از نزدیکی با کسانی که علائم سرماخوردگی و آنفولانزا دارند، دوری کنید. از جمله علائم ویروس کرونا در بارداری تب، سرفه و تنگی نفس است و احتمال دارد که این علائم 2 تا 14 روز بعد از ابتلا بروز داده شود که این زمان بستگی به شدت و ضعف بیماری دارد.

نکات مهم در خصوص ویروس کرونا در بارداری

نکات مهم برای مادران باردار رعات مسائل بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است. برای رعایت مسائل بهداشتی به موارد زیر توجه کنید:

  • شستن دست‌ها به مدت 20 ثانیه در پیشگیری از این بیماری بسیار حائز اهمیت است
  • از حضور در مکان های شلوغ به ویژه سربسته اجتناب کنید
  • برای اطمینان از ماسک استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که ماسک های معمولی را هر سه ساعت یک بار و ماسک فیلتردار را هر 9 ساعت عوض کنید
  • مصرف میوه ها و سبزیجات و ویتامین C را در دستور کار قرار دهید

پیشگیری از کرونا در بارداری

یادتان باشد اگر کوچک ترین علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی را دارید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در زیر به چند پرش رایج درباره ویروس کرونا در بارداری پاسخ می‌دهیم.

آیا زنان باردار مبتلا به بیماری کروناویروس 2019 در معرض عواقب نامطلوب بارداری قرار دارند؟

 تا به امروز، اطلاعات معتبری در مورد پیامدهای نامطلوب بیماری کروناویروس 2019 بر روند بارداری زنان ارائه نشده است. با این حال به یاد داشته باشید که در موارد ابتلا به عفونت کروناویروس 2019 یا سایر عفونت های دستگاه تنفسی مانند سندرم حاد تنفسی حاد کروناویروس و سندرم تنفسی کروناویروس خاورمیانه در دوران بارداری، احتمال از بین رفتن حاملگی، سقط جنین و زایمان زودرس بسیار بالا می رود. همچنین، تب بالای مادر در سه ماهه اول از دوران بارداری می تواند خطر بروز نقایص خاص در هنگام تولد را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری کروناویروس 2019، پرسنل مراقبت های بهداشتی بارداری را در معرض خطر قرار می دهد؟

پرسنل بهداشتی و درمانی باردار (HCP) باید دستورالعمل های ارزیابی ریسک و کنترل عفونت را در مورد بیماران مشکوک یا تأیید شده مبتلا به بیماری کروناویروس 2019 دنبال کنند. پیروی از شیوه های پیشگیری و کنترل توصیه شده از عفونت، بخش مهمی از محافظت از مادران باردار در حوزه مراقبتهای بهداشتی بیمارستان ها است. با همه این توصیفات، اطلاعات دقیقی در مورد بیماری ویروس کرونا در بارداری وجود ندارد؛ بنابراین، بهتر است مادران حامله تا زمان زایمان خود از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به افراد بیمار خودداری کنند.

آیا ویروس کرونا در بارداری به جنین منتقل می‌شود؟

این مورد تأیید شده است که ویروسی که باعث بروز بیماری کروناویروس 2019 می شود، عمدتاً از طریق تماس نزدیک با شخص آلوده و از طریق قطرات تنفسی گسترش می یابد. این که آیا یک زن باردار مبتلا به بیماری کروناویروس 2019 می تواند ویروس را به جنین خود منتقل کند، هنوز مشخص نیست. با این حال، در سری موارد محدود اخیر، کودکانی که از مادران مبتلا به بیماری کروناویروس 2019 متولد شده اند، بیمار نبوده اند. علاوه بر این موارد، کروناویروس در نمونه مایع آمنیوتیک یا شیر مادران نیز تشخیص داده نشده است. البته باید توجه داشت که با توجه به بیماری مادر این موارد طی سزارین به دنیا آمده‌اند و معلوم نیست که نوزادانی که به طورت طبیعی به دنیا بیایند مبتلا خواهند بود یا خیر.

آیا نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به ویروس کرونا در بارداری، در معرض خطر عواقب نامطلوب قرار دارند؟

بر اساس گزارش های محدود سازمان بهداشت جهانی، پیامدهای نامطلوب مانند زایمان زودرس در بین نوزادانی که از مادران مبتلا به کروناویروس 2019 متولد شده اند، گزارش شده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که این پیامدها مربوط به عفونت مادر در 9 ماه دوران بوده است یا نه. همچنین، نمی توان گفت که این نوزادان در معرض خطر عواقب نامطلوب قرار دارند یا نه. با توجه به داده های محدود مربوط به ویروس کرونا در بارداری، آگاهی از عوارض منفی این عفونت در بدن نوزادان دشوار است. با این حال، به این نکته مهم توجه داشته باشید که مبتلا شدن مادر به سایر عفونت های ویروسی تنفسی در بارداری، مانند آنفولانزا، می تواند پیامدهای جانبی از جمله وزن کم نوزاد در هنگام تولد و زایمان زودرس را به همراه داشته باشد. علاوه بر این موارد، سرماخوردگی یا آنفلوانزا با تب بالا در اوایل دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به برخی از نقایص هنگام تولد در فرزند شما را افزایش دهد. بر این اساس، می توان ادعا کرد که تولد نوزادان زودرس و وزن کم آنها در هنگام تولد می تواند مهمترین عوارض بیماری کروناویروس 2019 باشد.

بیماری کروناویروس 2019 می تواند در یک زن باردار یا نوزاد او اثرات طولانی مدتی را به دنبال داشته باشد؟

تاکنون، در مورد اثرات سلامتی طولانی مدت بیماری کروناویروس 2019 بر روی نوزادان یا کسانی که در معرض این ویروس قرار گرفته اند، هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. به طور کلی، می توان گفت که تولد نوزاد نارس و وزن کم او در هنگام تولد می تواند عوارض جانبی طولانی مدتی را بر سلامتی او به همراه داشته باشد.

ویروس کرونا در بارداری

مبتلا شدن مادران به بیماری کروناویروس 2019 در دوران شیردهی می تواند خطرناک باشد؟

انتقال انسان به انسان بیماری کروناویروس 2019 از طریق تماس نزدیک با شخص بیمار تأیید شده است. تصور می شود که این بیماری عمدتاً از طریق قطرات تنفسی که فرد مبتلا با سرفه یا عطسه تولید می کند، گسترش می یابد. در سری موارد محدودی که تاکنون گزارش شده است، هیچ مدرکی مبنی بر وجود ویروس کروناویروس 2019 در شیر زنان مبتلا یافت نشده است. اطلاعی در مورد روند انتقال این ویروس از طریق شیر مادر به نوزاد وجود ندارد (یعنی، ویروس عفونی در شیر زنان آلوده وجود ندارد).

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/