مصرف هندوانه برای کودکان

402866491-H

 اگر شما هم برای اولین بار یک ماده غذایی جامد را به برنامه غذایی کودک خود اضافه می‌کنید، لازم است بیشتر دقت کنید، زیرا آنچه را که او می‌خورد به زود بر روی عملکرد بدن فرزندتان تأثیر خواهد گذاشت. بر این اساس، اگر می‌خواهید برخی از میوه‌ها و سبزیجات را برای اولین بار در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید، باید پیش از اقدام به انجام این کار، حتماً خوب فکر کرده و هر ماده غذایی را برای مدت سه روز به تنهایی در برنامه غذایی فرزند خود استفاده کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، علل ایجاد آن را شناسایی نموده و از انجام دوباره آن جلوگیری نمایید. برای این منظور، کافی است لیستی از میوه‌هایی را که می‌خواهید برای اولین بار وارد برنامه غذایی کودک خود کنید، تهیه نموده و در مورد آن‌ها تحقیق نمایید که میوه هندوانه قطعاً یکی از این مواد غذایی خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید هندوانه یک میوه گرمسیری است که حاوی 93 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد و مزایای تغذیه‌ای متعددی برای بدن انسان در هر سنی دارد. اگر دوست دارید در مورد قرار دادن این میوه در برنامه غذایی بچه‌ها بیشتر بدانید، حتماً مقاله زیر را با دقت کامل بخوانید. در ادامه این مقاله، در مورد مزایای بهداشتی مصرف میوه هندوانه در برنامه غذایی کودکان، نحوه انتخاب هندوانه مناسب و انجام اقدامات احتیاطی قبل از تغذیه کودک با این میوه به طور کامل صحبت شده است.

فواید بهداشتی افزودن هندوانه به برنامه غذایی کودکان:

آیا می‌دانید که چرا مادران باید میوه هندوانه را در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهند؟ به این دلیل که انتخاب نوع مرغوب و سالم هندوانه، کار بسیار راحتی است. علاوه بر این مورد، میوه هندوانه دارای مزایای تغذیه‌ای فراوانی برای بهبود روند رشد فرزند شما است که تعدادی از مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • حفظ تعادل آب موجود در بدن کودکان با مصرف هندوانه:

مصرف میوه هندوانه در حفظ سطح هیدراتاسیون بدن کودکان بسیار مؤثر است، زیرا 93٪ آن را آب تشکیل داده و 7٪ آن گوشت است. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که مصرف میوه هندوانه به بدن کودک شما کمک می‌کند تا از کم‌آبی، مخصوصاً در طول فصل تابستان که بسیار شایع است، در امان باشد. همچنین، این میوه حامل الکترولیت‌های زیادی است که مصرف آن در کاهش میزان گرمای بدن فرزند شما بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

  • هندوانه برای سلامت قلب کودکان بسیار مفید است:

 به یاد داشته باشید که میوه هندوانه محتوی لیکوپن بالایی است. همچنین، این میوه به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل نموده و برای سلامت قلب فرزند شما کاملاً مفید است؛ میزان حملات آسمی را در بدن کودک به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. علاوه بر این موارد، از آنجایی که این میوه غنی از کاروتنوئیدها مانند نوروسپورن، لوتئین، فیتوفلوئین، فیتوئن و بتا کاروتن است، در حفظ قدرت دید انسان، به ویژه نوزادان و حفظ سلامت قلب و عروق این فرشته‌های کوچک بسیار کمک‌کننده می‌باشد.

  • هندوانه سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت می‌کند:

همان‌طور که می‌دانید ضروری است که مادران، ویتامین C را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنند، زیرا این ویتامین در مبارزه با عفونت‌ها بسیار کمک‌کننده بوده و سیستم ایمنی بدن نوزادان را قوی می‌کند. همچنین، در جذب آهن مفید بوده و میزان گلبول‌های قرمز و هموگلوبین خون را هم به مقدار زیادی افزایش می‌دهد.

  • هندوانه قدرت بینایی کودکان را بهبود می‌بخشد:

در علم پزشکی، مصرف ویتامین A موجود در میوه هندوانه به شدت برای افزایش قدرت بینایی کودکان توصیه می‌شود.

  • مصرف هندوانه میزان رشد استخوان‌های بدن فرزند شما را افزایش می‌دهد:

به دلیل این که میوه هندوانه حاوی کلسیم و منگنز بالایی است، به رشد مناسب کل استخوان‌های بدن کودکان کمک زیادی می‌کند. همچنین، رسیدن کلسیم کافی به بدن فرزند شما برای ترشح هورمون‌های ضروری لازم است. علاوه بر این موارد، منیزیم موجود در هندوانه برای ایجاد عضلات قوی و عملکرد بهتر عصب‌های بدن کودکان بسیار کمک‌کننده و مفید می‌باشد.

  • هندوانه حاوی مجموعه‌ای از انواع ویتامین‌های گروهBاست:

مجموع ویتامین‌های B موجود در میوه هندوانه از جمله ویتامین‌هایی هستند که مزایای فراوانی برای بدن انسان، به خصوص کودکان دارند. در واقع، این ویتامین‌ها در تولید گلبول‌های قرمز خون، توسعه سیستم عصبی بدن کودک، تقویت سیستم ایمنی، عملکرد مناسب مغز، بهبود میزان پروتئین و تقویت مقررات متابولیسمی کربوهیدرات‌های فرزند شما بسیار کمک‌کننده می‌باشند.

  • هندوانه به هضم سایر مواد غذایی کمک شایانی می‌کند:

  • جالب است بدانید که میوه هندوانه دارای فیبر رژیمی بسیار بالایی است. به همین دلیل، کمک می‌کند تا با حفظ عملکرد درست دستگاه گوارش کودک، مشکل یبوست او درمان شده و حرکات نامنظم روده کنترل گردد.

برای اطلاع از تاثیر اسفناج برکودکان این مطلب 5 تاثیر شگفت انگیز مصرف اسفناج در کودکان را بخوانید.

ارزش غذایی هندوانه:

ارزش غذایی هر 100 گرم از میوه هندوانه عبارت است از:

  • کالری 30٪
  • کل چربی 0.2 گرم
  • سدیم 1 میلی‌گرم
  • کل کربوهیدرات 7.6 گرم
  • فیبر غذایی 4 گرم
  • قند 6.2 گرم
  • پروتئین 6 گرم
  • ویتامینA 11 گرم
  • ویتامینC 14 گرم
  • کلسیم 1٪
  • آهن 1٪

نوزادان از چه سنی می‌توانند هندوانه بخورند؟

لازم است بدانید که میوه هندوانه باید بین 8 تا 10 ماهگی کودکان به برنامه غذایی آن‌ها معرفی شود، زیرا دستگاه گوارش یک کودک شش ماهه نمی‌تواند روند هضم بافت‌های این میوه را مدیریت کند. همچنین، در مورد نوزادانی که دارای دستگاه گوارش حساسی هستند، ممکن است به علت ماهیت اسیدی این میوه، مری آن‌ها گشاد شده و مشکلاتی را در بدن آن‌ها ایجاد کند. نشانه‌های آلرژیکی که در بدن کودکان با مصرف میوه هندوانه ممکن است مشاهده شود، نیز عبارتند از بروز بثورات جلدی، مشکل اسهال، آبریزش بینی و حالت استفراغ. البته گاهی اوقات نیز مصرف این میوه حالت اسیدی را در بدن کودک ایجاد می‌کند، زیرا فروکتوز موجود در آن ممکن است به طور کامل توسط سیستم گوارش نوزاد جذب نشود. بر اساس این توضیحات، قبل از معرفی هر ماده غذایی جدید به برنامه روزانه کودک خود بهتر است با یک پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.

چگونه می‌توان هندوانه مناسبی را برای خرید انتخاب کرد؟

هندوانه میوه‌ای است که کمترین آلاینده‌ها یا آفت‌کش‌ها را به درون خود جذب می‌کند. بنابراین در فهرست "مواد غذایی سالم" قرار گرفته و برای مصرف کودکان نسبت به میوه‌های دیگر مناسب است. اما اگر می‌خواهید، هندوانه ارگانیک را برای مصرف فرزند خود انتخاب کنید، باید موارد مهمی را در نظر داشته باشید که عبارتند از:

  • هندوانه کاملاً رشد کرده و دارای وزن سنگین‌تری باشد. همچنین، باید هندوانه انتخابی شما پوستی کاملاً صاف داشته و ساقه آن درست در قسمت بالای میوه قرار گیرد.
  • شما می‌توانید با زدن انگشتان خود بر روی میوه هندوانه، نوع رسیده آن را برای خرید انتخاب کنید، زیرا هندوانه رسیده صدای واضحی را ایجاد خواهد نمود.
  • ایجاد برش‌ها، کبودی‌ها، چروکیدگی‌ها و لکه‌هایی بر روی پوست این میوه نشان‌دهنده فاسد شدن یا رسیدن بیش از حد آن است! پس به دقت پوست این میوه را در هنگام خرید بررسی کنید.
  • در یک هندوانه کاملاً رسیده، نقطه تماس میوه با زمین کشاورزی یا زیر کمر آن رنگ زرد یا کرم پیدا نموده و پوست آن کاملاً تازه، آبدار و سالم است.
  • هرگز میوه هندوانه یخ‌زده یا کنسرو شده را برای مصرف فرزند خود خریداری نکنید. همچنین، از خرید هندوانه‌های بریده به دلیل خطر بالای آلودگی خودداری نمایید.

چگونه می‌توان هندوانه را در منزل ذخیره نمود؟

میوه خریداری شده را حتماً با آب تمیز شستشو دهید. اگر آن را برش می‌دهید، حتماً در یک محل تمیز و خشک ذخیره کنید. به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، زمانی که هندوانه قاچ شده و در دمای معمولی اتاق نگهداری می‌شود، سطح لیکوپن و بتا کاروتن موجود در آن افزایش می‌یابد. همچنین، میوه را بعد از برش دادن بر روی یک سطح صاف قرار داده و دانه‌‌های آن را خارج کنید تا برای بچه‌های شما در هنگام خوردن مشکلی ایجاد نکند. علاوه بر این موارد، همیشه هندوانه برش داده شده را در یخچال و در درون یک ظرف درب‌دار نگهداری کنید یا یک پوشش پلاستیکی را بر روی قسمت برش داده آن قرار دهید. اگر شما هندوانه قاچ شده را برای مصرف کودکان استفاده می‌کنید، یادتان باشد که این میوه نباید بیش از 24 ساعت در یخچال نگهداری شود.

به خاطر بسپارید که قبل از دادن هندوانه به کودک خردسال خود، حتماً آن را به دمای اتاق برسانید تا از سرد شدن بیش از حد دهان و بدن کودک شما جلوگیری شود. همچنین، بعد از خوردن میوه هندوانه، بهتر است دهان کودک را با آب بشویید، زیرا آب این میوه نیز مانند هر نوع آب میوه دیگر دارای قند بوده و خطر ابتلا به پوسیدگی حفره‌های دندانی را در کودکان افزایش می‌دهد. علاوه بر این موارد، اگر کودک شما قادر به خوردن قطعات کوچک هندوانه نیست، سعی کنید آن‌ها را له نموده و با قاشق به خورد کودک خود بدهید. مواد غذایی که می‌توان با میوه هندوانه مخلوط نمود، عبارتند از موز، هویج، آووکادو، هلو، زغال اخته، مرغ، ماست و غیره.

اگر به کودک خود توت فرنگی نمی دهید این مطلب توت‌فرنگی سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت می‌کند را بخوانید

نکته احتیاط در مورد میوه هندوانه این است که چون این میوه پر از دانه می‌باشد، بی‌دقتی در تمیز کردن آن باعث افزایش خطر خفگی در فرزند شما خواهد شد. بنابراین، قبل از دادن این میوه به کودک خود، حتماً تمام دانه‌های آن را خارج نموده و تغذیه کودک را تنها زمانی انجام دهید که او در موقعیت صحیح نشستن قرار گرفته باشد.

دستورالعمل‌های مناسب برای استفاده از هندوانه جهت تغذیه بچه‌ها:

روش‌های مختلفی برای ارائه هندوانه به کودکان وجود دارد. در ادامه این مقاله، دستورالعمل‌های ساده‌ای به شما ارائه شده است تا بتوانید این میوه را به صورت تازه و مغذی به برنامه غذایی فرزند کوچک خود ارائه دهید. برخی از این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

1-پوره هندوانه:

زمان لازم برای آماده‌سازی این پوره حدود 10 دقیقه است و شما برای تهیه پوره هندوانه به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 عدد هندوانه (برش داده شده و بدون دانه)

طرز تهیه پوره هندوانه:

در ابتدای کار تمام دانه‌های موجود در میوه هندوانه را درآورده؛ سپس آن را در درون یک دستگاه مخلوط‌كن قرار دهید و پوره را تهیه كنید. اگر می‌خواهید پوره فرزند خود را کمی غلیظ نمایید، می‌توانید غذا یا غلات دیگر را به آن اضافه کنید. البته با اضافه کردن پوره میوه‌های دیگر به پوره هندوانه نیز می‌توان طعم‌های مختلفی را برای تغذیه کودکان ایجاد نمود. پوره‌های میوه‌ای مناسب برای مخلوط نمودن با پوره هندوانه عبارتند از آووکادو، موز یا انبه.

در نهایت، توجه داشته باشید که پوره هندوانه را به حالت یخ زده نگه ندارید، زیرا حالت بی‌مزه و گوشتی به آن خواهد داد.

2-سالاد هندوانه: 

زمان لازم برای تهیه و آماده‌سازی این سالاد 15 دقیقه است و شما برای درست کردن سالاد هندوانه به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 عدد موز کوچک (قطعه قطعه شده)
  • 1 عدد هلو کوچک (تکه تکه شده)
  • 1/2 فنجان هندوانه (مکعبی خرد شده)

طرز تهیه سالاد هندوانه:

تمام میوه‌های قطعه قطعه شده را در یک کاسه مخلوط کرده و به صورت سالاد در آورید. اجازه دهید تا فرزند شما برای خوردن آن از انگشتان دست خود استفاده کند. اگر کودک شما دوست داشته باشد، می‌توانید مقداری ماست هم به این سالاد میوه اضافه نمود.

3-سوپ هندوانه: 

زمان لازم برای آماده‌سازی این غذا حدود 15 دقیقه بوده و مادران عزیز برای تهیه سوپ هندوانه به مواد زیر نیاز خواهند داشت:

  • 1/4 فنجان آب سیب
  • 1 قاشق غذاخوری ماست طبیعی
  • 1/4 فنجان سبزیجات
  • 1/2 فنجان هندوانه

طرز تهیه سوپ هندوانه:

تمام ترکیبات را در یک دستگاه مخلوط‌کن ترکیب نموده و در صورت تمایل کمی دارچین به آن اضافه کنید. اکنون، سوپ فرزند شما آماده است!

4-آب هندوانه: 

زمان لازم برای آماده‌سازی این نوشیدنی حدود 10 دقیقه بوده و شما برای تهیه آب هندوانه به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان هندوانه شیرین (برش داده شده)

طرز تهیه آب هندوانه:

پوره هندوانه را که با استفاده از دستگاه مخلوط‌کن تهیه نموده‌اید، فشار داده و آب آن را از گوشت هندوانه جدا کنید. این آب را به عنوان یک نوشیدنی جهت تغذیه کودک خود مصرف نمایید.

5-هندوانه به عنوان میان وعده مناسب برای فرزند شما: 

زمان آماده‌سازی این میان وعده حدود 5 دقیقه بوده و شما برای تهیه آن به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان هندوانه (خرد شده و بدون دانه)

طرز تهیه:

میوه هندوانه را به صورت مکعبی برش داده و کمی هم برش نان در درون آن بریزید. البته این غذا را می‌توان به همراه پوره میوه‌های دیگر یا ماست نیز در برنامه غذایی فرزند خود قرار داد.

6-دسر هندوانه و توت فرنگی: 

زمان لازم برای آماده‌سازی این دسر حدود 15 دقیقه بوده و مادران برای تهیه دسر هندوانه و توت به مواد زیر نیاز خواهند داشت:

  • 1 فنجان هندوانه (خرد شده و بدون دانه)
  • 1 قاشق چای‌خوری آب لیمو
  • 2 عدد توت فرنگی (خرد شده)
  • 1 قاشق غذاخوری شربت قند

طرز تهیه دسر هندوانه و توت فرنگی:

تمام مواد ذکر شده را در یک دستگاه پردازنده غذایی ریخته و خوب مخلوط کنید تا این دسر خوشمزه برای تغذیه فرزند شما آماده گردد.

اگر کودکتان شکلات دوست دارد این مطلب آیا شکلات برای کودکان مضر است؟ را بخوانید

7-اسموتی هندوانه: 

زمان لازم برای تهیه این نوع اسموتی حدود 15 دقیقه است و شما برای آماده نمودن اسموتی هندوانه به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان هندوانه خرد شده و بدون دانه
  • 1/2 فنجان موز
  • 2 قاشق غذاخوری شیر نارگیل
  • 1 قاشق غذاخوری بستنی وانیلی

طرز تهیه اسموتی هندوانه:

تمام مواد ذکر شده را در داخل دستگاه مخلوط‌کن ریخته و خوب ترکیب کنید تا بافتی نرم و یکنواخت به دست آید. اکنون، اسموتی فرزند شما آماده شده است!

در نهایت به خاطر داشته باشید که زمان مناسب برای مصرف میوه هندوانه (8 تا 10 ماهگی) است. مصرف این میوه فقط به صورت تازه و سبز برای سلامت کلی بدن فرزند شما مفید می‌باشد. علاوه بر این موارد، در هنگام خورده شدن هندوانه توسط کودکان مراقب باشید تا خطر خفگی و ایجاد آلرژی مرتبط با این میوه در بدن آن‌ها کاهش یابد. همچنین، اگر رنگ قرمزی را در مدفوع کودکان خود بعد از مصرف هندوانه دیدید، زیاد نگران نباشید! زیرا این حالت بعد از خوردن میوه هندوانه امری معمول است!

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

عالیییییی

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/