روش های ساده برای تربیت کودک

تربیت کودک

پرورش کودکان، امری بسیاری پیچیده است؛ حتی قبل از آن که فرزند شما به یک کودک نوپا یا خردسال پیش ­دبستانی تبدیل شود. با این حال، هر چه کودک شما بزرگ­تر شود، نقش و مسئولیت شما به عنوان والدین او نیز پررنگ­تر خواهد شد. اکنون، شما باید بر روی تربیت درست فرزند خود و فراهم کردن محیطی برای رشد مناسب او تمرکز کنید.

بدون شک، پرورش کودکان امری دلهره­آور است. این کار، مقدار قابل توجهی از وقت شما را می­گیرد و به تلاش­های زیادی نیاز دارد. با همه این توصیفات، چند اقدام ساده در سنین پایین به شما کمک می­کند تا از مهارت­های خود را برای پرورش بهتر فرزندتان ارتقا دهید.

روش های ساده برای تربیت کودک

در این مقاله، چند نکته ساده برای تربیت درست کودکان آورده شده است که شما هم باید در هنگام تربیت فرزند خود، آن­ها را به خاطر داشته باشید. رعایت این نکات، به شما در پرورش کودکی خوش­ اخلاق و سالم، در نتیجه بزرگ‌سالی ایده­آل کمک قابل توجهی خواهد کرد.

اختصاص زمان باکیفیت به کودکان

اختصاص زمان، اولین و احتمالاً بهترین روش برای تلقین رفتارها و ارزش­های خانواده به کودکان می­باشد. رعایت این نکته ممکن است در دنیای مدرن امروزی سخت باشد؛ اما شما باید تلاش کنید تا زمان باکیفیتی را به فرزند خود اختصاص بدهید. شما می­توانید این کار را با برنامه­ریزی روزمره انجام دهید؛ به عنوان مثال، اطمینان حاصل کنید کل اعضای خانواده، حداقل برای هر وعده غذایی در خانه جمع شوند. از این زمان برای تشویق کودک خود به صحبت کردن در مورد مسائل روز خود استفاده کنید.

قبل از موعظه، الگوی فرزند خود باشید

 در نظر داشته باشید که فرزند شما بسیار باهوش هستند؛ او هر کاری را که شما یا پدرش انجام دهید، فوراً تقلید می­کند. شما می­توانید از این نکته به نفع خود استفاده کنید؛ مطمئن باشید که برای فرزند خود به عنوان اولین الگو هستید. پس، برای آموزش عادات مثبت به کودک، نسبت به زندگی خود نیز چشم­اندازی مثبت داشته باشید.

به فرزند خود آزادی بدهید

این کار سختی است؛ اما شما به عنوان والدین باید آمادگی داشته باشید که به فرزند خود آزادی دهید. اجازه دهید تا کودک شما در موارد خاص مانند انتخاب اسباب­بازی، غذا خوردن و غیره تصمیمات خود را اتخاذ کند. از امرونهی کردن به کودک خود اجتناب نمایید؛ او را راهنمایی کنید تا از انتخاب تصمیمات صحیح اطمینان حاصل کند.

تربیت معادل با تنبیه نیست

اعمال محدودیت‌ها و قوانین در حقیقت به معنای آموزش کودک درباره‌ی نحوه‌ی رفتار در دنیا و کمک به او است اما این مساله معادل تنبیه به ویژه از نوع فیزیکی نیست بلکه باید روش‌های دیگری در پیش بگیرید.

تربیت کودک

انرژی خود را برای مسائل جدی بگذارید

کودکان نمی‌توانند تعداد زیادی قاعده و قانون را هضم کنند و در مواجهه با قوانین بی‌شمار، بی‌علاقه و بی‌توجه می‌شوند. بحث درباره‌ی مسائل پیشِ پاافتاده‌ای مثل انتخاب لباس‌شان یا حرف‌ بدی که در موقعیت خاصی از دهان‌شان بیرون آمده است را فراموش کنید. تمرکز خود را بر قانون‌های واقعا مهمی مثل ممنوعیت برخورد فیزیکی با دیگران، گفتار گستاخانه یا دروغ گفتن بگذارید.

جنگ بر سر غذا ممنوع

یکی از کارهایی که تاثیر منفی در تربیت کودکان دارد بحث و جدل درباره غذا خوردن است. کودک شما به خوبی می‌داند چه مقدار غذا نیاز دارد و اگر گرسنه باشد غذا خواهد خورد. البته شما نیز سعی کنید غذای مورد علاقه کودکان را بیشتر درست کنید.

محیط سالمی را برای پرورش فرزند خود فراهم کنید

لازم است بدانید که یک خانواده پایدار و خوشحال، جنبه­های روانی کودک شما را تقویت می­کند و باعث افزایش اعتماد به‌نفس او می­شود. همچنین، وجود هرگونه استرس در محیط خانوادگی شما می­تواند به سادگی به روحیه فرزند شما منتقل شود. بر این اساس، حتماً یک محیط خانه متعادل و مثبت را برای تربیت کودک خود فراهم کنید. بحث و گفتگو، چیزی است که اغلب زوجین با آن روبرو می­شوند؛ در جلوی فرزند خود به هیچ وجه با یکدیگر بحث نکنید. در موارد غیر قابل اجتناب، به فرزند خود بگویید که گاهی اوقات، مادر ها و پدر ها با هم دعوا می­کنند، اما آن­ها همدیگر را خیلی دوست دارند. همچنین، عشق خود را نسبت به کودکان تقویت کنید.

محبت خود را به همسرتان در مقابل کودکان نشان دهید

گاهی اوقات همسرتان را در آغوش بکشید و حرف‌های محبت آمیز به او بزنید. نشان دهید که چقدر همسرتان را دوست دارید و محبت در بین شما در جریان است. شما خودتان اولین الگوی صحیح برای تربیت کودکتان هستید.

فرزند خود را به انجام سرگرمی­های موردعلاقه خود تشویق کنید

 ممکن است به زودی متوجه شوید که کودک شما به سرگرمی­های خاصی علاقه­مند شده است؛ حتماً او را به انجام این کار ترغیب کنید. برای این منظور، شما می­توانید فرزند خود را در برخی از کلاس­های حرفه­ای ثبت نام کنید؛ او در این کلاس­ ها می­تواند راهنمایی­های مناسبی را دریافت کند. در نهایت، پشتیبان فرزند خود باشید و به آنچه که او انجام می­دهد، علاقه نشان دهید.

برای فرزند خود کتاب بخوانید

مهم است که عادت به کتاب خواندن را در کودک خود تقویت کنید، زیرا کتاب خواندن بسیاری از عادت­های خوب را تحریک می­کند و تأثیر مثبتی بر آگاهی و تربیت کودک خواهد داشت. همچنین، شما می­توانید برای فرزند خود شعر بخوانید. علاوه بر این موارد، با کودک خود در مورد کتاب­ها و داستان­های مختلف صحبت کنید؛ با هم به یک فروشگاه کتاب بروید و کتاب­های آموزنده را به او توصیه کنید.

از شوخ طبعی خودتان کمک بگیرید

تربیت صحیح کودک قطعا کار دشواری است و ممکن است شما را عصبی و خسته بکند. در چنین مواقعی به یاد بیاورید که شما نمی‌توانید همه کارها را به طور کامل و به نحو احسن انجام دهید. پس بخندید و با کودکتان شوخی کنید تا کحیط شادتری را فراهم کنید.

اوقاتی شیرین با فرزندان‌تان خلق کنید

کودکان احتمالا چیز‌هایی که به آنها می‌گویید را فراموش می‌کنند، اما سنت‌های تکرارشونده‌ی خانوادگی را به خاطر خواهند داشت، کارهایی مثل اینکه چگونه برای خواب آماده می‌شده‌اید یا چطور شب‌ها دسته‌جمعی بازی می‌کردید.

تربیت کودک

فرزند خود را برای مقابله با مشکلات آماده کنید

ما به عنوان والدین یک کودک​ تمایل داریم تا از فرزندان خود در برابر هر مشکلی محافظت کنیم؛ اما این کار به رشد روحی آن­ها كمك نمی­كند؛ در عوض، کودک را به شما وابسته­تر می­كند. اگر فرزند شما در مواردی که نیاز به تصمیم‌گیری سریع دارد، عصبی رفتار می­کند، او را ترغیب کنید تا در مورد مسائل بیندیشد. همچنین، اجازه دهید تا کودک درباره مسائل کوچک­تر تصمیم بگیرد؛ مانند آنچه که برای شام می­خورید یا لباس­هایی که او دوست دارد بپوشد. این روند، اعتمادبه‌نفس فرزند شما را تقویت می­کند و به او فرصتی می­دهد تا فکر کند؛ صفتی که برای حل مسئله ضروری است.

نه گفتن را بیاموزید

نه گفتن برای اشتغال بیشتر به کار را بیاموزید و مطمئن باشید هیچ چیزی به اندازه زمانی که با فرزندتان می‌گذرانید برای او و تربیت کودک ارزشمند نیست

در برابر بی‌احترامی فرزندتان قاطعانه عمل کنید

به فرزندتان اجازه ندهید با شما یا دیگران با گستاخی و بی ادبی صحبت کند. اگر چنین اتفاقی رخ داد قاطعانه بگویید که در صورت تکرار با این مساله جدی برخورد خواهید کرد.

آموزش پذیرش عدم موفقیت به کودکان

به فرزندتان آموزش دهید که شکست خوردن نیز، امری کاملاً خوب است. پس از هر شکستی، او باید برای رسیدن به موفقیت، بیشتر تلاش کند. در واقع، شما باید به فرزند خود بیاموزید که پیروزی و باخت بخشی از زندگی است؛ در صورت شکست، فرزند خود را تحقیر نکنید. همیشه کودک را ترغیب کنید که در صورت پیروزی یا شکست، به تلاش خود ادامه دهد.

تربیت کودک از منظر اسلام

دین مبین اسلام و ائمه ما نکاتی بسیار کلیدی درباره تربیت صحیح کودک بیان کرده‌اند. امام صادق (ع) می فرمايد: «كودك هفت سال بازي می كند و هفت سال خواندن و نوشتن می آموزد و هفت سال (مقررات زندگی) حلال و حرام را ياد می گيرد». (اصول كافي ج 6 ص 47 و 46)

امیرالمومنین(ع) نیز درباره نحوه تربیت کودک می‌فرمایند:"فرزندان خود را به عادات و آداب خود مجبور نكنيد؛ زيرا آنها براي زماني غير از زمان شما خلق شده اند." (نهج البلاغه گفتار 240)

در نهایت تمام آنچه که شما برای تربیت کودک خود نیاز دارید، صبر و فداکاری زیاد است که می‌تواند در مواقع ناامیدی و عصبانیت به شما کمک کند. اطمینان حاصل کنید که به طور مرتب با فرزند خود صحبت می­کنید و سعی کنید تا حد ممکن تمام اعضای خانواده را در کنار هم قرار دهید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/