چگونه برای فرزند خود لباس بخریم؟

187829600-H

همه ما میدانیم که خرید لباس نوزاد همه زنان باردار را وسوسه میکند. اما انجام این کار بلافاصله بعد از شروع دوران بارداری، ایده مناسبی نخواهد بود، زیرا هیچ کس نمیداند در چند ماه آینده چه اتفاقاتی رخ داده و عاقبت حاملگی مادر چه خواهد شد. بنابراین، بهتر است در این دوران فقط به نیازهای اولیه خود توجه داشته و به سلامت فرزند داخل رحمتان اهمیت دهید.

اگر قصد خرید لوازم فرزند آینده خود را دارید، بدانید که بهترین زمان برای این کار ماههای آخر دوران بارداری است. در این دوره نیز شما باید نیاز کودک خود را تنها برای 30 روز اول بعد از تولد تامین کنید. بعد از انجام عمل زایمان، مادر بیش از حد مشغول شده و سرگرم گذراندن دوران نقاهت خود و رسیدگی به نوزاد میشود؛ به همین دلیل در این دوره، تهیه لباس نوزادان بسیار کم اهمیت شده و توجه والدین فقط بر روی سلامت فرزند خود معطوف خواهد شد. البته زیاد نگران نباشید، چون همه مادران در نهایت این دوران را با کمی سختی پشت سر میگذارند. به یاد داشته باشید که نوزادان در ماههای اول بعد از تولد به سرعت رشد میکنند. به همین دلیل، اندازه لباس آنها در طولانی مدت ثابت نخواهد ماند. بنابراین، بهتر است والدین بخش زیادی از بودجه خود را صرف خرید لباس نوزاد از تولد تا 3 ماهگی نکنند. علاوه بر رشد سریع نوزاد، او در ماههای اولیه زندگی خود کمتر از منزل خارج شده و قادر نیست از همه لباسهای جدید خود استفاده کند. پس، بهتر است به عنوان یک مادر جوان در برابر خرید لباسهای متنوع برای نوزاد تازه متولد شده خود مقاومت کنید، زیرا شما در مورد اندازه و سبک مناسب لباس برای آینده فرزند کوچک خود تجربه کافی ندارید.

در ادامه این مقاله، لیستی از لباسهای اساسی را که در هنگام تولد نوزادان لازم است، ارائه خواهیم کرد که خواندن آن برای مادران جوان خالی از لطف نخواهد بود. تعداد ارائه شده در مورد این لباسها بر اساس نیاز عموم برآورد شده، اما در موارد خاص، این تعداد، به چگونگی تعویض لباس نوزاد و برنامه شستشوی مادران بستگی دارد.

برای اطلاع از روش های استریل کردن شیشه شیر نوزادان این مطلب را بخوانید

  • لباسهای زیر  نوزادان 2 الی 4 عدد:

  • به عنوان یک زن زائو یادتان باشد تا زمانی که بند ناف نوزاد شما نیفتاده باشد، بهترین راه برای تامین سلامت این ناحیه از بدن او استفاده از لباسهای زیر ضد حساسیت است. همچنین، در این دوران بهتر است لباسهایی را برای فرزند خود انتخاب کنید که به آسانی به تن او پوشانده شود.
  • پیراهن مناسب برای نوزادان 4 الی 8 عدد:

  •  لباس رویی همه نوزادان باید دارای یقه و دور گردن باز و گشاد بوده و شلوار آن دارای پاهای شل و راحت باشد. این نوع لباسها در هنگام پوشاندن، آسیب کمی به سر و سایر اعضای بدن نوزادان وارد میکند. بنابراین این نکته مهم را در نظر داشته باشید که شما باید از انتخاب لباسهایی که دور گردن و یقه کوچکی دارند، برای فرزند کوچک خود اجتناب کنید؛ به جای آن، تیشرتهایی به سبک کیمونو انتخاب نمایید که علاوه بر گشاد بودن، روش استفاده آسانی نیز دارند. علاوه بر این موارد، در هنگام خرید جلیقه برای نوزاد خود نیز به دنبال لباسهایی باشید که از نظر دور گردن و شانه کاملا باز باشند. البته، شما باید قد لباسهای انتخابی برای فرزند خود را تا زیر لگن او در نظر بگیرید، چون در غیر این صورت، با حرکت نوزاد یا در آغوش گرفتن او، لباس بالا کشیده شده و ناحیه شکم و کمر او بیرون خواهد ماند.
  • لباس خواب یک تکه (سرهمی) 4 الی 8 عدد:

  • اگر به عنوان یک مادر زائو، بچه بزرگتری در خانه دارید، بهتر است لباس روزانه نوزاد شما از نوع سرهمی انتخاب شود، زیرا پوشاندن این اقلام از لباسهای یک تکه به نوزادان، بغل گرفتن آنها را سادهتر کرده و فکر شما را در مورد پوشش  بدن فرزند کوچک خود آسوده خواهد نمود.
  • لباس خواب زمستانی 2 عدد:

  • اگر نوزاد شما در فصل سرد سال متولد شده است، باید در طول شب علاوه بر لباس خواب زمستانی از پتو هم برای حفظ دمای مناسب بدن او استفاده کنید، اما از قرار دادن هر چیز اضافی بر روی بند ناف یا پوشاندن افراطی این ناحیه از بدن او خودداری نمایید، زیرا خطرناک بوده و تهدیدی برای سلامت نوزاد تلقی میشود.
  • ژاکت یا کت نوزادان 1 الی 3 عدد:

  • در هنگام خرید ژاکت یا کت برای نوزاد خود اطمینان حاصل کنید که لباسهای انتخابی شما از جلو باز بوده و دارای دکمه باشد، زیرا اکثر نوزادان در هنگام پوشاندن لباس احساس ناراحتی نموده و مادر را دچار دلهره دروغین میکنند.
  • لباسهایی مانند کلاه و دستکش تزیینی 1 الی 3 عدد:

  • احتمالا خرید برخی از لباسها برای نوزادان دارای اولویت کمتری باشد. خرید کلاه، دستکش و سایر موارد غیر ضروری، اختیاری بوده و جز مایحتاج نوزادان محسوب نمیشود. اما اگر به عنوان یک مادران جوان، انرژی و انگیزه خرید این وسایل را دارید، میتوانید از این موارد در هنگام بیرون بردن نوزاد خود یا رفتن به خانه مادربزرگ استفاده نمایید.
  • اگر کودکتان به انفولانزا دچار شده است  آن را بخوانید

  • برای اطلاع از 6 لوازم ضروری سیسمونی نوزادان این مطلب را بخوانید
  • جوراب 4 الی 7 جفت:

  • یادتان باشد که خرید کفشهای نوزادی تا زمانی که کودک شما راه نمیرود، غیرضروری است، اما خرید جورابهای راحت برای دوران نوزادی امری کاملا ضروری است.
  • کلاه لبه دار 2 عدد:

  • استفاده از کلاههایی با لبه های گسترده برای حفاظت صورت نوزادان در برابر نور خورشید در روزهای تابستانی امری کاملا ضروری است. همچنین، استفاده از کلاههای نرم برای پوشش دادن سر و گوشهای نوزاد در فصل زمستان نیز نباید فراموش شود. ولی اگر میخواهید کل بدن نوزاد خود را پوشش دهید، بهتر است از یک پتو استفاده نموده و تمام بدن او را در مقابل سرما محافظت کنید. البته در صورت دقت نکردن، این کار ممکن است آسیب جدی به سلامت نوزادان برساند! به همین دلیل، برخی از پزشکان متخصص اطفال به مادران بیتجربه توصیه میکنند که از لباسهای جداگانه برای حفظ گرمای بدن فرزند کوچک خود استفاده نموده و صورت و دهان نوزاد را کاملا باز نگه دارند.

    دستکش نخی نوزادان 1 جفت:

  • حتی اگر زمان تولد فرزند شما، فصل تابستان است، خرید یک جفت دستکش نخی را فراموش نکنید، زیرا در بدو تولد ناخنهای نوزادان سریع رشد کرده و سبب خراشیده شدن سر و صورت آنها میشود. برای جلوگیری از این امر، سعی کنید همیشه از دستکش استفاده کرده و از پوست نرم سر و صورت فرزند خود محافظت نمایید.
  • کت و شلوار زمستانی برای نوزادان 1 عدد:

  • در هنگام خرید لباس زمستانی برای فرزند کوچک خود دقت کنید که لباس انتخابی شما از پارچه های نرم تهیه شده و عمل تنفس را برای فرزندتان دشوار نکند. بر اساس این توضیحات، جنس پنبه بهترین انتخاب برای لباس نوزادان خواهد بود. البته لباسهای پشمی نیز  انتخاب خوبی برای نوزادانی هستند که در محیطی با آب و هوای سرد زندگی میکنند  همچنین، در هنگام خرید لباس زمستانی اطمینان حاصل کنید که درزهایلباس کاملا صاف دوخته شده و وجود  تکه ها داخلی در لباس، پوست کودک شما را تحریک نکند.

دکمه های لباس نوزادان:

قبل از اینکه لباس تازهای را به تن نوزاد خود بپوشانید، از محکم بودن هر چیز تزیینی یا دکمه های کوچک بر روی لباس مطمئن شوید. یادتان باشد که اگر این قطعات سست باشند، از لباس جدا شده و ممکن است در داخل دهان یا بینی نوزاد گیر کنند. برای همین بهتر است هرگونه اشیا تزیینی یا رشته های متصل شده به لباس نوزادان را (که غیرضروری هستند) قبل از استفاده، جدا کنید.

پوشاندن لایه های زیاد لباس به نوزادان:

یکی از بزرگترین اشتباهات مادران جوان، اضافه کردن لایه های لباس بیشتر به فرزند خود است. اگراحساس میکنید  که تعداد لایه های لباسهایی که به تن نوزاد خود پوشاندهاید، با توجه به آب و هوای محیط زندگی شما کم است، از یک پتوی سبک برای گرم کردن او استفاده کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که گرم نگه داشتن بیش از حد نوزادان باعث ناراحتی و خواب آلودگی آنها میشود. همچنین، این امر نیز میتواند هوشیاری نوزاد را از بین برده یا باعث ایجاد هیپوگلیسم در او شود. علاوه براین موارد، در چنین شرایطی، نوزاد به اندازه کافی بیدار نخواهد بود که به درستی غذا بخورد.

شستن لباس نوزادان:

لازم است بدانید که در صورت شستن لباس نوزاد خود با بعضی از شویندهها ممکن است واکنشهای جدی در بدن او ایجاد شده و بروز بثورات جلدی خفیف یا سوزش پوستی به دنبال داشته باشد. در حالت کلی، پوست نوزادان خیلی حساس بوده و استفاده از هر نوع محصول بهداشتی غیراستاندارد، آنها را دچار مشکل خواهد نمود. به همین دلیل، در طول فرایند خرید لوازم فرزندخود دقت نموده و از بروز ناراحتی در بدن نوزاد خود جلوگیری کنید

اگر نوزادتان بی اشتهاست برای اطلاع این مطلب علت بی اشتهایی نوزادم چیست؟ را بخوانید

مراقبتهای عمومی:

تمیز کردن لباسهای نوزادان به مواد شوینده مخصوصی نیاز ندارد، مگر اینکه پوست نوزاد شما بیش از حد  حساس باشد. در چنین شرایطی، بهتر است به دنبال مواد شوینده بدون انحلال باشید که بسیار هم مقرون به صرفه خواهد بود. شما میتوانید از این نوع شویندهها برای شستن لباس کل خانواده نیز استفاده کنید که هم باعث صرفهجویی در وقت شده و هم سلامت نوزاد شما را به دنبال خواهد داشت.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/