فواید مصرف سیب در بارداری

pregnant-woman-holding-fruit-including-apples-and-oranges-by-tummy-bump

"هر کس روزانه یک سیب بخورد، نیازی به دکتر رفتن نخواهد داشت". طبق گفته پزشکان و متخصصین تغذیه، مصرف میوه سیب برای زنان باردار هم بسیار مفید است، زیرا یکی از میان وعدههای قدرتمند طبیعی محسوب شده و مزایای سلامتی زیادی را به بدن خود مادر و جنین درون رحم او ارائه میدهد که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. اگر به عنوان یک زن حامله هر روز یک عدد سیب خورده و از مزه دلپذیر آن لذت میبرید، پست زیر را بخوانید تا با فواید و خطرات مربوط به مصرف سیب در 9 ماه دوران بارداری خود بیشتر آشنا شوید.

آیا خوردن سیب در بارداری امن است؟

بله، وقتی که زنی باردار میشود، خوردن میوه سیب برای او کاملاً امن است. این میوه سرشار از مواد مغذی و آنتیاکسیدانها، فلاونوئیدها و فیبرهای رژیمی میباشد. با این حال، به عنوان یک زن حامله حتماً قبل از خوردن این میوه آن را به طور کامل شستشو دهید تا هر گونه آفتکش و میکروبهایی که بر روی آن نشسته است، از بین برود. با این حال، به یاد داشته باشید که همه افراد، در هر سنی باید از خوردن دانههای سیب اجتناب کنند، زیرا این قسمت از میوه سیب حاوی سیانید بوده و برای بدن انسان، بهویژه زنان باردار و جنین درون رحم این افراد کاملاً مضر میباشد.

فواید سلامتی خوردن سیب در بارداری چیست؟

خوردن سیب در 9 ماه دوران بارداری میتواند مزایای زیادی برای بدن مادران و جنین درون رحم این افراد داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

1-جلوگیری از بروز مشکل کمخونی در بارداری، با مصرف سیب:

لازم است بدانید که میوه سیب غنی از آهن بوده و مصرف منظم آن به افزایش سطح هموگلوبین خون در بدن مادران باردار کمک شایانی میکند. به همین دلیل، میتوان ادعا کرد که مصرف سیب در جلوگیری از بروز مشکل کمخونی در بدن زنان باردار بسیار مؤثر میباشد. همانطور که میدانید خطر ابتلا به مشکل کمخونی در دوران بارداری زنان بالاتر از سایر زمانها است؛ اگر این امر نادیده گرفته شود، ممکن است منجر به انجام زایمان زودرس یا تولد نوزادی با وزن کم در هنگام تولد شود.

2-مصرف سیب در بارداری سیستم ایمنی بدن مادر و جنین را بهبود می بخشد:

به دلیل این که میوه سیب یک منبع غنی از ویتامین C است، مصرف منظم آن مقاومت بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد را افزایش داده و از مبتلا شدن این افراد به انواع عفونتها و بیماریهای مختلف جلوگیری میکند.

3-سیب، از بدن در بارداری در برابر رادیکالهای آزاد محافظت میکند:

جالب است بدانید که فلاونوئیدها، فیتوشیمیاییها و آنتیاکسیدانهای قوی موجود در میوه سیب با رادیکالهای آزاد بدن مبارزه میکنند. فراموش نکنید که اگر چنین نباشد، رادیکالهای آزاد میتوانند به غیر بدن مادر باردار، به اکسیداتیو سلولها و DNA جنین نیز آسیب رسانده و بر عملکرد آنها تأثیر بگذارند.

اگر اهل کاهو و سالاد هستید  برای اطلاع از اینکه آیا خوردن كاهو در دوران بارداری بی خطر است؟ یا نه ؟ این مطلب را بخوانید

4-مصرف سیب، انرژی بدن را در بارداری افزایش میدهد:

قندهای ساده موجود در میوه سیب از جمله گلوکز، فروکتوز و سقز، انرژی بدن زنان باردار را بلافاصله بعد از مصرف افزایش میدهند. به همین دلیل، میتوان ادعا کرد که مصرف یک سیب در هنگام احساس گرسنگی شدید میتواند بسیار مفید باشد، زیرا در برخی موارد احساس گرسنگی زنان باردار به دلیل افت قند خون در بدن رخ میدهد.

5-سیب، از قلب در بارداری محافظت میکند:

یادتان باشد که مصرف منظم میوه سیب به صورت روزانه، باعث کاهش سطح کلسترول بد خون در بدن زنان باردار شده و از تشکیل پلاکها و التهاب دیوارههای شریانی در بدن این افراد جلوگیری میکند.

6-مصرف سیب از مبتلا شدن به سرطان در بارداری جلوگیری میکند:

مصرف منظم میوه سیب خطر ابتلا به سرطانهای ریه، کولورکتال و دستگاه گوارش را در 9 ماه دوران بارداری زنان، به میزان چشمگیری کاهش میدهد. جالب است بدانید که ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در این میوه داراي خواص ضد سرطانی هستند.

7-مصرف منظم سیب در بارداری، از بروز مسائل تنفسی جلوگیری میکند:

در نظر داشته باشید که خوردن سیب توسط زنان باردار به طور منظم، میتواند خطر ابتلا به بیماری آسم و بیماریهای آلرژیکی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در واقع، آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه باعث تقویت شدید ریههای زنان باردار و جنین درون رحم این افراد میشود.

8-مصرف سیب، به بهبود روند هضم مواد غذایی در بارداری کمک میکند:

در نهایت، به خاطر بسپارید که میوه سیب یک ماده غنی از فیبر بوده و برای بهبود روند هضم مواد غذایی و ترویج حرکات روده صاف زنان باردار بسیار کمککننده است.

ارزش تغذیهای سیب:

 100گرم سیب خام (به همراه پوست) شامل 52 کیلوکالری انرژی، 13.81 گرم کربوهیدارت، 10.39 گرم قند، 0.26 گرم پروتئین، 2.4 گرم فیبر و 0.17 گرم چربی میباشد. ویتامینهای موجود در این میوه اعجابانگیز شامل تیامین (ویتامین B1) 0.017 میلیگرم، ریبوفلاوین (ویتامین B2) 0.026 میلیگرم، نیاسین (ویتامین B3) 0.091 میلیگرم، پیریدوکسین (ویتامین B6) 0.041 میلیگرم، اسید فولیک (ویتامین B9) 3 میکروگرم، اسید اسکوربیک (ویتامین C) 4.6 گرم، رتینول (ویتامین A) 54 UI، آلفا توکوفرول (ویتامین E) 0.18 میلیگرم و Phylloquinone (ویتامین K) 2.2 mcg میباشد.

علاوه بر این موارد، میوه سیب حاوی الکترولیتهای مختلف مانند پتاسیم 107 میلیگرم، سدیم 1 میلیگرم، مواد معدنی، کلسیم 6 میلیگرم، آهن 0.12 میلیگرم، فسفر 11 میلیگرم، منیزیم 5 میلیگرم و روی 0.04 میلیگرم است. همچنین، این میوه دارای اسیدهای چرب اشباع 0.028 گرم، اسیدهای چرب غیر اشباع شده 0.007 گرم و اسیدهای چرب اشباع نشده 0.051 گرم میباشد.

برای اطلاع از اینکه در دوران بارداری باید چه میوه هایی بخورم؟ این مطلب را بخوانید

آیا سیب سبز به اندازه سیب قرمز، برای مادر و جنین مفید است؟

سیبهای سبز هم مانند سیبهای قرمز به عنوان یک منبع خوب و سالم غذایی محسوب شده، اما دارای واریانس کمتری است. در واقع، این نوع سیبها پوست ضخیمتری داشته و ترش مزه هستند. با این وجود، آنها منبع خوبی از فیبر محلول بوده و به کاهش کلسترول خون و وزن زیاد مادران باردار کمک زیادی میکنند. همچنین، این میوه برای تنظیم میزان قند خون زنان باردار بسیار مفید میباشد.

همانطور که خوردن میوه سیب در مقدار معقول و متعادل برای سلامت مادر باردار و کودک درون رحم او مفید است، مصرف بیش از اندازه آن نیز میتواند خطرناک باشد.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد سیب در  بارداری:

به عنوان یک زن حامله به تعداد سیبهای مصرفی در رژیم غذایی روزانه خود دقت کنید، زیرا مصرف بیش از حد این میوه میتواند باعث بروز عوارض مختلفی در بدن شما و جنین داخل رحم شما شود که مهمترین آنها عبارتند از:

  • به هم خوردن متابولیسم بدن در بارداری با مصرف بیش از حد سیب:

مصرف بیش از حد سیب سبب افزایش مصرف کربوهیدرات در طول روز شده و به نوبه خود، باعث افزایش سطح قند خون در بدن زنان باردار میشود که این حالت کاهش متابولیسم بدن را به دنبال داشته و از سوختن چربیهای بدن این افراد جلوگیری میکند.

  • افزایش وزن در بارداری با مصرف بیش از حد سیب:

همچنین، مصرف بیش از حد میوه سیب توسط زنان باردار باعث افزایش کالری مصرفی آنها در طی روز شده؛ در نتیجه مشکل افزایش زیاد وزن را در این افراد ایجاد خواهد نمود.

اندازه مناسب توصیه شده برای مصرف میوه سیب در دوران بارداری زنان، دو تا چهار وعده به صورت روزانه است که یک وعده شامل یک سیب متوسط ​​میباشد.

روشهای مناسب برای قرار دادن سیب در رژیم غذایی در بارداری:

خوردن میوههای تازه مثل سیب به طور منظم هم گاهی میتواند برای مادر باردار امری خستهکننده باشد. بنابراین، زنان حامله میتوانند با به کار بردن انواع دستورالعملها میوه سیب را به شکل متنوع مصرف کنند تا هم بتوانند خود را خوشحال کرده و هم بدن خود را سالم نگه دارند. در ادامه این مقاله، چند نمونه از این دستورالعملها برای شما بیان شده است که به شرح زیر میباشند:

  • مصرف آب سیب تازه دو بار در روز به رفع احساس تشنگی زنان حامله کمک زیادی میکند. البته این افراد میتوانند آب این میوه را با سبزیجات دیگری مانند هویج یا چغندر ترکیب کرده و طعم جدیدی، متناسب با ذائقه خود ایجاد کنند.
  • همچنین، به عنوان یک زن حامله میتوانید مقداری شکر قهوهای یا عسل را با سیب ترکیب کرده و آن را بپزید. این کار رنگی طلایی به میوه شما داده و طعم آن را بسیار متفاوت خواهد نمود.
  • علاوه بر این موارد، مصرف سیب خشک به صورت چیپس که با ادویههای تند طعمدار شده است، گزینه بسیار خوبی برای دوران بارداری زنان به شمار میرود. برخی از زنان حامله نیز دوست دارند میوه سیب را به صورت خانگی با پنکیک، ماست یا پنیر مصرف کنند که بسیار دلپذیر است.
  • نکته مهم دیگر در مورد چای سیب است! این نوشیدنی یک جایگزین خوب به جای چای معمولی محسوب شده و خاصیت تسکیندهندگی و طراوتبخشی بالایی دارد.

اگر باردار هستید و به خورن تمشک علاقه دارید خواندن این مطلب آیا خوردن تمشک در دوران بارداری مضر است؟ به شما پیشنهاد میشود

در نهایت، به خاطر بسپارید علاوه بر این که میوه سیب در رژیم غذایی زنان باردار، به عنوان یک ماده غذایی سالممحسوب میشود، برای سلامت کلی بدن مادر و کودک درون رحم او نیز بسیار سودمند است. اگر تا به حال این ميوه را در رژيم غذايي خود قرار ندادهاید، اکنون اين کار را انجام دهيد. با همه این توصیفات، به یاد داشته باشید که خوردن این میوه در آرامش کامل، کلید اصلی برای بهره بردن از مزایای آن محسوب میشود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/