مصرف جلبک دریایی در بارداری

Apr-10-35-14-How-to-Boost-Your-Immune-System-with-Wakame-Seaweed

 همانطور که میدانید امروزه، مردم بیشتر به استفاده از مکملها و مواد مغذی علاقهمند شدهاند تا بتوانند نیازهای تغذیهای بدن خود را تأمین کنند؛ جلبک دریایی یکی از این مواد غذایی مفید است. در سالهای اخیر، مصرف جلبک دریایی در کشور ما اهمیت زیادی پیدا کرده و به طور گسترده، به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از شرایط خاص پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد. اما آیا زنان میتوانند جلبک دریایی را در 9 ماه دوران بارداری خود نیز مصرف کنند؟ آیا مصرف جلبک دریایی، جنین داخل رحم این مادران را در معرض خطر ابتلا به بیماریهای مختلف قرار نمیدهد؟ برای پیدا کردن جواب سؤالات فوق و کسب اطلاعات بیشتر در مورد جلبک دریایی و روند مصرف آن در دوران حاملگی زنان مقاله زیر را با دقت بخوانید.

انواع جلبک دریایی:

جلبک دریایی خوراکی سه نوع بوده و شامل انواع جلبکهای سبز، قهوهای و قرمز میباشد؛ جلبک دریایی سبز، با عنوان Ľveva یا کاه دریایی شناخته شده و معمولاً در تهیه سوپ و سالاد مورد استفاده قرار میگیرد. جلبک دریایی قهوهای خود شامل انواع مختلفی مانند wakame، kelp، aram و hijiki است. ولی نوع قرمز جلبک دریایی فقط در تهیه سوشی مورد استفاده قرار میگیرد. البته، لازم است بدانید که Dulse شکل دیگری از جلبکها به رنگ قهوهای مایل به قرمز است که برای تهیه صبحانه و سوپ از آن استفاده میشود.

اگر میخواهید در بارداری از چغندر مصرف کنید این مطلب چگونگی مصرف چغندر قند دربارداری را بخوانید

فواید مصرف جلبک دریایی در بارداری:

جلبک دریایی یکی از اعضای خانواده جلبکهای معمولی بوده که بخشی از مواد اصلی تشکیلدهنده غذاهای آسیایی میباشد. به یاد داشته باشید که مصرف فقط 2 قاشق غذاخوری از جلبک دریایی میتواند تمام نیازهای بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد را به مقدار زیادی از ویتامینها و مواد معدنی مهم تأمین کند. طبق یافتههای محققان، جلبک دریایی یک منبع غنی از آنتیاکسیدانها بوده و مصرف آن میتواند بدن مادر باردار را در برابر طیف گستردهای از بیماریها، به ویژه آرتریت، بیماری سلیاک، چاقی، آسم و حتی افسردگی محافظت کند. البته مطالعات دیگری هم وجود دارد که نشان میدهد مصرف جلبک دریایی در 9 ماه دوران بارداری میتواند به طور بالقوه در ارتقاء رشد طبیعی اندامهای جنسی مادر و جنین درون رحم او مفید بوده و خطر ابتلا به بیماری سرطان سینه را در این زنان به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین، مصرف این ماده غذایی دریایی در کاهش شدت علائم بیماری PMS در دوران بارداری زنان مؤثر بوده و به نظر میرسد که قدرت باروری زنان را به شدت بهبود میبخشد.

علاوه بر این موارد، به دلیل وجود ویتامین C موجود در این سبزی دریایی، آهن آن به راحتی و در اندازه بسیار بالا جذب بدن مادر باردار و جنین درون رحم او میشود، زیرا همانطور که میدانید وجود ویتامین C به جذب و استفاده از آهن بیشتر در بدن انسان کمک شایانی میکند. در نهایت، لازم است بدانید که جلبک دریایی منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 بوده و مصرف آن در دوران بارداری به رشد مناسب مغز جنین درون رحم زنان کمک بسیاری میکند. به دلیل این که جلبک دریایی فیبر بالایی دارد، مصرف آن در 9 ماه دوران بارداری به رفع مشکل یبوست زنان کمک کرده و توانایی هضم مواد غذایی را در معده این افراد بهبود میبخشد.

آیا میتوان جلبک دریایی را در 9 ماه دوران بارداری مصرف کرد؟

با توجه به مزایای سلامتی وسوسهانگیز جلبک دریایی، این ماده غذایی ممکن است به عنوان یک غذای ایدهآل برای زنان باردار محسوب شود. همچنین، از آنجایی که جلبک دریایی حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است، مصرف آن میتواند تمام نیازهای بدن مادران حامله و جنین درون رحم این افراد را به بهترین نحو برآورده سازد. با این حال، بهتر است که مصرف آن در دوران بارداری زنان محدود شده و فرد با ارائهدهنده مراقبتهای بهداشتی خود در رابطه با دوز مناسب مصرف جلبک دریایی صحبت کند. البته، طبق استانداردهای غذایی نیوزلند، زنان باردار باید میزان مصرف جلبک دریایی را در دوران بارداری خود کاهش داده و میزان آن را به یک بار، آن هم به همراه غذای اصلی در هفته محدود کنند. روی این مسئله، به این دلیل پافشاری شده است که جلبک دریایی حاوی مقادیر غیر طبیعی اکسیژن و ید است که مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری میتواند بسیار خطرناک باشد. همه ما میدانیم که ید ماده مغذی مهمی است که مصرف آن برای بدن انسان، جهت عملکرد مناسب ضروری است؛ اما اگر این ماده معدنی بیش از حد مصرف شود، میتواند تأثیر منفی بر عملکرد غده تیروئید زنان باردار داشته باشد. طبق نظر محققان، اکثر زنانی که بیش از اندازه جلبک دریایی را در دوران بارداری خود مصرف کردهاند، نوزادانی بیمار به دنیا آوردهاند. بنابراین، بهتر است مصرف ​​جلبک دریایی در دوران بارداری زنان در اندازه متعادل باشد، طوری که بدن بتواند ید اضافی را خارج کند.

با این حال، یادتان باشد که اگر جلبک دریایی، در مقدار مناسب مصرف شود، برای سلامت خود مادر باردار و جنین درون رحم او بسیار مفید بوده و با توجه به بالا بودن مقدار ید آن، این ماده غذایی دریایی میتواند به شدت در پیشگیری از بروز اختلال نورولوژیک در کودکان بسیار مفید باشد. علاوه بر این موارد، مصرف این ماده غذایی تأثیر مثبت زیادی بر فرایند خواندن کودکان در زندگی آینده آنها خواهد گذاشت. در نهایت، جالب است بدانید که مطالعات انجام شده روی زنان ژاپنی نشان داده است که مصرف جلبک دریایی در 9 ماه بارداری میتواند خطر ابتلا به افسردگی را در این زنان به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اگر در بارداری به یبوست زیاد مبتلا میشوید این مطلب 8 درمان خانگی یبوست در بارداری را بخوانید

خطرات بهداشتی مرتبط با مصرف جلبک دریایی در بارداری:

جلبک دریایی با این که یک بسته کوچکی از مواد مغذی است، اما سرشار از ویتامینها و مواد معدنی غلیظ بوده و مصرف بیش از حد آن به طور روزانه برای زنان حامله توصیه نمیشود. در واقع، اگر مادر بارداری جلبک دریایی را به طور منظم و در اندازه بسیار زیاد مصرف کند، این ماده غذایی میتواند برای او بسیار مضر باشد، زیرا وجود Medline Plus در جلبک دریایی، غلظت ید موجود در آن را به شدت بالا برده و این ماده معدنی در اندازه زیاد میتواند برای سلامت زنان باردار مضر باشد. همچنین، جلبک دریایی در اغلب موارد به عنوان یک مکمل مورد استفاده قرار گرفته و اعتقاد عموم بر این است که مصرف آن شیر مادر را در دوران شیردهی افزایش میدهد؛ اما یادتان باشد که مصرف روزانه و بیش از حد این ماده غذایی در این دوره حساس از زندگی میتواند باعث افزایش غیر طبیعی میزان ید در بدن مادر باردار و نوزاد شیرخوار شده و بر عملکرد غده تیروئید آنها تأثیر بگذارد. این روند نیز به احتمال زیاد، باعث بروز کم کاری تیروئید در نوزادان تازه متولد شده خواهد گردید. علاوه بر این موارد، مطالعات زیادی انجام شده است که نشان دهنده ارتباط قوی بین مصرف بیش از حد جلبک دریایی و خطر ابتلا به سرطان تیروئید در زنان است.

دستورالعمل ساده برای تهیه سالاد خوشمزه با جلبک دریایی:

همانطور که قبلاً بیان شد، بهتر است زنان باردار میزان مصرف جلبک دریایی را تا پایان این دوره به حداقل برسانند، زیرا مصرف بیش از حد این ماده غذایی برای سلامتی خود این مادران و جنین درون رحم آنها مضر بوده و میتواند با افزایش ید مورد نیاز بدن، عملکرد طبیعی آن را دچار مشکل کند. در ادامه این مقاله، دستورالعمل سادهای برای تهیه سالاد خوشطعم از جلبک دریایی برای شما ارائه شده است که دارای پروتئین بسیار زیادی میباشد.

مواد لازم برای تهیه سالاد جلبک دریایی:

  • جلبک دریایی خشک شده - 3/4 اونس
  • سرکه - 3 قاشق غذاخوری
  • سس سویا - 3 قاشق غذاخوری
  • روغن کنجد - 2 قاشق غذاخوری
  • شکر - 1 قاشق چای‌خوری
  • زنجبیل تازه رنده شده - 1 قاشق چای‌خوری
  • سیر خرد شده - 1/2 قاشق چای‌خوری
  • سیب - 1 عدد کوچک
  • سیبزمینی خرد شده - 2 قاشق غذاخوری
  • دانه‌های کنجد - 1 قاشق غذاخوری

اگر در بارداری انگور مصرف نمیکنید این مطلب 10 فایده مصرف انگور در بارداری را بخوانید

طرز تهیه سالاد جلبک دریایی:

در ابتدای کار، جلبک دریایی خشک شده را در آب گرم به مدت 5 دقیقه خیس کنید. سپس آن را فشار داده و آب اضافی جلبک را تخلیه نمایید. سپس جلبکهای به دست آمده را به نوارهایی در اندازه 1/2 برش دهید. در این مرحله تمام جلبکهای دریایی را به سرکه آغشته نموده و به سیبزمینی سرخ شده که در یک کاسه جدا قرار دارد. اضافه کنید. در مرحله آخر، سایر موارد را به سالاد خود اضافه کنید و آن را با افزودن دانههای کنجد اضافی میل کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/