مصرف زردالو قدرت بینایی کودکان را تقویت می کند

apricots-kernels-and-oil

  زردآلو، میوه‌‌ای است که به علت دارا بودن طعم خوشمزه و بوی مطبوع، محبوب همه افراد، به ویژه نوزادان است. این میوه جالب را می‌‌توان به هر دو شکل تازه و خشک در برنامه غذایی همه کودکان مورد استفاده قرار داد. این میوه شگفت‌‌انگیز، طعم شیرین و منحصر به فردی داشته و مزایای بهداشتی – سلامتی بسیاری را به بدن نوزادان ارائه می‌‌دهد. تعجب‌‌آور نیست که پزشکان یونانی از زردآلو به عنوان یک داروی طبیعی یاد کرده‌‌اند. اما آیا قرار دادن این میوه در رژیم غذایی همه نوزادان مفید است؟ ادامه این مقاله را با دقت بخوانید تا همه اطلاعات ضروری در مورد این میوه شگفت‌‌انگیز را به دست آورید.

زردآلو - میوه شگفت‌‌انگیز:

زردآلو یا 'Khurbani' میوه‌‌ای است که ابتدا، در قاره هند شناخته شده است؛ این میوه یکی از غنی‌‌ترین مواد غذایی برای حفظ سلامت همه افراد، به ویژه نوزادان است. زردآلو، میوه‌‌ای زرد یا نارنجی، کوچک، شیرین و گوشتی با بافتی یکنواخت است. زردآلوی خشک نیز دارای عطر و طعم مطبوعی هستند. بر همین اساس، مصرف زردآلو، در میان بسیاری از فرهنگ‌‌ها شایع است؛ اما هر کشوری متناسب با شرایط جغرافیایی خود، از این میوه در وعده‌‌های غذایی روزانه استفاده می‌‌کند. حضور بسیاری از ترکیبات ارگانیک مانند مواد مغذی، ویتامین‌‌ها و مواد معدنی در این میوه شگفت‌‌انگیز، همراه با مزایای بسیار چشمگیر آن در بهبود وضعیت سلامتی نوزادان، زردآلو را یک ماده غذایی عالی برای تغذیه آن‌‌ها تبدیل کرده است.

آیا همه نوزادان می‌‌توانند زردآلو را در وعده‌‌های غذایی خود داشته باشند؟

در ابتدا به یاد داشته باشید که زردآلو می‌‌تواند یک منبع عالی غذایی برای تأمین نیازهای بدن کودک شما باشد، زیرا این میوه شگفت‌‌انگیز غنی از مواد مغذی ضروری برای بهبود روند رشد فرزند شما و تضمین سلامتی او است. کودکان می‌‌توانند هر دو شکل زردآلو (تازه و خشک) را از سن شش ماهگی در وعده‌‌های غذایی خود داشته باشند. در واقع، با اتمام 6 ماهگی، دستگاه گوارش نوزاد تقویت شده و به راحتی می‌‌تواند همه مواد غذایی نیمه جامد و برخی از مواد غذایی جامد را هضم کند. شما می‌‌توانید این میوه شگفت‌‌انگیز را با استفاده از دستورالعمل‌‌های مختلف در وعده‌‌های غذایی فرزند خود قرار دهید؛ اما یادتان باشد که بخارپز کردن و خرد کردن آن، بهترین گزینه‌‌ها برای معرفی این میوه به نوزادان محسوب می‌‌شود. جالب است بدانید که شما نباید پوست زردآلو را قبل از مصرف فرزندتان بگیرید، زیرا پوست این میوه نیز برای حفظ سلامت بدن او ضروری است.

علاوه بر این موارد، مادران می‌‌توانند زردآلو را به صورت ترشی، کیک، پنکیک یا همراه با غلات صبحانه به برنامه غذایی کودکان بالاتر از سه سال خود اضافه کنند. زردآلوی خشک نیز می‌‌تواند به عنوان یک میان وعده مغذی به رژیم غذایی هر کودکی معرفی شود. همچنین، ترکیب زردآلو با برنج، غلات، موز، گلابی، هلو، آووکادو، سیب زمینی شیرین، هویج، ماست، گوشت گاو و مرغ، یک وعده غذایی عالی برای همه نوزادان ارائه می‌‌دهد. در نهایت، لازم است بدانید که شما می‌‌توانید انواع مختلف ژله، مربا، مارمالاد و شیرینی زردآلو را به برنامه غذایی فرزند خود معرفی کنید.

برای اطلاع از اینکه از چه زمانی میتوانم به کودکم بستنی بدهم؟ این مطلب را بخوانید

زردآلو برای نوزادان:

همان‌‌طور که قبلاً بیان شد، اضافه کردن زردآلو به برنامه غذایی نوزادان می‌‌تواند مواد مغذی ضروری برای بهبود روند رشد و تضمین سلامتی آن‌‌ها را فراهم کند. این میوه شگفت‌‌انگیز حاوی ماده شیمیایی به نام کاروتنوئید می‌‌باشد که رنگ زیبایی را به آن اضافه نموده است. همچنین، زردآلو حاوی آنتی‌اکسیدان مهمی به نام لیکوپن است که به سم‌‌زدایی از ارگان‌‌های مختلف نوزادان کمک شایانی می‌‌کند. علاوه بر این موارد، این میوه یک منبع عالی از قندهای طبیعی مانند فروکتوز، گلوکز، مالتوز و ساکارز، ویتامین‌‌های A، B، C، E و K، کلسیم، آهن و سایر مواد معدنی ضروری برای رشد مناسب بدن نوزادان مانند منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم است.

ارزش تغذیه‌‌ای زردآلو:

ارزش تغذیه‌‌ای هر 100 گرم زردآلوی تازه و خشک به شرح زیر می‌‌باشد:

زردآلوی تازه:

1-رطوبت 85.3٪

2-پروتئین 1.0٪

3-چربی 0.3٪

4-فیبر 1.0٪

5-کربوهیدرات 11.6٪

6-کلسیم 20 میلی‌‌گرم

7-فسفر 25 میلی‌‌گرم

8-منگنز 10 میلی‌‌گرم

9-آهن 2.2 میلی‌‌گرم

10-ویتامین C 6 میلی‌‌گرم

11-ویتامین A

12-ویتامین‌‌های گروه B مانند نیاسین و ریبوفلاوین

13-کالری 53 کیلوکالری

زردآلوی خشک شده:

1-رطوبت 19.4٪

2-پروتئین 1.6٪

3-چربی 0.7٪

4-مواد معدنی 2.8٪

5-فیبر 2.1٪

6-کربوهیدرات 73.4٪

7-کلسیم 110 میلی‌‌گرم

8-فسفر 70 میلی‌‌گرم

9-آهن 4.6 میلی‌‌گرم

10-ویتامینC  2 میلی‌‌گرم

11-کالری 306 کیلوکالری

نحوه انتخاب و نگهداری از زردآلو در منزل برای استفاده در وعده‌‌هایی غذایی کودکان:

به خاطر داشته باشید که شما باید زردآلویی را برای تغذیه فرزند خود انتخاب کنید که اثری از آفت‌‌کش‌‌ها بر روی پوست آن وجود نداشته باشد. همچنین، در هنگام انتخاب نوع مناسب زردآلو، شما باید چند نکته ساده را مورد توجه قرار دهید. مهم‌‌ترین این موارد عبارتند از:

انتخاب زردآلوی مناسب برای تغذیه نوزادان:

در هنگام انتخاب زردآلوی تازه برای تغذیه نوزادان، باید رنگ پوست آن را مورد بررسی قرار داد. در واقع، میوه سالم باید به رنگ زرد با خال‌‌های قرمز باشد. همچنین، زردآلو باید بر روی درخت رسیده باشد، طوری که در هنگام لمس کردن، نرمی آن احساس شود. لازم است بدانید که بهترین زردآلو، نوع رسیده آن است که غنی از آنتی‌‌اکسیدان می‌‌باشد. علاوه بر این موارد، زردآلویی را برای تغذیه فرزند خود انتخاب کنید که دارای پوست سالم با پوششی سخت باشد؛ این شرایط نشان می‌‌دهد که میوه، به تازگی چیده شده است. هرگز از زردآلوهایی با وجود ترک و لکه‌‌های سفید بر روی پوست آن‌‌ها در وعده‌‌های غذایی فرزند خود استفاده نکنید. در هنگام خرید زردآلوی خشک، نوع قهوه‌‌ای رنگ آن را انتخاب کنید. جالب است بدانید که اگر زردآلو در هنگام خشک شدن، با مواد نگهدارنده مانند ترکیبات گوگردی ترکیب شده باشد، به رنگ نارنجی در می‌‌آید. این نوع میوه‌‌ها نیز منجر به بروز واکنش‌‌های آلرژیک شدید در بدن اکثر کودکان می‌‌شوند.

خواندن این مطلب مصرف نخود سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت میکند به شما توصیه میشود

نحوه ذخیره زردآلو در منزل، برای تغذیه نوزادان:

به طور معمول، شما باید زردآلوهای خریداری شده را به سرعت بخورید، زیرا این میوه شگفت‌‌انگیز به مدت کوتاهی در شرایط منزل، قابل نگهداری است. بر این اساس، زردآلوهای موجود در یخچال منزل خود را هر بار قبل از اضافه کردن به وعده‌‌های غذایی فرزند خود با دقت کنترل کنید، زیرا این میوه سریعاً خراب می‌‌شوند. پس، زردآلوهای تازه باید در یخچال نگهداری شوند، زیرا شرایط سرد یخچال باعث کند شدن روند خرابی این میوه می‌‌شود. اگر زردآلوهای خریداری شده، نرسیده باشند، شما به سادگی می‌‌توانید هر میوه را برش داده، آن را روی ورقه پخت قرار دهید؛ سپس درون یک کیسه پلاستیکی، در یخچال قرار دهید. همچنین، شما می‌‌توانید برای سرعت بخشیدن به روند رسیدن این میوه، آن‌‌ها را درون یک کیسه کاغذی قرار داده و در یخچال نگهداری کنید.

فواید بهداشتی - سلامتی زردآلو برای نوزادان:

زردآلو یکی از سالم‌‌ترین میوه‌‌هایی است که تاکنون شناخته شده است. این میوه شگفت‌‌انگیز یکی از منابع غنی از مواد مغذی است. بنابراین، می‌‌توان ادعا کرد که قرار دادن زردآلو در برنامه غذایی نوزادان، سلامتی کلی آن‌‌ها را تضمین خواهد کرد. مزایای بهداشتی – سلامتی قرار دادن زردآلو در برنامه غذایی نوزادان عبارتند از:

1-بهبود روند رشد مغز نوزادان با مصرف زردآلو:

نتایج مطالعات اخیر پزشکان متخصص اطفال نشان می‌‌دهد که کودکان نیاز به مقدار زیادی منیزیم و پتاسیم برای بهبود روند رشد مغز خود دارند. از آنجایی که زردآلو یک منبع غنی از این مواد مغذی است، می‌‌تواند عملکرد مغزی نوزادان را بهبود بخشیده؛ در نتیجه رشد کلی مغز آن‌‌ها را به ارمغان آورد.

2-هضم آسان سایر مواد غذایی با مصرف زردآلو:

زردآلو به علت دارا بودن محتوای فیبر بالای رژیمی مانند سلولز و پکتین، روند هضم سایر مواد غذایی را در سیستم گوارش نوزادان آسان‌‌تر می‌‌کند. در واقع، می‌‌توان ادعا کرد که قرار دادن این میوه مغذی در برنامه روزانه نوزادان از بروز مشکل یبوست در بدن آن‌‌ها جلوگیری می‌‌کند؛ در واقع، زردآلو به عنوان یک ملین طبیعی و ملایم برای عبور راحت مدفوع در بدن فرزند شما عمل می‌‌کند. قرار دادن شش تا هشت تکه زردآلو در رژیم روزانه هر نوزادی می‌‌تواند بدن او را در برابر مشکل یبوست مقاوم کند.

3-مبارزه با مشکل کم‌‌خونی در بدن نوزادان با مصرف زردآلو:

لازم است بدانید که زردآلو یک منبع عالی از آهن است که مصرف منظم آن در وعده‌‌های غذایی نوزادان می‌‌تواند درمان خوبی برای مبارزه با مشکل کم‌‌خونی در بدن آن‌‌ها باشد.

4-بهبود قدرت بینایی نوزادان با مصرف زردآلو:

زردآلو یک منبع غنی از ویتامین A همراه با کاروتنوئید و زانتوفیلی است که مهم‌‌ترین عامل در محافظت از شبکیه و حفظ سلامت کلی چشم نوزادان به شمار می‌‌روند.

5-کنترل فشار خون نوزادان با مصرف زردآلو:

به یاد داشته باشید که سطح بالای پتاسیم موجود در زردآلوی خشک می‌‌تواند حجم خون در بدن نوزادان را در محدوده مورد نیاز خود حفظ می‌‌کند. بنابراین، می‌‌توان ادعا کرد که قرار دادن این میوه شگفت‌‌انگیز در وعده‌‌های غذایی نوزادان می‌‌تواند از آن‌‌ها در برابر افزایش فشار خون و بیماری‌‌های قلبی محافظت کند.

6-زردآلو، میوه‌‌ای غنی از آنتی‌‌اکسیدان:

این میوه مغذی غنی از آنتی‌‌اکسیدان‌‌هایی مانند فلاونوئیدها، پلی فنل‌‌ها، کاتچین‌‌ها، اسید کوماریک و غیره است. آنتی‌‌اکسیدان از آسیب‌‌ رساندن رادیکال‌‌های آزاد به ارگان‌‌های بدن نوزادان جلوگیری کرده و از پیر شدن زود هنگام آن‌‌ها در زندگی آینده جلوگیری می‌‌کنند.

اگر کودکتان شکلات دوست دارد این مطلب آیا شکلات برای کودکان مضر است؟ را بخوانید

7-روغن زردآلو، غنی از انواع ویتامین‌‌ها:

روغن زردآلو یک منبع غنی از ویتامین A، E و اسید اولئیک است که برای داشتن پوستی نرم و سالم ضروری می‌‌باشند. بنابراین، می‌‌توان ادعا کرد که روغن استخراج شده از زردآلو، می‌‌تواند سلامت پوست حساس نوزاد شما را بهبود بخشیده و در نهایت آن را نرم و مرطوب نگه دارد.

واکنش آلرژیک بدن نوزادان به مصرف زردآلو:

به طور کلی، میوه به عنوان یک ماده غذایی سالم برای تغذیه همه نوزادان محسوب می‌‌شود، اما بعضی از میوه‌‌های خشک با سولفیت‌‌ها و سایر ترکیبات حاوی گوگرد (که به عنوان یک ماده نگهدارنده عمل می‌‌کنند) مخلوط می‌‌شوند تا طول عمر بیشتری داشته باشند. این مواد نگهدارنده می‌‌تواند حساسیت و واکنش‌‌های آلرژیک به گوگرد را در بدن افراد مصرف‌‌کننده، به ویژه نوزادان به دنبال داشته باشند. احتمال بروز این مشکل در بدن نوزادانی که به بیماری آسم مبتلا هستند، بالاتر از سایر افراد است. در عوض، هر نوزادی می‌‌تواند از زردآلوهای تازه و ارگانیک در رژیم غذایی خود لذت ببرد.

دستورالعمل‌‌های غذایی با استفاده از زردآلو برای نوزادان:

زردآلو یک منبع غنی از فیبر و بتا کاروتن است. این میوه مغذی می‌‌تواند طعم شیرینی را به کیک صبحانه یا دسر فرزند شما ارائه دهد. زردآلو نه تنها منبع غنی از فیبر است، بلکه از سیستم گوارش نوزاد شما نیز در برابر انواع آسیب‌‌ها محافظت می‌‌کند. شما می‌‌توانید زردآلو را شسته و به عنوان میان وعده، در رژیم غذایی فرزند خود قرار دهید یا می‌‌توانید از دستورالعمل‌‌های حاوی زردآلو برای تغذیه نوزادان استفاده کنید. برخی از این دستورالعمل‌‌ها عبارتند از:

1-پوره زردآلو:

پوره زردآلو یک وعده غذایی عالی برای فرشته کوچک شما است. نوزادان 6 تا 8 ماهه می‌‌توانند پوره زردآلو را در برنامه روزانه خود داشته باشند. برای تهیه پوره زردآلو، میوه‌‌ها را شسته و پوست آن‌‌ها بکنید. هسته زردآلوها را جدا کرده و آن‌‌ها را برش دهید. در این مرحله، میوه‌‌ها را له کنید؛ مقداری آب را برای دستیابی به قوام مورد نظر به زردآلو‌‌ها اضافه کنید.

2-اسموتی زردآلو:

هسته چند زردآلوی تازه را جدا کرده، آن‌‌ها با هم مخلوط کنید. سپس، زردآلوهای له شده را با مقداری ماست تازه و چند رشته زعفران جهت طعم‌‌دار شدن آن ترکیب کنید. برای سرو اسموتی زردآلو، از نی استفاده کنید. حتماً کودک شما طعم و مزه این میان وعده مغذی را دوست خواهد داشت. یادتان باشد که با افزودن آجیل، کشمش و برخی مواد دیگر می‌‌توانید طعم اسموتی فرزندتان را بهتر کنید.

3-شیر و زردآلو:

چند قاشق از پوره زردآلو را با شیر مادر یا شیر دیگری ترکیب کنید. سپس، آن را در فریزر قرار دهید تا یخ بزند. از این ترکیب به عنوان یک بستنی سالم در وعده‌‌های غذایی فرزند خود استفاده کنید. به این ترتیب، فرزند کوچک شما نه تنها می‌‌تواند طعم شیرین این میوه را تجربه کند، بلکه از مزایای سلامتی شیر نیز به همراه آن بهره خواهد برد.

مواردی که مادران باید در مورد تغذیه فرزند خود با زردآلو در نظر بگیرند:

قبل از معرفی زردآلو به رژیم غذایی فرزند کوچک خود، به منظور جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته، موارد خاصی را مورد توجه قرار دهید که مهم‌‌ترین آن‌‌ها عبارتند از:

  • برای جلوگیری از بروز عوارض ناشی از ترکیبات شیمیایی سمی مانند اسید هیدرو سیکینیک که از میوه‌‌های تلخ یا نرسیده آزاد می‌‌شود، از قرار دادن این میوه‌‌ها در برنامه غذایی فرزند خود اجتناب کنید.
  • ایجاد فاصله زمانی کافی بین معرفی مواد غذایی تازه به رژیم روزانه نوزادان، امری ضروری است، زیرا به شناسایی واکنش‌‌های بالقوه در بدن فرزند شما کمک شایانی می‌‌کند.
  • اگر زردآلویی را از یخچال در آورده‌‌اید و خنک است، برای تغذیه فرزند خود استفاده نکنید. صبر کنید تا زمانی که میوه به دمای اتاق برسد؛ سپس آن را به وعده غذایی نوزاد اضافه نمایید.
  • هرگز زردآلو را بدون شستن در رژیم غذایی فرزند خود قرار ندهید. از آنجایی که میوه در برابر انواع آفت‌‌کش‌‌ها را آسیب‌‌پذیر است، می‌‌تواند اثرات جانبی منفی را در بدن فرزند شما به دنبال داشته باشد.

هر پدر و مادری دوست دارد تا فرزندان خود را با مواد غذایی سالم که دارای مزایای بهداشتی - سلامتی فراوانی است، تغذیه کند. زردآلو به عنوان یکی از بهترین گزینه‌‌های سالم غذایی برای تأمین نیازهای بدن نوزادان محسوب می‌‌شود. اگر چه بخش قابل توجهی از کالری موجود در زردآلو از قندهای آن ناشی می‌‌شود، اما این میوه مغذی یکی از منابع عالی از پتاسیم، ویتامین A و فیبر رژیمی است که به عنوان مواد ضروری برای بهبود روند رشد نوزادان به شمار می‌‌روند. همچنین، به عنوان یک مادر جوان و بی‌‌تجربه به خاطر بسپارید که اگر زردآلو با مواد غذایی غنی از پروتئین ترکیب شود، اسید آمینه مورد نیاز بدن فرزند شما را نیز تأمین خواهد کرد. بنابراین، قرار دادن زردآلو در برنامه روزانه نوزادان به معنای تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن آن‌‌ها و بهبود روند رشد کودک می‌‌باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/