چرا نوزادان چشم­های خود را می­مالند؟

Does-Your-Baby-Rub-His-Eyes

وقتی نوزادی چشم‌های خود را می‌مالد، اکثر والدین به این رفتار او توجه نمی‌کنند؛ اغلب مادران عقیده دارند که نوزاد، با مالیدن چشم‌های خود سرگرم می‌شود؛ اما اگر شما برای مدتی به این رفتار فرزند خود خیره شوید، ممکن است احساس کنید که نوزاد، با این رفتار خود سعی دارد چیزی را به شما بفهماند. در واقع، مالیدن چشم‌ها می‌تواند نشانگر خواب‌آلودگی، خستگی یا بروز برخی مشکلات ساده در بدن کودک شما باشد.

به یاد داشته باشید که نوزادان تا 6 ماهگی، اگر احساس خارش یا خستگی کنند، سعی می‌کنند صورت خود را به چیزی مالش دهند. در ادامه این مقاله، اطلاعات کاملی در مورد مالیدن چشم‌ها توسط نوزادان ارائه شده است.

چرا نوزادان چشم‌های خود را می‌مالند؟

اگر نوزادی چشم‌های خود را بمالد، می‌تواند نشان‌گر برخی شرایط خاص در بدن او باشد که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-کودک خواب‌آلود است:

در نظر داشته باشید که اگر کودک شما چشم‌های خود را می‌مالد و هم‌زمان با آن، خمیازه می‌کشد، به این معنی است که او خواب‌آلود و خسته است؛ اما در چنین شرایطی چگونه مالش دادن به چشم‌های فرزند شما کمک می‌کند؟ وقتی که نوزادی خسته می‌شود، چشم‌های او نیز خسته خواهد بود. درست مانند ماساژ دادن که درد عضلات بدن را تسکین می‌دهد، مالیدن چشم‌های نوزادان در حین خستگی نیز به تسکین درد عضلات این ناحیه از بدن کمک می‌کند. در واقع، با این کار، کودک شما از درد و تنش ایجاد شده در عضلات چشم‌ها، اطراف چشم و پلک‌های خود رهایی می‌یابد.

اگر می خواهید از اهمیت ویتامین D برای کودک خود آگاه شوید 9 دلیل برای توجه به ویتامین D دریافتی کودک را دنبال کنید.

  • اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خستگی و خواب‌آلودگی نوزادان:

برای جلوگیری از خارش چشم‌های نوزادان در چنین شرایطی، به علائم خواب‌آلودگی و خستگی در بدن او توجه کنید. اکثر پزشکان متخصص اطفال ادعا می‌کنند که مالیدن چشم‌ها و خمیازه کشیدن، علائم متداولی هستند که نشان می‌دهند کودک شما به چرت زدن نیاز دارد. اگر متوجه این علائم خواب‌آلودگی در بدن نوزاد خود شدید، فوراً او را بخوابید تا از خستگی او (و مالیدن چشم‌ها) پیشگیری کنید. همچنین، شما باید روال خواب کودک خود را به دست آورید. پس از تنظیم روزمره روند خواب نوزاد، اطمینان حاصل کنید که او در یک زمان معین می‌خوابد؛ حتی اگر شما در خانه نباشید. رعایت این نکات ساده، از خستگی فرزند شما جلوگیری می‌کند؛ هنگامی که نوزاد خسته نباشد، قطعاً چشم‌های خود را هم نمی‌مالد.

2-چشم‌های نوزاد خشک شده است:

کودک شما ممکن است در هنگام خشک شدن بیش از حد چشمان خود، آن‌ها را مالش دهد. لازم است بدانید که چشم‌های نوزادان توسط عضلات اشک‌آور محافظت می‌شود؛ هنگامی که نوزادی برای مدت طولانی در معرض هوا قرار می‌گیرد، اشک چشم‌های او تبخیر می‌شود. این روند باعث خشکی چشم فرزند شما شده و ناراحتی کودک را به دنبال خواهد داشت. در چنین شرایطی، او به طور غریزی سعی می‌کند تا با مالیدن چشمان خود، احساس راحتی کند. از آنجایی که مالیدن چشم، روند تولید اشک را هم تحریک می‌کند، باعث بازگشت رطوبت به چشم‌های کودک خواهد شد.

3-کودک کنجکاو است:

جالب است بدانید که علاوه بر خواب‌آلودگی و خستگی، دلایل احتمالی دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شود کودک شما چشم‌های خود را مالش دهد. شاید متوجه شده باشید که وقتی کودک، روند یادگیری مهارت‌های حرکتی را آغاز می‌کند، بسیار کنجکاو است؛ بنابراین، اگر فرزند شما به تازگی مهارت‌های حرکتی خود را توسعه داده، ممکن است با لمس کردن هر قسمت از بدن خود، آن را آزمایش کند تا بفهمد که هر عضو بدن، به لمس شدن چگونه پاسخ خواهد داد.

مصرف روزانه پتاسیم برای کودکان ضروری است، برای آشنایی با فواید پتاسیم و غذاهای شامل پتاسیم برای کودک ، فواید با ارزش پتاسیم برای کودکان را مطالعه کنید.

4-اگر کودک تعجب کند یا متحیر شود:

هنگامی که کودک شما خسته نشده، اما هنوز چشمان خود را می‌مالد، ممکن است او تحریک دیداری شده باشد. در واقع، نوزاد دوست دارد تا چشمان خود را بسته، مالیده و این الگو را تکرار کند تا همه الگوهای تصویری را در ذهن خود تحلیل نماید. شاید خود شما نیز متوجه شده باشید که وقتی چشمان خود را می‌بندید و آن‌ها مالش می‌دهید، می‌توانید در پلک‌های بسته خود الگوهای تصویری و چراغ‌ها را مشاهده کنید. این مورد ممکن است دلیل علاقه کودک شما به مالیدن چشمان خود باشد.

  • اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تعجب نوزادان:

وقتی نوزادی به دلیل مشاهده تصویری جذاب، چشمان خود را می‌مالد، توجه او را به اشیا دیگری جلب کنید. از آنجایی که دوره توجه کودکان کوتاه است، او به راحتی توجه خود را روی جسم جدید متمرکز می‌کند.

5-ممکن است چیزی در چشم کودک شما وجود داشته باشد:

اگر جسم تحریک‌کننده‌ای در چشم فرزند شما وجود داشته باشد، ممکن است او چشم‌های خود را مالش دهد؛ ممکن است پوستی اطراف چشم، کرک یا کمی گرد و غبار وارد چشمان کودک شود. به خاطر بسپارید که وجود یک ذره کوچک در چشم نوزاد، به قدری او را تحریک می‌کند که ممکن است نوزاد بخواهد چشم‌های خود را به شدت مالش دهد. در این حالت، مالیدن چشم‌ها باعث آسیب بیشتر به این قسمت از بدن فرشته کوچک شما می‌شود، زیرا این ممکن است باعث خراش سطح چشم او شود.

لازم است بدانید که اگر مالیدن چشم‌های نوزاد به همراه گریه و قرمز شدن آن‌ها باشد، یک علامت قطعی است که ذره‌ای در چشم کودک شما وجود دارد. در این حالت، یک توپ پنبه‌ای را در آب سرد فرو کرده و به آرامی روی چشم‌های نوزاد فشار دهید تا ذرات آن را از بین ببرد. همچنین، با استفاده از یک پارچه نخی تمیز، هرگونه پوسته اطراف چشم‌های نوزاد را پاک کنید. با همه این اقدامات، اگر کودک شما هنوز هم تحریک شده است، باید فوراً در مورد وضعیت بدن او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

نکته احتیاطی:

از یک پارچه نخی برای پاک کردن هر دو چشم نوزاد خود استفاده نکنید.

  • اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود ذرات ریز به چشم نوزادان:

کودک خود را در جایی قرار ندهید که گرد و غبار زیادی در هوای آنجا پراکنده شده باشد. با این حال، اگر قرارگیری در چنین شرایطی اجتناب‌ناپذیر است، وقتی در فضایی غبارآلود هستید، از چشمان فرزند خود محافظت کنید.

قرمزی چشم نوزادان می‌تواند به دلیل متورم شدن ملتحمه آن باشد که "آنفولانزای چشمی" نیز نامیده می‌شود. در چنین شرایطی، ترشحات چسبنده‌ای از قسمت‌های داخلی چشم به همراه آب بیرون آمده و چشم‌های نوزاد قرمز می‌شود.

در چنین شرایطی، چه باید کرد؟

سه تا چهار بار در روز، چشم‌های فرزند خود را با آب شیرین تمیز کرده و بشویید. همچنین، برای تمیز کردن ترشحات چسبناک از چشم نوزاد از توپ‌های استریل استفاده کنید. اگر با این اقدامات، قرمزی و پوسته پوسته شدن چشم‌های کودک از بین نرفت، یک یا دو روز صبر کنید؛ سپس در مورد وضعیت بدن فرزند خود با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.

چگونه بچه‌ ها را از مالیدن چشم‌های خود دور نگه داریم؟

برای به حداقل رساندن آسیب‌دیدگی و خراشیدن چشم‌های نوزاد، باید او را از مالیدن چشمان خود دور نگه داریم. شما باید از فرزند خود محافظت کنید تا اینکه او به اندازه کافی بالغ شده و متوجه اثرات منفی مالش چشم‌های خود شود. اگر کودک شما عادت دارد که چشمان خود را مالش دهد، سعی کنید دستان او را بپوشانید. دانشکده پزشکی استنفورد به مادران توصیه می‌کند که با پیراهن‌های آستین‌ کامل یا دستکش‌های بچگانه، دست‌های نوزادان را بپوشانند. در چنین شرایطی، چشم‌ها و صورت نوزاد، در حین مالش از هر گونه آسیب محافظت می‌شود. همچنین، شما می‌توانید پیراهن آستین بلند کودک خود را بکشید تا دستان او را بپوشاند؛ این روند نیز از مالیده شدن چشمان نوزاد و خراش آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.

با استفاده از موارد گفته شده در معرفی 8 ماده غذایی غنی از روی برای کودکان ، از کمبود روی و کوتاه قدی کودک خود جلوگیری کنید.

اگر فکر می‌کنید که ممکن است نوزاد چشمان خود را مالش دهد، می‌توانید دست‌های کوچک او را از چهره‌اش دور نگه دارید. شما می‌توانید با دادن یک اسباب‌بازی به دست کودک یا پخش موسیقی، فکر او را منحرف کنید تا ذهن او از ساییدگی چشم دور شود.

در نهایت به یاد داشته باشید که اگر چشم‌های فرزند شما خارش خفیفی دارد، جایی برای نگرانی وجود ندارد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/