20 نکته مهم برای تمیز نگه داشتن لباس­های زنان

shutterstock_373243048_1024x1024_en117adfb1b1c6ed4ade97c3a9bbe44ab0

1-از مواد مناسب برای تمیز کردن کمد لباس و شستشوی لباس‌های خود استفاده کنید:

همانطور که می‌دانید تمیز کردن کمد با ابزارها و مواد شوینده غیراصولی سبب کاهش کیفیت آن شده و تداوم این کار می‌تواند منجر به شکستن یا و از بین رفتن  فیبر کمد لباس شما شود. علاوه بر این، شما باید برای رعایت بهداشت فردی خود، علاوه بر شستشو دادن بدن، لباس‌های خود را نیز به طور مداوم شسته و تمیز نگه دارید. بهتر است برای این منظور، از آب گرم و صابون ملایم یا نرم‌کننده‌های مختلف مانند شامپوها برای شستن لباس‌های پشمی و شال‌های ظریف خود استفاده کنید. هرگز برای از بین بردن آب اضافی لباس، پس از شستن، آن را محکم فشار ندهید. همچنین، لباس‌های ظریف خود را بر روی رخت لباس آویزان نکنید؛ بهتر است این لباس‌ها را پس از شستن بر روی یک حوله کاملا تمیز پهن نموده و منتظر خشک شدن آن‌ها بمانید. 

2-کفپوش داخل کمد لباس خود را از جنس مناسب انتخاب کنید:

النا رابرت آرونسون، طراح بزرگ لباس در سان‌فرانسیسکو، همیشه در مورد انتخاب کفپوش کمد و لوازم جانبی آن هشدار می‌دهد، زیرا عقیده دارد که "کفپوش نامناسب داخل کمد سبب خراشیده شدن لباس‌ها و وسایل داخل آن شده و لبه لباس‌ها را نخ‌کش می‌کند." بنابراین به خاطر داشته باشید که شما باید برای پوشاندن کف کمد لباس خود از پوشش پلاستیکی استفاده نموده و لباس‌های ظریف خود را در داخل کاور قرار دهید.

در 10 راهنمایی برای انتخاب لباس بارداری شیک به شما بیشتر کمک خواهد کرد

3-قسمت زیری کمد را با انواع کفپوش‌های مناسب پوشش دهید:

برای جلوگیری از کثیف شدن لباس‌های خود، به چگونگی نگهداری لباس‌ها و تمیزکاری داخل کمد لباس خود توجه زیادی بکنید. برای این کار، یک مانع بین کف کمد و پارچه لباس ایجاد نموده و با قرار دادن محافظ چسب‌دار در داخل کمد، از تماس لباس با زیره و دیواره‌های آن جلوگیری نمایید. البته، امروزه در بیشتر کمدها، جای مخصوصی برای قرار دادن لباس‌هایی با قد بلند وجود دارد که نیاز به این کفپوش‌ها را از بین برده است.

4-هرگز جواهرات و مرواریدهای خود را در کنار لباس‌ها نگهداری نکنید:

هلنا کروتل، کارشناس مرکز اطلاعات طلا و جواهر نیویورک عقیده دارد: "اگر جواهرات و مرواریدهای را در کمد لباس خود نگهداری کنید، امواج و گازهای ساطع‌شده از آن‌ها سبب تضعیف بافت لباس‌های شما خواهد شد."

5-لباس‌های سفید خود را پس از هر بار استفاده، شستشو دهید:

همان‌طور که می‌دانید خرید لباس با رنگ‌های روشن، مخصوصا لباس‌های زنانه با رنگ سفید، بسیار وسوسه‌انگیز است. اما لباس‌های سفید باید پس از هر بار استفاده، کامل شسته شوند. لازم است بدانید که روغن‌های بدن و تعرق در هنگام ورزش کردن، سبب بروز لکه‌هایی در لباس‌های سفید می‌شود. همچنین، اگر فرد از مواد شیمیایی مانند عطر یا کرم استفاده کند، رنگ لباس‌های سفید او در گذر زمان به زرد تغییر یافته و دیگر پاک نمی‌شود.

6-شستن مداوم لباس‌ها با آب گرم سبب خراب شدن آن‌ها می‌شود:

شستشوی مکرر لباس‌ها باعث محو شدن بافت آن‌ها می‌شود. بنابراین، بهتر است از روش‌های خاصی برای شستن انواع مختلف لباس‌های خود استفاده کنید؛ مثلا برای شستن شلوارها، می‌توان آن‌ها را بعد از چند بار استفاده در آب سرد خیس نمود و سپس به آرامی شستشو داد. همچنین، برای خشک کردن، آن‌ها را در سایه آویزان کنید. به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه یادتان باشد که همیشه برای از بین بردن لکه‌های موجود بر روی لباس‌ها، فقط نقطه مورد نظر را مالش دهید.

7-در نحوه خشک کردن لباس‌های خود دقت نمایید:

همه ما می‌دانیم که وجود گرمای بیش از حد باعث می‌شود تا بافت پارچه لباس شکننده شده و در دراز مدت سبب پاره شدن آن شود. برای همین، بهتر است لباس‌های ظریف و نازک مانند تی‌شرت‌ها و هر لباسی که بافت آن حاوی اسپندکس است، فقط 10 دقیقه در معرض نور و گرمای خورشید قرار بگیرد. اما لباس‌های ضخیم مانند شلوار جین و لباس‌های ورزشی، زمان بیشتری را برای خشک شدن کامل نیاز دارند. در حالت کلی، قرار دادن اکثر لباس‌ها بیشتر از 10 دقیقه در معرض گرمای نور خورشید سبب نابودی بافت پارچه آن شده و لباس را خیلی زود از بین می‌برد.

8-پس از جذب عطر یا لوسیون به پوست بدن خود، لباس بپوشید:

انتظار می‌رود که هرکس 15 دقیقه پس از مصرف عطر یا لوسیون بدن، صبر کرده و سپس لباس بپوشد، زیرا قبل از این مدت بدن لغزنده بوده و چربی موجود در محصولات زیبایی جذب بافت لباس خواهد شد.

9-هنگام اتو کشیدن لباس‌های خود دقت کنید:

کریس آلسبرگ، تحلیل‌گر نساجی و مدیر موسسه خشکشویی مریلند عقیده دارد: "اتو کردن می‌تواند لباس‌های تیره را خراب کند، زیرا با ایجاد لکه‌های درخشان بر روی پارچه‌هایی مانند گاباردین، استات و کتان، جلا و زیبایی آن‌ها را از بین می‌برد." پس، برای جلوگیری از آسیب دیدن این نوع لباس‌ها، در هنگام استفاده از اتو به تنظیم گرمای مناسب دستگاه دقت نموده و میزان فشار بخار را بر روی لباس تنظیم کنید، زیرا اگر پارچه لباس‌های تیره با آهن داغ کف اتو تماس پیدا کنند، لکه‌های دائمی بر روی آن ایجاد خواهد شد. برای جلوگیری از بروز این مشکل "هرگز اتو را مستقیم بر روی لباس‌های  سیاه رنگ قرار ندهید ".

10-همواره از زیره اضافی در کفش‌های خود استفاده کنید:

استفاده از زیره‌های لاستیکی در قسمت زیره کفش علاوه بر این که از نفوذ آب به داخل کفش جلوگیری می‌کند، مانع ساییده شدن آن نیز می‌شود. قرار دادن زیره اضافی در کفش‌ها توسط تعمیرکار کفش انجام گرفته و هزینه زیادی را به شما تحمیل نخواهد نمود، ولی در مقابل، عمر کفش‌های شما را افزایش خواهد داد.

برای اطلاع از 10 نوع محصول زیبایی خطرناک در دوران بارداری این مطلب را بخوانید

11-به جای جوراب‌های ورزشی و پلاستیکی، از جوراب‌های نخی و پشمی استفاده کنید:

همان‌طور که می‌دانید جوراب‌های  پشمی تنها برای روزهای سرد سال مناسب هستند؛ جوراب‌های نخی در فصل‌های گرم سال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.  استفاده از جوراب‌های نخی، فضای داخلی کفش را راحت می‌کند. همچنین، به لطف وجود الیاف طبیعی موجود در جوراب‌های نخی، پوست پاها از رطوبت عرق کردن در امان می‌ماند.

12-قبل از رفتن به استخر، همه جواهرات و لباس‌های ظریف خود را از تن درآورید:

طبق گفته محققان، کلر موجود در آب استخر درخشش و زیبایی برخی لباس‌ها و جواهرات را از بین برده و رنگ آن‌ها را تغییر می‌دهد.

13-زیپ لباس‌ها را در هنگام شستن، کامل ببندید:

برای جلوگیری از خراب شدن دندانه زیپ‌ها، بهتر است قبل از شستشو دادن لباس‌های خود، زیپ آن‌ها را کامل ببندید؛ در غیر این صورت بعدا متوجه خواهید شد که زیپ لباس شما نسبت به قبل کمی غیر روان شده است. بورستین می‌گوید: "دندانه‌های زیپ‌ها (به ویژه زیپ‌هایی که از جنس فلز هستند، مانند زیپ شلوار جین) معمولا با چند بار شسته شدن در ماشین لباس‌شویی کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. البته مقصر، خود شما هستید، زیرا برای جلوگیری از این کار " قبل از قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی حتما همه زیپ‌ها و دکمه‌های لباس مذکور را ببندید."

14-اندازه لباس زیر خود را متناسب با اندازه بدن خود انتخاب کنید:

طراحان لباس عقیده دارند که استراتژی اصلی و مناسب برای خرید لباس زیر زنانه این است که فرد آن‌ها را قبل از خرید پرو کرده و اندازه لباس را متناسب با اندازه بدن خود انتخاب کند. بعد از خرید لباس زیر، مدتی طول می‌کشد تا لباس شما انعطاف‌پذیری لازم را به دست آورده و کاملا بر روی تن شما بنشیند. بنابراین هرگز در حین پرو کردن لباس زیر، در مورد میزان نرمی و راحتی آن تصمیم نگیرید، زیرا در طول روز اندازه سینه‌های زنان تغییر می‌کند. به همین دلیل، 14 تا 16 ساعت طول می‌کشد تا لباس زیر نو بر روی تن هر خانمی جا کند.

15-کیف‌های دستی خود را در مدل‌های ساده و با جنس چرم طبیعی انتخاب کنید:

کریس مور، صاحب کارگاه و بوتیک بزرگ کیف نیویورک، عقیده دارد: "غیرقابل‌انعطاف بودن جنس کیف دستی که دارای دسته‌های حلقوی برای برداشتن باشد، طول عمر کیف را کاهش داده و آویزان کردن این گونه کیف‌ها بر روی شانه، باعث ایجاد تنش در بدن زنان می‌شود." همچنین، برخی از طراحان در ساخت کیف دستی از بندهای پیچ و مهره‌دار استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده کیفیت پایین کیف بوده و اثر ناخوشایندی بر روی دستان فرد استفاده‌کننده بر جای می‌گذارد .

16-از دکمه ‌ها و لوازم تزیینی ظریف موجود در لباس‌ها و کیف‌های خود محافظت کنید:

اگر بخواهید از تمیزکننده‌های شیمیایی برای شستن لباس‌های دکمه‌دار خود استفاده کنید، قبلا با فویل یا هر محافظ دیگری روی این مناطق ظریف را پوشش دهید. بسیاری از طراحان مد عقیده دارند که برای تمیز کردن لباس عروسی و لباس‌هایی که دارای تزئینات و دکمه‌های ظریفی هستند، باید از متروپولیتن استفاده کرد. البته این کار باید توسط خشکشویی و به صورت خودکار انجام گرفته و در موارد خاص، برای جلوگیری از آسیب دیدن زیاد لباس، از مواد نگه‌دارنده مخصوص نیز استفاده ‌شود.

17-برای تمیز کردن کفش‌های ورزشی خود از ماشین لباس‌شویی استفاده نکنید:

یادتان باشد که گرما و سرمای شدید می‌تواند حالت الاستیکی لباس‌ها و کفش‌های شما را کم کند، به ویژه گرما زیاد می‌تواند به EVA (ماده موجود در کفش‌های ورزشی) آسیب زده و باعث شود تا پارچه کفش در هم پیچیده و مچاله گردد. به همين دليل، بهتر است کفش‌هاي ورزشی را توسط دست و با آب سرد شستشو داده و بر روی رادياتور يا خشک کن لباس‌شویی خشک کرد

.

18-کار تمیز کردن لباس‌ها را خودتان انجام دهید:

همان‌طور که می‌دانید خشکشویی‌های بیرون، برای شستن وسایل شما از مواد پاک‌کننده بسیار قوی استفاده نموده و هزینه زیادی را برای این کار از شما دریافت می‌کنند. جان مدهسین، رئيس خشکشویی نیویورک می‌گوید: "هنگامی که یک لباس توسط خشکشویی تمیز می‌شود، بعد از مدتی زیبایی و کیفیت خود را از دست خواهد داد." بنابراین برای هر تمیز کردن لباس‌ها، استفاده از خشکشویی بیرون فقط برای سه یا چهار بار در سال کافی است، زیرا فرایند فشار دادن و استفاده از مواد شوینده قوی، در دراز مدت می‌تواند آسیب جدی به لباس وارد نموده و آن را غیر قابل استفاده کند.

برای اطلاع از اینکه علت تیره شدن پوست در بارداری چیست؟ این مطلب را بخوانید

19-شستن غیر اصولی شلوار جین باعث سایش بافت‌های آن می‌شود:

اکثر مردم شلوارهای جين خود را در منزل و به صورت غیر اصولی شستشو مي‌دهند که کار بسیار اشتباهی است. امروزه کارشناسان متخصصی در شهرهای مختلف جهان وجود دارد که این کار را به صورت اصولی و مناسب براي شما انجام می‌دهند. اگر به این مراکز دسترسی ندارید، بهتر است لباس‌های جین خود را برای مدتی در داخل آب سرد قرار داده و سپس با ریختن مواد پاک‌کننده بشویید. این کار سبب حفظ پوسته عمیق و تیره موجود در پارچه جین شده و آسیبی به آن نمی‌رساند. همچنین، برای خشک کردن این لباس‌ها هرگز از خشک‌کن لباس‌شویی استفاده نکنید؛ اجازه دهید لباس در هوا آزاد و به آرامی خشک شود. با انجام این کارها، عمر لباس‌های جین خود را چندین برابر افزایش خواهید داد.

20-همیشه سنگ‌های موجود در جواهرات و حلقه خود را بررسی کنید:

اگر صداهای ظریف و مختصری را از جواهرات یا حلقه ازدواج خود دریافت کردید، به این معنی است که سنگ‌های آن کمی شل شده و نیاز به تنظیم دارد. برای جلوگیری از خطر افتادن این سنگ‌ها، بهتر است قبل از گم شدن جواهرات گرانبها، آن‌ها را به کمک یک تعمیرکار مجرب، تعمیر نمایید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/