نحوه انتخاب کفش مناسب برای کودکان

ask-dr-dina-what-should-I-look-for-in-baby-walking-shoes

همانطور که می‌دانید اکثر بزرگسال، از مشکلات و درد پا رنج می‌برند. در حالی که 98٪ افراد با پاهای سالم متولد می‌شوند، اما تنها 40٪ از آن‌ها در سن بزرگسالی دارای پاهای سالم هستند. دلیل اصلی بروز مشکل در سلامت پاهای افراد بزرگسال، خرید کفش‌های نامناسب در دوران‌های مختلف زندگی است. بر اساس این توضیحات، شما باید به‌ منظور اطمینان از سلامتی پاهای فرزند خود، برای هر مرحله از رشد او کفش‌های مناسبی را خریداری کنید. پاهای همه کودکان در طول سه سال اول زندگی بیشترین رشد را دارد. متأسفانه بیش از 50 درصد این کودکان از پوشیدن کفش‌های متناسب با اندازه پاهای خود محروم هستند و از کفش‌های کوچک استفاده می‌کنند. این در حالی است که خرید کفش‌های متناسب با اندازه پاهای در حال رشد کودکان بسیار مهم است. به همین دلیل، به عنوان یک پدر و مادر جوان سعی کنید با خواندن مقاله زیر، در مورد چگونگی انتخاب کفش مناسب برای فرزند خود اطلاعات کاملی به دست بیاورید.

شاید برخی افراد فکر کنند که خرید کفش‌های مناسب برای کودکان، تجربه‌ای خسته‌کننده برای والدین است. با این حال، هنگامی که پدر و مادر احساس کنند که کودک آن‌ها با گذراندن مراحل خاصی از رشد خود، نیاز به کفش جدید دارد، باید در اسرع وقت نسبت به خرید آن اقدام نموده و کفشی متناسب با اندازه پای کودک خود بخرند. برای خرید آسان و مقابله با مشکلات این کار، والدین می‌توانند با دانستن عوامل لازم در انتخاب کفش مناسب برای کودکان، عملکرد موفقی داشته باشند.

آناتومی کفش مناسب برای کودکان:

همه والدین باید جهت خرید کفش مناسب برای فرزندان کوچک خود، آناتومی کفش کودک را درک کنند. در واقع، این کار، اولین گام برای انتخاب صحیح کفش می‌باشد. همانطور که می‌دانید هر کفش از قطعات مختلفی تهیه شده است که داشتن اطلاعات کامل در مورد آن‌ها برای انتخاب کفش مناسب کودکان ضروری است. این قطعات عبارتند از:

  • قالب پا:

منطقه‌ای از کفش که انگشتان پا در آن قرار می‌گیرد، باید مناسب با اندازه پاهای فرزند شما بوده و فضای کافی برای رشد و حرکت انگشتان پای کودک داشته باشد تا بتواند سلامت او را فراهم کند.

  • کفی کفش:

وجود کفی اضافه در قسمت داخل کفش می‌تواند در کنترل بوی پاهای کودکان بسیار موثر باشد، زیرا مواد به کار رفته در این کفی‌ها دارای خاصیت ضد باکتری هستند.

برای انتخاب صحیح لباس نوزاد این مطلب رانحوه درست خرید لباس کودکان را بخوانید

  • کفی آناتومیک:

فراموش نکنید که قرار دادن یک کفی سفارشی در داخل کفش کودکان، برای پشتیبانی کامل از پاهای او، بهبود تعادل بدن و موقعیت قرارگیری پاها بسیار موثر است. در واقع، استفاده از کفی سفارشی در داخل کفش کودکان، راحتی کامل را به بدن و پاهای آن‌ها ارائه می‌دهد.

  • پوشش داخل کفش:

اگر پوشش داخلی کفش فرزند شما مناسب باشد، راحتی لازم برای پاهای او  فراهم می‌شود. در واقع، استفاده از پوشش داخلی مناسب در کفش نوزادان به پاهای کوچک آن‌ها اجازه می‌دهد تا به طور کامل تنفس کنند.

  • لایه پایینی کفش:

وجود یک لایه مناسب در قسمت پایین هر کفشی، انعطاف‌پذیری کاملی را به آن داده  و فرد استفاده‌کننده را در برابر لغزش و سرخوردگی محافظت می‌کند.

  • پاشنه کفش:

همان‌طور که می‌دانید پاشنه کفش به قسمت عقبی لایه پایین آن اطلاق می‌شود. پاشنه کفش کودکان باید به گونه‌ای باشد که در هنگام دویدن یا پریدن او، شوک ملایمی به پاهای فرزند شما وارد نماید.

  • مواد تشکیل دهنده پاشنه کفش:

مواد تشکیل‌دهنده پاشنه هر کفش باید بتواند در طول راه رفتن، از ناحیه مچ پا و خود پاهای کودک پشتیبانی کند.

مواردی که باید در هنگام انتخاب کفش مناسب برای کودکان، درنظر گرفت:

امروزه مراکز مختلفی برای خرید کفش کودکان وجود دارد. در این بین، وجود عوامل زیادی باعث می‌شود که ماجرای خرید کفش، به‌ ویژه انتخاب کفش برای کودکان  عمل ترسناکی تلقی شده و اعتماد به نفس والدین را در مورد این کار از بین ببرد. برای همین، لازم است والدین جوان در هنگام خرید کفش برای کودک خود، عوامل مختلفی را در نظر گرفته و پروسه خرید را برای خود راحت‌تر کنند. این عوامل عبارتند از:

سن کودک:

مهم است که والدین در هنگام انتخاب کفش مناسب برای فرزند خود در هر مرحله از زندگی، میزان رشد پاها و سن کودک را در نظر بگیرند، زیرا این موارد، از الزامات مهم خرید کفش برای کودکان است. به خاطر داشته باشید که اندازه کفش هر کودکی، بسیار متفاوت از سایر کودکان همسن خود است. در واقع، هر کدام از کودکان به کفش خاصی نیاز دارند که مواد به کار رفته در تهیه آن، بتواند رشد مناسب پاهای او را فراهم کند.

  • کفش نوزادان:

از آن‌جایی که در آغاز زندگی، استخوان‌های همه نوزادان بسیار نرم است، باید در پوشاندن لباس برای قسمت‌های مختلف بدن آن‌ها، مخصوصا پاها دقت زیادی شود. در این مرحله خاص از زندگی، پاهای نوزادان از استخوان حاوی غضروف تشکیل شده است که در طی گذشت زمان به هم متصل می‌شوند تا استخوان‌های بزرگ را تشکیل دهند. بنابراین، این ناحیه از بدن نوزادان حساس بوده و نیاز به جوراب یا کفش نرم و مناسب دارد. علاوه بر این موارد، کفش یا جورابی که برای نوزادان کوچک انتخاب می‌شود باید بتواند تنفس مناسبی را برای پاهای آن‌ها فراهم کند، زیرا فرایند عرق کردن در بدن نوزادان دو برابر بیشتر از بدن بزرگسالان است.

اگر به دنبال لباس خواب مناسبنوزاد خود هستید این مطلب بهترین لباس خواب برای نوزادان، چه نوع لباسی است؟ را بخوانید

  • کفش کودکان نوپا:

همانطور که می‌دانید خرید کفش مناسب برای کودکان نوپا که در مرحله رشد خود قرار دارند، امری ضروری است. لازم است به خاطر داشته باشید که کفش کودکان باید هر سه تا چهار ماه یکبار تعویض شود. نکته مهم دیگر در انتخاب کفش کودکان این است که کفش انتخابی شما باید به اندازه کافی فضا برای انگشتان پای کودک و حرکت راحت آن‌ها داشته باشد. علاوه بر این موارد، کفش کودک باید از مچ پاهای او، به اندازه کافی پشتیبانی نموده و راحتی کاملی را به پاهای کوچک فرزند شما ارائه دهد. البته وجود کفی مناسب داخل کفش نیز امری ضروری است، زیرا این موجودات کوچک آماده هستند تا تمام روز را بر روی پاهای خود بایستند.

  • کفش مناسب برای بچه‌ های کوچک:

همه ما می‌دانیم پس از این که کودک توانست تعادل لازم را برای راه رفتن به دست آورد، خیلی پرانرژی شده و با قرار گرفتن بر روی انگشتان پاهای خود، در طول روز والدین را خسته می‌کند. در این مرحله، لازم است کفشی برای کودک انتخاب شود که در داخل خود دارای کفی بالشتک مانند بزرگ باشد. همچنین، این کفی باید از موادی ساخته شود که علاوه بر پشتیبانی کافی از پاشنه و مچ پاها، عمل تنفس را برای این ناحیه از بدن  آسان نماید. طبق نظر محققان، پاهای هر بچه کوچک به طور متوسط در طول روز، 8 ساعت یا بیشتر در داخل کفش خود قرار می‌گیرد. برای همین، کفش انتخابی برای کودکان باید سبک و قابل‌انعطاف بوده و هر شش ماه یکبار اندازه آن به وسیله والدین بررسی شود تا با تهیه کفش مناسب، فضا برای رشد مناسب پاهای کودک فراهم شده و سلامت او برای سال‌های نوجوانی و جوانی تثبیت شود.

سایز کفش کودکان:

مهم است که والدین اندازه پاهای کودک رو به رشد خود را به طور مرتب بررسی کنند. به یاد داشته باشید که بهتر است اندازه‌گیری پاهای کودکان برای خرید کفش، در پایان روز انجام گیرد، زیرا در این زمان پاها بیشتر از سایر مواقع بزرگ و متورم می‌شوند. قبل از خرید کفش برای کودکان لازم است طول پاهای آن‌ها در خانه و با استفاده از تکنیک‌های خاصی انجام گیرد که به شرح زیر است:

  • اندازه‌ گیری پاها در کنار دیوار:

برای این کار کافی است کودک را در کنار دیوار قرار داده و پاهای او را صاف روی زمین بگذارید. سپس، خطی را در مقابل طولانی‌ترین انگشت کودک بر روی زمین بکشید. در این صورت، شما می‌توانید با اندازه‌گیری فاصله بین خط علامت‌گذاری شده و دیوار، اندازه صحیح پای فرزند کوچک خود را تخمین بزنید.

  • اندازه‌ گیری پای کودک با استفاده از ترسیم شکل آن:

برای این کار، پاهای کودک خود را بر روی کاغذی که روی زمین گذاشته‌اید، قرار دهید. سپس روی کاغذ شکل اطراف پاهای کودک را با دقت ترسیم نمایید. جالب است بدانید که انجام این کار در بچه‌های نوپا بسیار پذیرفته شده است، زیرا آن‌ها روند ترسیم شکل پاها بر روی کاغذ را بازی سرگرم‌کننده تلقی نموده و پرخاش نمی‌کنند. بعد از این مرحله، می‌توانید اندازه شکل را از پاشنه پا تا طولانی‌ترین انگشت اندازه‌گیری کرده و سایز کفش کودک خود را تخمین بزنید.

  • برای اندازه‌گیری دقیق پاهای کودک خود از یک قالب استفاده کنید:

برای این کار کافی است پای کودک خود را بر روی یک تکه مقوا قرار داده و دور تا دور آن را خط بکشید. البته بهتر است به اندازه 12 میلیمتر فضا بین خط رسم‌شده و محل برش اضافه کنید. سپس، با استفاده از یک قیچی، شکل را درآورید و آن را با اندازه کفش قبلی کودک خود مقایسه کنید. اگر شکل قیچی شده شما به راحتی در داخل کفش کودک قرار گرفت، بدایند اندازه آن مناسب پای کودک خواهدد بود.

مواد به کار رفته در تهیه کفش کودک را بررسی نمایید:

همانطور که می‌دانید کفش‌هایی که برای بچه‌های کوچک خریداری می‌شود، باید بتواند نیاز پاهای آن‌ها به تنفس را برطرف نموده و قابلیت انعطاف‌پذیری و خاصیت ضدباکتریایی داشته باشد. یادتان باشد که پاهای کودکان نسبت به پاهای بزرگسالان 2 تا 3 برابر بیشتر عرق می‌کند. به همین دلیل، خشک نگه داشتن پاهای کودک برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در بدن او بسیار مهم است؛ در غیر این صورت، با عرق کردن، پاها در داخل کفش بوی ناخوشایندی گرفته و برای سلامت کودک شما مضر خواهد بود.

لایه بیرونی کفش کودکان باید از مواد طبیعی تهیه شده باشد:

بهترین مواد برای تهیه کفش کودکان مواد طبیعی مانند جیر یا چرم است. این مواد به پاهای کوچک فرزند شما اجازه می‌دهد تا به خوبی نفس کشده و مانع مرطوب شدن داخل کفش می‌شوند. اگر گردش هوا در درون کفش کودکان به اندازه کافی باشد، در عین حفاظت از پاهای او، محیطی خشک را فراهم می‌کند. اگر این نکات محافظتی در درون کفش کودکان به طور مناسبی صورت گیرد، کودک می‌تواند در تمام طول روز بدون بروز مشکل خاصی بازی نموده و احساس ناراحتی نکند. همچنین، کفش‌هایی که از مواد طبیعی تهیه می‌شوند، دارای قالب انعطاف‌ پذیری بوده با تغییرات پا در طول روز گسترش می‌یابند. اما اگر کفش کودک شما از مواد پلاستیکی و مصنوعی تهیه شود، هیچ کدام از این ویژگی‌ها را نخواهد داشت. در چنین وضعیتی، از نفوذ هوا به پاهای کوچک کودک جلوگیری نموده و رطوبت را در درون کفش نگه می‌دارد که در شرایط حاد این حالت باعث بروز زخم در پاهای کودک شده و شرایط لازم برای رشد باکتری‌ها را در بدن او فراهم می‌کند.

دمپایی کودکان:

اگر کودک شما، زمان بیشتری را به بازی و رفت و آمد در محیط بیرون سپری می‌کند، وقت زیادی را برای پوشیدن و درآوردن کفش در طول روز صرف خواهد نمود. همچنین، ممکن است با توجه به گردش ضعیف هوا در داخل کفش و استفاده طولانی مدت از آن، پاهای کوچک کودک عرق کرده و منجر به رشد قارچ و باکتری در بدن او شود که این حالت، باعث به وجود آمدن بوی بد پا شده و عوارض مختلفی را برای سلامت نوزاد ایجاد می‌کند. علاوه بر نکات ذکر شده، در چنین شرایطی عمل تنفس پاهای کودک نیز با مشکل مواجه خواهد شد. برای همین، بهتر است کودکان در داخل منزل از دمپایی استفاده کرد که توسط بندهای مخصوص از پاها محافظت نموده و مشکلات پوشیدن کفش را از بین می‌برد.

ساختار کفش کودک:

انتخاب کفش کودک با توجه به ساختار درست آن، باعث خواهد شد تا پاهای در حال رشد او راحت بوده و میزان مناسب رشد آن‌ها تضمین شود. نتایج مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد که پاهای بچه‌های کوچک نیاز به کفش‌هایی با  انعطاف‌ پذیری بالا دارد، زیرا هنوز استخوان‌های آن‌ها کوچک بوده و تاندون کاملا نرمی دارند. بنابراین، اگر کفش انتخابی برای کودکان به اندازه کافی قابلیت انعطاف داشته باشد، پاهای کودک در درون آن آزاد بوده و حرکت برای او بسیار آسان خواهد شد.  همچنین، کفش‌های کودکانه‌ای که ساختار مناسبی دارند، علاوه بر داشتن استحکام بالا، پشتیبانی لازم برای ثبات و تعادل پاها و بدن کودک فراهم نموده و بدون هیچ مانعی، رشد مناسب پاهای او را به دنبال خواهند داشت.

پس، می‌توان ادعا کرد که بهترین کفش برای بچه‌های کوچک، کفشی است که کف آن انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد تا پاهای کودک با قرار گرفتن بر روی آن، به راحتی خم شود. همچنین، کفش مناسب، پشتیبانی لازم از مرکز پاهای کودکان را تامین می‌کند که این کار، باعث تثبیت حالت پاها در ناحیه پاشنه کفش شده و راحتی آن‌ها را فراهم خواهد کرد. علاوه بر این موارد، قسمت زیره کفش کودکان باید دارای بافت غیرمسطح بوده و بتواند از کودک در برابر لغزش یا سرخوردگی محافظت نماید. در نهایت، بسیار مهم است که والدین کفشی را برای کودک خود انتخاب کنند که با وجود بندهایی، اندازه آن قابل تغییر باشد، زیرا وجود بند در کفش بچگانه به والدین کمک می‌کند تا آن را در پای کودک خود محکم نموده یا کمی گشاد کنند.

برای اطلاع از اینکه بعد از خرید لباس نوزاد باید آن را بشورید یا نه این مطلب آیا لباس جدید نوزادان را قبل از استفاده بشوییم؟ را بخوانید

تناسب اندازه کفش با اندازه پای کودک:

همانطور که می‌دانید متناسب بودن اندازه کفش با پاهای کودک باعث می‌شود تا در حین راه رفتن، پاهای او کاملا راحت باشد. همچنین، این کفش‌ها معمولا دچار لغزش یا برگشت به سمت عقب نشده و به صورت کامل از پاهای کودکان محافظت می‌کنند. فراموش نکنید که اگر اندازه کفش فرزند شما با اندازه پاهای او متناسب باشد، پا از پاشنه کفش خارج نشده و در حالت حرکت، پشتیبانی خواهد شد.

تهیه کفش آناتومیک برای کودکان:

به یاد داشته باشید دمپایی‌هایی که برای پای کودک خود انتخاب می‌کنید، باید از ناحیه پاشنه کمی بزرگ باشد تا پاهای کودک به راحتی پاها در داخل آن جای گیرد. علاوه بر این مورد، بزرگ بودن کفش کودک، والدین را از رشد سالم پاهای فرزند خود مطمئن کرده و خیال آن‌ها را راحت می‌کند. در چنین حالتی، قرار دادن کفی آناتومیکی در داخل کفش کودکان باعث بالا آمدن سطح کفش، ثبات و راحتی پاهای کودک خواهد شد که تعادل بدن فرزند شما را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل، اگر کفش انتخابی شما برای استفاده روزمره کودکتان باشد، بهتر است از ناحیه پاشنه کمی بزرگ‌تر انتخاب شود تا پاهای کودک بتواند به راحتی حرکت کرده و جای اضافی برای جابه‌جایی انگشتان پای او وجود داشته باشد.

در نهایت، یادتان باشد که به همراه بردن خود بچه ها برای خرید کفش امری ضروری است، زیرا قالب هر کفشی متفاوت بوده و هر فروشگاه متشکل از کفش‌های مختلف برای کودکان است. کارکنان این نوع مکان‌ها آموزش لازم را به کودک و والدین  او جهت انتخاب کفش مناسب ارائه داده و برخورد مناسبی با کودکان در حین خرید کفش دارند.  علاوه بر این موارد، بهتر است برنامه خرید کفش کودکان را به زمان بعد از ظهر موکول کنید، زیرا در این زمان پاهای او بیشتر متورم شده و اندازه کفش انتخابی، متناسب با آن خواهد بود. البته بسیار مهم است که در طول خرید، پاهای کودک خود را اندازه‌گیری کنید! جالب است بدانید که اندازه هر پا با پای دیگر فرق می‌کند. به همین دلیل، والدین باید کفش‌هایی را متناسب با اندازه پای بزرگ‌ تر کودک خریداری کنند تا هر دو پای فرزندشان در داخل کفش راحت باشد.

در هنگام خرید کفش برای کودک خود سعی کنید که پاهای او کاملا در داخل کفش قرار گرفته، کودک سرپا ایستاده و وزن خود را به طور مساوی بر روی هر دو پا و انگشتان آن‌ها توزیع کند. همچنین، والدین می‌توانند با فشار دادن به قسمت نوک و بالایی کفش، جای انگشتان پاها را تعیین نموده  و اندازه مناسب را برای خرید کفش فرزند خود انتخاب کنند. در این صورت، تمام انگشتان پا می‌تواند آزادانه حرکت کرده و بر روی هم جمع نشود. در واقع، فشار دادن قسمت نوک کفش، به والدین نشان می‌دهد که عرض کفش قابل قبول بوده و متناسب با پای کودک می‌باشد.

جالب است بدانید که برای بررسی درست اندازه کفش کودکان، والدین می‌توانند انگشت خود در بین پاشنه و پشت کفش قرار دهند. بعد از پوشاندن کفش جدید، کودک خود را بلند کرده و او را تشویق کنید تا کمی در اطراف فروشگاه راه برود. پس از راه رفتن، نباید علامت یا ردی ناشی از وارد شدن فشار به پشت پاهای کودک باقی بماند. بعد از  اطمینان کامل، کفش انتخابی را برای کودک خود خریداری نموده و بلافاصله کفش را به کودک خود بپوشانید.

هنگامی که والدین از روش درست انتخاب کفش آگاه باشند، خرید کفش جدید می‌تواند برای آن‌ها کاری لذت‌ بخش و سرگرم‌کننده باشد. همچنین، اگر خرید کفش کودک با تصمیم‌گیری آگاهانه انجام گیرد، او می‌تواند در سال‌های دیگر هم از آن استفاده کند. بنابراین، با  انتخاب کفش مناسب اعتماد به نفس کودک خود را بالا برده و برای خرید کفش‌های بعدی، کودک خود را آماده کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/