چه عواملی باعث خشکی پوست نوزادان میشود؟

dry-skin-in-children

در ابتدا به یاد داشته باشید که خشکی پوست نوزادان می‌تواند باعث زبر شدن، بروز لکه‌ها و ترک‌خوردگی‌ها بر روی آن شود. بروز این در بدن کودکان، اتفاق دلپذیری نیست. تمام تحریکات و دردی را که فرزند شما باید تا اتمام روند درمان پوست خشک خود تحمل کند، تصور کنید! با همه این توصیفات، شما می‌توانید خشکی پوست کودک خود را با اقدامات ساده‌ای در خانه و در برخی موارد نادر، با مداخله پزشک متخصص اطفال به راحتی درمان کنید. در ادامه این مقاله، همه اطلاعات مفید در مورد خشکی پوست نوزادان، روش‌های درمان و جلوگیری از بروز این مشکل مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

خشکی پوست در نوزادان:

برای درک خشکی پوست در نوزادان، باید ابتدا عملکرد پوست فرزند خود را درک کنیم. نوزادان با یک پوشش سفیدی از vernix Caseosa متولد می‌شوند. این ماده مانند یک کرم، از پوست جنین محافظت کرده و سلامت آن را تضمین می‌کند. این پوشش پس از تولد نوزاد، توسط پزشک متخصص زنان و زایمان از بین می‌رود. در این شرایط، پوست نوزاد برای اولین بار در خارج از رحم مادر خود، در معرض عناصر طبیعی قرار می‌گیرد. در نتیجه، لایه بالایی پوست نوزاد چند روز پس از تولد او خشک شده و می‌ریزد. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که خشکی پوست یک پدیده شایع در بین نوزادان است. با این حال، اغلب پزشکان متخصص اطفال اظهار داشتند که نوزادان در ماه اول زندگی خود، به هیچ مرطوب‌کننده یا لوسیون اضافی احتیاج ندارند. با این وجود، والدین می‌توانند پس از مشورت با پزشک متخصص اطفال، در برخی موارد خاص از لوسیون‌های بهداشتی برای پیشگیری از خشکی پوست نوزاد خود استفاده کنند.

با بزرگ‌تر شدن کودک، خشکی پوست به عنوان واکنش بدن به برخی عوامل بیرونی و داخلی، خود را نشان می‌دهد.

چه عواملی باعث خشکی پوست نوزادان می‌شود؟

خشکی پوست (در اصطلاح پزشکی: xeroderma)، اساساً در اثر از دست دادن رطوبت پوست بدن نوزادان ایجاد می‌شود که منجر به ترک خوردن و لایه ‌برداری اپیدرم - بالاترین لایه پوست بدن کودک می‌شود. مهم‌ترین عوامل مؤثر در بروز خشکی پوست در بدن نوزادان به شرح زیر می‌باشند:

  • شرایط آب و هوا:

 لازم است بدانید که سرما و گرمای شدید می‌تواند رطوبت نسبی پوست بدن فرزند شما را کاهش دهد؛ در برخی موارد، این شرایط باعث می‌شود که پوست بدن نوزاد رطوبت خود را به طور کامل از دست داده و با سرعت بیشتری خشک شود.

  • دمای محیط زندگی نوزاد:

اگر سیستم گرمایش مرکزی خانه شما در دمای بسیار بالا یا پایین تنظیم شود، هوای خانه به تدریج رطوبت خود را از دست می‌دهد؛ این شرایط باعث خشک شدن پوست بدن نوزادان می‌شود.

اگر می خواهید از اهمیت ویتامین D برای کودک خود آگاه شوید 9 دلیل برای توجه به ویتامین D دریافتی کودک را دنبال کنید.

  • حمام طولانی:

در نظر داشته باشید که استحمام کودک به مدت طولانی می‌تواند چربی‌های طبیعی محافظ پوست او را که توسط غدد چربی بدن ترشح می‌شوند، از بین ببرد. همچنین، حمام کردن نوزادان با آب تصفیه شده شیمیایی یا کلر می‌تواند به پوست بدن و صورت او آسیب برساند و آن را خشک کند.

  • استفاده از صابون‌های خشن:

جالب است بدانید که استفاده از صابون‌های معمولی می‌توانند روی پوست نوزاد شما تأثیر منفی گذاشته و باعث خشکی آن شوند؛ بنابراین، شما باید همواره از صابون مخصوص نوزادان برای استحمام فرزند خود استفاده کنید.

با همه این توصیفات، یادتان باشد که این موارد، شرایط معمولی زندگی هستند که هر کودکی به طور روزمره با آن روبرو می‌شود؛ اما آیا می‌دانید که خشکی پوست بدن و صورت نوزادان می‌تواند نشانه بروز یک مشکل جدی پوستی در بدن او نیز باشد؟

مشکلات پوستی که باعث خشکی پوست نوزادان می‌شوند:

به خاطر بسپارید که خشکی پوست نوزادان می‌تواند نتیجه برخی بیماری‌های پوستی باشد که شایع‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • اگزما:

این بیماری پوستی که درماتیت نیز نامیده می‌شود، یک نوع آلرژی است که با ورم‌های خارش‌دار، عمدتاً در ناحیه گونه‌ها و پیشانی نوزادان، خود را نشان می‌دهد. خشکی پوست یکی از علائم برجسته اگزما در بدن نوزادان است؛ سایر علائم این بیماری خارش شدید، بروز لکه‌های قرمز بر روی پوست بدن کودک، پوسته پوسته شدن و ترک‌خوردگی می‌باشند.

  • پیتریازیس آلبا:

این بیماری پوستی نیز نوعی اگزما (درماتیت) است که فقط بر روی صورت، بازوها و بالا تنه نوزادان تأثیر می‌گذارد. شایع‌ترین مشخصه این نوع اگزما خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن است. در نظر داشته باشید که امکان دارد این بثورات در طی یک دوره قرمز شوند.

  • پسوریازیس:

در علم پزشکی، این نوع بثورات پوستی یک بیماری خود ایمنی شناخته می‌شود. در واقع، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سالم پوست بدن و صورت نوزاد حمله می‌کند. علائم این بیماری نیز شبیه اگزما است، اما پسوریازیس نوعی حساسیت نیست! علائم این بیماری شامل خشکی پوست و ترک خوردن است که در موارد شدید، خونریزی خفیفی را نیز به دنبال خواهد داشت.

  • درماتیت سبورئیک:

لازم است بدانید که این بیماری پوستی، در درجه اول روی سر کودک تأثیر می‌گذارد. در واقع، این نوع اگزما ناشی از تولید بیش از حد چربی در پوست بدن نوزادان است که پوست‌های مرده را به هم می‌چسباند. نوزاد مبتلا به این بیماری با خشکی پوست روبرو می‌شود که پوست بدن و صورت او را در معرض لکه‌های قرمز قرار می‌دهد. همچنین، وجود لایه‌های متعدد پوست خشک روی پوست سر نوزادانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، شایع است.

با استفاده از موارد گفته شده در معرفی 8 ماده غذایی غنی از روی برای کودکان ، از کمبود روی و کوتاه قدی کودک خود جلوگیری کنید.

  • ایسکوز:

در برخی شرایط نادر، سلول‌های قدیمی پوست بدن نوزادان از بین نمی‌روند؛ در نتیجه، این شرایط منجر به تجمع پوست و پوسته پوسته شدن آن در بدن بیمار می‌شود. پوست‌های مرده این کودکان کاملاً خشک و پوسته پوسته شده و در هنگام مالیده شدن از بین می‌روند. در نظر داشته باشید که این بیماری در اثر جهش‌های ژنتیکی در بدن نوزادان ایجاد می‌شود و معمولاً اولین علائم آن در بدن نوزادان کوچک قابل مشاهده است.

  • کراتوز پیلاریس:

در این شرایط، پوست بدن نوزادان کراتین اضافی تولید می‌کند؛ کراتین نوعی پروتئین موجود در پوست، مو و ناخن‌ها است. کراتین مازاد مجاری غدد چربی کودک را مسدود کرده و باعث ایجاد برآمدگی‌های ریز می‌شود. این نوع برجستگی‌ها بیشتر در بازوها، پاها و باسن بیماران دیده می‌شوند. پوست خشن و خشکی پوست ویژگی بارز این بیماری به شمار می‌روند. علیرغم ظاهر خشن، کراتوز پیلاریس یک بیماری پوستی بی‌ضرر برای نوزادان محسوب می‌شود که هیچ تأثیری بر روند سلامتی کودک شما ندارد.

دلایل زیادی باعث خشکی پوست نوزادان می‌شوند؛ اما آنچه اغلب والدین نسبت به آن‌ها کنجکاو هستند، علائم دقیق بروز این مشکل در بدن نوزادان است.

علائم خشکی پوست در نوزادان چیست؟

وقتی نوزادی با مشکل خشکی پوست روبرو شود، بدن او علائم خاصی را تجربه می‌کند که شایع‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • فلس‌های سفیدی بر روی پوست بدن نوزاد دیده می‌شود
  • ناهمواری و بافت‌های پوسته پوسته شده‌ای بر روی بدن کودک مشاهده می‌شود
  • پوست بیمار به طور مداوم پوسته پوسته می‌شود
  • لکه‌های قرمز خشکی بر روی پوست بدن و صورت نوزاد طاهر می‌شود
  • ترک‌های ریز بر روی پوست بدن نوزاد دیده می‌شود؛ ترک‌های عمیق‌تر ممکن است منجر به بروز خونریزی در بدن بیمار شوند
  • پوست نوزاد به طور کلی خشن و زبر به نظر می‌رسد

در حالی که خشکی پوست بدن نوزادان به راحتی توسط والدین قابل لمس است و این بیماری، یک مشکل شایع به نظر می‌رسد، اما شما باید با مشاهده علائم خشکی پوست در بدن فرزند خود، در اسرع وقت در مورد وضعیت بدن او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

چه موقع باید در مورد خشکی پوست نوزادان با پزشک متخصص اطفال مشورت کرد؟

به یاد داشته باشید که اگر خشکی پوست فرزند شما با هر یک از شرایط زیر همراه بود، هیچ فکری نکنید و فوراً او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. مهم‌ترین این علائم به شرح زیر می‌باشند:

  • خونریزی پوست ترک خورده نوزاد
  • خارش شدید پوست خشک که باعث ناراحتی کودک می‌شود
  • وجود عفونت یا زردی روی لکه‌های پوست خشک نوزاد
  • تورم پوست بدن و صورت کودک
  • خشکی پوست همراه با تب شدید
  • خشکی پوست باعث شیوع کولیک در بدن کودک شود

با همه این توصیفات، در نظر داشته باشید که این شرایط قابل درمان است. در ادامه این مقاله، روش‌های درمان خشکی پوست در نوزادان مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

اگر بدن نوزادتان دچار کم آبی شده است دنبال راهی برای حل این مشکل هستید خواندن این مطلب جلوگیری از کم ­آبی بدن نوزادان با مصرف خیار به شما توصیه میشود

چگونه می‌توان خشکی پوست نوزادان را درمان کرد؟

از آنجایی که خشکی پوست در بدن نوزادان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود، روش‌های درمان این مشکل نیز متفاوت است. در حالت کلی، روش‌های مختلف برای درمان خشکی پوست در نوزادان به شرح زیر می‌باشند:

  • استفاده از پمادهای موضعی مانند پماد اگزما و پسوریازیس باعث تسکین علائم خشکی پوست در بدن نوزادان و جلوگیری از شیوع دوباره آن می‌شوند. در واقع، این کرم‌ها و پمادهای موضعی علت اساسی بروز خشکی پوست در بدن فرزند شما را هدف قرار می‌دهند.
  • بسته به شدت خشکی پوست نوزاد، پزشک متخصص اطفال یک نوع لوسیون مرطوب‌کننده را برای استفاده روزمره او تجویز می‌کند.
  • باند مایع به نوزادانی که پوست آن‌ها به شدت ترک خورده و خونریزی کرده است، تجویز می‌شود. باندهای مایع مانند بانداژ معمولی عمل می‌کنند؛ حتی بدون نسخه پزشک متخصص اطفال نیز می‌توان آن را خریداری کرد. قبل از استفاده از این روش درمانی، پوست آسیب دیده فرزند خود را شسته و خشک کنید. سپس یک لایه از مایع را با استفاده از پد که در بطری بانداژ مایع قرار دارد، روی پوست کودک اعمال کنید. زمانی که اولین لایه خشک شد، شما می‌توانید لایه دوم را نیز اعمال کنید. در نهایت این مایع یک پوشش شفاف بر روی پوست بدن فرزند شما تشکیل داده و پوست او را از ترک بیشتر محافظت می‌کند. لازم است بدانید که بانداژ مایع، یک روش درمانی ضد آب می‌باشد. شما می‌توانید استفاده از آن را به مدت یک هفته ادامه دهید. پس از بهبودی پوست بدن نوزاد، باند مایع جامد شده به تنهایی لایه‌برداری می‌کند.

در نهایت به خاطر بسپارید که با کمک این روش‌های درمانی، کودک شما از خشکی پوست رهایی می‌یابد؛ اما آیا می‌دانید که شما می‌توانید از خشکی پوست فرزند خود به راحتی در خانه جلوگیری کنید؟ خواندن ادامه این مقاله به شما کمک می‌کند تا همه چیز را راجع به پیشگیری از خشکی پوست نوزادان بیاموزید.

چگونه می‌توان از خشکی پوست نوزادان پیشگیری کرد؟

جالب است بدانید که پیشگیری از خشکی پوست نوزادان، امری آسان است؛ تنها کاری که شما باید انجام دهید، این است که چند مرحله ساده را دنبال کنید. مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • زمان حمام کردن کودک خود را محدود کنید:

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، گذراندن زمان زیادی در وان حمام، به خصوص در آب گرم، می‌تواند روغن‌های طبیعی پوست بدن نوزادان را شسته و پوست را مستعد خشکی کند. پزشکان متخصص اطفال به مادران توصیه می‌کنند که زمان حمام کردن فرزند خود را بیش از ده دقیقه با آب گرم ادامه ندهند. اگر کودک شما عاشق بازی در وان حمام است، پس بگذارید او در وان بدون آب یا آب کم عمق بازی کند و درست قبل از حمام، وان را با آب بیشتر پر کنید.

  • از صابون‌های خشن برای تمیز کردن پوست بدن فرزند خود استفاده نکنید:

همیشه از صابون‌هایی برای تمیز کردن پوست بدن و صورت فرزند خود استفاده کنید که مخصوص نوزادان هستند، زیرا این نوع محصولات بهداشتی عاری از مواد شیمیایی خشن و مضر هستند. همچنین، ژل‌های استحمام و صابون‌های مایع مرطوب‌کننده را برای مصارف نوزادان انتخاب کنید، زیرا روی پوست این فرشته‌های کوچک تأثیر خفیفی دارند. در صورت انتخاب صابون، از آن‌هایی استفاده کنید که مرطوب کننده‌هایی مانند روغن اضافه را دارند. از صابون‌هایی که حاوی الکل هستند و عطر اضافه دارند، برای تمیز کردن پوست بدن فرزند خود استفاده نکنید، زیرا می‌تواند به سرعت پوست او را خشک کند.

  • بعد از استحمام کودک، از لوسیون‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید:

کل بدن کودک خود را بلافاصله بعد از حمام، با استفاده لوسیون مخصوص نوزادان مرطوب کنید. چربی موجود در این نوع مرطوب‌کننده یک لایه نازک روی پوست بدن نوزاد تشکیل می‌دهد که رطوبت آن را حفظ می‌کند. در واقع، می‌توان ادعا کرد که استفاده از مرطوب کننده‌ها، امن‌ترین روش خانگی برای پیشگیری از خشکی پوست کودکان است.

  • لباس‌های تهیه شده از پارچه‌ های طبیعی را برای فرزند خود انتخاب کنید:

به یاد داشته باشید که پارچه‌های طبیعی مانند پنبه، بر روی سلامت پوست بدن فرزند شما تأثیر منفی ندارند، زیرا موجب بروز خارش نشده و به پوست اجازه می‌دهند تا به راحتی نفس بکشد. اگر کودک شما دارای پوست خشکی می‌باشد، پس مهم است که لباس‌های پنبه‌ای را برای مصارف او انتخاب کنید.

  • از مواد شوینده مخصوص کودکان، برای تمیز کردن لباس‌های فرزند خود استفاده کنید:

مراقبت از پوست بدن نوزادان به انتخاب پارچه‌های طبیعی ختم نمی‌شود؛ شما باید لباس‌های فرزند خود را فقط در مواد شوینده مخصوص کودک بشویید. در واقع، به دنبال مواد شوینده‌ای باشید که برای پوست حساس نوزادان مناسب باشند.

  • از دستگاه مرطوب‌ کننده هوا استفاده کنید:

لازم است بدانید که هوای خشک بدترین دشمن پوست بدن و صورت کودک شما است. برای جلوگیری از این شرایط، از یک مرطوب‌کننده هوا در اتاق کودک خود استفاده کنید، زیرا سطح پایداری از رطوبت هوا را حفظ کرده و از بخار شدن آب پوست بدن او جلوگیری می‌کند. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) استفاده از رطوبت سازهای خنک را برای اتاق نوزادان، به منظور پیشگیری از خشکی پوست توصیه می‌کند.

اگر کودکتان یبوست میشود و دنبال راهی برای درمان ان هستید این مطلب  5 ماده غذایی برای درمان یبوست کودکان را بخوانید

  • کودک خود را در فصل زمستان، به طور مناسب بپوشانید:

کودک خود را در فصل زمستان، به خصوص در هنگام بیرون رفتن از منزل به طور مناسب بپوشانید. هوای سرد عاری از رطوبت است، می‌تواند خشکی پوست فرزند شما را افزایش داده و لکه‌های پوستی موجود در بدن او را بدتر کند. همچنین، دست‌های کودک را با دستکش بپوشانید و یک ژاکت آستین کامل بر تن او کنید. علاوه بر این موارد، استفاده از کلاه نیز می‌تواند گوش‌ها و پوست سر نوزادان را از خشکی در امان نگه دارد.

  • پوست بدن کودک خود را در فصل تابستان آب‌رسانی کنید:

هوای گرم نیز رطوبت پوست بدن و صورت نوزادان را کم می‌کند. برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی، مایعات زیادی مانند آب و شیر مادر را در رژیم غذایی فرزند خود قرار دهید.

در نهایت، در نظر داشته باشید که اقدامات ساده برای پیشگیری و مدیریت خشکی پوست کودکان، اثرات این مشکل را به حداقل می‌رساند؛ اما این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود؛ هوشیاری حتی در مورد ضعیف‌ترین علائم خشکی پوست می‌تواند اولین قدم در درمان بیماری‌هایی مانند اگزما و پسوریازیس باشد. فرزند خود را از عواملی که باعث خشکی پوست می‌شود، دور نگه دارید تا کودک دارای پوستی صاف و ابریشمی باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/