مصرف نخود سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت میکند

chickpeas-which-may-make-up-a-multiple-myeloma-diet

نخود که با نام علمی Kabuli Chana در کشورهای مختلف جهان شناخته می‌‌شود، برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت همه نوزاد ضروری است. این نوع حبوبات متعلق به خانواده legume بوده و منبع خوبی از مواد مغذی بسیار مهم است. اگر شما به عنوان یک مادر جوان و بی‌‌تجربه قصد دارید نخود را به برنامه غذایی نوزاد خود اضافه کنید، توصیه می‌‌شود که صبر نمایید تا فرزندتان به حدوداً 8 تا 10 ماهگی خود برسد. همچنین، بهتر است قبل از قرار دادن این ماده غذایی در رژیم غذایی کودک خود حتماً با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید، زیرا مصرف نخود گاهی اوقات باعث بروز مشکل گاز در معده و روده نوزادان شده و روند هضم سایر مواد غذایی جامد را دچار مشکل می‌‌کند. با همه این توصیفات، در صورت بروز این گونه مشکلات در بدن نوزاد خود، بعد از مصرف حبوبات زیاد نگران نباشید! شما می‌‌توانید نخود را بعد پخت کامل، به صورت پوره و یک بافت یکنواخت درآورید تا به راحتی در بدن نوزادتان هضم شده و دستگاه گوارش او را دچار مشکل نکند. علاوه بر این موارد، فراموش نکنید که طعم خاص این دانه باعث می‌‌شود که اضافه کردن آن به برنامه غذایی کودک، یک طعم ایده‌‌آل به هر وعده غذایی او ارائه شود.

فواید بهداشتی قرار دادن نخود در برنامه غذایی کودکان:

به دلیل این که دانه‌‌های نخود دارای مواد مغذی بالایی هستند، قرار دادن آن در برنامه غذایی کودک به بدن او کمک می‌‌کند تا رشد مناسبی داشته باشد. اگر فرزند کوچک شما نمی‌‌تواند این ماده غذایی را به راحتی هضم کند، می‌‌توانید دانه‌‌ها را بعد پختن و پوره نمودن، کمی هم سرخ کنید به یاد داشته باشید که یک فنجان نخود پخته حاوی مزایای فراوانی برای بدن کودک در حال رشد شما است که مهم‌‌ترین این موارد به شرح زیر می‌‌باشند:

  • دانه‌‌های نخود منبع غنی از فولات، آهن، روی، پروتئین، منگنز و کلسیم بوده و مصرف آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان می‌‌شود. به همین دلیل، می‌‌توان ادعا کرد که مصرف نخود از بروز مشکل ضعف و کم‌‌خونی در بدن فرزند شما جلوگیری نموده و به عملکرد درست کل دستگاه‌‌های بدن او کمک شایانی می‌‌کند. همچنین، مصرف این ماده غذایی بسیار مغذی باعث افزایش روند رشد مو در کودکان شده و فرایند غلظت خون را در همه گروه‌‌های سنی بهبود می‌‌بخشد. در نهایت، فراموش نکنید که مصرف این ماده غذایی شگفت‌‌انگیز به ساخت استخوان‌‌های قوی در بدن کودکان کمک نموده و منبع خوبی از چربی‌‌های غیر اشباع شده می‌‌باشد. به همین دلیل، نخود به عنوان یک ملین در بدن نوزادان عمل نموده و دارای مزایای تقویتی و ایمنی فراوانی می‌‌باشد.

اگر کودکتان شکلات دوست دارد این مطلب آیا شکلات برای کودکان مضر است؟ را بخوانید

تأثیر مصرف نخود در بدن کودکان:

در ادامه این مقاله، به برخی از اثرات قرار دادن نخود در برنامه غذایی کودکان اشاره شده است که مهم‌‌ترین این موارد به شرح زیر می‌‌باشد:

نخود و تولید گاز در معده و روده کودکان:

بسیاری از مواد غذایی سالم در طبیعت وجود دارد که مصرف آن‌‌ها می‌‌تواند باعث ایجاد گاز در اندام‌‌های داخلی شکم نوزادان شود که نخود نیز یکی از این مواد غذایی می‌‌باشد. این روند کاملاً طبیعی بوده؛ اما اگر احساس می‌‌کنید که مصرف نخود ناراحتی بیش از حدی را برای کودک در حال رشد شما ایجاد می‌‌کند، حتماً با یک پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت بدنی فرزندتان مشورت کنید.

آلرژی بدن کودک به مصرف نخود:

اگر کودک شما از کمبود G6PD رنج می‌‌برد (کمبود گلوکز 6 فسفات دهیدروژناز در بدن)، ممکن است مصرف دانه‌‌های نخود برای او مناسب نباشد. همچنین، اگر سابقه آلرژی در خانواده شما وجود داشته باشد، توصیه می‌‌شود که از قرار دادن نخود در برنامه غذایی فرزند کوچک خود اجتناب کنید. برای این منظور، لازم است مادران دقت کنند تا اگر کودک آ‌‌ن‌‌ها به مصرف به سویا یا عدس آلرژی دارد، حتماً به مصرف دانه نخود نیز واکنش نشان خواهد داد. پس، بهتر است در این مورد با دکتر متخصص اطفال مشورت کنید.

7 نکته در مورد آماده‌‌سازی آسان نخود:

1-شما می‌‌توانید نخود را در هر زمان به راحتی از فروشگاه‌‌ها خریداری کنید. یادتان باشد که برای مصرف کودکان، نخود از پیش پخته شده یا به صورت کنسرو و زیاد برشته شده اصلاً ایده خوبی نیست، زیرا این نوع مواد غذایی آماده و فرآوری شده حاوی سدیم و روغن زیادی هستند.

2-به دلیل این که دانه‌‌های نخود دارای پوسته بسیار نازکی هستند، بهتر است که به صورت داغ و برای مدت زمان طولانی ذخیره نشوند.

برای اطلاع از اینکه آیا مصرف جو برای کودکان مناسب است؟ این مطلب را بخوانید

3- به خاطر بسپارید که قبل از پخت و پز دانه‌‌های نخود، آن‌‌ها در آب خیس نموده؛ سپس، خوب شستشو دهید.

4-همیشه دانه‌‌های نخود را برای مصرف کودک خود به صورت تازه پخته و فقط برای یک یا دو روز آن‌‌ها را در یخچال نگهداری کنید؛ انجام این کار هم فقط در صورت نیاز به مادران توصیه می‌‌شود. با این کار می‌‌توان از ایجاد حالت تخمیر که به محض ذخیره شدن در فریزر در داخل دانه‌‌های نخود آغاز می‌‌شود (مصرف آن سبب تورم شکم کودکان می‌‌شود)، جلوگیری نمود.

5-معمولاً یک فنجان نخود خشک را می‌‌توان با استفاده از حدود 2 فنجان آب پخت. ولی اگر برای اولین بار این کار را انجام می‌‌دهید، باید بیشتر مراقب باشید.

6-همچنین، اگر شما برای اولین بار دانه‌‌های نخود را به برنامه غذایی نوزاد خود اضافه می‌‌کنید، فقط تعداد انگشت‌‌شماری از آن را برای تهیه غذای او در نظر بگیرید، زیرا ممکن است برای دستگاه گوارش نوزاد شما کمی سنگین باشد. ولی با گذشت زمان می‌‌توان مقدار نخود را به تدریج در برنامه غذایی نوزادان افزایش داد.

7-اگر هم می‌‌خواهید نمک، ادویه یا سس گوجه فرنگی به نخود در حال پخت کودک خود اضافه کنید، حتماً این کار را در پایان پخت و پز انجام دهید. در غیر این صورت، نخودها سفت شده و به طور کامل نرم نخواهند شد. علاوه بر این مورد، هرگز سعی نکنید نمک بیشتری را برای طعم‌‌دار کردن دانه‌‌های نخود در حال پخت اضافه کنید، زیرا این کار باعث افزایش میزان سدیم در رژیم غذایی کودک شما خواهد شد که برای سلامت او مناسب نیست.

خواندن این مطلب چرا نباید اصلا به کودک مسموم لبنیات بدهید به شما توصیه میشود

در نهایت، لازم است بدانید که خرید و یخت کامل دانه‌‌های نخود کار بسیار ساده‌‌ای بوده و شما مادران عزیز می‌‌توانید آن را در تمام طول سال تهیه و طبخ کنید. علاوه بر این موارد، افزودن این دانه‌‌های غذایی به سوپ، کره و حتی سالاد کودکان، ایده بسیار مهمی برای دریافت مواد غذای لازم جهت رشد بدن آن‌‌ها است. ولی در تمام روش‌‌های پخت و پز نخود، لازم بود شما این دانه‌‌ها را بعد شستشو دادن در آب خیس کنید. مطمئن شوید که انجام این کار، فیبر و محتوای پروتئینی موجود در آن را نابود نخواهد نمود. همچنین، آموزش دادن کودکان از ابتدای زندگی به خوردن مواد غذایی سالم، باید هدف اصلی هر مادر باشد! برای این منظور، لازم است خود والدین الگوی کودک باشند، چون اگر مادر به سالم نگه داشتن بدن خود اهمیت دهد، فرزند او نیز به زودی این ایده را یاد گرفته و به سلامت بدن خود اهمیت زیادی خواهد داد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/