عوارض کشیدن دندان در بارداری | بهترین زمان کشیدن دندان در حاملگی

درد دندان در بارداری

دندان ها شاید حساس ترین قسمت بدن ما باشند؛ ممکن است ما هر روز دندان های خود را مسواک بزنیم و آنها را تمیز کنیم. با این حال، دندان ها یکی از آسیب پذیرترین قسمت های بدن هستند که توسط باکتری ها مورد حمله قرار می گیرند. با آغاز روند بارداری، دندانها آسیب پذیرتر می شوند. استفراغ مادر باردار به دلیل ویار صبحگاهی، هوس مواد غذایی قندی و ترشحات دهان این افراد، همگی می توانند منجر به پوسیدگی دندان ها و در نهایت کشیدن دندان در بارداری شوند. در این مقاله، اطلاعات کاملی در مورد مشکلات دهان و دندان مادران در بارداری و لزوم کشیدن دندان در این دوران ارائه خواهد شد.

مشکلات شایع دهان مادران در بارداری

 لازم است بدانید که تغییرات هورمونی در بارداری می تواند منجر به بروز مشکلات جدیدی در دهان مادران شود یا مشکلات موجود در دهان این افراد را بدتر کند. علاوه بر پوسیدگی دندان، بیماری های پریودنتال نیز (به دلیل عفونت باکتریایی) لثه ها و استخوان های اطراف دندانهای این افراد را درگیر می کنند. در ادامه این مقاله، مشکلات مختلف دندانی و پریودنتال که ممکن است در بارداری مادران به وجود آیند، مورد بررسی قرار می گیرند که شایعترین این موارد به شرح زیر می باشند:

مشکلات لثه در بارداری

در نظر داشته باشید که آغاز روند بارداری در بدن هر خانمی منجر به التهاب، حساسیت و تورم و التهاب لثه های او می شود. به همین دلیل، ممکن است لثه های مادر باردار در هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دچار خونریزی شود. برای جلوگیری از بروز بیماری های لثه در بارداری، مادر باید به دندان‌پزشک مراجعه کند. در چنین شرایطی، دندان‌پزشک ممکن است تمیز کردن مکرر دندان ها را به منظور جلوگیری از بروز هر گونه عفونت توصیه کند.

پوسیدگی دندان های مادر در بارداری

پوسیدگی یکی از شایعترین مشکلات دندانپزشکی در بارداری زنان است. یکی از دلایل پوسیدگی دندان های مادران باردار افزایش مصرف کربوهیدراتها است. علاوه بر این مورد، ویار صبحگاهی می تواند سطح اسید موجود در دهان مادر را افزایش داده و مینای دندان او را از بین ببرد؛ در نتیجه، می توان ادعا کرد که آغاز روند بارداری در بدن هر خانمی منجر به پوسیدگی دندان های او خواهد شد و ممکن است باعث کشیدن دندان در بارداری شود.

بروز تومورهای حاملگی

تومورهای حاملگی اغلب در سه ماهه دوم از بارداری بروز می کنند. این تومورها شبیه تمشک قرمز بوده و تورم ناشی از رشد زیاد بافتها بین دندان ها هستند که در برخی موارد، خونریزی می کنند. یکی از دلایل بروز تومورها در دهان مادران باردار، پلاک اضافی است. با همه این توصیفات، لازم است بدانید که این مشکل بعد از اتمام بارداری فروکش خواهد کرد.

در برخی موارد خاص از مشکلات دندانپزشکی، ممکن است دندان‌پزشک از شما بخواهد تا دندان خود را بکشید تا از آسیب رسیدن بیشتر به لثه ها و سایر دندانهای شما جلوگیری شود.

کشیدن دندان در بارداری

کشیدن دندان در بارداری

اگر به عنوان یک مادر باردار، یک دندان آلوده همراه با درد شدید را در دهان خود دارید، لازم است که آن دندان را بکشید. همچنین، یادتان باشد که مشکلات پریودنتال منجر به شل شدن دندان ها، به دلیل از بین رفتن پشتیبانی استخوانی می شود. در چنین مواردی، شما مجبور هستید تا دندان پوسیده خود را بکشید. با این حال، شما باید قبل از کشیدن دندان در بارداری با بررسی علائم بیماری در بدن خود، تصمیم آگاهانه ای بگیرید؛ برخی علائم نیازی به کشیدن دندان ندارند، اما اگر شما دچار برخی مشکلات شده اید، باید بدانید که زمان مناسبی برای کشیدن دندان شما است. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر می باشند:

  • احساس درد حاد در لثه و دندان
  • دندان آلوده یا پوسیده
  • بروز مشکل در روند خوردن غذا مادر باردار
  • لثه های متورم
  • بروز مشکل در روند صحبت کردن مادر باردار
  • خونریزی لثه های مادر حامله

اگرچه مشکلات دندانپزشکی در هر زمان از بارداری به وجود می آیند، اما شما در برخی موارد مجبور هستید تا زمان مناسب کشیدن دندان خود صبر کنید. در بارداری خود به دنبال سفید کردن دندان یا هر روش زیبایی دیگر نباشید؛ در این دوره حساس، پر کردن دندان، تمیز کردن یا روکش گذاری آن را به تعویق بیندازید.

کشیدن دندان در بارداری در کدام ماه مناسب است؟

بهترین زمان برای کشیدن دندان سه ماهه دوم از بارداری است. در ادامه این مقاله، علل اصلی این ادعا مورد بررسی قرار می گیرند که به شرح زیر می باشند:

کشیدن دندان در سه ماهه اول بارداری

 لازم است بدانید که عملیات ضروری دندانپزشکی در سه ماهه اول از بارداری انجام می شود؛ اما هفته سوم تا هشتم از این دوران زمانی است که اندام های مهم کودک رشد می کنند. بر این اساس، دریافت هرگونه دارو یا استرس ناشی از کشیدن دندان می تواند بر روند رشد جنین درون رحم زنان باردار تأثیر بگذارد.

کشیدن دندان در سه ماهه دوم بارداری

 در نظر داشته باشید که سه ماهه دوم از بارداری، امن ترین دوره برای کشیدن دندان در بارداری است. در این دوره، جنین باید رشد چشمگیری داشته باشد. با این حال، دندان‌پزشک اقدامات مختلفی را برای شما انجام می دهد تا احساس راحتی کنید و از بروز هرگونه مشکل در روند رشد جنین و سلامتی خود شما جلوگیری می کند. برخی از مهمترین این اقدامات به شرح زیر می باشند:

در حین انجام عمل، اگر در حالت سنكوپ قرار گرفتید (از بین رفتن جزئی یا موقت هوشیاری به دلیل افت فشار خون)، به سمت چپ خود برگردید تا فشار روی بدن شما كاهش یابد.
هنگامی که دندان‌پزشک در حالت خوابیده به روند درمان شما بپردازد، ممکن است به دلیل فشار وارد شده از جنین بر روی کاوا ونا تحتانی (یکی از رگهای بزرگ بدن)، با سندرم افت فشار خون روبرو شوید؛ بنابراین، دندان‌پزشک شما باید باسن شما را روی صندلی دندانپزشکی 10 تا 12 سانتی متر بالاتر از سطح بدن نگه دارد.

عوارض کشیدن دندان در بارداری

کشیدن دندان در سه ماهه سوم بارداری

 با آغاز سه ماهه آخر از بارداری، نشستن برای مدت طولانی در یک موقعیت ثابت برای شما دشوار خواهد بود. این روند به نوبه خود، شما را ناراحت می کند. بر این اساس، اگر دچار درد شدید دندان هستید و کشیدن دندان اجتناب ناپذیر شده است، ماه اول سه ماهه سوم از بارداری بهترین زمان برای انجام این کار خواهد بود.

در حالی که درمان های اساسی مانند کشیدن دندان در بارداری قابل انجام است، اما معمولاً، دندان‌پزشکان باتجربه از درمان های پیشرفته در این دوران حساس اجتناب می کنند.

آیا روش های دندانپزشکی در بارداری ایمن هستند؟

 لازم است بدانید که کشیدن دندان در بارداری شامل تصویربرداری به کمک اشعه X و انجام بی حسی است. تصویربرداری از دندان برای یافتن دندان آسیب دیده و مشخص شدن میزان پوسیدگی به اشعه X نیاز دارد. در این روش، از یک ورق پیش بند سرب برای پوشاندن قسمت بالای بدن بیمار استفاده می شود تا از عوارض جانبی ناشی از اشعه بر روند رشد و سلامت جنین جلوگیری شود. همچنین، قبل از کشیدن دندان، به بیمار بی حسی موضعی تزریق می شود؛ معمولاً لیدوکائین یا نووکائین. این داروها از دسته B هستند؛ به این معنی که استفاده از آنها در بارداری بی خطر است. این داروها وارد جفت می شوند؛ اما قبل از رسیدن به جنین فیلتر خواهند شد. ممکن است دندان‌پزشک شما دوز کمتر از حد معمول دارو را به شما پیشنهاد کند. در چنین شرایطی، با داشتن آرامش و بدون استرس، شما می توانید با او همکاری کنید.

بر اساس نتایج مطالعات اخیر دانشمندان در ژورنال انجمن دندانپزشکی آمریکا (JADA)، برای زنان باردار بی خطر است که تحت بی حسی موضعی جهت معالجه دندانی قرار بگیرند. احارون هاگی، نویسنده DMD میگوید: "مطالعه ما هیچ گونه شواهدی را اثبات نکرد که نشان دهد درمان دندانپزشکی با بی حسی موضعی در بارداری، برای سلامت مادر و روند رشد جنین درون رحم او مضر است؛ با این وجود بسیاری از زنان باردار از مراجعه به دندان‌ پزشک خودداری می کنند. هدف ما این بود که تعیین کنیم آیا خطرات قابل توجهی در مورد دندانپزشکی زنان در دوران باردار با بی حسی وجود دارد یا خیر. ما چنین خطری را پیدا نکردیم. "
در هر صورت، روش های معمول بهداشت دندان قبل از شروع بارداری باید برنامه ریزی شده و در طول سه ماهه میانی در حاملگی های غیرمترقبه انجام شود. از آنجایی که هم شما و هم جنین تحت درمان قرار خواهند گرفت، مهم است که قبل از شروع هرگونه روش درمانی یا دارو با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. در چنین شرایطی، پزشک به احتمال زیاد از هر روش درمانی یا دارویی که می تواند جنین درون رحم شما را در معرض خطر قرار دهد، جلوگیری می کند. در صورت لزوم، ممکن است جراحان دهان، فک و صورت برای بیماران باردار جراحی را انتخاب نکنند. با این وجود، ممکن است در موارد اضطراری که شامل عفونت، تروما و آسیب شناسی است، پیشگیری بهتر از درمان باشد.

ایمنی داروها در بارداری

در ادامه این مقاله، ایمنی داروهای دندانی در بارداری زنان قبل از کشیدن دندان در بارداری مورد بررسی قرار می گیرند که مهمترین این موارد به شرح زیر می باشند:

آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد درد

دندان‌پزشک شما ممکن است پنی‌سیلین، آموکسی سیلین و کلیندامایسین را که در بارداری بی خطر هستند، تجویز کند. اریترومایسین نیز برای سلامت مادران باردار و جنین درون رحم این افراد بی خطر است؛ اما اگر معده بیمار قادر به تحمل آن باشد، تجویز می شود. با این حال، اگر به هر یک از این داروها حساسیت دارید، با پزشک خود در این مورد مشورت کنید تا بتواند یک جایگزین مناسب برای شما تجویز کند.
داروهای ضد درد

 پس از کشیدن دندان، ناحیه ای از دهان شما برای چند روز دردناک خواهد بود. شما ممكن است از داروهای ضد درد اپیوئید (كدئین، هیدروكدون و غیره) بر اساس نسخه دندان‌پزشک استفاده كنید. از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، آسپیرین و ناپروکسن ممکن است برای مدت زمان کوتاه تری تا 72 ساعت استفاده شود؛ اما در سه ماهه اول و سوم از بارداری، باید از این کار اجتناب شود.

داروهای خطرناک در بارداری

داروهایی که شما باید در بارداری خود، بعد از کشیدن دندان از مصرف آنها خودداری کنید، به شرح زیر می باشند:

تتراسایکلین (تتراسایکلین، مینوسیکلین، داکسی سایکلین) را به شکل قرص یا فرمول موضعی مصرف نکنید، زیرا این دارو می تواند دندان های کودک شما را در زندگی آینده او لکه دار کند.
همچنین، باید از مصرف فلوئوروکینولون ها (سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین و مکسیفلوکساسین) در بارداری خود خودداری کنید.

علاوه بر این موارد، در بارداری، داروهای تراتوژنیک مانند تالیدومید و برخی از رتینوئیدها مورد استفاده قرار نمی گیرند، زیرا ممکن است باعث بروز ناهنجاری هایی مانند لب های کام و شکاف در دهان کودک شوند.

با همه این توصیفات، در بارداری به دنبال درمان های اختیاری مانند سفید کردن دندان یا هر روش آرایشی دیگری نباشید. در عین حال، کارهای دندانپزشکی مانند پر کردن دندان آسیب دیده، تمیز کردن یا کشیدن را به تعویق نیندازید؛ اما اگر دندان عقل شما باید برداشته شود، چه می شود؟

درد دندان عقل و کشیدن آن در بارداری

 در بارداری، به دلیل مشکلات لثه، شما می توانید درد غیر قابل کنترل دندان عقل خود را تجربه کنید. عواملی مانند ایجاد پلاک، رشد غیر طبیعی دندان یا عفونت می تواند منجر به درد دندان عقل در بارداری زنان شود. در صورت درد شدید و پوسیدگی دندان، دندان عقل درست مانند هر دندان دیگری باید برداشته شود.

کشیدن دندان در بارداری

ارتودنسی در بارداری

برخی از مادران باردار به جای ترمیم یا کشیدن دندان در بارداری نیاز به ارتودنسی در داندان‌های خود می‌بینند. شروع یا ادامه ارتودنسی خطری برای مادر باردار ندارد اما باید دکتر متخصص خود را از بارداری خودش مطلع کند.

البته باتوجه به اینکه مادر در بارداری افزایش وزن پیدا می‌کند و اندازه صورت و فک نیز تغییر می‌کند ممکن است جلسات بیشتری برای ارتودنسی نیاز باشد.

مراقبت از دندان ها در بارداری با برنامه غذایی مناسب

تغذیه مناسب نقش اساسی در مراقبت از دندان ها در بارداری دارد . برای جلوگیری از کشیدن دندان در بارداری به سمت اسنک های شکردار نروید زیرا میل شدید به شیرینی جات، در طول بارداری، پدیده ای شایع است.

هرچقدر میان وعده مصرف کنید احتمال ایجاد فرسودگی در دندان ها بیشتر می شود. رژیم های غذایی سالم و متعادلی داشته باشید. اولین دندان های کودک شما، 3 ماه پس از بارداری رشد می کند.

رژیم غذایی سالم که محصولات لبنی، پنیر و ماست در خود دارد، منبع خوبی از این مواد معدنی ضروری بوده و برای رشد لثه ،دندان و استخوان های کودک شما خوب است که باید آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

چگونه می توان از اقدامات دندانپزشکی در بارداری جلوگیری کرد؟

برخی اقدامات احتیاطی می تواند به شما کمک کند تا از بروز هرگونه مشکل دندانی و کشیدن دندان در بارداری دوری کنید. در ادامه این مقاله، روش های سالم نگه داشتن دندان ها در بارداری ارائه شده است که مهمترین این موارد به شرح زیر می باشند:

  • به منظور معاینه منظم و تمیز کردن دندان ها، جهت جلوگیری از رسوب در دندان های خود، به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
  • مواد غذایی شیرین را از برنامه روزانه خود در بارداری حذف کنید، زیرا می تواند باعث التهاب یا تورم لثه های شما در این دوران حساس شود.
  • از مصرف دهان‌شویه‌هایی که حاوی الکل هستند، در بارداری خود خودداری کنید. هر روز از خمیردندان یا نخ مصنوعی تأیید شده توسط ADA استفاده کنید.
  • حداقل روزی دو بار دندان های خود را مسواک بزنید و حداقل یک بار نخ بکشید. از یک برس نرم برای کاهش تحریک لثه و دندانهای خود در بارداری استفاده کنید.
  • در طول بارداری خود از برخورد لثه با دندان خودداری کنید، زیرا این برخورد می تواند به خونریزی بیش از حد لثه های شما منجر شود؛ تاولها نیز منجر به تحریک یا واکنش آلرژیک در بدن شما خواهد شد.

علاوه بر سایر موارد بهداشتی، در نظر داشته باشید که سیگار کشیدن زنان در بارداری به مشکلات پریودنتال می انجامد؛ بنابراین، مصرف سیگار را در بارداری متوقف کنید. در نهایت به خاطر بسپارید که مراقبت از دندان چیزی است که نباید در بارداری از آن چشم پوشی کرد، زیرا برای سلامتی کلی بدن مادر و جنین درون رحم او ضروری است. به طور مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کرده و دندان های خود را تمیز کنید. روال سالم دهان و دندان را در خانه حفظ کنید تا بتوانید با یک لبخند زیبا از بارداری خود لذت ببرید.

 

نظر (4)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من الان اخرای شیش ماه هستم دندونم شکسته فقط ریش مونده ازدردش شب روز ندارم به نظرتون الان وقت مناسبی هست که بکشمش

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
چون این مورد خاصی هست حتما باید برید پیش دکتر معاینه و نظر بده

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من الان دوماهه حامله ام ودندونم رو کشیدم عوارش چیه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من امروز دندان درد شدید گرفتم و سه قطره دنتول مصرف کردم البته تا نیم ساعت اب دهن رو قورت ندادم عوارضش برای جنین چی میتونه باشه

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/