زخم دهان نوزادان

264202064-H

بروز زخم دهان در نوزادان بسیار رایج نیست، اما اگر تعدادی از این زخم‌ها دهان باز کند، سراسر دهان فرزند شما را آلوده خواهد نمود. این زخم‌ها می‌توانند در اندازه‌های مختلف از چند میلی‌متر تا چند اینچ متفاوت باشند. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه، در هنگام مبتلا شدن کودک خود به این مشکل باید در اسرع وقت با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید، زیرا این مشکل یک وضعیت بسیار دردناک بوده و در صورتی که در اسرع وقت درمان نشود، وضعیت سلامت کودک شما را وخیم خواهد نمود. لازم است بدانید که زخم‌های دهانی کودکان حالت خوشه‌ای داشته و بیشتر به رنگ بنفش هستند که در امتداد لب‌های کودکان ظاهر می‌شوند. البته برخی از این زخم‌ها هم ممکن است در داخل لثه‌ها، گونه‌ها، زبان یا لب‌های کودک ایجاد شود که بسیار دردناک خواهند بود.

علت بروز زخم دهان در نوزادان چیست؟

به یاد داشته باشید که زخم‌های دهان نوزادان ناشی از رشد و تکثیر ویروس تبخال در بدن آن‌ها است. در ادامه این مقاله، چگونگی انتقال این نوع ویروس و ایجاد زخم در دهان نوزادان مورد بررسی قرار می‌گیرد. مهم‌ترین علل بروز زخم‌های دهان نوزادان عبارتند از:

  • جالب است بدانید که این نوع ویروس‌ها می‌تواند از طریق یک بوسه ساده هم به وجود آید.
  • همچنین، زخم‌هایی با عنوان زخم‌های سینه‌ای وجود دارد که توسط نوعی ویروس، تروما یا بروز استرس در بدن کودکان به وجود می‌آید.

برای اطلاع از 5 روش موثر در درمان گزش و نیش حشرات در کودکان را بخوانید

چگونه می‌توان زخم دهان نوزادان را شناسایی کرد؟

زخم‌هایی که بر روی دهان کودکان ایجاد می‌شود، معمولاً لثه‌ها و گونه‌های او را نیز تحت تأثیر قرار خواهند داد. در ادامه این مقاله، روش صحیح شناسایی این نوع زخم‌ها بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • این زخم‌ها در ابتدا به نظر می‌رسد که بر اثر وارد شدن ضربه و سرخ شدن محل آسیب دیده، ایجاد شده؛ سپس با باز تشدید زخم، این مشکل به قسمت‌های دیگر دهان کودک نیز انتقال می‌یابد که بسیار هم دردناک است.
  • رنگ زخم دهان نوزادان می‌تواند زرد، خاکستری یا سفید باشد.
  • اگر زخم‌های دهان نوزادان زیاد رشد کند، ممکن است یک حلقه نیز در خارج از خود زخم ایجاد شود.
  • در نهایت، یادتان باشد که زخم‌های دهان نوزادان در هنگام غذا خوردن و تماس با زبان یا سایر اشیا و مواد غذایی بسیار دردناک می‌شوند.

چرا نوزادان به زخم‌های دهان مبتلا می‌شوند؟

چند دلیل وجود دارد که منجر به بروز زخم دهان در نوزادان می‌شود. در ادامه این مقاله، به تعدادی از این دلایل نگاهی انداخته شده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • خستگی زیاد یا تحریک شدن بیش از حد بدن کودک بر اثر عوامل ناراحت‌ کننده می‌تواند سیستم ایمنی بدن او را سرکوب نموده و او را مستعد ابتلا به زخم دهان بکند.
  • جویدن مواد غذایی سفت یا خوردن غذاها و مایعات در حال جوش نیز علت دیگر بروز زخم دهان در کودکان است.
  • همچنین، اگر روند مسواک زدن فرزند شما غیر اصولی و بیش از حد محکم باشد، به بافت نرم داخل دهان او آسیب رسانده و زخم دهان را به وجود خواهد آورد.
  • ایجاد جراحت در داخل دهان به وسیله هر نوع جسم خارجی نیز باعث ایجاد زخم دهان در کودکان می‌شود.
  • وجود اضطراب یا استرس بالا در کودکان.
  • زخم‌های دهانی که در بدن نوزادان ایجاد می‌شود، به همان شکل ممکن است در بزرگ‌سالان نیز دیده شود. با این حال، لازم است بدانید که اگر در بدن کودکی این مشکل در عرض چند روز پس از باز شدن زخم‌ها درمان نشود، می‌تواند باعث مبتلا شدن او به مشکل کم‌خونی شود.

اگر کودکتان به بیماری دیستروفی دچار است این مطلب 8 علامت و 3 راه درمان دیستروفی عضلانی در کودکان را بخوانید

ملاحظات حیاتی در مورد زخم‌های دهان نوزادان:

به خاطر بسپارید که ایجاد زخم‌های دهان در نوزادان و کودکان زیاد معمول نیست. با این حال، در ادامه این مقاله، برخی از ملاحظات حیاتی که همه مادران باید در مورد زخم‌های دهان نوزادان در ذهن خود داشته باشند، برای شما بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • ایجاد زخم‌های خفیف معمولاً در کودکان 5 ساله بیشتر اتفاق می‌افتد؛ اما این مشکل در نوزادان 1 تا 5 ساله نیز به ندرت دیده می‌شود. با این حال، فراموش نکنید که این ویروس ممکن است در بدن کودکان 1 تا 3 ساله نیز دیده شود.
  • اگر کودک شما از وجود چنین زخمی‌هایی در دهان خود رنج می‌برد، باید در اسرع وقت با پزشک فرزند خود تماس بگیرید، زیرا این زخم‌ها در دراز مدت می‌تواند عفونتی شده یا با توجه به شرایط بدن او بر روند سلامت کودک اثر بگذارند.

درمان زخم‌های دهان نوزادان:

اگر زخم‌های دهان نوزادان زیاد دردناک نباشند، معمولاً خود به خود بعد از گذشت مدتی، در حدود 7 تا 10 روز درمان می‌شوند. با این وجود، در ادامه این مقاله، گزینه‌های درمانی مناسبی برای حل این مشکل در بدن کودکان به شما مادران عزیز ارائه شده است که ساده‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند: (البته، یادتان باشد که گزینه‌های درمانی مختلف باید بعد از تشخیص وضعیت بیمار و با توجه به شرایط بدنی او، توسط پزشک متخصص اطفال تعیین شود).

1-یادتان باشد که در چنین مواردی، تغذیه نوزاد با شیر مادر می‌تواند به دلیل دارا بودن پروتئین و املاح مورد نیاز بدن کودک، جهت درمان زخم‌های دهان او بسیار مؤثر باشد.

2-همچنین، ممکن است در برخی موارد پزشک معالج استفاده از داروهای موضعی، کرم‌ها و ژل‌های مختلف را برای درمان این بیماری در بدن کودکان تجویز کند. البته، پیشنهاد مصرف برخی از داروهای ضد درد مانند استامینوفن نیز در چنین مواردی بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

اگر پوست بدن کودکتان کبود میشود این مطلب دلایل کبودی پوست بدن نوزادان و کودکان را بخوانید

چگونه می‌توان خطر مبتلا شدن کودکان به زخم دهان را کاهش داد؟

در ابتدا، لازم است بدانید که مادران به طور کامل نمی‌توانند از مبتلا شدن کودک خود به زخم‌های دهان جلوگیری کنند. با این حال، آن‌ها می‌توانند با انجام برخی اقدامات ساده احتمال ظهور دوباره زخم‌ها در داخل دهان فرزند خود تا حدودی کاهش دهند. مهم‌ترین این اقدامات عبارتند از:

  • اطمینان حاصل کنید که شیرتان برای تغذیه کودک کافی است.
  • کودک باید روال منظم خواب را دنبال نموده و از مشکل بی‌خوابی و بد خواب شدن دور نگه داشته شود.
  • همچنین، اطمینان حاصل کنید که فرزند کوچک شما به هیچ نوع استرس یا اضطرابی مبتلا نباشد.
  • علاوه بر این موارد، لازم است کودکان بزرگ‌تر در طول روز از مواد غذایی جامد به مقدار کافی استفاده کنند.

در نهایت، فراموش نکنید که کاهش مصرف مواد غذایی اسیدی مانند گیلاس، آناناس، توت فرنگی و میوه‌های سیتریکی در کاهش بروز زخم‌های دهان کودکان بسیار مؤثر است. اگر فکر می‌کنید که با گذشت زمان، زخم‌های موجود در دهان فرزند شما بدتر می‌شود، حتماً وضعیت او را به پزشک متخصص اطفال اطلاع دهید. همچنین، به عنوان یک مادر با عمل کردن به روش‌های درمانی توصیه شده از جانب دکتر، برای برخورد زخم دهان فرزند خود با او همکاری نموده و روند درمان را بهبود ببخشید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/