ویروس پاپیلومای انسانی در بدن و تأثیر آن بر بارداری

pregnant_belly_doctor-1200x628-facebook

در ابتدا، لازم است بدانید که ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV شایعترین عفونت منتقله از راه جنسی است. این ویروس نیز مانند سایر بیماریهای جنسی (STI) در دستگاه تولید مثل زنان جایگزین میشود. حدود 75٪ از زنان و مردانی که فعالیت جنسی دارند، مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی میباشند. البته این بیماری در بعضی موارد شناخته شده و در بعضی موارد دیگر، تشخیص داده نمیشوند، زیرا ممکن است این نوع عفونت بعد از مدتی  از بین برود. عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی به راحتی از طریق مقاربت مقعدی یا واژینال با شریک زندگی آلوده به بدن زنان منتقل شده یا حتی میتواند از طریق رابطه جنسی دهانی و تماس پوست به  پوست ناحیه تناسلی نیز به بدن زنان منتقل شود. اما آیا عفونت ویروس پاپیلومای انسانی شانس بارداری زنان را تحت تأثیر قرار میدهد؟ در ادامه این مقاله، به شما خواهیم گفت که ویروس پاپیلومای انسانی چگونه میتواند بر سلامت مادر باردار و نوزاد متولد نشده او تأثیر بگذارد.

علائم وجود ویروس پاپیلومای انسانی در بدن زنان چیست؟

از آنجایی که وجود ویروس پاپیلومای انسانی در بدن زنان، نشانه یا علائم خاصی ندارد، تشخیص آن بسیار دشوار است. لازم است بدانید که تشخیص این بیماری به شدت یا ضعف  عفونت موجود در بدن مادر باردار بستگی دارد. امروزه بیش از 100 گونه مختلف از ویروس پاپیلومای انسانی در جهان شناسایی شده است که وجود تنها برخی از آن‌ها در بدن زنان، باعث بروز مشکلاتی میشود. به یاد داشته باشید که انواع پرخطر این ویروس میتوانند زنان را به سرطان دهانه رحم نیز مبتلا کنند. همچنین، طبق تحقیقات انجام شده توسط محققین، سوءظنهای خطرناک و زیادی در مورد ایجاد زگیلهای تناسلی و مبتلا شدن زنان به سرطان رحم، در صورت ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد.

برخی از این زگیلهای خطرناک ایجادشده در دستگاه تناسلی زنان، حالت خارش داشته، به نظر میرسد این ضایعات کاملاً تخت و صاف بوده و با کوچکترین ضربه ظاهر غیرطبیعی به خود میگیرند. این نوع زگیلها بر روی پوست نزدیک دهانه رحم، داخل واژن، مانند یک لوبیای کوچک رشد کرده و باعث انسداد دهانه رحم فرد بیمار میشوند. البته بیشتر آن‌ها دردناک نبوده، اما با گذشت زمان احتمال تغییر شکل و  بدخیم شدن این زگیلها افزایش مییابد. علاوه بر این موارد، برخی از زگیلهای ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی به گونهای هستند که میتوانند پس از پایان روند درمان، دوباره بازگردند.

برای اطلاع از اینکه آیا ویروس پاپیلوم مانع بارداری می شود؟ یا نه ؟ این مطلب را بخوانید

آیا زنان  برای تشخیص وجود ویروس پاپیلومای انسانی در طول بارداری، آزمایش میشوند؟

آزمایشات تشخیصی خاصی برای شناسایی ویروس پاپیلومای انسانی در دوران بارداری وجود ندارد. با این حال، زگیلهای تناسلی موجود در این افراد را میتوان با انجام آزمایشهای سرولوژیکی تشخیص داد (آزمایش خون که وجود آنتیبادیها را در خون زنان باردار بررسی میکند). البته دکتر متخصص زنان و زایمان میتواند زگیلهایی را که خارج از رحم، بر روی پوست خارجی بدن رشد نمودهاند، از طریق معاینه فیزیکی دقیق تشخیص دهد. پس از آن، برای از بین بردن این ضایعات روش بیوپسی به بیمار پیشنهاد خواهد شد. در چنین مواردی، دکتر متخصص زنان و زایمان انجام چند آزمایش دیگر را برای تائید حضور ویروس پاپیلومای انسانی و سلولهای سرطانی در داخل رحم زنان مبتلا به زگیل تناسلی به بیمار توصیه میکند. تست پاپ اسمیر شامل برداشتن سلولهای انسدادی سرویکس زنان است که در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار میگیرند. در این نوع آزمایش، پزشک از روش کولپوسکوپی برای ارزیابی بیشتر وضعیت ضایعات موجود در دهانه رحم بیمار خود استفاده نموده و سرکه (اسید استیک) را برای تشخیص بر روی دهانه رحم مادر میریزد؛ اگر رنگ سرکه تغییر کرد، نشاندهنده وجود سلولهای غیرطبیعی در دهانه رحم بیمار میباشد. بعد از این مرحله، دکتر انجام آزمایش خاصی را برای تشخیص وجود ویروس پاپیلومای انسانی به بیمار تجویز خواهد کرد. این آزمایش، DNA روی سلولهای موجود در دهانه رحم را بررسی کرده و با ارزیابی سرویکس مادر باردار، ویروس پاپیلومای انسانی را برای شناسایی سلولهای سرطانی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد. اگر جواب آزمایشات مثبت شد، وجود ویروس پاپیلومای انسانی در رحم مادر باردار تائید شده و پزشک متخصص زنان و زایمان دوره درمانی لازم را برای بیمار خود پیشنهاد میکند.

چگونه میتوان عفونت ویروس پاپیلومای انسانی را در بدن درمان کرد؟

همانطور که گفته شد بیشتر عفونتهای ویروس پاپیلومای انسانی به خودی خود از بین میروند. درمان تنها برای زگیلهای قابل مشاهده و سلولهای غیرطبیعی دهانه رحم زنان لازم است. گزینههای درمانی برای از بین بردن این نوع عفونت ویروسی عبارتند از:

1-Cryosurgery:

انجماد یا تخریب زگیلهای موجود در رحم زنان که با استفاده از نیتروژن مایع انجام میگیرد.

2-Electrocautery:

سوزاندن زگیلهای موجود در دهانه رحم زنان که با استفاده از جریان الکتریکی صورت خواهد گرفت.  

3-حلقه الکتروسکوپیک یا روش برش دادن (LEEP):

حذف بافتهای غیرطبیعی موجود در دهانه رحم زنان که با استفاده از حلقه سیم الکتریکی انجام گرفته و با متصل کردن آن‌ها به زگیلهای موجود، بافت پوستی را برش میدهد.  

4-بیوپسی مخروطی:

این روش شامل برداشتن بخش مخروطی شکل بافتهای آسیبدیده گردن رحم زنان میشود.

خواندن این مطلب 7 نوع عفونت دوران بارداری که زنان باید از آن آگاه باشند  به شما توصیه میشود

5-لیزر درمانی:

در این روش درمانی زگیلهای موجود در داخل رحم مادر باردار، با استفاده از پرتو لیزری سوزانده شده و از بین میرود.

6-پمادهای نسخه دار:

پمادهای دارویی مخصوصی وجود دارد که  میتواند به طور مستقیم بر روی زگیلها اعمال شده و آن‌ها را از بین ببرد. با این حال، مصرف بیش از حد این نوع پمادها برای زنان باردار بسیار خطرناک است.

در نهایت، یادتان باشد که دکتر متخصص زنان و زایمان در هنگام مراجعه بیمار، به بررسی تغییرات ایجاد شده در سلولهای بدن او پرداخته و با انجام آزمایشهای معمول روزمره، روند درمان او را ادامه خواهد داد.

آیا وجود ویروس پاپیلومای انسانی در دهانه رحم میتواند بر روند بارداری آن‌ها تأثیر بگذارد؟

بله، ویروس پاپیلومای انسانی میتواند روند باردار شدن زنان را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا سطح تولید هورمون استروژن را در بدن افزایش میدهد. این حالت منجر به افزایش تعداد و اندازه زگیلهای موجود در دهانه رحم بیمار خواهد شد. در این شرایط، به زگیلها دست نزنید، زیرا تحریک نمودن آن‌ها خطر خونریزی و عفونت را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. درمان زگیلها معمولاً به دوران پس از انجام عمل زایمان زنان ارجاع داده میشود؛ مگر اینکه اندازه زگیلها بیش از حد بزرگ بوده و راه واژینال را ببندد. در چنین شرایطی، دکتر متخصص زنان و زایمان با استفاده از روش شیمی-درمانی یا جریان الکتریکی زگیلها را از بین خواهد برد.

آیا ویروس پاپیلومای انسانی میتواند از بدن مادر به کودک درون رحم او انتقال یابد؟

در بدن نوزادان متولدشده از مادرانی که در دوران بارداری خود دارای زگیلهای فعال بودند، هیچ نوع عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی ایجاد نمیشود. حتی اگر کودک در معرض ابتلا به عفونت قرار گیرد، در چند روز اول بعد از تولد به دلیل مصونیت بدن، شرایط خطرناک او از بین خواهد رفت. البته در موارد بسیار نادر، زگیلهایی در گلوی نوزادان ایجاد شده و منجر به بروز بیماری خاص به نام پاپیلومهای حنجره (پاپیلوماتوز تنفسی) در آن‌ها میشود. این یک وضعیت یک مشکل پزشکی جدی تلقی شده و بر الگوی تنفس صحیح کودک تأثیر میگذارد. استفاده از لیزر-درمانی به طور مکرر برای از بین بردن این زگیلها، روش مناسبی خواهد بود. همچنین اگر وجود زگیلها، کانال تولد نوزاد را مسدود کند، زایمان طبیعی را برای خروج نوزاد دشوار خواهد نمود. در چنین شرایطی، پزشک متخصص زنان و زایمان روش سزارین را برای به دنیا آوردن کودک مورد استفاده قرار میدهد. البته پزشک معالج  قبل از تصمیمگیری برای استفاده از روش جراحی، تمام خطرات ناشی از آن را مورد بحث قرار داده و با رضایت بیمار، عمل سزارین را انجام میدهد.

اگر زنی به ویروس پاپیلومای انسانی دچار بوده و بخواهد باردار شود، چه باید بکند؟

در صورتی که شما به عنوان یک زن جوان،  به ویروس پاپیلومای انسانی آلوده بوده و بخواهید باردار شوید، باید نکات خاصی را انجام دهید که به شرح زیر میباشند:

  • در ابتدای کار، شریک زندگی شما باید واکسن ویروس پاپیلومای انسانی را دریافت کند تا از او در برابر ابتلا به تبخال تناسلی (یکی از STDs) محافظت گردد.
  • خود شما نیز باید با پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد روند درمان ویروس پاپیلومای انسانی صحبت کنید (که معمولاً شامل سه نوع تزریق برای افزایش مقاومت بدن شما در برابر ویروس میشود).

البته، لازم است بدانید که پزشک معالج در چنین حالتی روشهای درمانی دیگر را نیز برای درمان زگیلهای تناسلی و سایر ضایعات فعال در رحم شما پیشنهاد خواهد داد.

آیا زن آلوده به ویروس پاپیلومای انسانی میتواند باردار شود؟

پاپیلومای انسانی که قابل شناسایی و تشخیص نباشد، تأثیر مستقیمی بر شانس بارداری ندار؛، برخی از انواع این ویروسها نمیتواند توانایی باروری زنان را تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر آن که این نوع ویروس، هیچ گونه عوارضی در روند حاملگی زنان مانند انجام زایمان طبیعی ندارد، سقط جنین نیز با وجود ویروس پاپیلومای انسانی در بدن مادر باردار هیچ ارتباطی نخواهد داشت. ولی در موارد بسیار نادر، ویروس پاپیلومای انسانی میتواند ضایعات سرطانی را در ناحیه گردن رحم بیمار ایجاد کرده و تأثیر ماندگار و همیشگی بر قدرت باروری فرد بگذارد.

چگونه میتوان از مبتلا شدن زنان به ویروس پاپیلومای انسانی جلوگیری نمود؟

استفاده از نکات ذکرشده در ادامه این مقاله برای راهنمایی زنان، میتواند احتمال ابتلا به عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی را کاهش دهد. این نکات عبارتند از:

  • هر زمان که قصد رابطه جنسی دارید، حتماً از کاندوم لاتکس استفاده کنید. این نوع وسایل پیشگیری از بارداری، خطر ابتلا به  ویروس پاپیلومای انسانی و دیگر بیماریهای STD را در زنان به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. نتایج مطالعات انجامشده توسط محققان در این مورد نشان داده است کسانی که در طی رابطه جنسی خود از کاندوم استفاده میکردند، احتمال ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی در آن‌ها کمتر از 70 درصد بوده است.
  • قبل از اینکه باردار شوید، حتماً عمل واکسیناسیون را انجام دهید. سه نوع واکسن ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که تزریق  Gardasil و Gardasil9 آن برای مردان و زنان بین 9 تا 26 سال تائید شده است. این دو نوع واکسن از انسانها در برابر ابتلا به سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی محافظت میکند. واکسن دیگری هم به نام Cervarix وجود دارد که فقط برای زنان توصیه شده و از بدن آن‌ها در برابر ابتلا به سرطان سرویکس محافظت میکند. این نوع واکسنها در سه دوز، برای زنان در دو یا شش ماه قبل از بارداری و ماه سوم و ششم دوران بارداری تجویز میشوند. اگرچه این واکسن نمیتواند به طور کامل بیماری را درمان کرده یا عفونت را از بین ببرد، ولی میتواند فرد را از ابتلا به سایر گونههای ویروس پاپیلومای انسانی محافظت کند.

برای اطلاع از انواع هپاتیت در بارداری این مطلب را بخوانید

1-آیا دریافت واکسن پاپیلومای انسانی باعث بروز عوارض جانبی در بدن ، در طی بارداری میشود؟

دریافت واکسن پاپیلومای انسانی هیچ گونه عوارض حاملگی یا اختلالات مادرزادی در جنین درون رحم مادران باردار ایجاد نمیکند. این نوع واکسنها غیر عفونی هستند؛ فقط در حد خیلی کم قدرت باروری تخمک زنان را تحت تأثیر قرار میدهند.

2-آیا زن مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی، میتواند باردار شود؟

پاپیلومای انسانی ویروسی است که وجود آن در بدن زنان باعث ایجاد زگیلهای تناسلی شده و میل جنسی مرد را در هنگام رابطه جنسی، کاهش میدهد. این حالت عاملی است که میتواند بر توانایی زن جهت باردار شدن تأثیر گذاشته و شانس تخمک را برای انجام عمل لقاح تحت تأثیر قرار دهد.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که ویروس پاپیلومای انسانی همیشه یک بیماری جدی نیست، اما میتواند در طول دوران بارداری و انجام عمل زایمان عوارضی را در بدن زنان و نوزادان ایجاد کند. بنابراین، بسیار مهم است که فرد بیمار همه اقدامات احتیاطی لازم را برای درمان و جلوگیری از احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم انجام دهد. پس، برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی و گزینههای احتمالی در مورد تشخیص مراحل پرخطر این بیماری، حتماً با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/