آیا مصرف داروی Betnesol در بارداری خطرناک است؟

Pregnant-pills-2

در ابتدا، به یاد داشته باشید که همه مادران حامله باید قبل از مصرف هر نوع دارویی در مورد سلامت جنین درون رحم خود مشورت نموده و نکات احتیاطی را در مورد آن رعایت کنند؛ بنابراین، هنگامی که به عنوان یک زن حامله مجبور میشوید داروهایی مانند آنتی بیوتیک یا داروهای استروئیدی مانند Betnesol را مصرف کنید که دارای ترکیبات کورتیکواستروییدی قوی هستند، با پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد وضعیت بدن خود و جنین مشاوره کنید. همچنین، برای اطمینان از مصرف داروی تزریقی Betnesol در دوران بارداری خود، دوز مناسب مصرف آن و همچنین عوارض جانبی احتمالی این دارو حتماً ادامه این مقاله را با دقت کامل بخوانید.

داروی Betnesol چیست؟

 داروی Betnesol که در علم پزشکی با عنوان "بتامتازون فسفات سدیم" شناخته میشود، یک ترکیب کورتیکواستروئیدی است که برای درمان بیماریهای التهابی، عدم تعادل هورمونی و درمان بیماری های خود ایمنی در بدن زنان باردار تجویز میشود. لازم است بدانید که وجود کورتیکواستروئیدها در بدن برای عملکرد سالم آن حیاتی بوده و برای تنظیم میزان نمک، آب، سطح استرس و عملکرد درست قلب همه انسانها، بهویژه مادران باردار ضروری است. تزریق داروی Betnesol در صورت بروز کمبود کورتیکواستروئیدها در بدن مادران باردار انجام میگیرد.

آیا استفاده از Betnesol در بارداری ایمن است؟

مطالعات زیادی توسط محققان، به منظور ارزیابی ایمنی داروی Betnesol در 9 ماه دوران بارداری زنان انجام نگرفته است. با این حال، طبق نتایج تحقیقات اخیر اداره غذا و داروی آمریكا، مصرف داروی Betnesol که دارویی از گروه C است، عوارض جانبی ناخواستهای را بر روی بدن حیوانات مختلف داشته است؛ اما، همانطور که قبلاً بیان شد مطالعات دقیقی در مورد عوارض احتمالی مصرف این دارو در بدن انسان، بهویژه مادران باردار انجام نگرفته است.

توصیه میشود که زنان حامله، تنها زمانی از یک دارو استفاده کنند که مزایای آن، بیشتر از خطرات و عوارض جانبی دارو برای سلامت مادر و روند رشد جنین درون رحم او در 9 ماه دوران بارداری باشد. یادتان باشد که تمام موادی که مادر در این دوران حساس مصرف میکند، از جفت او عبور کرده، وارد بدن جنین شده و بر روند رشد و سلامت او تأثیر میگذارد. به همین دلیل، استفاده از برخی روشهای درمانی برای مادران باردار با ریسک بالایی همراه است؛ پزشکان متخصص زنان و زایمان تنها زمانی تزریق داروی Betnesol را به زنان حامله توصیه میکنند که عوارض جانبی بر روی جنین داخل رحم این افراد نداشته باشد.

برای اطلاع از جلوگیری از زایمان زودرس این مطلب 5 روش جلوگیری از زایمان زودرس را بخوانید

دوز تزریقی مناسب داروی Betnesol در بارداری:

 دوز تزریقی مناسب در مورد داروی Betnesol از هر مادر بارداری به مادران دیگر متفاوت است؛ این میزان فقط توسط دکتر متخصص زنان و زایمان تعیین میشود که بستگی به شدت بیماری و میزان مقاومت بدن بیمار دارد. بر این اساس، اگر احتمال بروز عوارض خفیفی هم در بدن زن حامله و جنین درون رحم او وجود داشته باشد، پزشک متخصص زنان و زایمان مصرف این دارو را به بیمار خود توصیه نخواهد کرد.

داروی Betnesol با چه روشهایی برای درمان استفاده می شود؟

 Betnesol دارویی است که میزان و روش استفاده از آن، در بدن هر مادر حاملهای متفاوت از دیگران است؛ با استفاده از روشهای مختلفی، این دارو به بدن بیمار ارائه میگردد. رایجترین این روشها عبارتند از:

  • تزریق داروی Betnesol از طریق سرنگ به رگ یا ماهیچههای بیمار
  • استفاده موضعی از داروی Betnesol در مناطق آسیب دیده از بدن زنان باردار، برای کاهش شدت التهاب
  • تزریق مستقیم داروی Betnesol به بافت ملتحمه از بدن زنان باردار

لازم است بدانید که این دارو ممکن است برای مدت کوتاهی تجویز شده یا با توجه به شدت بیماری، برای چند روز یا دو تا سه هفته آینده تجویز گردد. زنان حامله نیز نباید دوز مصرفی خود را به طور ناگهانی متوقف کنند، زیرا باعث بروز علائم خطرناک در بدن این افراد خواهد شد.

اگر باردار هستید و مکمل اهن مصرف میکنید حتما عوارض جانبی مصرف مکمل آهن در بارداری را بخوانید

داروی Betnesol در بارداری ، برای درمان چه مشکلاتی تجویز میشود؟

 به خاطر بسپارید که داروی Betnesol در بیشتر موارد برای درمان مشکلات مرتبط با دوران بارداری به زنان تجویز میشود. مهمترین این مشکلات به شرح زیر است:

1-در صورت بروز زایمان زودرس در بارداری:

 هنگامی که نوزادی قبل از تمام شدن موعد مقرر زایمان، یعنی حدود هفته 32 تا 35 از دوران بارداری متولد شود، ریه های او به طور کامل تشکیل نشده و دارای عملکرد مناسبی نخواهد بود. در چنین شرایطی، تزریق داروی Betnesol به رشد و بهبود عملکرد ریه های جنین کمک خواهد نمود. البته، این دارو باید حدود 24 ساعت قبل از زایمان به بدن مادر حامله وارد شود.

2-تست فیبرونوکتین جنین (FFT):

 FFT نوعی آزمایش است که در آن، ترشحات سرویکس مادر حامله جهت بررسی پروتئین فیبرنروککتین (پروتئین موجود در کیسه آمنیوتیک رحم) انجام گرفته و احتمال انجام زایمان زود هنگام را در بدن این زنان نشان میدهد. البته چنین مشکلاتی بیشتر در مورد بارداریهای دوقلویی یا چندقلویی معمول است؛ اگر جواب این آزمایش پاسخ مثبت باشد، تزریق داروی Betnsol به مادر حامله تجویز میشود.

اگر باردار هستید و دندان درد دارید این مطلب مسکن های بی ضرر برای دندان درد در دوران بارداری را بخوانید

عوارض جانبی تزریق داروی Betnesol در بارداری چیست؟

عوارض جانبی تزریق داروی Betnesol در دوران بارداری زنان عبارتند از:

  • کورتیکواستروئیدها به احتمال زیاد قدرت سیستم ایمنی بدن زنان باردار را برای پاسخ دادن به حالت التهابی بدن کاهش میدهند؛ بنابراین، این افراد به شدت حساس شده و بیشتر از سایر مادران باردار در معرض ابتلا به انواع عفونتها قرار میگیرند.
  • همچنین، مصرف دوز بالایی از داروی Betnesol توسط زنان حامله میتواند منجر به بروز تغییرات رفتاری در این افراد شده و آنها را با مشکلاتی مانند گیجی، افسردگی، تحریکپذیری، اشتباه کردن و مشکلات خواب مواجه کند.
  • علاوه بر این موارد، ایجاد تأخیر در روند رشد جنین، کاهش ضربان قلب و حرکات او در داخل رحم مادر باردار از عوارض دیگر مصرف داروی Betnesol در دوران بارداری است. البته این حالت ممکن است بر توانایی بدن کودک در روند تولید استروئیدهای طبیعی نیز تأثیر گذاشته و مشکلات جبرانناپذیری را در زندگی آینده این افراد ایجاد کند.

در نهایت، به خاطر بسپارید که تزریق داروی Betnesol به علت اثرات مضری که بر بدن زنان حامله و جنین درون رحم این افراد دارد، نباید مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، استعمال این دارو از طریق پوست، کورتیکواستروئید موجود در بدن را جذب کرده و میتواند به بدن نوزاد درون رحم زنان باردار منتقل شود؛ بنابراین، هنگام استفاده از هر کرم پوستی حاوی Betnesol، باید احتیاط کنید. واضح است که داروی Betnesol گزینه ایدهآلی برای درمان مشکلات زنان در 9 ماه دوران بارداری نمیباشد؛ با این حال، توصیه میشود تنها زمانی که وجود شرایط شدید پزشکی، مصرف این دارو را برای مادر حامله ضروری میکند، این روند فقط با نظارت کامل پزشک متخصص زنان و زایمان و بدون هیچ جایگزینی انجام شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/