نشانه های آلرژی به سویا در نوزادان

soya

سویا، ماده غذایی است که در برنامه روزانه اغلب نوزادان گنجانده می‌شود؛ افزودن این عنصر مغذی به رژیم غذایی کودکان می‌تواند باعث نگرانی والدین شود. بزرگ ‌ترین سردرگمی مادران زمانی است که سویا را به شیر خشک فرزند خود اضافه می‌کنند.

به یاد داشته باشید که سیستم گوارشی بعضی از نوزادان، لاکتوز موجود در شیر خشک را تحمل نمی‌کند. چنین نوزادان بلافاصله پس از تغذیه یک بطری از شیر، نشانه‌های "کولیک" یا استفراغ را در بدن خود تجربه می‌کنند. پزشکان متخصص اطفال شیر سویا را جایگزین مناسبی برای تغذیه این نوزادان می‌دانند. در واقع، اغلب نوزادان با مصرف شیر خشک حاوی سویا، مواد مغذی موجود در شیر را بدون هیچ گونه عارضه جانبی دریافت می‌کنند؛ اما چگونه می‌توان تعیین کرد که بدن کودک به سویا حساسیت ندارد؟

سویا به عنوان یک ماده غذایی شگفت ‌انگیز برای تغذیه نوزادان:

در ادامه این مقاله، نکات ساده‌ای در مورد تغذیه نوزادان با سویا آمده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • سویا از گیاهی به همین نام به دست می‌آید و بخشی جدایی ‌ناپذیر از وعده‌های غذایی نوزادان در سراسر جهان به شمار می‌رود.
  • از زمان‌های گذشته، سویا به عنوان یک منبع غنی از پروتئین، کلسیم و آهن شناخته شده است.
  • این ماده غذایی شگفت‌انگیز، جایگزین ایمن و مغذی برای تغذیه میلیون‌ها نوزادی است که به شیر مادر دسترسی ندارند یا به شیر لبنی آلرژی دارند.

اگر نوزادتان به مصرف ماست یونانی علاقه دارد خواندن این مطلب آیا مصرف ماست یونانی برای نوزادان مفید است؟ به شما توصیه میشود

در نهایت، لازم است بدانید که شما می‌توانید در هنگام معرفی مواد غذایی جامد دیگر به برنامه روزانه فرزند خود، سویا را هم به وعده‌های غذایی او اضافه کنید؛ اما به طور کلی، بهتر است از سویا به عنوان اولین ماده غذایی جامد، در رژیم غذایی فرزند خود استفاده نکنید.

علائم آلرژی بدن نوزادان به سویا:

مهم است که آلرژی بدن نوزادان به مصرف سویا، در اسرع وقت تشخیص داده شود. در ادامه این مقاله، برخی از نشانه‌های آلرژی بدن نوزادان به مصرف سویا بیان شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشد:

  • بروز حالت تهوع در نوزادان
  • ایجاد بثورات پوستی بر روی صورت و بدن کودک
  • بروز علائم بیماری آسم
  • رینیت آلرژیک
  • ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش نوزادان
  • آنافیلاکسی
  • استفراغ شدید کودک
  • بروز سندرم آلرژی دهانی
  • بی‌قراری نوزاد
  • بروز لکه‌های قرمز بر روی صورت و بدن کودک
  • سرگیجه
  • فشار خون پایین
  • چشم‌های متورم، آبدار و خارش شدید آن‌ها

اگر شما یک یا چند مورد از این علائم آلرژی را در بدن فرزند کوچک خود مشاهده کردید، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید تا آلرژن مورد نظر را از برنامه روزانه کودک حذف کند. همچنین، اگر نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنید یا به رژیم غذایی غنی از محصولات حاوی سویا تکیه کرده‌اید، ممکن است مجبور شوید میزان مصرف این مواد غذایی را به مدت چند هفته، در وعده‌های روزانه کودک کاهش دهید.

چگونه می‌توان واکنش‌های آلرژیک بدن نوزادان به مصرف سویا را مدیریت کرد؟

هنگامی که شما با علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف سویا آشنا شدید، اگر فرزندتان به این واکنش‌های شدید دچار شود، دیگر نگران نخواهید بود. در ادامه این مقاله، مواردی که مادران باید در هنگام بروز آلرژی در بدن فرزند خود انجام دهند، ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشد:

  • در صورتی که کودک شما با به آلرژی شدید مبتلا شده است، ممکن است از شما درخواست شود تا اپی‌نفرین را به صورت اضطراری به بدن فرزندتان تزریق کنید. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر بسپارید که انژکتور اپی‌نفرین در ظرفی قرار می‌گیرد که می‌توانید آن را همراه خود، به همه جا حمل کنید. همچنین، استفاده از آن بسیار ساده است و شما می‌توانید از دکتر متخصص اطفال بخواهید تا روند استفاده از انژکتور این دارو را به شما یاد دهد. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که شما باید دسترسی آسان به اپی‌نفرین داشته باشید و بدانید که چگونه از آن، برای مدیریت واکنش‌های آلرژیک در بدن نوزاد خود استفاده کنید.
  • همچنین، شما می‌توانید از داروهای بدون نسخه مانند آنتی‌هیستامین نیز برای مقابله با حملات آلرژیک خفیف استفاده کنید.
  • اگر کودک شما در مهد کودک نگهداری می‌شود، کارکنان مهد کودک را از واکنش‌های آلرژیک بدن فرزند خود مطلع کنید تا آن‌ها هم همیشه باید به داروهای مورد نیاز کودک دسترسی داشته باشند. علاوه بر این مورد، به فرزند خود یاد دهید تا در صورت مشاهده علائم جدی آلرژی در بدن خود مانند تورم گلو و دهان یا مشکل تنفس، به کارمندان مهد کودک اطلاع دهد تا فوراً تزریق اپی‌نفرین انجام شود. در نهایت، از مربیان مهد کودک خواهش کنید تا به محض مشاهده علائم واکنش‌های آلرژیک در بدن فرزندتان، بلافاصله با شما یا شریک زندگی شما تماس بگیرند. در چنین شرایطی، شما باید فوراً به مهد کودک مراجعه کرده و فرزند خود را تحت نظارت پزشک متخصص اطفال قرار دهید.

اگر دنبال راهی برای افزایش وزن نوزاد خود هستید این مطلب کمک به افزایش وزن در نوزادان با مصرف ذرت را بخوانید

روش‌های پیشگیری از بروز آلرژی سویا در بدن نوزادان:

هنگامی که پزشک متخصص اطفال تشخیص داد که فرزند شما به مصرف سویا آلرژی دارد، شما باید از برخی دستورالعمل‌های ایمنی ساده را رعایت کنید تا سلامت کودک تضمین شود. مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • غذاهای پخته، شیر خشک و مواد غذایی بسته‌بندی که حاوی سویا هستند، را از برنامه روزانه نوزاد حذف کنید. برای این منظور، شما باید لیستی از مواد غذایی حاوی سویا را تهیه کرده و از قرار دادن آن‌‌ها در وعده‌های غذایی کودک خود اجتناب کنید.
  • همچنین، شما باید قبل از خرید مواد غذایی بسته‌بندی، برچسب روی آن‌ها را بخوانید. به دنبال عنصر "سویا" در این لیست باشید؛ اگر سویا در محتویات یک ماده غذایی پیدا شد، از قرار دادن آن در وعده‌های روزانه فرزند خود اجتناب کنید.
  • علاوه بر این موارد، مهم است که از مواد تشکیل‌دهنده هر وعده غذایی آماده آگاه باشید، زیرا غذاهایی وجود دارند که شما فکر می‌کنید "امن" هستند؛ اما ممکن است برای سلامت فرزند بیمار شما "ناامن" باشند.
  • شما باید همه افراد خانواده خود را از آلرژی بدن نوزاد به سویا مطلع کنید. همچنین، تا حد امکان، اجازه ندهید که کودک شما مواد غذایی جز غذاهای آماده شده در منزل را بخورد. در نهایت، همان‌طور که فرزند شما رشد می‌کند، به او آموزش دهید که به مواد غذایی آلرژیک بالقوه توجه داشته باشد.

برای اطلاع از اینکه آیا مصرف کلم برای نوزادان مضر است؟ این مطلب را بخوانید

آلرژی بدن نوزادان به مصرف سویا، نه بیماری و نه شرایط دشواری است، بنابراین نگران نباشید! فقط نکات ایمنی ساده را برای جلوگیری از بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن فرزند خود رعایت کنید تا سلامت کودک شما تضمین شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/