چگونگی تغذیه نوزاد با شیر مادر در مکان­های عمومی

636681260466933808-breastfeeding-in-public

هر مادری مجبور است پس از گذشت چند روز از تولد نوزاد خود، از خانه خارج شود. در چنین شرایطی، حتی اگر قبل از ترک منزل، مادر بتواند کودک را با شیر خود تغذیه کند، او حتماً قبل از بازگشت به خانه دوباره گرسنه خواهد شد. همان‌طور که میدانید کودک گرسنه صبر نخواهد کرد تا شما به خانه رسیده و دوباره او را با شیر مادر تغذیه کنید. پس با گریه مداوم فرزند کوچک خود روبرو شده و مجبور به شیر دادن او میشوید. این جملات بدین معنی است که مادر شیرده باید نوزاد خود را در مکانهای عمومی و شلوغ هم با شیر مادر تغذیه کند. در این میان برخی از مردم، نظرات خود را ارائه داده و برخی دیگر ناراحتی خود را از این کار به شما نشان میدهند که البته بروز تمام این حالتها در مکانهای عمومی کاملاً طبیعی است. اما آیا واقعاً تغذیه نوزادان با شیر مادر در مکانهای عمومی و شلوغ، کار اشتباهی است؟ وقتی که مادر شیرده با نوزاد خود از منزل خارج شده یا در یک فضای عمومی قرار میگیرد، هنگام نیاز کودک به تغذیه با شیر مادر، چه باید بکند؟ در ادامه این مقاله، به تمام سؤالات مادران در مورد تغذیه نوزادان با شیر مادر در مکانهای عمومی و شلوغ پاسخ داده و شما را بیشتر در این باره راهنمایی خواهیم کرد.

آیا میتوان در مکانهای عمومی به نوزاد شیر  داد؟

بله مادران شیرده میتوانند در همه جا، حتی در مکانهای عمومی و شلوغ نیز نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنند. اکثر کشورها در این مورد دارای قوانین و مقرراتی هستند که برای تغذیه نوزادان با شیر مادر در مکانهای عمومی مفید است، زیرا همه دولتها نیاز به مادرانی دارند که در هر شرایطی، کودکان خود را حمایت نموده و برای سلامتی آن‌ها تلاش کنند. به عنوان مثال، در هر کشوری، حداقل این قانون وجود دارد که زنان را به تغذیه نوزاد خود با شیر مادر در مکانهای عمومی و شلوغ ترغیب نموده و آن‌ها را از بند "مواجه شدن با افراد نامناسب" در جامعه، آزاد میکند. به طور خلاصه، یادتان باشد که تغذیه نوزادان با شیر مادر در هر مکانی، چه خصوصی و چه عمومی حق بنیادی و بی‌قیدوشرط هر مادری است و او برای انجام این کار از هر چالشی آزاد است.

اگر می خواهید شیر خود را ذخیره کنید این مطلب چگونگی ذخیره شیر مادر و استفاده از آن برای نوزاد را بخوانید

چگونه باید عمل تغذیه نوزاد با شیر مادر را در مکانهای عمومی انجام داد؟

تغذیه نوزادان با شیر مادر در مکانهای عمومی و شلوغ باید با توجه به نکات مهمی صورت گیرد. این نکات به شرح زیر است:

  • پوشیدن لباس مناسب توسط مادران شیرده:

  • لباسی که زن شیرده میپوشد، باید اجازه دسترسی آسان به پستانهای او را فراهم کند. برای این کار، به عنوان یک مادر شیرده لباسی را انتخاب کنید که در هنگام شیر دادن به نوزاد، مجبور نباشید آن را بالا بکشید؛ لباس مناسب این دوران باید طوری طراحی شود که سینه زنان در صورت نیاز از قسمت بالاتنه آن به راحتی بیرون آورده شود. البته پوشیدن سینهبند مخصوص دوران شیردهی نیز نیاز به کشیدن چندین لایه لباس به سمت بالا را جهت دسترسی به سینه مادر از بین خواهد برد. همه مادران مجبور هستند نوزاد خود را تا شش ماهگی در مکانهای عمومی هم با شیر خود تغذیه کنند.
  • شال یا پتوی مخصوص دوران شیردهی را خریداری کنید:

  • شال یا پتوی مخصوص دوران شیردهی به مادر اجازه میدهد تا نوزاد خود را در هنگام شیر دادن زیر آن قرار داده و از دیده شدن سینههای خود جلوگیری کند. همچنین، استفاده از این شالها باعث میشود که مردم، بلافاصله متوجه تغذیه نوزاد با شیر مادر شده، در نتیجه کمتر به این افراد خیره شوند!
  • همراه داشتن بسته های دستمال کودک:

  • این بستهها شامل دستمالهایی با بافت بسیار نرم هستند که در صورت نیاز، قبل و بعد شیردهی برای پاک کردن دهان کودک یا پستان مادر مورد استفاده قرار میگیرند.
  • کودک را با وسیلهای بپوشانید:

  • اگر نوزاد شما در هنگام شیر خوردن در داخل یک حامل نگهداری شود، به سینه مادر نزدیکتر بوده و دسترسی به پستان برای او بسیار آسان خواهد شد. همچنین، استفاده از این وسیله، سبب کمتر آشکار شدن فرایند تغذیه نوزادان با شیر مادر در مکانهای عمومی و شلوغ میشود.
  • محل مناسبی را برای تغذیه نوزادان انتخاب کنید:

  • بهتر است مادران جوان مکان مناسبی را برای تغذیه نوزاد خود با شیر مادر انتخاب کنند تا در آن مکان، بتوانند از کودک خود در هنگام شیر خوردن حمایت کنند. انتخاب سالنهای زنانه موجود در فرودگاه یا کافیشاپ خلوت امکان تغذیه راحت و امن نوزاد را با شیر مادر فراهم کرده و یک مکان عالی برای حفظ آرامش و راحتی زنان در حین شیر دادن به فرزند کوچک خود خواهد بود. جالب است بدانید که برخی از مؤسسات و فروشگاهها چنین جاهایی را برای مادران شیرده اختصاص دادهاند. در نهایت به خاطر داشته باشید که هرگز حمام یا دستشویی را برای انجام عمل شیردهی استفاده نکنید، چون غیربهداشتی هستند و کودک با قرار گرفتن در این اماکن، به احتمال زیاد در معرض ابتلا به انواع بیمارها قرار خواهد گرفت.
  • حفظ آرامش مادر در حین شیردهی به نوزاد خود در مکانهای عمومی و شلوغ:

  • در مورد تغذیه نوزاد خود با شیر مادر در اماکن عموم معذب نباشید. اگر مادری در هنگام شیردهی به فرزند خود احساس آرامش و راحتی بکند، شیر او بهتر جریان یافته و باعث تغذیه مناسب کودک با شیر مادر میشود که تغذیه نوزادان در خانه این گونه است. همچنین، اگر مادر خونسردی خود را حفظ کند، روند شیر دادن به کودک با سرعت به پایان خواهد رسید.
  • به خودتان اطمینان داشته باشید:

  • هدف اصلی همه مادران تغذیه فرزند کوچک خود با شیر مادر است، زیرا شیر مادر بهترین غذا برای هر کودکی به شمار میرود. بنابراین، در هنگام شیردهی به نوزاد خود خجالت نکشید، زیرا شما یک کار ضروری و درست برای حفظ سلامت فرزند خود و بهبود روند رشد او انجام میدهید.
  • از محیط اطراف خود آگاه باشید:

  • لازم است بدانید که شما باید در هنگام تغذیه نوزاد با شیر مادر در اماکن عمومی، اطراف خود را خوب در نظر بگیرید. در واقع، مادر باید در هنگام تغذیه فرزند خود با شیر مادر، کاملاً مواظب وسایل شخصی خود و کودکش باشد. همچنین، ضرورت ایجاب میکند که مادر شیرده در هنگام خارج شدن از خانه لوازم و وسایل ایمنی و راحتی کودک را همراه داشته باشد.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که تغذیه نوزادان با شیر مادر در اماکن "عمومی" امری طبیعی است. با این حال، افرادی وجود دارند که ممکن است از این کار شما حمایت نکنند. پس به عنوان یک مادر شیرده به عقاید خود در این مورد احترام گذاشته و به رفتار آن‌ها توجه نکنید.

خواندن 10 ماده ضروری برای تغذیه مادر در دوران شیردهی به شما توصیه میشود

مادر چگونه میتواند با بحرانهای ایجاد شده در هنگام تغذیه نوزاد خود با شیر مادر در مکانهای عمومی مقابله کند؟

این نکته مهم است که مادران شیرده چگونگی مقابله با وضعیتهای بحرانی ایجاد شده در هنگام تغذیه نوزاد خود با شیر مادر، در اماکن عمومی را یاد بگیرند. همه مردم از تغذیه نوزاد با شیر مادر در فضاهای عمومی حمایت نکرده و بالطبع شما با انتقاد یا اعتراضات زیادی در این مورد برخورد خواهید کرد. در ادامه این مقاله، نکات مهم را که مادر جوان باید انجام دهد، برای شما بیان نمودهایم که به شرح زیر میباشند:

1-آرام باشید:

به خاطر داشته باشید که توجه به نظرات تند و زننده مردم میتواند صدمات جبران‌ناپذیری به مادر شیرده و نوزاد او بزند. بنابراین، حفظ آرامش در چنین شرایطی برای مادران بیتجربه بسیار مهم است. در این گونه بحرانها، بیان و استدلال حقایق و نظرات شما به درست شدن روند کار کمک نمیکند؛ در عوض میتواند عوارض منفی درباره تغذیه نوزاد با شیر مادر در ذهن خود شما به جای بگذارد. بنابراین، هنگامی که با نظر منفی مردم در مکانهای عمومی و شلوغ روبرو شدید، آرام باشید و اصلاً واکنشی نشان ندهید. به تغذیه نوزاد خود با شیر مادر ادامه داده و از اظهارنظر فردی خود اجتناب کنید، چون هدف شما این است که در هر زمان و هر مکانی که لازم باشد، نوزاد خود را شیر داده و با مخالفان این کار مبارزه کنید.

2-مؤدبانه پاسخ دهید:

در صورتی که از شما به عنوان یک مادر شیرده سؤالاتی در مورد تغذیه نوزاد با شیر مادر در اماکن عمومی کردند، مؤدبانه به سؤالات آن‌ها پاسخ داده و اعلام کنید کاری که انجام میدهید، تغذیه یک فرد کوچک را فراهم نموده و شما معتقدید که شیر مادر، صرف‌نظر از محل و زمان، باید به کودک گرسنه داده شود، زیرا انجام این امر در هر شرایطی برای سلامت نوزاد شما ضروری است. ولی سعی کنید در هنگام پاسخ دادن، رفتار مؤدبانه داشته باشد. جالب است بدانید که رویکرد آرام و صادقانه مادر شیرده ذهنیت منفی برخی افراد را در این مورد تغییر داده و به بهبود فرهنگی جامعه نیز کمک خواهد کرد.

3-از محل بحران دور شوید:

اگر احساس میکنید که بسیاری از مردم ضرورت انجام عمل شیردهی به نوزادان را در مکانهای عمومی و شلوغ نادیده گرفته و با اظهارنظر، از کار شما انتقاد میکنند، طوری که شما تنهایی نمیتوانید آن‌ها را کنترل کنید، آرامش خود را حفظ کرده و از محل دور شوید. یادتان باشد که شما میتوانید نوزادتان را هر جای دیگری هم با شیر خود تغذیه کنید.

4-به دنبال گروهی باشید که از مادران شیرده در اماکن عمومی حمایت میکنند:

معمولاً گروهی از زنان که در داخل پارکها و اماکن عمومی نشستهاند، در صورت مواجه شدن با انتقادات مردمی در مورد تغذیه نوزاد با شیر مادر در فضاهای عمومی، به حمایت از شما پرداخته و به صورت اخلاقی با افراد منتقد برخورد خواهند کرد.

5-انتقادات مردمی را به استحضار مدیریت محل استقرار خود برسانید:

اگر شما به عنوان یک مادر شیرده احساس میکنید که نظرات  منفی برخی از مردم در مورد تغذیه نوزادان با شیر مادر در مکانهای عمومی و شلوغ تقریباً شبیه تهدید است، میتوانید به دفتر مدیریت که در آن محل مستقر شده است، مراجعه نموده و بحران ایجاد شده را اطلاع دهید. مثلاً اگر در یک رستوران یا هتل هستید، در چنین شرایطی با مدیر تماس گرفته و از او کمک بخواهید. البته اگر خود مدیران نیز از افراد ناراضی باشند، میتوانید شکایت خود را با مدیریت ارشد آنجا در میان گذاشته و از او کمک بگیرید. توجه داشته باشید که بهترین کار در چنین شرایطی، زمانی که فرزندتان همراه شماست، این است که از موقعیت دور شوید. اگر افراد ناراضی حالت تهاجمی داشته باشند، ممکن است به شما یا کودکتان صدمه بزنند؛ پس تاوَن خود را دریابید و با آرامش کامل، کارهای انتقال فرزند کوچک خود را سازمان‌دهی نمایید.

برای اطلاع از مزایای شیر دادن برای نوزاد و مادر این مطلب را بخوانید

6-پیوستن به یک گروه پشتیبانی:

گروه حمایت از تغذیه نوزادان با شیر مادر را پیدا نموده و به این کمپین بپیوندید، زیرا با این کار میتوانید به همراه مادران دیگر راههای مقابله با نگرانی را در مورد شیردهی نوزادان در مکانهای عمومی و شلوغ به اشتراک بگذارند. با این کار، شما پیشنهادات زیادی را در مورد چگونگی مقابله با انتقادات مردمی در مکانهای عمومی خاص مانند پارکها، هتلها و رستورانها دریافت خواهید کرد.

در نهایت، یادتان باشد که شیر مادر بهترین غذا برای همه نوزادان بوده و مادر میتواند از طریق تغذیه او با شیر خود، سلامت و آرامش فرزند خود را فراهم کند. بنابراین انجام این کار ضروری است و هیچ دلیلی وجود ندارد که مادران از تغذیه فرزند خود در مکانهای عمومی و شلوغ خودداری کنند. علی‌رغم مشکلات ذکر شده، بررسیهای انجام شده در سال 2015 توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها نشان داده است که دیدگاه بخش قابل توجهی از مردم جامعه برای تغذیه نوزادان با شیر مادر در مکانهای عمومی و شلوغ مثبت بوده و آن‌ها معتقد هستند که زنان حق دارد در هر زمان و در هر مکانی، نوزاد گرسنه خود را با شیر مادر تغذیه کنند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/