درمان اسهال خونی نوزادان با مصرف خرما

534357907-H

در ابتدا به یاد داشته باشید که خرما، بخش مهمی از مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود روند رشد نوزادان را (در کنار میوه‌ها و آجیل‌ها) تأمین می‌کند. همچنین، این میوه خوشمزه غنی از با مواد انرژی‌زا مانند انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای رشد مناسب عضلات بدن کودک شما، حیاتی هستند. علاوه بر این موارد، خرمای رسیده غنی از قندهای ساده مانند فروکتوز و دکستروز است که باعث افزایش انرژی فوری در بدن فرزند شما می‌شود.

با همه این توصیفات، شاید این سؤال در ذهن شما به وجود آید که چه زمانی می‌توان خرما را به برنامه روزانه نوزادان اضافه کرد. در ادامه این مقاله، شما را با مزایای قرار دادن خرما در وعده‌های غذایی نوزادان آشنا کرده و به سؤالات مادران بی‌تجربه در مورد این ماده غذایی شگفت‌انگیز پاسخ خواهیم داد.

چه زمانی می‌توان خرما را به برنامه روزانه نوزادان اضافه کرد؟

شما می‌توانید خرما را زمانی که فرزندتان شش ماهه اول از زندگی خود را به پایان رسانید، به رژیم غذایی او معرفی کنید. با این حال، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که شما نباید خرما را به عنوان اولین ماده غذایی جامد به برنامه روزانه کودک خود اضافه کنید. همچنین، در ابتدا، خرما را در مقیاس کوچک به رژیم غذایی نوزاد اضافه کنید تا واکنش‌های بدن او به این ماده غذایی را مورد بررسی قرار دهید؛ سپس، می‌توانید این میوه را همراه با سایر میوه‌ها در وعده‌های غذایی کودک قرار دهید. اما، خرما را در کنار سایر مواد غذایی سنگین به وعده‌های روزانه فرزند خود اضافه نکنید، زیرا سیستم گوارش نوزادان ضعیف بوده و قادر به هضم این نوع مواد غذایی ترکیبی نیست. برای این منظور، اندکی صبر کنید تا بدن کودک به هضم انواع مواد غذایی عادت کند؛ سپس، ترکیبات مختلف خرما را به برنامه روزانه او اضافه نمایید.

مواد مغذی موجود در 100 گرم خرما:

از آنجایی که خرما عاری از کلسترول و چربی اشباع شده است، انجمن پزشکان متخصص قلب و عروق آمریکا، این ماده غذایی را به عنوان "غذای سالم" تأیید کرده است. همچنین، این میوه حاوی مواد مغذی مختلفی است که برای بهبود روند رشد و تضمین سلامت فرزند شما ضروری می‌باشد. 100 گرم خرمای تازه مواد مغذی زیر را به بدن فرزند شما ارائه می‌دهد:

  • ویتامین B9 (فولات) - 15 میکروگرم
  • ویتامین B3 (نیاسین) - 1.6 میلی‌گرم
  • ویتامین B6 (پیریدوکسین) - 0.24 میلی‌گرم
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین) - 0.06 میلی‌گرم
  • ویتامین B1 (تیامین) - 0.05 میلی‌گرم
  • ویتامین A 7 میکروگرم
  • ویتامین K 7 میکروگرم
  • آهن - 0.90 میلی‌گرم
  • منیزیم - 54 میلی‌گرم
  • فسفر - 62 میلی‌گرم
  • روی - 0.44 میلی‌گرم
  • کالری 66 کیلوکالری
  • فیبر - 1.6 میلی‌گرم
  • آهن - 0.22 میلی‌گرم
  • کلسیم - 15 میلی‌گرم
  • پتاسیم - 167 میلی‌گرم
  • مقدار کمی نیاسین
  • مقدار کمی ویتامین A
  • مقدار کمی فولات

برای اطلاع از اینکه آیا مصرف کلم برای نوزادان مضر است؟ این مطلب را بخوانید

با همه این توصیفات، لازم است بدانید که در اغلب موارد، از سولفات برای افزایش طول عمر خرما و سایر میوه‌های خشک استفاده می‌شود؛ این ماده از خراب شدن سریع میوه‌ها جلوگیری می‌کند. افراد مبتلا به آسم یا آلرژی به سولفات باید از این ماده نگهدارنده به طور کامل اجتناب کنند. بر این اساس، اگر کودک شما به آسم مبتلا است، قبل از قرار دادن خرما در وعده‌های غذایی او در مورد این ماده غذایی با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.

فواید بهداشتی سلامتی قرار دادن خرما در برنامه غذایی نوزادان:

بعد از اتمام 6 ماه اول زندگی، شیر مادر به تنهایی نمی‌تواند همه نیازهای بدن نوزادان را برآورده کند. در این دوران، بدن کودک نیاز به انواع مکمل‌های غذایی مانند خرما دارد تا انرژی مورد نیاز خود را تأمین کند. در ادامه این مقاله، برخی از مهم‌ترین مزایای قرار دادن خرما در برنامه غذایی نوزادان ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشد:

1-خرما، با اختلالات روده‌های نوزادان مبارزه می‌کند:

به خاطر بسپارید که خرما، از جمله داروهای مفید برای درمان مشکلات روده‌ای نوزادان است. در واقع، مواد مغذی موجود در این میوه با ارگانیسم‌های انگلی در بدن کودکان مبارزه کرده و به ایجاد کلونی‌های باکتریایی مفید در روده آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

2-خرما، از کبد فرزند شما محافظت می‌کند:

لازم است بدانید که کبد نوزادان به راحتی به عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مبتلا می‌شود. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که کودکان بیشتر از بزرگ‌سالان در معرض خطر بیماری‌های کبدی مانند زردی، هپاتیت و نوعی تیفوئید قرار دارند. نتایج مطالعات اخیر پزشکان متخصص اطفال نشان داده است که میوه خرما دارای خواص محافظتی از کبد نوزادان است. بنابراین، این ماده غذایی شگفت‌انگیز را از برنامه روزانه فرزندتان حذف نکنید.

3-درمان زخم معده نوزادان با استفاده از خرما:

جالب است بدانید که مصرف منظم خرما می‌تواند اسیدیته شدن و زخم معده فرزند شما را درمان کند. اما، شما باید در این مورد با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید که آیا می‌توانید خرما را به رژیم غذایی فرزند بیمار خود اضافه نمایید.

4-دندان‌های قوی‌تر با مصرف منظم خرما:

شما می‌توانید با قرار دادن خرما در برنامه غذایی کودک خود، سلامت دندان‌ها و لثه‌های او را تضمین کنید. با جویدن خرما، دندان‌ها و لثه‌ها کودک ورزش کرده، قوی‌تر شده و سریع‌تر رشد می‌کنند.

5-درمان تب، سرفه و آبله در نوزادان با استفاده از خرما:

هنگامی که فرزند شما از تب، سرفه و آبله رنج می‌برد، شما می‌توانید از شیر و خرما برای تغذیه او استفاده نمایید. این ترکیب، مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود سریع نوزاد شما را فراهم می‌کند.

6-درمان اسهال خونی در نوزادان با استفاده از خرما:

برخی از نوزادان ممکن است از بیماری اسهال خونی رنج ببرند؛ یک نوع عفونت باکتریایی در روده بزرگ کودکان است. خرما به کنترل این بیماری در بدن فرزند شما کمک شایانی می‌کند.

7-رفع یبوست نوزادان با مصرف خرما:

لازم است بدانید که یبوست، یک مشکل شایع در بین همه نوزادان است. محتوای فیبر رژیمی موجود در خرما منجر به تولید مقدار زیادی مدفوع شده؛ بنابراین، حرکت روده‌های فرزند شما را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که مصرف منظم خرما از بروز مشکل یبوست در نوزادان پیشگیری می‌کند.

خواندن این مطلب جذب بهتر انواع ویتامین ها با مصرف آب میوه و آب سبزیجات در نوزادان به شما توصیه میشود

8-بهبود وضعیت بینایی نوزادان با مصرف خرما:

محتوای ویتامین A خرماهای رسیده، بینایی فرزند شما را بهبود می‌بخشد. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که قرار دادن خرما در برنامه غذایی نوزادان، سلامت چشم‌های کودکان را تضمین می‌کند.

9-تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان با استفاده از خرما:

به یاد داشته باشید که آنتی‌اکسیدان و رادیکال‌های آزاد موجود در خرما به مبارزه با عفونت‌های بسیاری در بدن فرزند شما کمک می‌کند. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که قرار دادن خرما در برنامه غذایی نوزادان، سیستم ایمنی بدن آن‌ها را تقویت می‌کند.

10-افزایش هموگلوبین خون نوزادان با مصرف خرما:

مواد مغذی موجود در خرما، تعداد هموگلوبین را در گلبول‌های قرمز خون نوزاد شما افزایش می‌دهد؛ درنتیجه، باعث رشد سالم و درمان کم‌خونی او خواهد شد.

11-بهبود روند رشد نوزادان با مصرف خرما:

جالب است بدانید که مصرف منظم خرما به افزایش وزن نوزادان کمک شایانی می‌کند، به طوری که اگر کودک شما نیاز به افزایش وزن داشته باشد، به او اجازه دهید تا مقدار زیادی خرما را در برنامه روزانه خود مصرف کند.

12-افزایش انرژی بدن نوزادان با استفاده از خرما:

همان‌طور که قبلاً بیان شد، خرما یکی میوه انرژی‌زا است، زیرا حاوی قندهای طبیعی مانند ساکارز، گلوکز و فروکتوز می‌باشد.

چگونه می‌توان خرما را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کرد؟

روش‌های خلاقانه‌ای برای اضافه کردن خرما به رژیم غذایی کودکان وجود دارد. در ادامه این مقاله، چند ایده ساده برای این منظور ارائه شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • خرما را می‌توان به همراه بلغور جو دوسر، به برنامه غذایی کودکان اضافه کرد
  • شما می‌توانید با استفاده از خرما، کلوچه‌های خانگی را برای فرزند خود بپزید
  • ماست ساده را می‌توان با خرما ترکیب کرده و به برنامه غذایی کودکان اضافه نمود
  • با ترکیب شیر و خرما، می‌توان دسر خوشمزه‌ای را برای نوزادان تهیه کرد

از آنجایی که خرما، میوه چسبنده‌ای است، تکه‌های آن تمایل دارند تا به دندان‌های کوچک فرزند شما بچسبند. این وضعیت منجر به ایجاد باکتری‌هایی در دهان نوزاد می‌شود که باعث ایجاد اسید شده و پوسیدگی دندان‌های او را به دنبال خواهد داشت. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، اطمینان حاصل کنید که دندان‌های کودک خود را بعد از مصرف خرما تمیز می‌کنید یا او را عادت دهید که بعد از مصرف این ماده غذایی آب بخورد.

اگر دنبال راهی برای افزایش وزن نوزاد خود هستید این مطلب کمک به افزایش وزن در نوزادان با مصرف ذرت را بخوانید

دستورالعمل‌های غذایی حاوی خرما برای مصرف نوزادان:

شما می‌توانید با استفاده از خرما، وعده‌های غذایی سالمی را برای فرزند خود تهیه کنید، به طوری که فرشته کوچک شما از طعم شیرین این ماده غذایی لذت ببرد. به خاطر بسپارید که شما می‌توانید این دستورالعمل‌ها را بعد از سن شش ماهگی، زمانی که نوزاد به مصرف سایر مواد غذایی جامد عادت کرد، به برنامه روزانه او اضافه نمایید. در ادامه این مقاله، چند دستورالعمل‌ غذایی حاوی خرما برای مصرف نوزادان ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-پوره خرما:

از آنجایی که خرمای تازه دارای فیبر زیادی است، یک ماده غذای عالی برای تأمین نیازهای بدن نوزاد شما به شمار می‌رود. شما برای تهیه پوره خرما به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان خرمای تازه
  • 1-2 فنجان آب

طرز تهیه پوره خرما:

برای تهیه این پوره، خرماها را به مدت حداقل دو ساعت، در آب خیس کنید؛ ترجیحاً خرماها را از شب قبل خیس کنید تا پوست آن‌ها نرم شوند. سپس، خرماهای بدون پوست را همراه با آب به مخلوط‌کن انتقال دهید. این مواد را برای مدت 2-3 دقیقه مخلوط نمایید تا زمانی که فیبر جامدی را در مخلوط‌کن مشاهده نکنید. لازم است بدانید که خرمای تازه دارای مقدار زیادی فیبر است. بنابراین، مخلوط‌کن را روی حداکثر سرعت آن تنظیم نمایید. پس از مخلوط کردن مواد، یک قاشق از آن را برداشته و قوام پوره را بررسی کنید؛ اگر خیلی سفت بود، مقدار بیشتری آب به آن اضافه نمایید. اکنون پوره خرما برای تغذیه فرزند شما آماده است!

2-پوره خرما و موز:

این دستورالعمل غذایی می‌تواند به عنوان یک دسر خوشمزه برای نوزادانی که هنوز نمی‌تواند از شکر استفاده کنند، به شمار آید. شما برای تهیه پوره خرما و موز به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1/3 فنجان خرمای خرد شده، بدون افزودن قند یا مواد نگهدارنده
  • 1 عدد موز
  • 2-3 فنجان آب

طرز تهیه پوره خرما و موز:

برای تهیه پوره خرما و موز، شما باید خرما را به مدت چند ساعت یا یک شام خیس کنید. در این مرحله، خرما را همراه با آب به مخلوط‌کن انتقال داده و موز خرد شده را به آن اضافه کنید. همه مواد را تا زمانی با هم مخلوط کنید که پوره یکنواختی به دست آید. پس از مخلوط کردن مواد، یک قاشق از آن را برداشته و قوام پوره را بررسی کنید؛ اگر خیلی سفت بود، مقدار بیشتری آب به آن اضافه نمایید. پس از انجام این کار، پوره فرزند شما آماده است تا سرو شود.

3-فرنی خرما و برنج:

این فرنی می‌تواند یک صبحانه مغذی برای نوزادان و حتی کودکان نوپا باشد. شما برای تهیه فرنی خرما و برنج به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان برنج پخته شده
  • 1/2 فنجان خرمای تازه خرد شده
  • 3 فنجان آب

طرز تهیه فرنی خرما و برنج:

برای تهیه این پوره، شما باید خرما را به مدت چند ساعت یا یک شام خیس کنید. در این مرحله، خرما را همراه با آب به مخلوط‌کن انتقال داده و برنج را به آن اضافه کنید. همه مواد را تا زمانی با هم مخلوط کنید که پوره یکنواختی به دست آید. پس از مخلوط کردن مواد، یک قاشق از آن را برداشته و قوام پوره را بررسی کنید؛ اگر خیلی سفت بود، مقدار بیشتری آب به آن اضافه نمایید. پس از انجام این کار، پوره فرزند شما آماده است!

اگر نوزادتان بی اشتها است این مطلب علت بی اشتهایی نوزادم چیست؟ را بخوانید

هشدارهایی در مورد اضافه کردن خرما به برنامه غذایی نوزادان:

نوزادان دارای سیستم گوارشی ضعیفی هستند؛ مطمئناً آن‌ها نمی‌توانند منابع غذایی مانند آجیل و کشمش را به راحتی هضم کنند. در ادامه این مقاله، هشدارهایی در مورد اضافه کردن خرما به وعده‌های غذایی کودکان ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • پس از آماده شدن بدن نوزاد برای دریافت سایر مواد غذایی جامد، خرما را به رژیم غذایی او اضافه کنید. از آنجایی که خرما دارای بافتی سفت است، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کودک به راحتی بتواند آن‌ها را بجود. برای جلوگیری از بروز هرگونه خطر، همیشه خرما را در تکه‌های خیلی کوچک یا به صورت له شده به وعده‌های غذایی نوزادان اضافه نمایید.
  • اگر کودک شما شروع به راه رفتن کرده است، برای جلوگیری از بروز خطر خفگی، مطمئن شوید که او خرمای کامل را بر نداشته باشد.
  • همچنین، از خرمای تازه برای تغذیه نوزادان استفاده نمایید. برخی خرماها حاوی تانن هستند که ممکن است باعث بروز آلرژی معده در بدن آن‌ها شوند.
  • خرمای خام را می‌توان بعد از اینکه کودک به اندازه کافی رشد کرد و بدن او آماده دریافت همه مواد غذایی جامد شد، به برنامه روزانه فرزند خود اضافه کرد.

در نهایت، یادتان باشد که اگر سوالاتی در مورد تغذیه کودک خود با خرما دارید، همیشه با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. او بهترین فردی است که می‌تواند سلامت فرزند شما را تضمین کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/