روش های درمانی گلو درد در دوران شیردهی

691210456-H

اکثر مادران بعد از تولد نوزاد خود، از مزایای متعدد تغذیه نوزاد با شیر مادر بهره برده و از این کار لذت فراوانی می‌برند؛ اما سؤال رایجی که ذهن اغلب مادران شیرده را به خود مشغول می‌کند، این است که: "آیا مبتلا شدن مادران به بیماری‌هایی مانند گلودرد در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، برای نوزاد شیرخوار آن‌ها خطرناک است؟". نگرانی در چنین شرایطی کاملاً طبیعی است، زیرا برخی از عفونت‌ها ممکن است از بدن مادر به نوزاد شیرخوار او انتقال یابند؛ اما آنچه که شما را شگفت‌زده می‌کند، این واقعیت است که زنان، در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر نیز می‌توانند در صورت مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف نیز روند تغذیه نوزاد خود را با شیر مادر ادامه دهند. در واقع، آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط بدن مادر شیرده، برای مقابله با بیماری موجود، می‌توانند از طریق شیر به بدن نوزاد منتقل شده و از مبتلا شدن این فرد کوچک به بیماری مادر جلوگیری کنند. در نتیجه، در چنین شرایطی، حتی اگر کودک به عفونت موجود در بدن مادر خود مبتلا شده و مریض شود، به لطف آنتی‌بادی‌های موجود در شیر مادر شدت و دوران بیماری او بسیار کوتاه خواهد بود. در ادامه این مقاله، در مورد مبتلا شدن مادران به بیماری گلودرد در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر به طور کامل صحبت شده و بعضی از داروهای خانگی ساده برای کاهش میزان ناراحتی زنان در دوران شیردهی، به شما ارائه شده است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، حتماً مقاله زیر را با دقت بخوانید.

اگر در دوران شیردهی از آنتی بیوتیک استفاده میکنید این مطلب مصرف آنتی بیوتیک در دوره شیردهی بی خطر است؟ (بخش اول) را بخوانید

علت مبتلا شدن به بیماری گلودرد در شیردهی:

 در ابتدا، به یاد داشته باشید که گلودرد یک نوع بیماری است که با ایجاد درد یا تحریک ناحیه گلوی زنان ایجاد شده و علامتی از شیوع عفونت ویروسی یا باکتریایی در بدن این افراد می‌باشد؛ گلودرد رنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، در بیشتر موارد با بیماری سرماخوردگی همراه است. شایع‌ترین علل مبتلا شدن زنان شیرده به بیماری گلودرد عبارتند از:

  • رشد عفونت‌های ویروسی، مثل آنفلوانزا و سرماخوردگی در گلوی زنان باعث بروز درد در این ناحیه از بدن آن‌ها خواهد شد. البته در برخی موارد هم ممکن است به علت مبتلا شدن مادر شیرده به بیماری‌های ویروسی مانند مونونوکلئوز، اپوکسی و سرخک نیز مشکل درد گلو در او مشاهده شود.
  • همچنین، عفونت‌های باکتریایی مانند استرپتوکوک پیتوژنز یا استرپتوکوک گروه A که با گسترش یافتن در ناحیه گلوی زنان، درد این منطقه از بدن آن‌ها را شدت می‌بخشند. البته در برخی موارد، بروز علائمی از سایر بیماری‌های باکتریایی مانند سرفه یا دیفتری نیز در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، مشکل گلو درد را در بدن زنان ایجاد خواهد نمود.
  • سایر علل بروز گلودرد در مادران شیرده عبارتند از: مبتلا شدن فرد به مشکل آلرژی، خشکی ناحیه گلو، قرار گرفتن در معرض عوامل تحریک‌کننده، شدت یافتن فشار عضلانی و بروز بیماری ریفلاکس معده (GERD) در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر.

علائم مبتلا شدن به بیماری گلودرد، درشیردهی:

 گلودرد می‌تواند با تحریک و تورم غدد لوسمی گردن و گلوی مادر همراه بوده و لوزه‌های او را در حین بلعیدن مواد غذایی، دچار تورم کند. در چنین شرایطی، ممکن است فرد بیمار با علائمی مانند سردرد، بالا رفتن درجه حرارت بدن و دردهای عضلانی مواجه شود. نشانه‌های دیگر مبتلا شدن زنان به بیماری گلودرد در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر عبارتند از: خشکی ناحیه گلو، ایجاد نقطه‌های سفید رنگ بر روی لوزه‌ها، ترشح خلط که با تغییر صدا همراه است، مبتلا شدن فرد بیمار به مشکل تب و لرز، سرفه کردن، آبریزش بینی، عطسه کردن و مواجه شدن با حالت تهوع یا استفراغ.

زنان شیرده در هنگام ابتلا به گلودرد، چه زمانی به پزشک مراجعه کنند؟

 مراجعه به پزشک در هنگام مبتلا شدن به بیماری گلودرد برای زنان شیرده ضروری نیست. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده در کشور انگلستان، افرادی که به مشکل گلودرد مبتلا می‌شوند، معمولاً در 50 درصد از موارد، در یک هفته اول بعد از شروع بیماری، خود به خود درمان شده و در 80٪ موارد نیز، دوران درمان ده روز طول می‌کشد. با این حال، زنان باید در شرایط خاصی، در صورت مبتلا شدن به بیماری گلودرد در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، به پزشک مراجعه کنند. این شرایط عبارتند از:

  • پایدار ماندن دمای بدن بیمار در نقطه‌ای بالای 38 درجه سانتی‌گراد (100.4F)
  • اگر دمای بدن مادر شیرده با مصرف داروی تب‌بر کاهش پیدا نکند
  • علائم بیماری بعد از گذشت یک هفته، همچنان در بدن بیمار باقی بماند

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، لازم است بدانید که اگر مادر شیرده مشکلات خاصی از قبیل برداشتن طحال یا مصرف داروهای ضد تیروئیدی را دارد، در هنگام ابتلا به بیماری گلودرد، حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

روش تشخیص بیماری گلودرد در شیردهی:

علائم مختلفی در بدن مادران شیرده وجود دارد که نشان می‌دهد فرد به بیماری گلودرد مبتلا شده است. ولی در صورت درخواست مشاوره پزشکی از سوی بیمار، پزشک متخصص گلوی او را معاینه فیزیکی نموده و ترشحات بینی و گوش وی را مورد بررسی قرار می‌دهد. البته در چنین مواردی، پزشک معالج حتماً به دنبال یافتن علائمی مانند تورم غدد گردن یا فک بیمار نیز خواهد بود. ولی در موارد خاص، ممکن است پزشک مجبور به انجام آزمایش کامل خون، آنالیز ترشحات گلو و آزمایش‌های آلرژی، به منظور شناسایی علل دقیق بروز مشکل گلودرد در بیمار خود باشد.

روش درمانی مناسب برای از بین بردن مشکل گلودرد در شیردهی:

دوره درمان تجویزی توسط پزشک معالج برای از بین بردن بیماری گلودرد زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، بستگی به علت بروز درد در ناحیه گلوی این افراد دارد. علاوه بر این مورد، پزشک متخصص نمی‌تواند برخی از داروها را در دوران شیردهی، به مادران تجویز نماید. با همه این توصیفات، در موارد استثنایی که میزان درد مادر شدید است، شرایط بدنی بیمار و نوزاد شیرخوار او در نظر گرفته شده و اگر مادر و نوزاد او در معرض خطر ابتلا به عفونت شدید باشند، دکتر متخصص انواع ایمنی از داروهای آنتی‌بیوتیک را برای درمان گلودرد به مادر شیرده تجویز خواهد کرد. روش‌های درمانی و داروهای سازگار با دوران شیردهی مادران عبارتند از:

  • داروهای تسکین‌دهنده درد مانند پاراستامول یا ایبوپروفن که برای کاهش درجه حرارت و دردهای کلی بدن زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مایعات دارویی برای شستشو دادن گلو یا اسپری‌ها که برای کاهش درد بدن زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شستشو دادن گلو با داروهای خاص در دوران شیردهی می‌تواند در کاهش درد و تورم موجود در این ناحیه از بدن زنان بسیار مفید باشد؛ اما توصیه می‌شود که زنان شیرده از مصرف اسپری‌های لوزه که حاوی hexylresorcinols یا فنول هستند، اجتناب کنند. برای کاهش درد و تورم لوزه‌های خود، داروی cepacol را انتخاب کنید، زیرا این دارو دارای ترکیبات آرام‌بخش یا بنزوکائین بوده و به راحتی، سبب تسکین درد در بدن شما خواهد شد. البته انواعی از لوسیون‌ها نیز که حاوی دیکلونین هستند، نیز بهتر از داروهای خوراکی می‌باشند (که دارای هگزیلر رزینورسین هستند). در نهایت، یادتان باشد که نوع دیگری از داروهای رفع گلودرد که حاوی مونولول هستند، روند تولید شیر را در سینه مادران کاهش دهند؛ بنابراین، سعی کنید به عنوان یک مادر شیرده از مصرف قطره‌های ضد سرفه که حاوی مندول هستند، خودداری نمایید.

اشکال مختلف داروهای تسکین‌دهنده گلودرد که با دوران شیردهی مادران سازگار هستند، شامل داروی دالسیم، روتیتسین و بنیلین می‌باشند. با این حال، بهتر است قبل از مصرف هر دارویی، بیمار مواد تشکیل‌دهنده فعال این داروها را با دقت بررسی نموده و در صورت وجود هرگونه شکی با پزشک معالج خود مشورت نماید. برخی از داروهایی که حاوی مواد ضد گلودرد هستند، به دلیل کاهش تولید شیر در بدن زنان، برای مصرف مادران شیرده مناسب نمی‌باشند.

  1. توجه داشته باشید: قبل از مصرف هر نوع مکمل یا دارویی در دوران تغذیه نوزاد خود با شیر مادر، با پزشک متخصص صحبت کنید؛ به او اطلاع دهید که نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنید تا او بتواند داروهای سازگار با این دوران را برای بهبود وضعیت بدن شما تجویز کند. به احتمال زیاد برخی از داروهای تسکین‌دهنده درد، به علت داشتن مواد آرام‌بخش ممکن است میزان تولید شیر ​​در بدن شما را در طول دوره مصرف یا بعد از آن کاهش داده یا سبب قطع کامل تولید شیر در سینه‌های شما شوند.

اگر از مزیت آبلیمو در شیردهی خبرندارید این مطلب 9 مزیت باورنکردنی مصرف آبلیمو در دوران شیردهی را بخوانید

درمان‌های خانگی ایمن برای از بین بردن درد گلو در شیردهی:

 به خاطر بسپارید که استفاده از درمان‌های خانگی ساده برای از بین بردن گلودرد زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر بسیار مؤثر هستند. در واقع، بسیاری از این داروهای طبی-طبیعی با بدن مادر و نوزاد او در این دوره حساس، سازگار خواهند بود. چند نمونه از داروهای خانگی ایمن برای درمان گلودرد زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر عبارتند از:

1- استفاده از آب نمک برای درمان گلودرد در دوران شیردهی:

این راهکار یک درمان ساده و در عین حال، بسیار مؤثر و کارآمد برای از بین بردن درد گلوی زنان در دوران شیردهی است. برای درست کردن آب نمک، کافی است دو قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب گرم ریخته و بعد از حل کردن نمک، از آن برای شستشوی گلوی خود استفاده کنید؛ تکرار این عمل در تمام طول روز، نتایج شگفت‌انگیزی را در روند کاهش درد گلو به همراه خواهد داشت، زیرا نمک دارای ویژگی ضد عفونی کنندگی است.

2- استفاده از آب لیمو و عسل برای درمان گلودرد در شیردهی:

 آب یک لیمو را به یک لیوان آب گرم اضافه نموده و آن را با دو قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید. از این مایع برای تسکین درد گلوی زنان در دوران شیردهی استفاده می‌شود. البته، لازم است بدانید که مصرف عسل برای نوزادان کمتر از یک ساله توصیه نمی‌شود، زیرا خطر ابتلا به بوتولیسم را در بدن آن‌ها افزایش خواهد داد؛ اما اگر مادر شیرده آن را مصرف کند، هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.

3- نوشیدن انواع چای‌ها برای درمان گلودرد در شیردهی:

نوشیدن انواع چای‌ها مانند چای سیاه و زنجبیل نیز در کاهش درد گلوی زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر بسیار مفید است، زیرا همه این مایعات برای حفظ رطوبت گلوی مادر بسیار کمک‌کننده هستند.

4- استنشاق بخار برای درمان گلودرد در دوران شیردهی:

 جالب است بدانید که استنشاق بخار آب، به طور منظم، می‌تواند خشکی و احتقان ایجاد شده در ناحیه گلو و بینی بیمار را کاهش داده و در تسکین درد موجود در گلوی زنان شیرده بسیار مؤثر باشد.

5- استفاده از مخلوط آب و سرکه برای درمان گلودرد در دوران شیردهی:

 دو قاشق غذاخوری سرکه را با یک لیوان آب مخلوط نموده و در صورت لزوم، میزان سرکه بیشتری را به آن اضافه کنید. شستشو دادن ناحیه گلو با این مخلوط در طول روز، برای تسکین دادن درد گلوی زنان شیرده بسیار مؤثر خواهد بود.

6- استفاده از پوست نارنج برای درمان گلودرد در دوران شیردهی:

پوست این میوه می‌تواند به تسکین مشکل سرفه و گلودرد در دوران شیردهی زنان کمک کند. برای استفاده از مزایای این میوه، کافی است پوست نارنج را تکه تکه نموده و مصرف کنید. البته می‌توان از پوست میوه نارنج برای درست کردن چای یا دمنوش نیز استفاده نمود. برای درست کردن این نوع نوشیدنی، لازم است یک تا سه قاشق چای‌خوری پودر پوست نارنج را در یک فنجان آب جوش ریخته و هر روز، سه فنجان از این دمنوش را مصرف کنید؛ این روند در کاهش درد گلوی شما بسیار کارساز خواهد بود.

7- استفاده از ریشه گیاه شیرین بیان و ریشه چای سبز برای درمان گلودرد:

بر اساس نتایج تحقیقات اخیر محققان مجله پزشکی، مصرف چای تهیه شده از پوست نارنج، ریشه شیرین بیان و چای سبز برای مرطوب نگه داشتن ناحیه گلوی زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر بسیار مؤثر است. جالب است بدانید که نیم ساعت بعد از مصرف ای نوشیدنی، میزان زیادی از درد این ناحیه از بین می‌برد.

8- استفاده از چای بابونه برای درمان گلودرد در دوران شیردهی:

زنان شیرده می‌توانند گیاه بابونه را پس از شستن، با مقداری آب جوش مخلوط نموده و بعد از سی دقیقه دم کشیدن، بنوشند.

9- نوشیدن انواع مایعات گرم برای درمان گلودرد در دوران شیردهی:

 در نهایت، یادتان باشد که مصرف انواع مایعات گرم مانند انواع مختلف نوشیدنی‌ها یا سوپ‌ها در دوران شیردهی می‌تواند میزان خارش و سوزش موجود در ناحیه گلوی مادران را کاهش داده و ایمنی بدن این افراد را در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر افزایش دهد.

هشدارهای مهم برای مادران شیرده، در هنگام مبتلا شدن به بیماری گلودرد:

 به عنوان یک مادر شیرده توجه داشته باشید که در اکثر موارد، بیماری موجود در بدن شما از طریق شیردهی، به بدن نوزاد شیرخوار انتقال نمی‌یابد. این نوع ویروس‌ها و باکتری‌ها فقط ممکن است از طریق ترشحات بینی، دهان و تماس با پوست نوزاد، به بدن او منتقل شوند؛ بنابراین، به منظور جلوگیری از احتمال ابتلای کودک شیرخوار خود به بیماری گلودرد، قبل از شیر دادن به او دست‌های خود را مرتب، با آب و صابون شسته و ضدعفونی کنید. همچنین، از تماس چهره به چهره با کودک خود خودداری کرده و از عطسه کردن در نزدیکی فرزند خود اجتناب کنید؛ هنگام سرفه یا عطسه کردن با یک دستمال جلو دهان و بینی خود را بگیرید. برای این کار، می‌توانید از یک ماسک جهت فیلتر کردن نفس خود در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر استفاده نمایید. همچنین، به جای نگه داشتن کودک در آغوش خود برای مدت طولانی، نوزاد را در کنار تخت خود قرار داده و به او شیر بدهید. پس از اتمام فرایند تغذیه نوزاد با شیر مادر نیز بهتر است کودک را دور از خود یا در داخل تخت خود او قرار دهید.

نکات مهم در مورد بروز گلودرد در دوران شیردهی:

لازم است بدانید که علاوه بر مصرف داروهای خانگی، تغییر روال زندگی نیز برای درمان بیماری گلودرد زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر بسیار مؤثر است. شما با اضافه کردن این نکات به زندگی روزمره خود تأثیرات شگفت‌انگیزی را در روند درمان گلودرد خود دریافت خواهید کرد. این نکات عبارتند از:

  1. به عنوان یک مادر شیرده که به بیماری گلودرد مبتلا شده‌اید، سعی کنید با نوشیدن مقدار زیادی آب و سایر مایعات، بدن خود را در طول دوران نقاهت، هیدراته نگه دارید.
  2. همچنین، شما باید از یک دستگاه مرطوب‌کننده برای بهبود وضعیت هوای اتاق خواب خود و نوزادتان استفاده کنید. جالب است بدانید که استفاده از حمام آب داغ نیز در چنین مواردی می‌تواند بسیار مفید باشد.
  3. خوردن غذاها، میوه‌ها و مکمل‌های دارویی حاوی ویتامین C را در دوره درمان فراموش نکنید.
  4. علاوه بر این موارد، از قرار گرفتن در معرض هوای سرد خودداری کرده و با استفاده از یک روسری پشمی، اطراف گردن خود را پوشش دهید.
  5. از داروهای مکمل اکیناسه و روی استفاده کنید، زیرا مصرف این داروها برای دوران شیردهی زنان کاملاً ایمن هستند.
  6.   به یاد داشته باشید که سیر خام، بهترین دارو برای از بین بردن مشکل گلودرد در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر است؛ برخی افراد هم ممکن است سیر پخته یا مصرف مکمل این گیاه را ترجیح دهند.
  7. همچنین، مصرف داروهای هومیوپاتی نیز برای تسکین درد گلوی زنان در دوران شیردهی بسیار مفید هستند.
  8. یادتان باشد که هوای اتاق بیمار نباید بیش از حد گرم و مرطوب شده و یا کاملاً خشک باشد.
  9. به عنوان یک مادر شیرده که به بیماری گلودرد مبتلا شده‌اید، از قرار گرفتن در اماکنی که دارای عوامل آلرژی‌زا مانند گرده، گرد و غبار و آلودگی‌های زیست محیطی هستند، اجتناب کنید.
  10. علاوه بر این موارد، تهویه محیط خانه زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر باید مناسب بوده و گرد و غبار یا دود ناشی از وسایل گرمازا و پخت و پز به خوبی تهویه شود.
  11. لازم است بدانید که قرار گرفتن در محیط آرام و شنیدن آهنگ‌های دلنشین برای کاهش ناراحتی و میزان درد بیمار بسیار مفید است.
  12. مادر شیرده مبتلا به بیماری گلودرد باید از به اشتراک گذاشتن ظروف و وسایل شخصی با کودک شیرخوار خود اجتناب نماید.

در نهایت، یادتان باشد که مشکل گلودرد یک بیماری رایج در فصل سرد سال بوده و اگر خانمی در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر به آن مبتلا شود، هیچ آسیبی به فرزند او نخواهد رسید؛ ایمنی بدن نوزاد بدون هیچ گونه تردیدی، با آنتی‌بادی تولید شده در شیر مادر تأمین گردیده و پیوند باورنکردنی میان نوزاد با مادرش، از انتقال بیماری به بدن او جلوگیری خواهد نمود. با این حال، به عنوان یک مادر شیرده، انجام اقدامات احتیاطی را تا اتمام دوران بیماری خود فراموش نکنید.

اگر در شیردهی دچار سوزش سردل میشوید این مطلب دلیل سوزش سر دل در زمان شیردهی چیست؟ را بخوانید

 چرا از شیر گرفتن ناگهانی نوزادان در هنگام مبتلا شدن به گلودرد، کار مناسبی نیست؟  

 به خاطر بسپارید که از شیر گرفتن ناگهانی نوزادان در هنگام مبتلا شدن مادر به مشکل گلودرد ایده خوبی نیست؛ بنابراین، در هنگام ابتلا به بیماری‌های عادی مانند آنفلوانزا، گلودرد، سرماخوردگی و تب کردن هرگز روند شیردهی به نوزاد شیرخوار خود متوقف نکنید، زیرا انجام ناگهانی این کار می‌تواند باعث بروز ورم در ناحیه پستان شده و پریشانی عاطفی بالقوه را برای خود شما و کودک ایجاد نماید. با این کار، کودک از ماده غذایی برتر دنیا محروم خواهد شد!

 

نظر (5)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون خ ب بود من به گردو حساسیت دارم بعداز خوردنش گلو درد میگیرم.مطالب مفید بود.

This comment was minimized by the moderator on the site

راستی این داروهای گیاهی که گفتید ضرر نداره

This comment was minimized by the moderator on the site

مطالب خیلی قشنگ بودن اما یکم بیشتر درمورد داروهای سرماخوردگی مادران شیره صخبت کنید واقعا از راهنمایی هاتون ممنونم ?❤?

This comment was minimized by the moderator on the site

واقعا مطالب جامع و کامل بود خیلی خیلی ممنونم .

This comment was minimized by the moderator on the site

ایاآویشن توی شیردی مشکل دارد یا نه

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/