گل میخک در بارداری

clove-oil-which-is-used-for-toothache-1

 آیا شما هم به عنوان یک زن حامله تمام چیزهایی را که میخورید یا مینوشید، زیر ذرهبین قرار میدهید؟ آیا شما هم به عنوان یک زن حامله میخواهید اطمینان حاصل کنید که هر آنچه در این دوران مصرف میشود، برای سلامت خود شما و جنین داخل رحمتان ایمن باشد؟ گل میخک گیاهی است که دارای مزایای سلامتی زیادی برای سلامت مادران باردار و جنین درون رحم این افراد میباشد؛ اما اگر میخواهید بدانید که مصرف آن در 9 ماه دوران بارداری ایمن است یا نه، حتماً مقاله زیر را با دقت بخوانید. شما پاسخ تمام سؤالات خود را در مورد استفاده از گل میخک در دوران حاملگی، از ادامه این مقاله دریافت میکنید.

گل میخک چیست؟

گل میخک گیاهی است که در فرمهای مختلف، برای خوردن و اهداف دارویی مورد استفاده قرار میگیرد. گیاه میخک عمدتاً به شکل روغن، برگ، جوانه، گل خشک یا به صورت ساقه برای هدفها مختلف استفاده میشود.

اگر در بارداری کاسنی مصرف میکنید این مطلب آیا خوردن کاسنی در بارداری مضر است؟ را بخوانید.

آیا مصرف گیاه میخک در بارداری ایمن است؟

در بسیاری از فرهنگها، مردم از گیاه میخک به عنوان ادویه در تهیه غذاهای روزانه استفاده میکنند. با این که پیاز این گیاه دارای مزایای زیادی است، اما به عنوان یک زن حامله قبل از تصمیمگیری در مورد مصرف گیاه میخک با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. لازم است بدانید که مصرف برخی قسمتهای گل میخک برای سلامت شما و جنین داخل رحمتان مضر میباشد. در چنین مواردی، پزشک معالج فرایند سلامتی شما را ارزیابی نموده و بعد از آن، به شما اطلاع میدهد که میتوانید با خیال راحت از این گیاه طبی استفاده کنید.

طبق نظر اکثر محققان، استفاده از گیاه میخک برای زنان باردار ایمن است، اما این ماده باید فقط به عنوان بخشی از غذای مصرفی روزانه آنها باشد، زیرا اطلاعات کافی در مورد این موضوع که آیا استفاده از گیاه میخک به عنوان مکمل دارویی برای زنان حامله امن است یا خیر، وجود ندارد. بهترین کاری که یک زن حامله باید انجام دهد، این است که مقدار کمی از گل میخک را در غذای مصرفی خود ریخته و از مصرف زیاد آن به صورت دارو خودداری کند.

فواید بهداشتی مصرف گیاه میخک در بارداری:

به یاد داشته باشید که در 9 ماه دوران بارداری، فقط استفاده از گل میخک به عنوان یک عنصر غذایی مجاز است؛ بنابراین، این افراد نباید از گل میخک در فرم ادویه یا به عنوان روغن استفاده کنند. البته استفاده از گل میخک در کنار هر مکمل دارویی دیگر امن نبوده و ممکن است خطراتی را برای سلامت خود مادر و جنین داخل رحم او به دنبال داشته باشد. با همه این توصیفات، در ادامه این مقاله، برخی از مزایای سلامتی مصرف گل میخک در دوران بارداری زنان ارائه شده است که مهمترین آنها به شرح زیر میباشند:

آیا شما از چای بابونه در بارداری مصرف میکنید  پس این مطلب عوارض خوردن چای بابونه در دوران بارداری را از دست ندهید

گل میخک یک منبع غنی از آنتیاکسیدان است؛ این آنتیاکسیدان از نوعی است که باعث فعال شدن آنتیاکسیدانهای دیگر در بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد میشود. در نتیجه، بدن آنها از هر گونه آسیب اکسیداتیو محافظت نموده و با مبارزه علیه بیماریها، از آسیب بیشتر به بدن جلوگیری میکند. علاوه بر این مورد، بالا بودن میزان آنتیاکسیدان موجود در گل میخک آن را یک ماده عالی برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن زنان، مخصوصاً در دوران بارداری تبدیل کرده است. همچنین، این گیاه طبی دارای مقدار زیادی مواد معدنی مانند منگنز، سدیم و فسفر است که رسیدن تمام آنها به بدن مادر حامله کمک زیادی به رشد نوزاد درون رحم این افراد کرده و روند رشد او را بهبود خواهد بخشید.

فراموش نکنید که گل میخک دارای فیبر رژیمی بالایی بوده و به روند هضم آسان مواد غذایی و تنظیم حرکات رودهای زنان در دوران بارداری کمک شایانی میکند. مشکل یبوست زنان در دوران بارداری یک مشکل اساسی و رایج محسوب میگردد که زنان حامله میتوانند با افزودن گل میخک به وعدههای غذایی اصلی خود، آن را کاهش داده و مشکلات گوارشی خود را از بین ببرند. به دلیل این که گل میخک دارای ویتامین C و کروم بالایی است، مصرف آن به سلامت کلی بدن مادران در دوران بارداری کمک خواهد نمود؛ همچنین، استفاده از گل میخک باعث جلوگیری از مبتلا شدن زنان باردار به بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا میشود که یکی دیگر از شرایط سخت سلامت زنان در دوران بارداری است. علاوه بر نکات ذکر شده، گیاه میخک دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است که رسیدن این اسیدهای چرب به بدن مادر حامله به رشد مناسب مغز فرزند متولد نشده این افراد کمک زیادی کرده و سیستم عصبی او را سالم نگه میدارد. این عوامل برای پیشرفت طبیعی بارداری زنان بسیار مؤثر است.

در نهایت، لازم است بدانید که پروتئین و کربوهیدرات موجود در گل گیاه میخک باعث میشود که مصرف آن انرژی زیادی را به بدن زن حامله ارائه دهد. همچنین، وجود کلسیم و فسفر در گل این گیاه باعث تشکیل استخوانهای مناسب در بدن نوزاد درون رحم آنها شده و به دلیل این که منبع خوبی از فلاونوئیدها است، به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل نموده و باعث کاهش درد یا تورم مفصلی در بدن مادران باردار میشود.

برای اطلاع از 6 فایده شگفت انگیز خوردن ریحان در دوران بارداری این مطلب را بخوانید

به خاطر داشته باشید که گیاه میخک دارای مزایای سلامتی زیادی برای مادران باردار و جنین درون رحم این افراد است. بر این اساس، مصرف گل میخک در دوران بارداری زنان ایمن تشخیص داده شده؛ اما ، بهتر است که امنیت این گیاه ابتدا به تصویب پزشک متخصص زنان و زایمان برسد تا اطمینان حاصل شود که استفاده از آن در مقادیر کوچک برای سلامت مادر باردار و فرزند درون رحم او امن است. نکته مهم دیگر در مورد میزان مصرف این گیاه دارویی، این است که گل میخک نباید در اندازه بیش از حد توسط مادران باردار استفاده شود.

 

نظر (6)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

واقعا ممنون از مطالب مفیدتون. من 8 ماهه باردارم و اوایل بارداری به خاطر دندون درد میخک روزی 2.3 تا دونه توی دهنم خیس میکردم ولی یک مدته بیخیال درد دندون شدم و دیگه. میخک نمی‌خورم روزی 1.2 دونه که دیدم دست و پام فوق العاده ورم کرده و گفتم چرا قبلا...

واقعا ممنون از مطالب مفیدتون. من 8 ماهه باردارم و اوایل بارداری به خاطر دندون درد میخک روزی 2.3 تا دونه توی دهنم خیس میکردم ولی یک مدته بیخیال درد دندون شدم و دیگه. میخک نمی‌خورم روزی 1.2 دونه که دیدم دست و پام فوق العاده ورم کرده و گفتم چرا قبلا اینهمه ورم نداشتم و کلی مدل داروهامم دکترم عوض کرد و ورزش و پا بالا گرفتناثری نداشت و دست و پاهای من متورم و قرمز بود و درد داشت. تا اینکه گفتم باز میخک بخورم شاید اثر داره و واقعا جالبه بعد 2روز الان ورم دست و پاهای من فوق العاده کم شده. و الان که اومدم خواص میخک رو خوندم که ببینم یک وقت ضرر نداشته باشه دیدم میخک منبع فلاونوئیدها هست مصرف کم هرچیزی ضرر نداره. تازه من خداروشکر اول بارداریم روزی حداقل 1دونه میخک خوردم و مشکلی برام پیش نیومده. ممنون از اطلاعاتتون

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

منم نفهمیدم ضرر داره یا نه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام مرسی از توضیحاتتون .ولی من بلاخره نفهمیدم میتونم میخک استفاده کنم یا نه اولش گفتین برای باردار خوب نیست بعد دوباره کلی در مورد خواص میخک گفتین برای مادر و جنین . ممنون میشم جواب منو بدین
دو ماهه باردار م و میخام سه چهارتا دم کنم بخورم برای...

سلام مرسی از توضیحاتتون .ولی من بلاخره نفهمیدم میتونم میخک استفاده کنم یا نه اولش گفتین برای باردار خوب نیست بعد دوباره کلی در مورد خواص میخک گفتین برای مادر و جنین . ممنون میشم جواب منو بدین
دو ماهه باردار م و میخام سه چهارتا دم کنم بخورم برای سرماخوردگیم

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

مصرف کنید ولی زیاده روی نداشته باشید در حد دوتا دونه میخک رو دم کنید ،خوبه

This comment was minimized by the moderator on the site

منم میخوام بدونم میشه از میخک استفاده کرد یا نه منم میخوام سقط کنم

This comment was minimized by the moderator on the site

برا چی سقط میکنی?

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/