علت آلرژی بدن نوزادان به موز

371476375-H

موز، یکی از اولین مواد غذایی جامدی است که به برنامه روزانه همه نوزادان معرفی می‌شود. از آنجایی که این میوه غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است، یکی ماده غذایی مفید برای بهبود روند رشد و تضمین سلامت نوزادان به شمار می‌رود. با وجود مزایای شگفت‌انگیز این میوه، همه نوزادان نمی‌توانند موز را در رژیم غذایی خود داشته باشند، زیرا ممکن است بدن آن‌ها به مصرف این ماده غذایی واکنش آلرژیک نشان دهد. آیا کودک شما هم به مصرف میوه موز واکنش آلرژیک نشان می‌دهد؟ اگر چنین است، شما باید علل، علائم و روش‌های مقابله با این آلرژی را به درستی یاد بگیرید.

علل آلرژی بدن نوزادان به موز:

اگر بعد از مصرف موز، فرزند شما دچار استفراغ شد، بثورات پوستی بر روی صورت او ظاهر شد یا جوش‌های قرمز رنگی در داخل و اطراف دهان او به وجود آمد، بدان معنی است که بدن او به دریافت موز واکنش آلرژیک نشان داده است. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی در بدن نوزادان رخ دهد که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

خواندن این مطلب مصرف زردالو قدرت بینایی کودکان را تقویت می کند به شما توصیه میشود

1-عدم تحمل پروتئین:

به یاد داشته باشید که اگر کودک شما دارای سیستم ایمنی بسیار حساسی باشد، ممکن است بدن او به مصرف میوه موز واکنش آلرژیک نشان دهد. در واقع، این مشکل زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن نوزادی توانایی تحمل پروتئین کیتیناز موجود در موز را نداشته باشد.

2-حضور آمین‌های فعال واسو در بدن نوزادان:

گاهی اوقات، آمین-های فعال واسو نیز باعث واکنش آلرژیک بدن نوزادان به دریافت میوه موز می‌شوند. این مواد مشابه هیستامین‌ هستند که به طور طبیعی، در موز وجود دارند. هنگامی که این ماده وارد بدن کودک شما شود، اگر سیستم متابولیسم بدن او توانایی اکسیداسیون آنزیم را نداشته باشد، باعث بروز آلرژی خواهد شد.

علائم آلرژی بدن نوزادان به موز:

اگر برای اولین بار موز را به برنامه روزانه فرزند خود اضافه می‌کنید، مطمئن شوید که بدن او به مصرف این ماده غذایی واکنش آلرژیک نشان نمی‌دهد. لازم است بدانید که علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف هر ماده غذایی جدید می‌تواند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از خوردن آن، ظاهر شوند. برخی از مهم‌ترین علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف میوه موز به شرح زیر می‌باشند:

1-علائم پوستی:

همان‌طور که قبلاً بیان شد، علائم پوستی یکی از نشانه‌های شایع آلرژی بدن نوزادان به مصرف موز است. در واقع، پس از مصرف موز، علائم زیر بر روی پوست نوزاد ظاهر می‌شوند:

  • بثورات پوستی
  • جوش‌های سرخ مایل به قرمز
  • اگزما
  • احساس خارش پوست بدن و صورت نوزاد
  • التهاب زبان
  • تورم صورت
  • التهاب دهان

برای اطلاع از اینکه از چه زمانی میتوانم به کودکم بستنی بدهم؟ این مطلب را بخوانید

2-مشکلات دستگاه گوارش نوزادان:

برخی از نوزادان ممکن است بعد از مصرف موز، با مشکلاتی در سیستم گوارش خود روبرو شوند. از این رو، ممکن است کودک شما یک یا چند مورد از نشانه‌های زیر را در چند ساعت بعد از خوردن موز تجربه کند.

  • دل درد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • تحریک روده‌های نوزاد
  • بروز گاز در معده کودک

3-علائم مربوط به دستگاه تنفسی نوزادان:

اگر بدن کودک شما به مصرف موز حساسیت داشته باشد، ممکن است او چند مورد از مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی را تجربه کند.

  • تنگی نفس
  • تنگی قفسه سینه
  • گرفتگی بینی
  • سرفه کردن
  • آبریزش بینی
  • بی‌قراری نوزاد

اگر متوجه یک یا چند مورد از علائم آلرژی به موز در بدن نوزاد خود شدید، بلافاصله مصرف این ماده غذایی را متوقف کرده و از پزشک متخصص اطفال درخواست کمک کنید. همچنین، برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در روند سلامتی فرزند خود، بعد از معرفی موز به برنامه روزانه او، 3 روز منتظر بمانید تا اطمینان حاصل کنید که بدن کودک به مصرف این ماده غذایی واکنش آلرژیک نشان نداده است. این روند به شما کمک می‌کند تا بدانید که آیا قرار دادن موز در برنامه روزانه فرزندتان امن است یا نه. علاوه بر این مورد، به کمک این روند، شما می‌توانید به پزشک متخصص اطفال اطلاع دهید که بدن فرزندتان به کدام مواد غذایی حساس است تا او به راحتی، با کمک تست‌های کمتر، مشکلات بدن کودک را تشخیص دهد.

روش‌های درمان آلرژی بدن نوزادان به موز:

به محض اینکه واکنش آلرژیک کودک شما به مصرف میوه موز تشخیص داده شد، شما باید او را تحت مراقبت ویژه قرار دهید. اگر کودک شما در معرض واکنش‌های آلرژیک خفیفی نسبت به موز قرار داشته باشد، پزشک متخصص اطفال به شما توصیه خواهد کرد تا این ماده غذایی را در مقادیر کوچک به وعده‌های غذایی او اضافه کنید. در چنین شرایطی، شما می‌توانید موز پخته را در وعده‌های کوچکی به برنامه غذایی کودک خود اضافه دهید، زیرا میوه‌های پخته بسیار امن‌تر از نوع خام آن‌ها هستند. در غیر این صورت، شما می‌توانید مواد غذایی مانند هویج بخارپز را به عنوان یک ماده غذایی امن، به جای موز در برنامه روزانه فرزند خود قرار دهید.

اگر نوزادتان کم خونی دارد و دنبال راهی برای از بین بردن ان هستید این مطلب رفع مشکل کم خونی نوزادان با مصرف میوه های خشک را بخوانید

در نهایت اطمینان حاصل کنید که مواد غذایی مورد استفاده فرزند خود را از فروشگاهی خریداری می‌کنید که موز نمی‌فروشد، زیرا اگر بدن کودک شما به مصرف این ماده غذایی واکنش آلرژیک شدید مانند تورم صورت، زبان یا بیماری قلبی و عروقی نشان دهد، یک وضعیت سلامتی جدی به شمار می‌رود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/