هویج جهت تغذیه کودکان

feeding-baby-carrots

 هویج، گیاهی است که تقریباً برای سلامت تمام ارگانهای بدن انسان، به ویژه کودکان شما بسیار مفید میباشد. علاوه بر مزایای باورنکردنی هویج برای حفظ سلامت بدن، این گیاه یکی از بهترین مواد غذایی جامد برای بهبود روند رشد کودکان به شمار میرود! با این حال، اگر شما هم در مورد قرار دادن هویج در وعدههای غذایی کودک خود سؤالاتی را در ذهن دارید، میتوانید به کمک خواندن مطالب موجود در ادامه این مقاله، تصمیم درستی را درباره استفاده از این گیاه در برنامه غذایی روزمره کودک خود بگیرید. در ادامه این مقاله، شما را با مزایای بهداشتی - سلامتی و ارزش غذایی هویج آشنا نموده و راههای آسان برای استفاده از هویج جهت تهیه غذای سالم برای کودکان ارائه خواهیم کرد.

بچه ها از چه سنی میتوانند هویج بخورند؟

در ابتدا، به یاد داشته باشید که هویج را میتوان از سن شش ماهگی برای تهیه غذای نوزادان استفاده نمود. از آنجایی که این نوع سبزی ریشه غنی از نیترات دارد، به همین علت است که آکادمی پزشکی کودکان در سراسر دنیا نوشیدن آب هویج را به نوزادان کمتر از سه ماه توصیه نمیکند. هنگامی که میخواهید از هویج در تهیه غذای کودک خود استفاده کنید، حتماً باید آن را به صورت کامل بپزید، زیرا در صورت استفاده از هویج خام، احتمال بروز آلرژی در بدن فرزندتان بسیار بالا است. علاوه بر این مورد، هویج پخته باید ریز ریز شده؛ سپس در داخل غذای کودک ریخته شود تا بتوانید خطر خفگی را در فرزند شما به حداقل برساند؛ اما هنگامی که کودک شما به سن 12 ماهگی (1 سالگی) رسید، شما میتوانید از هویج خام نیز در وعدههای غذایی او استفاده نمایید، زیرا این گیاه گنجینه بزرگی از مواد مغذی را به بدن فرشته کوچک شما ارائه داده و استفاده از آن در برنامه غذایی کودک به نفع سلامت کلی بدن او است.

فواید بهداشتی سلامتی قرار دادن هویج در وعده های غذایی کودکان:

همانطور که قبلاً بیان شد، هویج یک سبزی غنی از انواع ویتامینها و مواد مغذی حیاتی برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت فرزند شما است. در ادامه این مقاله، نحوه پشتیبانی این گیاه از عملکردهای مختلف بدن کودکان شرح داده شده است که مهمترین این موارد عبارتند از:

1-هویج، یک ماده غذایی مفید برای چشم کودکان:

جالب است بدانید که بتا کاروتن موجود در هویج، پیش مادهای برای تولید ویتامین A در بدن کودکان است که برای سلامت شبکیه چشم آن‌ها ضروری میباشد. در واقع، میتوان ادعا کرد که قرار دادن هویج در برنامه غذایی کودکان، سلولهای شبکیه چشم آن‌ها را به دید بهتر ترغیب میکند.

2- هویج در برنامه غذایی کودکان، منجر به ایجاد سیستم گردش خون سالم در بدن آن‌ها میشود:

وجود مواد مغذی مانند فلاونوئیدها در گیاه هویج، قلب و عروق خونی را در بدن فرزند شما سالم نگه داشته و برای عملکرد مناسب کلیههای او بسیار مفید است، زیرا خون موجود در این اندامها را برای فیلتر کردن سموم و دفع آن‌ها، پاکسازی میکند.

3-تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان با استفاده از هویج در برنامه غذایی آن‌ها:

وجود سیستم ایمنی سالم در بدن هر کودکی برای حفاظت از آن در برابر ابتلا به انواع بیماریها ضروری است. نتایج تحقیقات اخیر محققان نشان میدهد که مصرف منظم هویج، تعداد لنفوسیتها و پلاکتها را در خون کودکان افزایش داده و سلولهای خونی آن‌ها را که تنظیمکننده سیستم ایمنی بدن هستند، قویتر میکنند.

4-حمایت از عملکرد درست کبد کودکان با استفاده از هویج در برنامه غذایی آن‌ها:

لازم است بدانید که مصرف منظم هویج کبد فرزند شما را از اثرات مضر مصرف مواد شیمیایی و سمی محافظت نموده و مصرف منظم آن، سلولهای کبدی او را سالم نگه میدارد.

اگر میخواهید به کودکتان بستنی بدهید این مطلب از چه زمانی میتوانم به کودکم بستنی بدهم؟ را بخوانید

5-استفاده از هویج در برنامه غذایی کودکان، سبب سلامت کلی سلولهای بدن آن‌ها میشود:

سبزی موجود در ریشه گیاه هویج باعث جلوگیری از رشد سلولهای کنترل نشده در بدن انسان، به ویژه کودکان شده و به ترمیم سلولهای موجود در زخمها بدن آن‌ها کمک شایانی میکند.

ارزش تغذیهای 100 گرم هویج:

در ادامه این مقاله، ارزش تغذیهای 100 گرم هویج برای شما بیان شده است که به شرح زیر میباشد:

  • انرژی 41 کیلوکالری
  • کربوهیدرات 9.58 گرم
  • قندهای طبیعی 4.74 گرم
  • فیبر 2.8 گرم
  • پروتئین 0.93 گرم
  • چربی 0.24 گرم
  • کلسیم 33 میلیگرم
  • آهن 0.3 میلیگرم
  • منیزیم 12 میلیگرم
  • فسفر 35 میلیگرم
  • پتاسیم 320 میلیگرم
  • سدیم 69 میلیگرم
  • منگنز 0.143 میلیگرم
  • مس 0.045 میلیگرم
  • روی 0.24 میلیگرم
  • سلنیوم 0.1 میکروگرم
  • فلوراید 3.2 میکروگرم
  • ویتامین C5 میلیگرم
  • ویتامین B1 (تیامین) 0.066 میلیگرم
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین) 0.058 میلیگرم
  • ویتامین B3 (نیاسین) 0.983 میلیگرم
  • ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید) 0.273 میلیگرم
  • ویتامین B6 138 میلیگرم
  • ویتامین B9 (فولات) 19 میکروگرم
  • کولین 8.8 میلیگرم
  • ویتامین A 835 میکروگرم
  • ویتامین E666 میلیگرم
  • ویتامین K2 میلیگرم

چگونه میتوان هویج مناسب را برای ذخیره کردن در خانه انتخاب کرد؟

همیشه هویجهایی را برای خرید انتخاب کنید که دارای لکههای کمی بوده و رنگ ثابتی داشته باشند. اگر رشد ساقه بلند را در بالا گیاه مشاهده کردید، بدانید که این هویج مدت زیادی است که برداشت شده؛ از این رو برای انتخاب هویجهای تازه حتماً به اندازه ساقه بالای آن دقت کنید. اگر هویجی دارای ریشههای بیش از حد مو مانند بر روی سطح بدن خود باشد یا سوراخهایی در این نواحی از پوست او مشاهده میشود، در نظر داشته باشید که این علائم به دلیل وجود آفات در داخل آن بوده و نباید این نوع هویج را برای مصرف فرزند خود خریداری نمایید.

نحوه ذخیرهسازی گیاه هویج بعد از خرید نیز به این ترتیب است که ابتدا، یک لایه نازک از پوست آن را کنده، سپس قسمتهای سخت بالایی آن را برش دهید. همچنین، برای دفع هر نوع آلودگی و ذرات خاک از روی هویج، آن را به مدت 5 دقیقه در آب سرد خیس کنید. اگر آلودگی این گیاه کم است، میتوان آن را به مدت سه دقیقه خیس نموده؛ سپس تمام آن‌ها را یک به یک و با دقت زیر آب تمیز کرد. بعد از این کار، هویجهای شسته شده را بر روی یک حوله آشپزخانه خشک پهن نموده و بعد از خشک شدن کامل، آن‌ها را در یک کیسه از جنس پلیاتیلن خنثی قرار دهید. علاوه بر این موارد، میتوان هویجها را به شکل مکعبهای کوچک خرد نموده و با قرار دادن در درون یک کاسه دربدار در یخچال ذخیره نمود. اگر کاسه دربداری در دسترس ندارید، میتوانید از سلفون برای پوشش دادن هویجهای درون کاسه استفاده کنید.

چه نوع هویجهایی برای بهبود روند رشد کودکان مناسب هستند؟

به خاطر بسپارید که شما باید از قرار دادن گیاه هویج در برنامه غذایی کودک خود، قبل از اینکه او به سن شش ماهگی نرسیده است، خودداری کنید. از لحاظ بیولوژیکی، هیچ تفاوتی بین گونههای مختلف هویج وجود ندارد؛ ارزش تغذیهای آن‌ها کاملاً مشابه هم است؛ اما، هویج شیرینتر دارای انواع متعددی از مواد مغذی ضروری برای رشد بدن کودکان بوده و مصرف آن، سبب رشد کامل عضلات کودک شما میشود. برای پخت سریع هویج، آن را به صورت طولی برش داده و به قطعات کوچکتر تقسیم کنید تا روند تمیز کردن و پخت آن‌ها آسانتر انجام گیرد. به هیچ عنوان، از هویج یخ زده جهت تغذیه کودک خود استفاده نکنید. علاوه بر این موارد، یادتان باشد که خرید هویجهای خرد شده آماده از فروشگاهها برای استفاده در وعدههای غذایی کودکان مناسب نیست، زیرا تولیدکنندگان این نوع مواد غذایی با برش دادن اشتباه و جدا نمودن کلفت لایههای بیرونی این گیاه که غنی از مواد مغذی هستند، سبب تخریب ویتامینهای هویج شده و ارزش غذایی آن را به میزان قابل توجهی کم میکنند؛ بنابراین، اگر شما هم در نظر دارید تا هویجهایی را برای مصرف روزانه فرزند کوچک خود خریداری کنید، آن‌ها را به شکل کامل و بدون پردازش تهیه نمایید تا روند رشد فرزندتان را تضمین نمایید؛ نگهداری، تمیز کردن و برش دادن هویجها را در خانه، به شکل کاملاً بهداشتی انجام دهید.

چگونه میتوان از هویج برای پخت غذای کودکان استفاده کرد؟

4 روش برای پردازش هویج جهت تهیه غذای کودکان وجود دارد که به شرح زیر میباشند:

1-بخارپز کردن هویج:

لازم است بدانید که بخارپز کردن، بهترین روش برای طبخ انواع سبزیجات از جمله هویج، جهت استفاده در وعدههای غذایی کودکان است، زیرا با این روش قطعات هویج نرم شده و تمام مواد مغذی درون آن به طور کامل حفظ میشود. در ادامه این مقاله، چگونگی پختن هویج به روش بخارپز برای شما بیان شده است که به شرح زیر میباشد:

  • ابتدا هویجها را تمیز شسته و توسط یک چاقوی تیز یا پوستکن مخصوص، پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس، هویجها را به شکل نوارهای بلند و نازک برش دهید. هویجهای آماده شده را به درون سبد دستگاه بخارپز انتقال داده و سبد را در یک ظرف عمیق که با یک اینچ آب پر شده است، قرار دهید. قابلمه حاوی هویجها را روی شعله ملایم ​​برای مدت ده دقیقه قرار داده و تا زمانی که هویجها کاملاً نرم شوند، صبر کنید. همچنین، میتوان هویجها را جهت بخارپز شدن، در یک ظرف با آب بسیار کم قرار داد؛ طوری که آب بتواند روی قطعات هویج را بپوشاند. سپس، با استفاده از گرمای پایین اجاق گاز، آن‌ها را برای مدت ده دقیقه یا بیشتر طبخ نمود.

2-جوشاندن هویج:

برای انجام این کار، مادران فقط به یک ظرف پخت و پز و اجاق گاز با شعله متوسط نیاز دارند. پس از جوشاندن هویجها در آب، هرگز آن‌ها را از آب خارج نکنید، زیرا آب این هویجها غنی از مواد مغذی است. از این آب میتوان به صورت تازه برای تهیه پوره هویج یا پخت هر وعده غذایی دیگر برای کودک خود استفاده نمود. در ادامه این مقاله، چگونگی پخت هویج به روش جوشیدن برای شما عنوان شده است که به شرح زیر میباشد:

  • هویجها را به اندازه دلخواه برش داده و با مقداری آب، در ظرف پخت و پز قرار دهید. اگر فرایند پخت به مدت 20 دقیقه و در یک ظرف دربدار کوچک بر روی شعله ملایم گاز صورت گیرد، برای نرم شدن کامل هویجها کافی خواهد بود. البته مادران میتوانند هویجها را بر روی حرارت معمولی اجاق گاز و با استفاده از دیگ زودپز نیز به سرعت بپزند. برای این کار، لازم است هویجها را شسته؛ سپس خرد کنید تا مقادیر زیادی از مواد مغذی آن حفظ گردد. اگر در نظر دارید از هویجهای یخ زده برای تهیه غذای کودک خود استفاده کنید، میتوانید آن‌ها را به طور مستقیم و بعد از خارج نمودن از فریزر، پخته و جهت تغذیه کودک خود مورد استفاده قرار دهید یا میتواند با به کار بردن دستورالعملهای مختلف، از میوهها و سبزیجات دیگر نیز در کنار این ماده غذایی مفید استفاده کنید.

3-سرخ کردن هویج:

سرخ کردن یک روش ایدهآل و مناسب برای پختن ورقههای نازک و بلند گیاه هویج میباشد، زیرا مواد مغذی و ویتامینها غذای کودک با این روش دو برابر میشود. همچنین، مادران میتوانند از هویجهای سرخ شده برای تهیه پوره نیز استفاده کنند. در ادامه این مقاله، مراحل پختن هویج به روش سرخ نمودن برای شما بیان شده است که به شرح زیر میباشد:

  • برای این منظور، کافی است هویجهای خرد شده را در یک سینی پخت فر یا ماهیتابه قرار داده شده و روغن کمی (که بهتر است روغن گیاهی باشد) روی آن‌ها بریزید. فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) گرم نموده؛ سپس ظرف حاوی هویجها را به مدت 40 دقیقه در درون آن قرار دهید و تا زمان تغییر یافتن رنگ هویجها به نارنجی تیره صبر نمایید. هر چند دقیقه یکبار هویجها را در سینی فر بچرخانید. در نهایت، هویجهای پخته را از سینی برداشته و در درون بشقاب غذایی کودک خود بگذارید تا خوب خنک شود.

اگر کودکتان شکلات دوست دارد این مطلب آیا شکلات برای کودکان مضر است؟ را بخوانید

4-کباب کردن هویج:

شما میتوانید هویج مورد نیاز برای تهیه وعدههای غذایی کودک خود را کباب کنید. فرایند کباب کردن میتواند به حفظ مواد مغذی و ویتامینهای درون این گیاه کمک نماید. همچنین، این روش پخت مورد علاقه تمام کودکان و بزرگترها نیز میباشد. در ادامه این مقاله، چگونگی پختن هویج به روش کباب کردن برای شما عنوان شده است که به شرح زیر میباشد:

  • در ابتدای کار، هویجها را به صورت طولی یا دایرههای بزرگ برش دهید. سپس، آن‌ها را در ظرف سوخاری غیر چوبی قرار داده و درب روی آن را ببندید تا بخار حاصله از پخت هویجها به سمت بیرون از ظرف نرود. در این مرحله هویجها با شعله پایین برای مدت 30 دقیقه کباب نموده و پس از خنک شدن به وعده غذایی فرزند خود اضافه کنید.

در نهایت، جالب است بدانید که همه روشهای پخت هویج برای حفظ سلامت فرزند شما مفید هستند؛ شما میتوانید چندین نوع غذای خوشمزه خانگی را با استفاده از هویج، برای تغذیه کودک خود تهیه نمایید.

دستورالعملهای تهیه غذای کودکان با استفاده از هویج:

دستورالعملهای ارائه شده در ادامه این مقاله، علاوه بر این که کاملاً آسان هستند، برای بهبود روند رشد کودک شما و حفظ سلامت او نیز بسیار مفید میباشند. این د دستورالعملها عبارتند از:

1-پوره هویج: 

این دستور غذایی که از گیاه هویج تهیه میشود، کاملاً کلاسیک بوده و زمان درازی است که همه مادران، آن را برای تغذیه فرزندان آزمایش نموده و نتیجه مثبت گرفتهاند! شما به عنوان یک مادر برای تهیه این پوره به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 3 الی 4 فنجان هویج ریز خرد شده
  • 6 الی 7 فنجان آب

طرز تهیه پوره هویج:

در ابتدا، هویجهای خرد شده را در یک ظرف پخت و پز ریخته و روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید تا کاملاً پخته و نرم شوند. در این مرحله، آب و هویج درون ظرف را به همراه هم، درون دستگاه مخلوطکن بریزید و روند میکس کردن را تا زمانی ادامه دهید که مخلوطی یکنواخت به دست آورید. بعد از این کار، پوره فرزند شما آماده است. به عنوان یک مادر جوان و بیتجربه به یاد داشته باشید که این دستورالعمل برای نوزادان شش ماهه بسیار ایدهآل است؛ در وعده غذایی این کودکان به عنوان یک غذای جامد مفید میتواند مورد استفاده قرار گیرد. البته برای تغذیه نوزادان کمتر از شش ماه نیز میتوان مقداری آب به پوره هویج اضافه نموده و هویجها را برای مدت طولانیتری میکس کرد.

2-پوره هویج و سیب زمینی:

همانطور که میدانید سیب زمینی غنی از انواع کربوهیدراتها بوده و به همراه هویج، میتواند یک وعده غذایی مغذی برای کودکان در حال رشد شما ارائه دهد. شما برای تهیه پوره هویج و سیب زمینی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 3 فنجان سیب زمینی ریز خرد شده
  • 3 فنجان هویج ریز خرد شده
  • 5 الی 6 فنجان آب

طرز تهیه پوره هویج و سیب زمینی:

هویجها و سیب زمینیهای خرد شده را با هم، در ظرفی ریخته و با مقداری آب بجوشانید تا کاملاً نرم شوند. سپس، تمام مواد را به درون یک دستگاه مخلوطکن انتقال داده و برای به دست آوردن پوره مورد نیاز، خوب با هم ترکیب کنید.

3-پوره هویج و سیب زمینی شیرین: 

شما به عنوان یک مادر میتوانید سیب زمینی شیرین را نیز با هویج ترکیب کنید تا علاوه بر لذت بردن کودک خود از شیرینی این غذا، سلامت کامل را هم برای فرزند خود به ارمغان بیاورد. شما برای تهیه پوره هویج و سیب زمینی شیرین به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 3 الی 4 فنجان سیب زمینی شیرین خرد شده
  • 3 الی 4 فنجان هویج خرد شده
  • 4 الی 5 فنجان آب

طرز تهیه پوره هویج و سیب زمینی شیرین:

در ابتدا، سیب زمینی شیرین و هویج را به طور جداگانه در ظروفی ریخته و با مقداری آب بجوشانید تا خوب نرم شوند. در این مرحله تمام هویجها و سیب زمینیهای شیرین را به همراه آب موجود در قابلمههای غذا به درون مخلوطکن انتقال داده و برای به دست آوردن قوام مورد نظر، عمل میکس را انجام دهید. اگر کودک شما دندان داشته باشد، میتوانید سیب زمینی شیرین و هویج خرد شده را به همان حالت مکعبی و ریز در غذای او بریزید.

4-خوراک برنج و هویج:

ترکیب برنج و هویج میتواند یک وعده غذایی مغذی برای ناهار یا شام کودکان شما به شمار آید. شما برای تهیه خوراک برنج و هویج به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 3 الی 4 فنجان هویج کبابی شده
  • 6 الی 7 فنجان برنج
  • 9 الی 10 فنجان آب

طرز تهیه خوراک برنج و هویج:

برای تهیه خوراک برنج و هویج، برنج را با یک هویج کبابی برای مدت 20 تا 25 دقیقه بجوشانید. این کار را میتوان بر روی اجاق گاز با شعله ملایم انجام داد تا برنجها و هویج کاملاً نرم شده و برای خوردن کودکان آماده گردد. قبل از مصرف این غذا، بهتر است ترکیب هویج و برنج را خوب با هم مخلوط کنید. اگر مخلوط شما زیاد غلیظ باشد، میتوان با افزودن مقدار بیشتری آب، آن را کمی رقیق نمود.

5-پوره نخود فرنگی و هویج: 

ترکیب نخود فرنگی با هویج بسیار خوشمزه بوده و اکثر کودکان این ترکیب را دوست دارند. شما برای تهیه این غذا به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان نخود فرنگی
  • 2 فنجان هویج کبابی شده
  • 4 الی 5 فنجان آب

طرز تهیه پوره نخود فرنگی و هویج:

برای تهیه این غذا، هویجها را میتوان به روش بخارپز یا جوشاندن نیز آماده نمود؛ ولی نخود فرنگی فقط به روش جوشاندن آماده میگردد. برای پخت سریعتر غذا، شما میتوانید هویج و نخود فرنگی را با هم بجوشاند. سپس، سبزیجات پخته شده را به دستگاه مخلوطکن انتقال داده و پوره آن‌ها را به دست آورید.

6-پوره هویج و مرغ: 

این غذا به دلیل این که ترکیبی از گوشت و سبزیجات است، یک دستور غذایی خوشمزه و سالم برای تضمین رشد مناسب کودکان محسوب میشود. شما برای تهیه پوره هویج و مرغ به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان گوشت سینه مرغ خرد شده
  • 2 فنجان هویج کباب شده
  • 6 الی 7 فنجان آب

طرز تهیه پوره هویج و مرغ:

هویجها و گوشت مرغ را به طور جداگانه بجوشانید تا خوب پخته و نرم شوند، زیرا در این روش، ترکیبات مرغ حفظ میشود. با انتقال دادن گوشت مرغ و هویجهای پخته شده به همراه آب موجود در قابلمه به مخلوطکن، ترکیب را خوب مخلوط کنید. در صورت لزوم، میتوانید با اضافه کردن مقداری آب گرم غذای فرزند خود را به غلظت مورد نظر خود رسانده و با ذائقه کودک انطباق داد. البته اگر این غذا برای تغذیه کودکان کوچکتر مورد استفاده قرار میگیرد، بهتر است ترکیب آن با استفاده از آب گرم، تا حد زیادی رقیق گردد.

8-هویج چوبی: 

اگر کودک شما دوست دارد تا وعدههای غذایی روزمره خود را با انگشتان دست خود مصرف کند، میتوان غذای هر وعده او را به سیخهای چوبی وصل نمود تا او از چوب برای در دست گرفتن غذای خود استفاده کند. شما برای تهیه این غذای فانتزی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 6 الی 7 هویج

طرز تهیه هویج چوبی:

هویج را به صورت طولی برش داده و هر هویج را به یک سیخ چوبی وصل کنید. سیخهای وصل شده به قطعات هویج در حین پخت به روش بخارپز کردن، کباب نمودن یا جوشاندن، هیچ تغییری نمیکنند. فقط، یادتان باشد که هویج چوبی باید برای تغذیه کودکان بزرگتر مورد استفاده قرار گیرد.

9-سوپ سیب، هویج و پیاز:

به دلیل این که میوه سیب شیرینی خاص و ملایمی دارد و پیاز نیز دارای عطر و طعم خوبی است، اضافه نمودن آن‌ها به سوپ هویج کودکان طعم دلپذیری به غذای فرشته کوچک شما خواهد داد. شما برای تهیه سوپ سیب، هویج و پیاز به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 4 الی 5 فنجان سیب (بدون پوست)
  • 3 فنجان هویج کباب شده
  • 1 الی 2 فنجان پیاز ریز خرد شده
  • 9 الی 10 فنجان آب

طرز تهیه سوپ سیب، هویج و پیاز:

برای تهیه سوپ سیب، هویج و پیاز، سیبها را به صورت جداگانه در یک قابلمه بجوشانید. سپس، با پیاز و هویج پخته شده با هم مخلوط کنید. تمام ترکیبات را در دستگاه مخلوطکن ریخته و کمی هم آب گرم به آن اضافه کنید تا غلظت ترکیب شما به حد ایدهآل رسیده و برای استفاده کودک شما مناسب گردد. همانطور که میدانید انواع سوپها مدت کمی برای پخت نیاز دارند. برای همین، شما میتوانید هویج و پوره سیب را با استفاده از آب کمتر تهیه نموده؛ در آخر پیاز پخته شده را به مواد تشکیلدهنده سوپ فرزند خود اضافه کنید.

10-دسر هویج برای تغذیه کودکان: 

این دسر بسیار خوشمزه برای کودکانی که بیش از 12 ماه سن دارند و روند مصرف شیر گاو در برنامه غذایی آن‌ها شروع شده است، بسیار مناسب میباشد. شما برای تهیه این غذا به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 4 فنجان هویج کباب شده
  • 6 الی 7 فنجان شیر گاو
  • 1 قاشق غذاخوری شکر

طرز تهیه دسر هویج:

شیر گاو، شکر و هویج کباب شده را برای 15 الی 20 دقیقه بر روی شعله پایین گاز بجوشانید. سپس، تمام مواد را خوب مخلوط کرده و برای سازگاری دسر با ذائقه کودک خود، آن را با مقداری دیگری آب یا شیر گاو ترکیب نمایید.

اگر کودک مسمومی دارید این مطلب چرا نباید اصلا به کودک مسموم لبنیات بدهید را بخوانید

11-آب هویج:

از آنجایی که هویج خام برای مصرف نوزادان مناسب نیست، بنابراین، شما باید صبر کنید تا فرزندتان 12 ماهگی خود را به پایان برساند؛ سپس، آب هویج را در برنامه غذایی او قرار دهید. شما برای تهیه این نوع آب میوه به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 الی 3 عدد هویج
  • 1 فنجان آب (اختیاری)

طرز تهیه آب هویج:

هویجها را به طور کامل شسته و آن‌ها را به شکل ورقههای دایرهای برش بدهید. سپس، آب آن‌ها را با استفاده از دستگاه آبمیوهگیری استخراج نموده و بسته به ذائقه کودک خود با ریختن یک فنجان آب در درون آن، آب میوه را کمی رقیق نمایید.

دستورالعملهای ارائه شده در مقاله بالا بسیار آسان بوده و آشپزی سادهای را برای تهیه غذای کودک به مادران عزیز ارائه میدهد. شما میتوانید برای ایجاد تنوع در وعدههای غذایی کودک خود هویج را امتحان کنید! زیرا هویج با انواع مختلفی از مواد غذایی به خوبی ترکیب شده و هیچ نوع مشکلی در روند رشد و سلامت کودک شما به وجود نخواهد آورد.

غذاهای ترکیبی تهیه شده از هویج برای تغذیه کودکان:

شما میتوانید هویج را به راحتی با مواد غذایی زیر ترکیب نموده و برای تغذیه کودک خود مورد استفاده قرار دهید. مهمترین این مواد به شرح زیر میباشند:

1-سبزیجات:

هویج را با هر نوع سبزی یا گیاهی میتوان ترکیب کرد!

2-دانههای حبوبات و عدس:

شما میتوانید هویج را با دانههایی مانند برنج، گندم و عدس ترکیب نموده و غذای مناسبی برای کودک خود تهیه نمایید. البته، جالب است بدانید که ترکیب هویج با انواع عدسها خوب عمل کرده و غذای بسیار مغذی به کودکان ارائه میدهد.

3-گوشت:

با افزودن هویج به انواع گوشتها میتوان پوره گوشتی خوشمزهای را برای تغذیه فرزند کوچک خود تهیه نمود.

4-میوهها:

لازم است بدانید که نمیتوان هویج را با میوههای زیادی ترکیب نمود، اما بهترین میوه برای مخلوط کردن با هویج، سیب و هلو میباشد.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که بچهها وجود طعمهای متنوع را در عدههای غذایی روزمره خود دوست دارند. پس، شما میتوانید با آزادی کامل غذاهای مختلفی را با استفاده از هویج برای تغذیه آن‌ها تهیه کنید، زیرا استفاده از هویج علاوه بر ایجاد رژیم غذایی متعادل و سالم برای نوزادان، از افزایش بیش از حد وزن آن‌ها نیز جلوگیری میکند. همچنین، مصرف منظم سبزیجات نه تنها برای بهبود روند رشد فرزند شما مؤثر است، بلکه با بالا بردن سیستم ایمنی بدن کودک از سلامت او نیز پشتیبانی نموده و وضعیت سلامتی فرزندتان را در بهترین حالت نگه میدارد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/