روش­های خانگی مؤثر برای درمان قارچ ناخن در بارداری

Lifting-nails

آیا به عنوان یک زن جوان در دوران بارداری خود با مشکل ضخیم شدن ناخن‌های انگشتان خود مواجه شده‌اید؟ آیا رنگ ناخن‌های انگشتان شما زرد شده است؟ مراقب باشید، زیرا این فرایند ممکن است نتیجه رشد نوعی قارچ در این ناحیه از بدن شما باشد. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که روند رشد عفونت‌ قارچی می‌تواند از یک نقطه کوچک از بدن زنان باردار مانند ناخن‌های پا و دست، به رنگ سفید یا زرد شروع شده و در شرایط مرطوب و گرم، به سرعت رشد کند؛ در نتیجه، به قسمت‌های دیگر بدن نیز پخش می‌شود. پس، اگر انگشتان پای شما به صورت مداوم در محیط تاریک و مرطوب درون کفش نگهداری شود، حتماً به مرور زمان، عفونت‌ قارچی در این ناحیه رشد خواهد نمود. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که استفاده از جوراب‌های ضخیم و تیره رنگ در طول روز، محیط را برای زنده ماندن و تکثیر عفونت‌ قارچی در بدن زنان باردار مناسب می‌کند.

عوارض ناشی از رشد عفونت‌ قارچی در ناخن‌ها در بارداری:

با آغاز دوران بارداری، اغلب زنان از مشکلات قارچی در قسمت‌های مختلف بدن خود رنج می‌برند. یادتان باشد که مکان‌های عمومی مانند استخرهای شنا، ورزشگاه‌ها، دوش‌های عمومی و تخت‌های ماساژ محیط مناسبی برای مبتلا شدن زنان حامله به انواع عفونت‌های قارچی هستند. البته بسیاری از زنان که قبل از آغاز روند حاملگی دچار عفونت قارچی می‌شدند، گزارش داده‌اند که آغاز دوران بارداری، میزان رشد عفونت‌ قارچی را در بدن آن‌ها سرعت بخشیده و این مشکل را به انگشتان دیگر دست و پای این افراد منتقل کرده است. در نهایت، لازم است بدانید که اگر عفونت قارچی در بدن مادران باردار به موقع درمان نشود، می‌تواند به زیر ناخن‌های دیگر این افراد گسترش یافته و درد زیادی را ایجاد کند.

نظر کارشناسان در مورد عفونت‌ قارچی ناخن‌ها در بارداری:

در گام اول، جالب است بدانید که که پزشکان متخصص زنان و زایمان، به طور ویژه، زنان باردار و شیرده را از مصرف داروهای ضد قارچ منع می‌کنند، زیرا داروهای خوراکی که معمولاً برای از بین بردن عفونت‌ قارچی در بدن مادران استفاده می‌شود، می‌تواند به راحتی از جفت و شیر مادر عبور کرده و به جنین داخل رحم آسیب برساند؛ حتی در موارد نادر باعث بروز نقص‌های مادرزادی در برخی از جنین‌ها شود. با این حال، مصرف داروهای خانگی و موضعی برای مقابله با عفونت‌ قارچی هیچ آسیبی به جنین درون رحم زنان باردار نمی‌زند، زیرا این داروها فقط در مناطق آسیب‌دیده و آلوده به عفونت قارچی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داروهای مؤثر برای از بین بردن عفونت‌ قارچی ناخن‌های انگشتان در بارداری:

روش‌های مختلفی دارویی برای از بین بردن قارچ ناخن در دوران بارداری زنان وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از داروهای موضعی می‌باشد. داروهای موضعی شامل کرم‌های ضد قارچ بوده (به صورت پماد) و می‌توان آن‌ها را به طور مستقیم بر روی ناخن آسیب‌دیده اعمال کرد. رایج‌ترین این داروها عبارتند از:

1- VapoRub نوعی داروی موضعی است که زنان حامله می‌توانند از آن، برای کنترل میزان رشد عفونت‌ قارچی در ناخن دست یا پاهای خود استفاده کنند. البته این دارو باید به مدت دو ماه، روزانه به ناخن‌های فرد بیمار مالیده شود، زیرا روند بهبود چنین حالتی بسیار کند بوده و ممکن است تا ماه‌ها ادامه یابد؛ زمان طولانی لازم است تا رشد قارچ‌ها در بدن زنان باردار به طور کامل متوقف شود.

2-برخی از لوسیون‌های ضد قارچی شامل اوره هستند که روند جذب آن را افزایش می‌دهند؛ اما قبل از اعمال ای داروها بر روی ناخن‌های آلوده به قارچ خود، در 9 ماه دوران بارداری، حتماً با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

3-پراکسید هیدروژن نیز دارویی است که می‌توان از آن برای از بین بردن عفونت‌های قارچی در بدن زنان باردار استفاده کرد؛ اما این دارو نباید به طور مستقیم اعمال شود؛ بلکه باید آن را با 3 قسمت آب و 1 قسمت پراکسید ترکیب نموده و برای اعمال کردن آن بر روی ناخن آسیب‌دیده، از پد پنبه‌ای استفاده کرد.

با همه این توصیفات، به عنوان یک خانم باردار به یاد داشته باشید که مصرف داروهای موضعی به تنهایی برای درمان کامل عفونت‌های قارچی ناخن‌های شما مؤثر نیستند؛ مگر اینکه در کنار داروهای خوراکی مورد استفاده قرار گیرند. البته برای این منظور، ابتدا باید پزشک متخصص زنان و زایمان شرایط بدنی بیمار و مراحل بارداری او را مورد بررسی قرار دهد تا زمان مناسب را برای مصرف داروهای خوراکی در نظر بگیرد.

روش‌های خانگی برای درمان عفونت‌های قارچی در بارداری:

جالب است بدانید که برای درمان عفونت‌ قارچی زنان در دوران بارداری، هیچ راهکاری بهتر از روش‌های خانگی نیست. البته در کنار این راهکارها، استفاده از کمک‌های پزشکی نیز نباید نادیده گرفته شود! ولی روش‌های خانگی مخصوصی برای درمان مشکلات قارچ ناخن در زنان باردار وجود دارد که بسیار مفید هستند. ساده‌ترین این روش‌ها عبارتند از:

1-روغن درخت چای یک درمان خانگی عالی برای از بین بردن عفونت‌ قارچی در بدن زنان باردار است؛ این روغن دارای خواص ضد قارچی بوده و یک ماده ضدعفونی‌کننده قوی به شمار می‌رود. زنان حامله می‌توانند این داروی خانگی را با روغن زیتون رقیق کرده و با استفاده از یک قطعه پنبه، روغن را روی ناخن آسیب‌دیده خود بمالند.

2-همچنین، زنان حامله می‌تواند نوشابه‌های گازدار، نمک اپسیم، سرکه سفید و آب گرم را با هم ترکیب نموده و پاهای خود را در درون این محلول برای مدت چند دقیقه نگه دارند. انجام این کار سه بار در روز برای چند هفته مکرر، می‌تواند رشد عفونت قارچی را در ناخن‌های زنان باردار متوقف کند.

3-روغن نارنگی خالص یکی دیگر برای از داروهای خانگی برای از بین بردن عفونت‌ قارچی در ناخن‌های زنان باردار است. زنان حامله می‌توانند به سادگی و با خیال راحت، از این روغن برای شستشو دادن ناخن‌های خود استفاده کرده یا پاهای خود را به مدت یک ساعت درون آن بگذارند؛ اما، یادتان باشد که قبل از اعمال این روغن بر روی ناخن‌های خود در 9 ماه دوران بارداری، حتماً آن را با کمی روغن دانه انگور رقیق کنید.

4-همان‌طور که می‌دانید سیر دارای خواص ضد قارچی است؛ بنابراین، زنان حامله می‌توانند مخلوطی از گل میخک و سیر را تهیه نموده و بر روی ناخن آلوده به عفونت قارچی خود قرار دهند. البته اگر روغن سیر را با سرکه نیز رقیق کنید، برای از بین بردن عفونت قارچی ناخن‌های شما در دوران بارداری بسیار مفید خواهد بود.

مطمئن بودن شما از ایمنی این راهکارها اصلاً مهم نیست! شما باید قبل از شروع مصرف هر داروی خانگی برای از بین بردن عفونت‌های قارچی بدن خود با پزشک متخصص پوست گفتگو کنید، زیرا اکثر پزشکان عقیده دارند که زنان حامله نباید داروهای ضد قارچی مانند گریزوفولین را در دوران بارداری خود مصرف کنند. این گروه از داروها ممکن است باعث ایجاد آسیب جدی در بدن جنین داخل رحم این افراد شود. اگر هم به عنوان یک زن حامله مجبور باشید فوراً عفونت قارچی موجود در ناخن‌های خود را درمان کنید، داروهای موضعی را نباید برای مدت طولانی و در دراز مدت بر روی ناخن‌های عفونی خود نگه دارید.

با آغاز روند بارداری، مراقبت درست از ناخن‌ها و رعایت نکات احتیاطی در کنار استفاده از کمک‌های پزشکی می‌تواند از گسترش عفونت قارچی به سایر قسمت‌های بدن جلوگیری کرده و میزان رشد قارچ‌ها را کنترل کند. با همه این توصیفات، اگر به عنوان یک زن جوان، باردار هستید، لازم نیست در چنین شرایطی دچار ترس و اضطراب شوید! فقط کافی است به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و با مصرف منظم و به موقع داروهای تجویز شده توسط او، سعی کنید از رشد بیش از حد قارچ‌ها و انتقال آن‌ها به قسمت‌های دیگر بدن خود جلوگیری نمایید. در نهایت، به خاطر بسپارید که روند درمان عوارض ناشی از عفونت قارچی در بدن همه انسان‌ها، به ویژه زنان باردار و کودکان بسیار دشوار است.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

باسلام تشکر از مطالب مفیدتان

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/