خوردن لیمو در بارداری مضر است؟

تغذیه بارداری لیمو در بارداری | مضر یا مفید

معمول به خانم‌های باردار توصیه می‌شود که مصرف بعضی از مواد غذایی را در طول دوره 9 ماهه را با پزشک خود در میان بگذارند. یکی از این خوردنی‌ها که معولا زنان باردار هوس خوردن آن را می‌کنند، لیمو است. آیا در مورد ارتباط لیمو و روند بارداری زنان اطلاعاتی دارید؟ آیا هر خانمی میتواند لیمو را در 9 ماه دوران حاملگی خود مصرف کند؟ در ادامه این مقاله را با دقت مطالعه کنید تا اطلاعات کاملی در مورد مصرف لیمو در بارداری به دست آورید.

 لیمو حاوی اسیدها و ویتامینهای زیادی است؛ اما به طور عمده، این میوه را به عنوان منبعی از اسید اسکوربیک (ویتامین C) می‌شناسند؛ یک تحقیق در سال 2012 نشان داد که کمبود ویتامین C می‌تواند مانع از رشد مغز جنین شود. اگر می‌خواهید رگهای خونی، سیستم ایمنی و بافت همبند بدن خود و فرزندتان را در شرایط خوبی حفظ کنید، مصرف لیمو برای شما ضروری است.

لیمو و بارداری

 مصرف لیمو برای پیشگیری از شیوع بیماری سرماخوردگی در بارداری بسیار مفید است؛ این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین C می‌باشد که در مراحل اولیه از دوران بارداری می‌تواند به مقاومت بدن مادر در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا کمک قابل توجهی کند. از آنجایی که مصرف انواع داروهای شیمیایی برای زنان باردار بسیار نامطلوب است، بنابراین می‌تواند ابزار مناسبی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی باشد.

همچنین، اغلب پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که مصرف لیمو در حاملگی برای درمان سوزش سر دل بسیار مفید است. با شروع روند بارداری در بدن زنان، بافت عضلانی، ورودی معده مادر را فشرده می‌کند؛ بنابراین موقعیت معده با رشد رحم، تغییر می‌کند. در نتیجه، بسیاری از خانمهای باردار ممکن است از سوزش سر دل معده در بارداری خود رنج ببرند. در این حالت، آیا ارزش دارد که بخواهید لیمو بخورید یا نه؟ مشخص است که در بعضی موارد، مصرف لیمو  می‌تواند به جلوگیری از سوزش سر دل مادران کمک شایانی بکند. اما متأسفانه، مصرف مکرر لیمو در بارداری می‌تواند مشکلاتی را برای مادر باردار به دنبال داشته باشد؛ زیرا لیمو قادر به اسیدیته کردن فضای معده است که این امر، خود یکی از عوامل سوزش سر دل در زنان باردار به شمار می‌رود. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که گاهی اوقات، مصرف لیمو باعث سوزش سر دل می‌شود؛ در برخی موارد نیز مصرف این میوه، سوزش سر دل مادر باردار را تسکین می‌دهد که همه چیز بستگی به شرایط بدن مادر باردار دارد.

لیمو در بارداری

رفع یبوست بارداری با لیمو

مصرف لیمو می‌تواند درمان یبوست بارداری باشد؛ شیوع یبوست در دوران بارداری زنان بسیار شایع است. لیمو یکی از مواد غذایی مفید برای درمان حالت تهوع ناشی از بارداری، بیماری صبحگاهی و حالت استفراغ است. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که لیمو در حاملگی می‌تواند یک ماده غذایی ایده آل باشد: شما باید قبل از خواب یک برش لیمو بجوید.

گزینه دیگر، آب لیمو است که به درمان خستگی، سندرم خستگی مزمن و استرس بارداری کمک شایانی می‌کند. در همین راستا، لیمو تأثیر مثبتی بر عملکرد کبد مادران باردار و جنین درون رحم این افراد دارد و به رفع یبوست کمک می‌کند. غالباً این پدیده‌های ناخوشایند، همراه خانمهای باردار است. این مشکلات، به این دلیل اتفاق می‌افتند که رحم اندام‌های داخلی را فشرده کرده؛ در نتیجه، روند هضم و دفع محصولات متابولیک را کند می‌کند. استفاده از آب لیمو یا خود این میوه به عنوان یک ملین طبیعی در بدن مادران باردار عمل می‌کند.

از بین بردن جوش‌ های صورت در بارداری

مصرف لیمو در حاملگی به درمان جوش‌های صورت مادر نیز کمک شایانی می‌کند؛ بنابراین، اگر در دوران بارداری خود از چنین پدیده‌ای رنج می‌برید، در نظر داشته باشید که خوردن منظم چندین برش لیمو در طول روز به شما در حل این مسئله کمک می‌کند. مصرف چای همراه با لیمو تورم ناشی از بارداری را در بدن مادران به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. برای این منظور، چند برش لیمو را در آب جوش بریزید و پنج دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. شما می‌توانید این دم‌نوش را در هر ساعت از شبانه روز مصرف کنید.

جلوگیری از کم آبی بدن

مصرف آب لیمو می‌تواند جایگزینی برای نوشیدنی‌های شیرین به منظور رفع کم آب بدن باشد. همچنین مصرف آب لیمو از سرگیجه، سردرد و حالت‌ تهوع‌های اول صبح جلوگیری می‌کند.

خوردن آب لیمو در بارداری می‌تواند به لاغری مادران بعد از زایمان کمک قابل توجهی کند

روشن شدن پوست با مصرف لیمو در بارداری

لازم است بدانید که با شروع دوران بارداری، تغییراتی در رنگ ‌دانه‌های پوست صورت مادر رخ می‌دهد. از آنجایی که لیمو از خاصیت سفیدکنندگی بسیار خوبی برخوردار است، بنابراین شما می‌توانید با یک برش لیمو تازه ماسک تهیه کرده و صورت خود را با آن پاک کنید؛ این روش به از بین بردن رنگدانه ها در صورت زنان باردار کمک شایانی می‌کند. در نهایت، خانم ها می‌توانند با مصرف منظم لیمو از افزایش بیش از حد وزن خود پیشگیری کنند. استفاده از سس سالاد همراه با آب لیمو، نه مایونز چرب معمولی یا خامه ترش، به کاهش میزان کالری مصرفی روزانه زنان باردار کمک خواهد کرد.

با همه این توصیفات، همیشه برای تصمیم گیری صحیح با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید؛ او می‌تواند روند بارداری شما را به دقت دنبال کند، نتایج همه آزمایشهای شما را ببیند و از این طریق، تصمیم بگیرد که آیا می‌توانید در این دوران حساس لیمو بخورید یا نه.

نحوه مصرف لیمو در بارداری

برای مصرف لیمو آب نیمی از یک لیمو را با نصف فنجان آب سرد و نصف فنجان آب جوش مخلوط کنید و سپس این مخلوط را بنوشید.

همچنین می‌توانید آب نیمی از یک لیمو را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و سپس به آن زنجبیل رنده شده را اضافه کنید. اجازه دهید تا این مخلوط ده دقیقه دم بکشد. سپس این دم نوش را از صافی رد کرده و به صورت گرم مصرف کنید.

لیمو و زنجبیل در بارداری

آیا خودن لیمو در بارداری عوارض دارد؟

 به طور کلی، بارداری دلیلی برای ممنوعیت استفاده از لیمو نیست. با این حال، در صورت بروز هرگونه مشکل سلامتی، شما باید در مورد مصرف لیمو در بارداری با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید؛ اما، آب لیمو ترش غلیظ باعث افزایش اسید معده شده، مینای دندان مادران باردار را از بین می‌برد و می‌تواند باعث حساسیت افراد مستعد شود. علاوه بر این موارد، اگر گلو درد دارید، نباید لیمو بخورید، زیرا آب لیمو ترش می‌تواند باعث سوزش و افزایش درد گلوی شما شود. برای درمان گلودرد، مواد غذایی دیگری وجود دارد که هیچ گونه آسیبی به سلامتی مادر یا فرزند او نخواهد رساند. درنهایت، در صورت ابتلا به پانکراتیت نیز از مصرف لیمو خودداری کنید.

همچنین در دوران بارداری با توجه به اینکه سیستم ایمنی مادر ضعیف می‌شود مصرف آبلیموی غیربهداشتی می‌تواند موجب بیماری های منتقل شونده از راه غذا شود. از جمله این بیماری‌ها مسمومیت سالمونلا است که ابتلای به آن جان مادر و جنین را تهدید می‌کند.

آیا مادر باردار می تواند چای لیمو مصرف کند؟

 به زنان باردار توصیه نمی‌شود که چای لیمو بنوشند؛ این دم‌نوش می‌تواند سطح اسید فولیک را در ارگانیسم زنان باردار کاهش دهد. با این وجود، به مادران باردار توصیه می‌شود که چای سیاه را همراه با لیمو بنوشند. همچنین، مصرف آب، همراه با لیمو بسیار مفید است. این نوشیدنی به بهبود کلیه و سلامت دستگاه گوارش مادران باردار کمک شایانی خواهد کرد.

زنان باردار اغلب نگران درد مفاصل و ماهیچه‌های خود هستند، زیرا یک تغییر اساسی در همه اعضای بدن این افراد رخ می‌دهد. نوشیدن آب همراه با لیمو به رفع این مشکل مادران باردار کمک خواهد کرد. همچنین، خوردن آب لیمو در بارداری می‌تواند لاغری مادران بعد از زایمان کمک قابل توجهی کند. در نهایت، یادتان باشد که آب، همراه با لیمو منبع غنی از کلسیم و منیزیم است.

چه مواد غذایی می تواند جایگزین لیمو باشد؟

در کنار لیمو، اگر به دنبال منابع غنی از ویتامین C برای دوران بارداری خود هستید، می‌توانید کلم خام، فلفل قرمز، اسفناج، سیب، پیاز، توت فرنگی، کیوی و سایر محصولات گیاهی خام را بخورید. از این گذشته، شما میتوانید لیمو را با زردآلو یا آب این میوه جایگزین کنید، زیرا زردآلو برای هضم و بهبود روند سوخت و ساز بدن بسیار مفید است. علاوه بر این موارد، اگر می‌خواهید به غذای خود طعم ترش بدهید، می‌توانید از اسید سیتریک یا انواع توتها (زغال اخته، توت قرمز) استفاده کنید.

در نهایت لیمو و بارداری کاملاً با یکدیگر سازگار هستند؛ اما باید به تضادهای فوق و مقدار لیموی مصرفی خود در این دوران حساس توجه کنید.همچنین نباید لیموی خیلی غلیظ را به مقدار زیاد مصرف کرد که موجب سوزش سردل می‌شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/