20 سؤال مهم بارداری

pregnancycare5

  همه ما می‌دانیم که آغاز دوران بارداری در بدن زنان، زمان ایجاد تغییرات زیادی است که برخی علائم و نگرانی‌های خاص را به دنبال دارد. جالب است بدانید که صحبت کردن در مورد این تغییرات، ممکن است زن حامله را خجالت‌زده نموده یا ترس او را در مورد روند بارداری و انجام زایمان طبیعی تشدید کند. به همین دلیل، بسیار دشوار است که این افراد با پزشک متخصص زنان و زایمان یا دوستان خود درباره "تغییرات دوران بارداری"، حرکات روده در طول زایمان یا چگونگی شکل واژن پس از زایمان گفتگو کنند. در ادامه این مقاله، پاسخ‌های تخصصی به برخی از سؤالات معمول درباره دوران بارداری زنان، روند تولد نوزاد و تغییرات بدن مادران در دوره پس از زایمان به طور کامل ارائه شده است.

1-علائم اولیه بارداری در بدن زنان چیست و این افراد چه زمانی متوجه آغاز روند بارداری در بدن خود می‌شوند؟

ممکن است برخی از زنان در اولین روزهای آغاز روند بارداری در بدن خود، احساس خستگی زیادی کنند، با این حال شایع‌ترین علامت آغاز دوران بارداری، از دست دادن یک دوره قاعدگی است. همچنین، برخی از زنان ممکن است علائمی مانند حالت تهوع، سوزش سر دل، مشکل یبوست، احساس خستگی شدید یا حساسیت به لمس پستان‌های خود را هم با آغاز روند بارداری تجربه کنند. دکتر Talitha L. Bruney، مدیر پزشکی OB-GYN در مرکز مراقبت جامع خانواده، عقیده دارد که: "این علائم می‌تواند در طی هفته ششم تا هشتم از دوران بارداری، در بدن مادر رخ دهد."

2-آیا احتمال دارد که جواب مثبت یا منفی آزمون حاملگی، نادرست درآید؟

آزمایشات حاملگی که در خانه و به کمک تست‌های بارداری خانگی انجام می‌گیرد، به واسطه تشخیص هورمون گنادوتروپین کوریونیک هورمون (HCG) در ادرار مادران باردار عمل می‌کند به یاد داشته باشید که این هورمون تنها با آغاز دوران بارداری از بدن زنان آزاد می‌شود. با این حال، در موارد بسیار غیر معمول، سقط جنین، مبتلا شدن فرد به برخی از سرطان‌ها یا مصرف داروهای خاص ممکن است نتیجه غلطی را در این نوع آزمایش‌ها نشان دهد. با همه این توصیفات، لازم است بدانید که در اغلب اوقات، نتیجه مثبت آزمایش بارداری خانگی بدین معنی می‌باشد که روند بارداری در بدن زنان آغاز شده است. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که "بسیار بعید است زنان، جواب مثبت کاذب را از تست حاملگی خود دریافت کنند." با این وجود، جواب تمام آزمایش‌های بارداری مثبت باید در مطب یا بیمارستان، توسط دکتر متخصص زنان و زایمان تأیید شود البته جواب منفی نیز در آزمایشات بارداری بسیار شایع است، زیرا بسیاری از زنان این تست را با عجله و در اوایل دوران حاملگی خود انجام می‌دهند. پس، فراموش نکنید که اگر زوجین با توجه به برنامه‌ریزی خود جهت بچه‌دار شدن، آزمایش حاملگی را به موقع و با گذشت چند هفته از روند قطع شدن چرخه قاعدگی در بدن خانم انجام دهند، جواب دقیق‌تری به دست خواهند آورد. در واقع، اگر شما قبل از حذف یک دوره قاعدگی در بدن خود از تست حاملگی خانگی استفاده کنید، نتایج این آزمون قابل اعتماد و درست نخواهد بود.

3-آیا ممکن است که زنی باردار باشد، ولی این موضوع را نداند؟

اکثر زنان نمی‌توانند واقعیت باردار بودن خود را نادیده بگیرند. با این حال، در برخی موارد ممکن است این افراد تا مدت‌ها از حامله بودن خود بی‌خبر باشند. بر همین اساس، در ماه جولای، یک زن میشیگانی پسر بچه سالمی به دنیا آورد، اما ادعا می‌کرد که از باردار بودن خود بی‌اطلاع بوده و تا زمان شروع درد زایمان طبیعی از وجود بچه در شکم خود خبر نداشته است. در این مورد، محققان متخصص زنان و زایمان در تعجب بودند که چگونه جنین در مدت نه ماه دوران بارداری هیچ ضربه‌ای به شکم مادر خود وارد نکرده و او هیچ علائمی از آغاز فرایند بارداری مانند حرکات جنینی و ویار صبحگاهی را در این دوران تجربه نکرده است. دکتر مری جین مینکین، استاد بالینی زنان و زایمان، در دانشکده پزشکی ییل، می‌گوید که برای بسیاری از زنان، تغییرات جسمانی در 9 ماه دوران بارداری نامحسوس بوده؛ در مقابل برای برخی دیگر غیر قابل چشم پوشی است. اما او در مورد زنان بارداری که ادعا دارند از حاملگی خود بی‌خبر بودند، عقیده دارد که ساده‌ترین و رایج‌ترین توضیح برای چنین مسئله‌ای وجود "احساس انکار" در فرد است، زیرا شناسایی علائم فیزیکی و میزان رشد و حرکات کودک در نه ماه دوران بارداری کار دشواری نبوده و به راحتی گویای حامله بودن هر خانمی است. به گفته دکتر مینکین، پزشک متخصص زنان و زایمان، ضربه جنین به دیواره رحم مادر باردار در برخی شرایط به حدی سنگین است که انکار آن، فریب دادن خود مادر تلقی می‌شود؛ با این وجود ساختار رحم و درون لگن برخی از زنان به گونه‌ای است که آن‌ها حرکات و تغییرات درون این دستگاه‌ها را کم‌تر از سایر زنان باردار حس می‌کنند؛ شاید هم این تغییران زیاد قابل توجه نباشد. علاوه بر این موارد، موقعیت پلاکت‌های ارگانی زنان باردار که در رحم این افراد وجود دارند و با شروع دوران بارداری رشد می‌کنند تا اکسیژن و مواد مغذی را به جنین داخل رحم آن‌ها تحویل دهند، می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. همچنین، دکتر مینکین می‌گوید: "هنگامی که با شروع دوران بارداری، جفت در قسمت جلویی رحم مادر قرار بگیرید که ما آن را جفت مرغان می‌نامیم، این فرایند ممکن است برخی از فعالیت‌های جنینی را در داخل رحم خنثی کند." با همه این توصیفات، تست بارداری پس از حذف یک دوره قاعدگی، خود به طور دقیق گویای حامله بودن زنان است.

برای اطلاع از اینکه علت خارش سینه ها در بارداری چیست؟ این  مطلب را بخوانید

4-آیا حامله شدن زنان پس از 35 سالگی، واقعاً خطرناک است؟

همه زنانی که پس از 35 سالگی باردار می‌شوند، مشکلات خاصی ندارند، اما برخی از آن‌ها ممکن است با علائم و مشکلات مختلفی تا زمان تولد نوزاد روبرو شوند. لازم است بدانید که زنان، با تخمک‌های ثابتی که از اول تولد در تخمدان آن‌ها وجود دارد، متولد می‌شوند و با افزایش سن این افراد، تخمک‌های کمتری در این ناحیه تشکیل می‌شود که احتمالاً به دلیل وجود اختلالات ژنتیکی خواهد بود. به همین دلیل، قدرت باروری زنان با بالا رفتن سن این افراد کاهش می‌یابد. به گفته کالج مامایی و متخصص زنان و زایمان (ACOG)، این کاهش از حدود 30 سالگی زنان آغاز شده و در اواسط دهه 30 زندگی به سرعت افزایش می‌یابد. به همین دلیل، هنگامی که زنان در اواخر دهه 30 یا 40 سالگی خود باردار می‌شود، خطر ابتلا به برخی از عوارض مانند نقص مادرزادی در نوزاد، سقط جنین، تولد زودرس نوزاد، حاملگی چندگانه (مانند دوقلوها یا سه قلوها) در چنین افرادی بیشتر از مادران جوان خواهد بود. همچنین، زنان مسن حامله با خطراتی مانند ابتلا به دیابت و فشار خون بالا در 9 ماه دوران بارداری مواجه هستند. با همه این توصیفات، این شرایط بدان معنا نیست که هیچ زنی نباید پس از 35 سالگی خود باردار شود، چون تمام این مشکلات را تجربه خواهد نمود. ولی در بدن تعداد زيادي از زناني که حدود 35 سال يا کمتر سن دارند، روند باردار شدن نامنظم بوده یا بسيار ضعیف است. در نهایت، از لحاظ آماری، می‌توان ادعا کرد که احتمال باردار شدن زنان پس از 35 سالگی خیلی کمتر می‌باشد.

5-آیا زنان می‌توانند در بارداری خود ورزش کنند؟

به خاطر بسپارید که ورزش کردن برای دوران حاملگی زنان مفید بوده و سالم بودن این افراد را به همراه جنین داخل رحم آن‌ها تضمین می‌کند. البته پزشکان متخصص زنان و زایمان، "برای زنان باردار، ورزش منظم و سالم را که برای جنین درون رحم این افراد ‌کم‌خطر است، توصیه می‌کنند." همچنین، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، به این افراد توصیه می‌کنند که هر هفته 150 دقيقه ورزش هوازی متوسط ​​(مانند راه رفتن سریع) را انجام دهند. البته این مدت باید به مدت 30 دقیقه و پنج بار در هفته باشد. در واقع، فعال بودن زنان در این دوره از زندگی، مزایا زیادی مانند کاهش درد و کاهش مشکل یبوست را داشته و خطر ابتلا به بیماری دیابت حاملگی، پره اکلامپسی و تولد نوزاد به روش سزارین را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. اما انجام ورزش برای برخی از زنان باردار، استثنائا ممنوع است؛ افراد مبتلا به بیماری‌های خاص یا عوارض حاملگی نباید چنین فعالیت‌هایی را در 9 ماه دوران بارداری خود انجام دهند. این افراد بهتر است قبل از اقدام به انجام چنین تمریناتی با دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنند. همچنین، زنان حامله که قبل از شروع دوران بارداری در بدن خود، فرد فعالی نبودند، باید انجام حرکات ورزشی را به طور مداوم و با تعداد و زمان بسیار کم شروع کنند؛ مثلاً زنانی که در مدت 10 سال اصلاً به ورزشگاه نرفته‌اند، با شروع دوران بارداری خود نباید تمرینات ورزشی تهاجمی را انجام دهند. به این افراد توصیه می‌شود که با پنج دقیقه تمرین روزانه، ورزش کردن خود را شروع نموده و سپس با گذشت زمان، آن را افزایش دهند.

6-آیا خوردن ماهی خام در بارداری زنان ایمن است؟

لازم است بدانید که مصرف ماهی خام برای زنان باردار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا برخی از انواع ماهی‌ها آلوده به جیوه هستند که یک فلز سنگین محسوب شده و باعث تولد نوزادانی با نقص‌هایی در هنگام تولد می‌شود. از سوی دیگر، با توجه به آمار ارائه شده از سوی ACOG، بسیاری از ماهی‌ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 بوده و کاملاً سالم هستند. به همین دلیل، مصرف آن‌ها در 9 ماه دوران بارداری سبب ارتقای سلامت مغز کودک درون رحم مادران خواهد شد. بنابراین، زنان می‌توانند از این نوع ماهی‌ها در دوران بارداری خود بدون افراط استفاده کنند. برای همین، مصرف دو تا سه بار ماهی در هفته، برای این افراد کاملاً امن می‌باشد. در واقع، زنان حامله‌ای که می‌خواهند سالم باشند، باید همه نوع مواد غذایی را در حد اعتدال مصرف کنند. همچنین، پزشکان متخصص زنان و زایمان به زنان جوان پیشنهاد می‌کنند که در 9 ماه دوران بارداری خود، از مصرف ماهی‌های بزرگ‌تر مانند کوسه ماهی، ماهی شمشیری، ماهی خال مخالی و مارلین خودداری کنند. این نوع ماهی‌های بزرگ بیشتر از ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کنند؛ در نتیجه، سطح جیوه موجود در بدن آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. در نهایت، یادتان باشد که زنان باردار نباید هیچ نوع ماهی را به صورت خام بخورند، زیرا ممکن است باعث بروز مسمومیت غذایی در بدن این افراد شده و خطرات جدی برای جنین درون رحم آن‌ها ایجاد کند.

7-آیا زنان می‌توانند در بارداری کافئین مصرف کنند؟

یادتان باشد که مصرف مقدار کمی قهوه برای زنان باردار و جنین درون رحم این افراد خطری نداشته؛ اما نتایج بسیاری از مطالعات در ارتباط با این موضوع، احتمال وجود رابطه بین مصرف کافئین و میزان سقط جنین را نشان می‌دهد. اما نتایج به دست آمده از این تحقیقات، کاملاً مشخص و ثابت شده نیست. به همین دلیل سازمان حمایت از زنان حامله، مصرف دوز کمی از کافئین، به اندازه 200 میلی‌گرم یا کمتر از آن را به صورت روزانه به زنان حامله توصیه می‌کند. این میزان کافئین توسط اکثر دکترهای متخصص زنان و زایمان ایمن اعلام شده است.

8-آیا زنان باید در بارداری به اندازه دو نفر غذا بخورند؟

متأسفانه، زنانی که در طول دوران حاملگی خود دو برابر کالری مصرف می‌کند، وزن خود را تا زمان تولد نوزاد به شدت بالا خواهد برد. عبارت "خوردن به اندازه دو نفر" به این معنی است که شما کالری‌هایی را که به طور معمول مصرف می‌کردید، باید دو به میزان برابر دوران عادی زندگی خود افزایش دهید. اما، زنی که دارای وزن طبیعی است، باید در دوران حاملگی سالم خود به اندازه 25 تا 35 پوند اضافه وزن به دست بیاورد که برای انجام این کار اصلاً مصرف کالری اضافی لازم نیست. طبق نظر آکادمی تغذیه و رژیم غذایی ایالات متحده (AND)، زنان در سه ماهه اول از دوران بارداری خود، اصلاً به کالری اضافی نیاز ندارند؛ این افراد در طول سه ماهه دوم  بارداری، نیاز به مصرف حدود 340 کالری اضافی داشته و درسه ماهه سوم بارداری آن‌ها تنها باید به میزان 450 کالری اضافی در روز دریافت کنند.

9-آیا استفاده از هواپیما برای مسافرت زنان باردار، امن است؟

مادران حامله که با عوارض خاصی در 9 ماه دوران بارداری خود روبرو هستند، نباید سوار هواپیما شده و پرواز کنند. با این حال، مسافرت کردن با هواپیما برای زنانی امن در نظر گرفته می‌شود که دوران حاملگی سالم و بدون عوارضی را تجربه می‌کنند. نتایج مطالعات اخیر محققان در این زمینه نشان می‌دهد که مسافرت هوایی گاه به گاه برای سلامت زنان حامله و جنین درون رحم این افراد هیچ نتیجه منفی به دنبال ندارد؛ اما مسافرت هوایی برای افرادی که مشکلات مربوط به بارداری را داشته یا سلامت عمومی بدن آن‌ها در این دوره دچار مشکل شده است، می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین، به عنوان یک زن حامله قبل از برنامه‌ریزی برای انجام یک سفر هوایی، برای اطمینان خاطر از امن بودن آن حتماً با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کرده و در این مورد به توصیه‌ های او عمل نمایید. همچنین، اگر نیاز به انجام مسافرت هوایی دارید، قبلاً باید تاریخ پرواز خود را مشخص کنید، زیرا برخی از شرکت‌های هواپیمایی پس از پشت سر گذاشتن هفته 36 از دوران بارداری، مسافرت هوایی را برای زنان حامله محدود می‌کنند. ولی هنگامی که موفق شدید در دوران بارداری خود سوار هواپیما شوید، باید صندلی خود را در جایی از هواپیما رزرو کنید که بتوانید به راحتی هر دو ساعت یا بیشتر، یک‌بار بلند شده و زمان کوتاهی در داخل هواپیما قدم بزنید یا بر روی یک سطح صاف دراز بکشید؛ زیرا انجام حرکات منظم و کششی خطر ابتلا به لخته شدن خون را که بسیار خطرناک است، در بدن زنان حامله و جنین درون رحم این افراد به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. در نهایت، لازم است بدانید که سازمان حمایت از زنان حامله با این مادران توصیه می‌کند که کمربند ایمنی خود را در هر زمان و در هر شرایطی حتماً ببندند.

10-چرا شکم بعضي از زنان حامله كوچك بوده و برخی از زنان باردار، شکمی بسیار بزرگ دارند؟

به یاد داشته باشید که میزان رشد شکم زنان باردار می‌تواند به دلایل متفاوتی بستگی داشته باشد. البته نوزادان در اغلب موارد در قسمت مرکز رحم مادر خود قرار گرفته و اندازه شکم مادر را معمولی نشان می‌دهند. اما یادتان باشد که در طول دو حاملگی، هرگز شکم یک زن در اندازه ثابت نبوده و نسبت به میزان عضلانی بودن ماهیچه‌های شکم او در هر بارداری، با هم فرق خواهد داشت. البته در چنین مواردی، "مردم هیچ وقت در مورد عواقب حاملگی نظر نمی‌دهند؛ بلکه بیشتر در مورد اندازه جنین درون رحم مادران باردار نگران هستند." با این حال، لازم است بدانید که دلایلی زیادی وجود دارد که ممکن است سبب ایجاد تفاوت در اندازه شکم زنان در دوران بارداری شود. به همین دلیل، افرادی که دارای لگن یا رحمی بلند و کشیده هستند و بدن آن‌ها به سمت عقب برگردانده شده است، با شکم کوچک‌تری نسبت به سایر زنان، در 9 ماه دوران بارداری خود روبرو شوند. در مقابل، کسانی که دارای چربی‌های شکمی هستند، معمولاً نوزاد کوچکی را در داخل رحم خود حمل می‌کنند. علاوه بر این موارد، وجود بیش از یک کودک در داخل رحم مادر باردار نیز می‌تواند سبب ایجاد تفاوت در اندازه شکم این زنان گردد. بر همین اساس، "بسیاری از زنان که بارداری دوم یا سوم خود را پشت سر می‌گذارند، به دلیل وجود زخم‌های ناشی از حاملگی‌های قبلی، عضلات شکمی قوی نداشته و اندازه شکم آن‌ها نسبت به بارداری‌های قبلی، خیلی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد."

11-آیا انجام سونوگرافی تنها راه برای تشخیص جنسیت جنین در دوران بارداری است؟

انجام سونوگرافی یکی از روش‌های معمول برای تعیین جنسیت جنین درون رحم زنان در دوران بارداری است. اما همان‌طور که می‌دانید داستان‌های قدیمی بسیاری درباره نحوه تعیین جنسیت نوزادان در دوران بارداری وجود دارد؛ با این حال، در نظر داشته باشید که بهترین راه برای دریافت پاسخ دقیق در مورد جنسیت فرزند داخل رحم خود، مراجعه به دکتر متخصص زنان و زایمان و انجام آزمایشات مناسب از سوی او است. در اغلب موارد، جنسیت جنین با انجام سونوگرافی بین هفته‌های 18 تا 20 از دوران بارداری تعیین می‌شود. با این حال، سونوگرافی اولیه تنها برای تعیین جنسیت نوزادان استفاده نمی‌شود؛ این فرایند برای ارزیابی میزان رشد جنین، بررسی نقص‌های زایمانی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته پزشکان متخصص زنان و زایمان می‌توانند از طریق انجام چنین آزمایشاتی برای مشاهده وجود اختلالات ژنتیکی در بدن نوزادان درون رحم زنان نیز استفاده کنند. از آنجایی که این نوع تست غير تهاجمي است، قبل از تولد نوزادان (NIPT) انجام شده و در هشت تا نه هفته اول از دوران بارداری با استفاده از صفحه‌اي که بر روی نمایشگر وجود دارد، اختلالات موجود در بدن جنین را به همراه جنسیت او تعيين می‌کند. آزمایش دیگر، آنالیز خون مادر حامله است، زیرا قطعات کوچکی از DNA جنین در خون مادر باردار به راحتی دریافت می‌شود. چالش مهم در چنین مواردی، این است که همه هزینه این آزمایشات را بیمه پرداخت نمی‌کند، بنابراین برخی از زنان باید مقداری از هزینه را از جیب خود پرداخت نمایند. علاوه بر این مورد، تست غربالگری ژنتیک تهاجمی به نام آمنیوسنتز وجود دارد که برای انجام آن، پزشکان متخصص زنان و زایمان نمونه‌ای از مایع جفتی را که دارای DNA کودک است، جمع‌آوری کرده و مورد بررسی قرار می‌دهند. البته روش‌های ذکر شده نسبت به سونوگرافی قابل‌اعتمادتر بوده، اما مانند سونوگرافی، تنها برای تعیین جنسیت نوزادان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بنابراین، به عنوان یک زن حامله با دکتر متخصص زنان و زایمان در مورد این روش‌ها صحبت کنید تا او آزمایش مناسب را پیش از تولد فرزندتان برای شما توصیه کند.

اگر در بارداری دچار مشکل فشار خون شده اید این مطلب علائم و مشکلات فشارخون ناشی از بارداری را بخوانید

12-آیا خطرناک است که زنان در بارداری خود بر روی پشت بدن بخوابند؟

کارشناسان مامایی و پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که زنان باید در سه ماهه سوم بارداری خود همیشه بر روی سمت چپ بدن بخوابند، زیرا در این دوره رحم بیش از حد بزرگ شده و رگ‌های خونی بزرگ موجود در قسمت پشت رحم می‌توانند با خوابیدن بر روی پشت بدن فشرده شوند. همچنین، نتایج برخی از تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که موقعیت خواب مادر با نوع تولد نوزاد ارتباط مستقیمی دارد. با این حال، بسیاری از زنان باردار در هنگام شب توجهی به این موضوع نداشته و هنگام خوابیدن بر روی پشت بدن خود قرار می‌گیرند. یادتان باشد که در هر شرایطی که مادر حامله بتوانید راحت بخوابد، همان حالت بهترین موقعیت برای او خواهد بود. البته، توجه به نکات ایمنی در هنگام خواب شبانه می‌تواند باعث کاهش درد پشت بدن زنان در 9 ماه دوران بارداری شود.

13-چرا آغاز روند حاملگی موجب بروز گاز معده و مسائل گوارشی در زنان می‌شود؟

جالب است بدانید که ترشح بیش از حد هورمون‌های حاملگی در بدن زنان روند هضم مواد غذایی را در معده و روده‌های این افراد به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار داده و باعث بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش آن‌ها می‌شود. همان‌طور که می‌دانید شروع فرایند بارداری در بدن زنان موجب افزایش سطح هورمون پروژسترون شده و سلول‌های بدن از جمله دستگاه گوارش را بیش از حد شل می‌کند. بنابراین، این روند، میزان حرکت روده زنان حامله را کاهش داده و باعث ایجاد گاز، سوزش سر دل و مشکل یبوست در بدن این افراد می‌شود. "همه این تغییرات، به خاطر آرام‌سازی بافت‌های بدن زنان در 9 ماه دوران بارداری است که بر اثر ترشح هورمون پروژسترون رخ می‌دهد."

14-آیا در بارداری، مبتلا شدن زنان به بیماری آنفلوانزا خطرناک است؟

کارشناسان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که دریافت واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری بسیار مهم است. در سپتامبر 2017، محققان در مجله Vaccine ارتباط احتمالی میان سقط جنین و مبتلا شدن مادر به آنفولانزا را در سه ماهه اول بارداری کشف کردند. اما این مطالعات منبع موثقی نداشته و نتوانست به صورت قطعی ثابت کند که دریافت واکسن آنفولانزا از سقط جنین جلوگیری می‌کند. اما، این عدم ثبات، توصیه‌های کارشناسان متخصص زنان و زایمان را در این رابطه تغییر نمی‌دهد. یکی از دلایل توصیه کارشناسان و پزشکان متخصص زنان و زایمان برای دریافت واکسن آنفولانزا توسط زنان باردار این است که آن‌ها به علت مبتلا شدن به این بیماری در معرض خطر مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان قرار می‌گیرند. همچنین، مبتلا شدن زنان به بیماری آنفلوانزا در دوران بارداری خطر مبتلا شدن فرد به انجام زایمان زودرس را افزایش داده و سلامت جنین درون رحم او را تهدید می‌کند. علاوه بر این موارد، هنگامی که مادری در دوران بارداری، واکسن بیماری را دریافت می‌کند، آنتی‌بادی‌های آنفلوانزا به بدن نوزاد در حال رشد او نیز منتقل می‌شود. این آنتی‌بادی‌ها از نوزاد او در برابر ابتلا به بیماری آنفولانزا محافظت نموده و سلامت جنین را تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شود، تضمین می‌کند.

15-چرا زنان در بارداری، احساس خستگی می‌کنند؟

یادتان باشد که وجود یک موجود در حال رشد و ایجاد یک فرد جدید در داخل بدن زنان در 9 ماه دوران بارداری امری بسیار خسته‌کننده است، زیرا پاسخ دادن بدن مادر به روند رشد کودک داخل رحم خود آسان نیست. دوران بارداری، زمانی است که بدن مادر در حال ساخت و تولید یک بدن کامل است و بدن او تغییرات زیادی را در این راه تجربه می‌کند تا تمام این بافت جدید را از ابتدا بسازد. به همین دلیل، زنان باردار احساس خستگی شدیدی می‌کنند که امری عادی تلقی می‌شود.

16-چرا زنان در بارداری خود حواس‌پرت می‌شوند؟

جالب است بدانید که مبتلا شدن زنان در دوران بارداری به مشکل فراموشی و حواس‌پرتی یک راز بوده و حتی کارشناسان متخصص زنان و زایمان نیز از درک آن عاجز هستند. برخی از کارشناسان بروز این مشکل را مربوط به تغییرات هورمونی در بدن دانسته و حواس‌پرتی دوران بارداری را امری طبیعی تلقی می‌کنند، اما حقیقت را این افراد هم به طور واقعی نمی‌دانند. در واقع، هیچ دلیلی پزشکی یا علمی برای این مسئله به دست نیامده و دلیل این امر هنوز روشن نیست.

اگر در بارداری شکم در دارید این مطلب 14 دلیل درد شکم در بارداری را بدانید را بخوانید

17-آیا "مغز زنان در بارداری" دچار تغییر می‌شود؟

با آغاز دوران حاملگی، ممکن است " مغز زنان" دچار تحول گردد؛ اما به نظر می‌رسد که دانشمندان هم دقیقاً نمی‌دانند که چرا این اتفاق روی می‌دهد. تغییراتی که در بدن زنان در 9 ماه دوران بارداری رخ می‌دهد، می‌تواند فراموشی را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد، زیرا کل این دوران استرس‌زا بوده و مانند هر زمان دیگری، فرد نمی‌تواند در زندگی روزمره خود را مشغول کند. در واقع، مادر باردار آن‌قدر در فکر جنین درون رحم خود و نوع تولد او است که با هیچ کاری نمی‌تواند فکر خود را مشغول کند. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که تنش و هیجان ناشی از این دوران مشکل فراموشی را در زنان حامله به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

18-آیا هنگام تولد نوزاد، زنان حامله واقعاً حرکت روده‌ای دارند؟

طبیعی است که روده‌های زنان حامله در هنگام حرکت دادن نوزاد به محیط بیرون از رحم کار کند. بنابراین، رخ دادن این امر در طی انجام عمل زایمان طبیعی امری کاملاً طبیعی است. در واقع، ماهیچه‌ هایی که برای جلوگیری از خارج شدن کودک از درون رحم استفاده می‌شود، همان‌هایی هستند که در حالت طبیعی فرد از آن‌ها برای ایجاد حرکات روده استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، اگر این اتفاق در هنگام زایمان طبیعی رخ دهد، به این معنی است که زن حامله به رحم خود فشار درستی وارد می‌کند.

19-آیا راهی برای جلوگیری از بروز علائم کشش در بدن زنان باردار وجود دارد؟

بروز علائم کشش در دوران بارداری بر روی پوست قسمت‌های مختلف بدن زنان امری طبیعی است. بنابراین، نوارهای قرمز رنگی که به عنوان علائم کشش شناخته می‌شوند، ممکن است بر روی پوست شکم هر خانم بارداری ظاهر شود. ولی بعضی از زنان باردار این علائم را بر روی سینه‌ها یا ران‌های خود نیز تجربه می‌کنند. لازم است بدانید که هیچ فردی نمی‌تواند به طور کامل از بروز این علامت شایع دوران بارداری در بدن خود جلوگیری کند. در سال 2015، یک گروه از محققان شواهد موجود در مورد درمان‌های موضعی برای جلوگیری از بروز علائم کشش ناشی از بارداری را بررسی کرده و نتیجه گرفتند که روش‌های پیشگیری قابل اطمینانی برای این کار وجود ندارد. البته اجتناب کردن از افزایش بیش از حد وزن در دوران بارداری می‌تواند به جلوگیری از بروز علائم کشش در بدن این مادران کمک کند، اما گاهی اوقات نیز این امر اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. با همه این توصیفات، به خاطر بسپارید که بیشتر علائم کششی دوران بارداری پس از پایان این دوران و تولد نوزاد خود به خود محو می‌شوند.

20-آیا واژن بعد از زایمان، برای همیشه شکل متفاوتی خواهد داشت؟

واژن زنان در هنگام انجام عمل زایمان دچار تحولات بسیاری می‌شود. اما راه ورودی واژن خود به خود پس از انجام عمل زایمان بهبود خواهد یافت و فرایند بهبود نیز به چگونگی مراقبت از آن در دوران قبل از تولد نوزاد بستگی دارد. زنانی که دارای وزن سالم بوده و دارای عضلات کف لگنی قوی هستند، احتمال بازگشت سریع آن‌ها به حالت اولیه بسیار بالا است. همچنین، انجام زایمان دشوار، استفاده از وسایل و روش‌های کمکی در هنگام زایمان (زمانی که پزشکان متخصص زنان و زایمان از خلأ یا فورسپس برای کمک کردن به خروج کودک از رحم مادر استفاده می‌کنند) و اپیزیوتومی (برش اطراف رحم برای باز شدن دهانه واژن) می‌تواند آسیب بیشتری به واژن زنان زده و روند بهبود این افراد را در دوران پس از زایمان دچار اختلال کند. بر همین اساس، بهبودی پس از زایمان زنان می‌تواند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد. البته، یادتان باشد که واژن عضوی بسیار انعطاف ‌پذیر است که برای گسترش یافتن و خروج نوزاد از رحم مادر باردار ساخته شده است. اگرچه پزشکان متخصص زنان و زایمان قادر هستند نوع تولد کودک را با توجه به اندازه واژن مادر حدس بزنند، ولی در برخی موارد ممکن است ظاهر واژن هرگز با داخل آن یکسان نباشد و با گذشت زمان، این ناحیه دچار تغییر شود. اما انجام تمرینات ورزشی کف لگن توسط زنان حامله (که به عنوان Kegels شناخته می‌شود) می‌تواند به مهبل این افراد کمک کند تا تمام ماهیچه‌های کف لگن بعد از تولد نوزاد دوباره رشد نموده و ترمیم یابند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/