چرا رنگ ادرار در بارداری تغییر می کند؟

146905322_4x3

در میان بسیاری از قسمتهای مختلف بدن که با آغاز دوران بارداری دچار تغییرات اساسی میشود، فرایند ادرار کردن زنان باردار نیز یکی از این تحولات عظیم است. این مشکل زنان حامله باید به طور مستقل ارزیابی شده و تغییرات ادرار زنان باردار باید توسط دکتر متخصص زنان و زایمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا تشخیص مناسبی ارائه شده و روند درمان به صورت صحیح انجام گیرد. در ادامه این مقاله، به شما خواهیم گفت که چرا رنگ ادرار زنان با آغاز دوران بارداری تغییر نموده و روند درمان این مشکل باید چگونه انجام گیرد.

چه رنگی برای ادرار در بارداری، قابل قبول است؟

 با این که رنگ ادرار هر فردی متفاوت از دیگران است، اما در حالت معمول رنگ این ماده زائد بدن باید زیر طیفی از رنگ زرد (به صورت روشن، زرد شفاف و کمی تیره) باشد. البته، به یاد داشته باشید که میزان هیدراتاسیون بدن، نوع مواد غذایی و داروهایی که توسط مادر باردار مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین، حضور هموگلوبین در بدن این افراد بر رنگ ادرار آنها تأثیر میگذارد. با این حال، اگر ادرار زنی غیرطبیعی باشد، ممکن است رنگ آن تیره یا حتی قرمز شود. 

برای اطلاع از اینکه علت تکرر ادرار در بارداری چیست؟ این مطلب را بخوانید

رنگ ادرار در بارداری به چه عواملی بستگی دارد؟

 همانطور که گفته شد رنگ ادرار زنان در دوران بارداری بستگی به میزان هیدراتاسیون بدن، نوع رژیم غذایی، نوع داروها و وضعیت سلامتی این افراد دارد. البته تغییر رنگ ادرار بیشتر به دلیل بالا رفتن غلظت اورهروم (محصول نهایی تجزیه هموگلوبین) در ادرار زنان باردار است. با این حال، به غیر از عوامل ذکر شده، دوران حاملگی، خود دارای مشکلاتی است که میتواند باعث ایجاد تغییر در رنگ ادرار این مادران شود.

چرا رنگ ادرار با آغاز بارداری تغییر میکند؟

چند دلیل وجود دارد که میتواند منجر به تغییر رنگ ادرار زنان در دوران باردار شود. شایع‌ترین این دلایل عبارتند از:

1-کم آبی بدن در بارداری:

 در طول سه ماهه اول بارداری، اکثر زنان با حالت تهوع و استفراغ روبرو میشوند که در علم پزشکی با عنوان hyperemesis gravidarum معروف است. این امر منجر به بروز مشکل کمآبی در بدن مادران باردار شده و باعث میشود که رنگ ادرار این افراد تیره شود. البته، لازم است بدانید که تغییر رنگ ادرار زنان باردار، در چنین شرایطی بسیار ناچیز است.

2-مصرف ویتامینها و مکملهای مخصوص بارداری:

 زنان باید در 9 ماه دوران بارداری خود ویتامین ها و مکمل های مختلفی را مصرف کنند که مصرف این مواد خوراکی، ممکن است سبب تیره شدن رنگ ادرار آنها شود. یادتان باشد که حتی، در مواردی که میزان مصرف این مواد مغذی بیش از حد باشد، در ادرار فرد باردار خون نیز مشاهده میشود.

3-نوع رژیم غذایی در بارداری:

 تغییر رژیم غذایی، اولین چیزی است که هر مادری در دوران بارداری بر روی آن تمرکز میکند. بنابراین، میتوان ادعا کرد که مصرف برخی از میوهها و سبزیجات خاص از قبیل چغندر و اسپارگها میتواند رنگ ادرار این افراد را تغییر دهد.

برای اطلاع از نشانه های عفونت مثانه در بارداری این مطلب ۷ عامل ایجاد کننده عفونت مثانه در دوران بارداری را بخوانید

4-عفونت های دستگاه ادراری:

 زنان در دوران بارداری، بیشتر از سایر زمانها به عفونتهای دستگاه ادراری مبتلا میشوند، زیرا بدن این افراد نسبت به قبل بسیار آسیبپذیر شده است. این بیماری ممکن است شامل عفونت کلیهها، کبد، مثانه و مجرای ادراری شده و علائم آن شامل تکرر ادرار، احساس سوزش در ناحیه شکم و کمر و مشاهده خون در مخاط رحمی یا ادرار باشد؛ که همه این عوامل موجب تغییر رنگ ادرار زنان در دوران بارداری خواهد شد.

5-مبتلا شدن به بیماری کلیه در بارداری:

 همانطور که میدانید کلیهها به عنوان یک فیلتر عمل کرده و مواد زائد را از بدن مادران باردار و جنین درون رحم این افراد دفع میکنند. بر این اساس، مبتلا شدن این ناحیه از بدن زنان به هر گونه عفونت یا ایجاد اختلال در عملکرد کلیهها، تیره شدن رنگ ادرار را در بدن این افراد به دنبال خواهد داشت.

6-وجود سنگ کلیه در بارداری:

 اگرچه تشکیل سنگ در کلیههای زنان باردار یک بیماری نادر است، ولی ایجاد سنگ کلیه باعث اختلال در عملکرد طبیعی کلیهها شده و با تولید درد، حالت تهوع و استفراغ، خون را به ادرار این افراد منتقل خواهد نمود.

7-بروز بیماری هماتوری در بارداری:

این بیماری، شرایطی است که در آن سلولهای قرمز خون بدن فرد بیش از حد افزایش یافته و خون به داخل ادرار او وارد میشود که باعث خواهد شد رنگ ادرار مادر قهوهای مایل به قرمز شود.

این که زن حامله در صورت ابتلا به تغییر رنگ ادرار، به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کند یا نه، به رنگ دقیق ادرار او و علائم ناراحتکننده دیگری که در این دوره تجربه میکند، بستگی دارد.

در بارداری وقتی  با تغییر رنگ ادرار مواجه شدیم، چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

 اگر تغییر رنگ مداوم در رنگ ادرار زنان باردار مشاهده شود یا فرد در ادرار خود خون ببیند و با درد شدید در هنگام ادرار کردن روبرو شده یا تکرر ادرار داشته باشد، او باید بلافاصله با پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد وضعیت بدن خود مشورت کند. در چنین مواردی، ابتدا پزشک سابقه سلامت بیمار را بررسی نموده و ممکن است انجام آزمایش ادرار و آزمایش خون را به او توصیه کند. معمولاً آزمایش ادرار برای تعیین میزان سلولهای قرمز خون، سطح پروتئین و وجود باکتریها و سایر ترکیبات خارجی در بدن مادر باردار و جنین درون رحم او انجام گرفته و آزمایش خون میتواند سطح آنزیمهای کبدی و عملکرد کلیه را مشخص کند. در این مرحله، نتایج به دست آمده از آزمایشات دلیل تغییر رنگ ادرار را در بدن زنان باردار به وضوح نشان خواهد داد.

برای اطلاع  از اینکه علت وجود پروتئین در ادرار در بارداری چیست؟ این مطلب را بخوانید

با همه این توصیفات، اگر خودتان میخواهید دریابید که تغییر رنگ ادرار در دوران بارداری شما بیضرر است، باید تمام نشانههای خطرناک را که در ارتباط با علائم بیماریهای دیگر است، بشناسید. اما اگر تصور میکنید که تغییر رنگ ادرار شما به علت کمآبی بدن است، مقدار زیادی آب مصرف کنید تا بتوانید مشکل خود را حل کنید. هیچ دلیلی برای هراس و نگرانی شما وجود ندارد! در غیر این صورت، حتماً از یک دکتر متخصص زنان و زایمان برای بهبود وضعیت بدن خود کمک بخواهید.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

خوبه متن

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/