علت بروز خال لکه شرابی در نوزادان چیست؟

what-you-need-to-know-about-baby-birthmarks-1024x576-1543353560

آیا نوزاد شما لکه‌ قرمز مایل به بنفشی را بر روی پوست صورت یا دست خود دارد؟ آیا پوست این ناحیه از بدن فرزند شما خشن‌تر از پوست سایر نواحی است؟ اگر چنین می‌باشد، باید بدانید که کودک شما با خال لکه شرابی بر روی پوست بدن خود متولد شده است. ادامه این مقاله را با دقت بخوانید تا با علل، علائم و روش‌های درمان خال لکه شرابی در نوزادان آشنا شوید.

خال لکه شرابی در نوزادان چیست؟

به یاد داشته باشید که خال لکه شرابی یکی از علائم تولد در بدن نوزادان است که منجر به تغییر رنگ پوست بدن آن‌ها می‌شود. در واقع، پوست نوزادان مبتلا به این مشکل، به دلیل رگ‌های خونی زیر سطح پوست، قرمز مایل به بنفش می‌شود.

علت بروز خال لکه شرابی در نوزادان:

خال لکه شرابی زمانی در بدن نوزاد رخ می‌دهد که یک ناحیه از پوست صورت یا دست او دارای مقدار کافی الیاف عصبی نباشد. لازم است بدانید که در بعضی موارد، پوست این نوزادان فاقد فیبر عصبی است. در مورد بدن طبیعی کودکان، پوست دارای رگ‌های خونی باریکی است؛ اما اگر در بدن فرزند شما کمبود الیاف عصبی وجود داشته باشد، مویرگ‌های خونی مقدار بیشتری جریان خون را به عروق خونی تزریق می‌کنند. این نشانه تولد با عنوان "خال لکه شرابی" یا "نشانه عروقی" شناخته می‌شود.

اگر پوست بدن کودکتان کبود میشود این مطلب دلایل کبودی پوست بدن نوزادان و کودکان را بخوانید

علائم بروز خال لکه شرابی در بدن نوزادان:

در مراحل اولیه، خال لکه شرابی در بدن نوزادان معمولاً به صورت پوست صاف با رنگ بنفش ظاهر می‌شود. با این حال، با گذر زمان و با بزرگ‌تر شدن نوزاد، رنگ پوست او می‌تواند تیره‌تر شده و بافت آن هم خشن‌تر شود.

روش‌های پیشگیری از بروز خال لکه شرابی در بدن نوزادان:

جالب است بدانید که شما نمی‌توانید از بروز خال لکه شرابی در بدن فرزندتان جلوگیری کنید، زیرا علت خاصی برای بروز این مشکل در بدن نوزادان شناخته نشده است.

خطرات احتمالی خال لکه شرابی در نوزادان:

خال‌های لکه شرابی در بدن نوزادان معمولاً بی‌ضرر هستند؛ این لکه‌ها باعث ایجاد مشکل یا درد در بدن کودک نمی‌شوند. با این حال، خال لکه شرابی می‌تواند در برخی موارد باعث بروز مشکلات دیگری در بدن فرزند شما شود. در ادامه این مقاله، مشکلاتی که خال لکه شرابی می‌تواند در بدن نوزادان به وجود آورد، مورد بررسی قرار می‌گیرند که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-سندرم استرگروبر:

اگر كودك شما يك خال لکه شرابی در نزديكي چشم يا پيشاني خود داشته باشد، او را براي معاینه دقیق نزد پزشک متخصص اطفال ببرید؛ این وضعیت بدنی فرزندتان را به هیچ وجه نادیده نگیرید. در غیر این صورت، این لکه‌ها ممکن است منجر به بروز یک نوع اختلال عصبی با عنوان "سندرم استرگروبر" در بدن کودک شود. علائم شایع این نوع سندرم به شرح زیر می‌باشند:

  • تشنج
  • تأخیر در روند رشد عضلانی نوزاد
  • بروز ناتوانی‌هایی در روند یادگیری کودک

اگر پوست بدن نوزاد شما جوش میزند خواندن این مطلب علت ایجاد جوش بر روی پوست بدن نوزادان چیست؟ به شما توصیه میشود

2-گلوکوما:

به خاطر بسپارید که اگر خال لکه شرابی بر روی پلک‌های فرزند شما قرار داشته باشد، ممکن است او را در معرض خطر ابتلا به "گلوکوم" قرار دهید. گلوکوم، بیماری است که بر اثر افزایش فشار داخل چشم، در بدن نوزادان ایجاد می‌شود. در موارد شدید، اگر این مشکل به مدت طولانی درمان نشود، ممکن است منجر به نابینایی نوزاد شود.

3-سندرم کلپل‌ترنانی:

اگر نوزاد شما دارای خال لکه شرابی بزرگی بر روی پوست بازو یا پای خود باشد، در آینده ممکن است با رشد اضافی این اندام روبرو شود. این سندرم با عنوان " کلپل‌ترنانی" شناخته می‌شود که می‌تواند زیبایی ظاهری و سلامتی کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد.

4-سندرم پروتئوس:

علاوه بر این موارد، خال لکه شرابی ممکن است منجر به بروز "سندرم پروتئوس" در بدن فرزند شما شود. اگر کودک شما از این بیماری رنج می‌برد، بعضی از قسمت‌های بدن او، مانند دست‌ها، زانوها و برخی عضلات دیگر روند رشد بیشتری خواهند داشت. رشد اضافی دست‌ها و زانوهای نوزاد بر روند حرکت طبیعی بدن او، به ویژه در قسمت مفصل‌ها تأثیر قابل توجهی می‌گذارد.

روش‌های درمان خال لکه شرابی در نوزادان:

اگر کودک شما به خال لکه شرابی مبتلا شده باشد، ناراحت نشوید. امروزه، گزینه‌های درمانی مطمئنی برای از بین بردن این لکه‌ها وجود دارد. جراحی و استفاده از اشعه‌های مختلف، شایع‌ترین روش‌های درمان خال لکه شرابی در بدن نوزادان است که پزشک متخصص اطفال، بهترین راهکار را برای از بین بردن لکه‌های پوستی فرزند شما انتخاب می‌کند.

اگر دنبال راهی برای جلوگیری از یبوست نوزاد خود هستید این مطلب جلوگیری از یبوست نوزادان با مصرف شلغم را بخوانید

  • لیزر درمانی:

با همه این توصیفات، اکثر پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که لیزر درمانی یک گزینه مناسب برای از بین بردن خال لکه شرابی در بدن نوزادان است. در واقع، لیزر درمانی به تخریب رگ‌های خونی کوچک زیر سطح پوست نوزاد کمک می‌کند، اما به پوست بدن او آسیب نمی‌رساند. با این حال، لازم است بدانید که نوع لیزر استفاده شده برای درمان خال لکه شرابی در نوزادان بستگی به سن بیمار و نوع لکه‌های پوستی او دارد. همچنین، پس از هر بار لیزر درمانی، شما باید از پوست کودک خود مراقبت کنید. علاوه بر این موارد، یادتان باشد که شما فقط زمانی می‌توانید برای درمان خال لکه شرابی در بدن فرزند خود از لیزر درمانی استفاده کنید که او، شش تا هشت ماهه شده باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/