عوارض مصرف نوشیدنی انرژی زا در شیردهی

caffeine-in-coffee-being-poured-into-cup-surrounded-by-coffee-beans

همه ما می‌‌دانیم که نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا، بلافاصله بعد از مصرف، انرژی زیادی را در بدن فرد ایجاد می‌‌کنند. با این که این نوع نوشیدنی‌‌ها بسیار خوشمزه هستند، اما ممکن است زیاد سالم نباشند. به همین دلیل، به زنان جوان توصیه می‌‌شود که در 9 ماه دوران بارداری خود از مصرف نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا اجتناب کنند؛ اما اگر ، مصرف این نوع مایعات را بسیار دوست داشته باشید، ممکن است بخواهید بلافاصله پس از تولد فرزند خود از نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا استفاده کنید.  به یاد داشته باشید مادرانی که در مرحله تغذیه نوزاد خود با شیر مادر قرار دارند، نیز باید مانند 9 ماه دوران بارداری مراقب تغذیه خود بوده و در این دوران هم از مصرف مواد غذایی مضر که حاوی مواد نگهدارنده هستند، اجتناب کنند. پس اگر می‌‌خواهید بدانید که آیا در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، می‌‌توانید از نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا استفاده کنید، حتماً ادامه این مقاله را با دقت بخوانید. در ادامه این مقاله، به شما می‌‌گوییم که نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا از چه موادی تشکیل شده و آیا جایگزین دیگر برای این نوشیدنی‌‌ها، در دوران شیردهی زنان وجود دارد یا نه.

نوشیدنی انرژی‌‌زا چیست؟

نوشیدنی انرژی‌‌زا یک نوع نوشیدنی غنی از کافئین بوده و محتوای قند بسیار بالایی است. همان‌‌طور که در آگهی‌‌ها ملاحظه می‌‌کنید، این نوشیدنی‌‌ها بلافاصله بعد از مصرف، بدن خانم‌‌ها را تحریک کرده و انرژی لازم را برای انجام فعالیت‌‌های سنگین فراهم می‌‌کنند. لازم است بدانید که برخی از این نوشیدنی‌‌ها گازدار بوده و برخی دیگر بدون گاز هستند؛ برخی دیگر از نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا حاوی عصاره‌‌های گیاهی و اسیدهای ‌‌آمینه نیز می‌‌باشند. بیشتر برندها، در آگهی‌‌های خود به بیننده وعده می‌‌دهند که نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا به طرز شگفت‌‌انگیزی می‌‌تواند میزان استقامت بدن آن‌‌‌‌ها را بالا برده و عملکرد فیزیکی بدن را با بهبود روند پردازش ذهنی و تمرکز بیشتر فرد، افزایش دهند. علاوه بر این موارد، مصرف این نوع مایعات در مبارزه با خستگی عضلات بدن افراد در حین انجام فعالیت‌‌های فیزیکی بسیار مؤثر است. با این حال، علیرغم ادعاهای این کارخانجات، هنوز تحقیقات کاملی در مورد مزایای سلامتی مصرف نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا در بدن زنان انجام نشده است؛ این وضعیت روند فروش نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا را در بازارهای جهانی سست می‌‌کند.

برای اطلاع از خوراکی هایی که نباید در دوران شیردهی بخورید این مطلب 10 خوراکی ممنوعه در دوران شیردهی را بخوانید

آیا زنان می‌‌توانند از نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا در زمان شیردهی استفاده کنند؟

مواد تشکیل‌‌دهنده نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا می‌‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی زیادی در بدن فرد مصرف‌‌کننده شود. در واقع، می‌‌توان ادعا کرد که این ترکیبات برای مادران شیرده نامناسب و نامطمئن است. دلایل مضر بودن نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا در دوران شیردهی زنان ذکر شده است که مهم‌‌ترین آن‌‌ها به شرح زیر می‌‌باشند:

1- وجود کافئین در نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا:

وجود کافئین بالا در نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا ایمنی آن‌‌ها را برای مادران شیرده به طور عمده‌‌ای به تردید می‌‌اندازد. عنصری که در تمام نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا و دیگر مایعات تقویتی بدن موجود می‌‌باشد، کافئین است که مصرف آن، توسط اداره غذا و دارو تأیید نشده است. ولی واقعیت این است که اکثر نوشیدنی‌‌های انرژی بیش از دو برابر مقدار معمول کافئین دارند! البته برخی از مارک‌‌های محبوب نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا نیز شامل مواد افزودنی غیرمجاز مانند گوارا است که اندازه کافئین آن چهار برابر بیشتر از کافئین موجود از دانه‌‌های قهوه است. علاوه بر این مورد، این کارخانجات، برای تولید انرژی زیادی در بدن فرد مصرف‌‌کننده از قند بالایی در ساخت نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا استفاده می‌‌کنند. به همین دلیل، کارشناسان سلامت عقیده دارند که نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زایی که منحصراً برای افزایش هشیاری و عملکرد فیزیکی بدن زنان مورد استفاده قرار می‌‌گیرند، باید دارای برچسبی باشند که محتوای کافئین آن را نشان دهد.

مصرف کافئین در بدن زنان شیرده چه می‌‌کند؟

کافئین مصرف شده توسط مادر شیرده می‌‌تواند وارد شیر او شده و از طریق آن، به بدن به نوزاد منتقل شود. در حالت طبیعی، بدن نوزاد می‌‌تواند 0.06 تا 1.5 درصد از کافئین مصرف شده توسط مادر خود را از طریق شیر خوردن دریافت کند. لازم است بدانید که مصرف کافئین توسط نوزادان بسیار کوچک نسبت به نوزادان بزرگ‌‌تر، اثرات منفی زیادی داشته؛ در نتیجه، زمان بیشتری برای پاک شدن بدن نوزاد نیاز است، در عین حال واکنش بدن نوزادان کوچک به نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا شدیدتر است. یادتان باشد که برای دفع کافئین وارد شده به بدن نوزاد، او به 120 ساعت، زمان نیاز دارد؛ این زمان در نوزادانی به سن 3 تا 5 ماهگی برسند، به 14 ساعت کاهش می‌‌یابد؛ بنابراین، می‌‌توان ادعا کرد که مصرف کافئین در دوزهای بزرگ توسط مادر شیرده، باعث انباشت آن در بدن کودک شیرخواره شده و موجب تحریک او می‌‌شود.

البته، جالب است بدانید که مصرف زیاد کافئین برای برخی از مادران شیرده و نوزادان شیرخواره آن‌‌ها بسیار مفید است؛ اما در نوزادانی که دارای بدنی بسیار حساس به کافئین هستند، می‌‌تواند باعث ایجاد خستگی، تحریک‌‌پذیری و عدم توانایی ذهنی شود. در نهایت، این نکته مهم را فراموش نکنید که کافئین برای درمان آپنه در نوزادان نارس استفاده می‌‌شود؛ اما باید عوارض جانبی ایجاد شده توسط آن نیز، توسط پزشکان متخصص اطفال به شدت کنترل می‌‌شود.

برای اطلاع از اینکه در شیردهی چه خوراکی هایی یاید بخورید این مطلب 10 ماده ضروری برای تغذیه مادر در دوران شیردهی را بخوانید

2- سایر مواد تشکیل‌‌دهنده نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا:

سایر مواد تشکیل‌‌دهنده نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا هم می‌‌تواند مشکلات زیادی را برای نوزادان شیرخواره ایجاد کند. به عنوان مثال، گیاهی به نام جینسنگ در تهیه این نوشیدنی‌‌ها به کار رفته است؛ سازندگان نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا معتقدند که این ماده باعث افزایش استقامت بدن زنان شیرده شده و دخالت زیادی در فعالیت عادی هورمون استروژن در بدن این افراد دارد. بر این اساس، می‌‌تواند برای مادران شیرده مضر بوده و مشکلات زیادی را برای نوزادان این افراد ایجاد کند. بر همین اساس، مصرف برخی نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زای به هیچ وجه برای زنان، در دوران شیردهی توصیه نمی‌‌شود، زیرا محتوای جینسنگ بالایی هستند.

سازمان غذا و دارو هیچ ایده‌‌ای راجع به مصرف ماده دیگری به نام تائورین که نوعی اسید آمینه موجود در نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا است، بیان نکرده است. ولی چون مقدار تائورین در نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا بسیار بالا است، زنان باید در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر از مصرف آن اجتناب کنند. لازم است بدانید که نوشیدنی انرژی‌‌زای بسیار محبوب Red Bull دارای مقدار زیادی تائورین است. به دلیل این که هیچ نوعی نظارتی بر تولیدات این نوع کارخانجات از طرف دولت صورت نمی‌‌گیرد، برخی از نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زای محبوب میزان بالایی از ویتامین B6 را دارا بوده و مصرف بیش از 50 میلی‌‌گرم آن در هر روز، به مادران شیرده توصیه نمی‌‌شود. اطلاعات به دست آمده مربوط به مواد تشکیل‌‌دهنده اکثر نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا نشان می‌‌دهد که این محصولات برای مصرف زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر کاملاً ناامن هستند!

بر اساس این توضیحات، در صورتی که به عنوان یک مادر شیرده در مورد مصرف نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زای شیرین در رژیم غذایی خود اصرار دارید، حتماً در این مورد با پزشک معالج خود مشورت کنید. اگر دکتر نظر شما را تأیید کرد، میزان مصرف نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا را در برنامه روزانه خود تا اندازه 16 اونس در روز محدود نمایید.

برای اطلاع از ارکان اصلی تغذیه در شیردهی این مطلب ارکان اصلی تغذیه مادر در دوران شیردهی را بخوانید

جایگزین مناسب برای نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا در شیردهی:

 به عنوان یک مادر شیرده سعی کنید روزانه یک فنجان قهوه (میزان مصرف قهوه مادر شیرده نباید بیشتر از دو فنجان در روز باشد) یا چای بنوشید، زیرا این نوع نوشیدنی‌‌ها مقدار کمی کافئین داشته و می‌‌تواند انرژی بدن شما را بدون آسیب رساندن به فرزندتان افزایش دهد. با انجام این کار، شما علاوه بر مصرف مواد گیاهی، میزان قند اضافه شده به نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا را در برنامه غذایی خود کاهش می‌‌دهید. لازم است بدانید که مصرف کافئین مادران در دوران شیردهی باید تا اندازه 300 میلی‌‌گرم در روز محدود شود. توجه کنید که حتی مصرف این مقدار کم از کافئین هم می‌‌تواند برای برخی از نوزادان خطرناک بوده و سبب بروز آلرژی شود؛ بنابراین، در هنگام مصرف چنین موادی فقط سلامت کودک خود را در نظر گرفته و از هر ماده غذایی به میزان مناسب بدن نوزاد خود مصرف کنید.

در نهایت، به جای مصرف نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا در دوران شیردهی، مصرف سس‌‌ها و سوپ‌‌های سالم و طبیعی را امتحان کنید. این نوع مواد غذایی در حفظ مقدار انرژی بدن مادر و بالا بردن میزان آن مؤثر بوده و از کم آب شدن بدن خود مادر و فرزند شیرخواره او جلوگیری می‌‌کند. به عنوان یک مادر جوان و بی‌‌تجربه، برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود، مطمئن شوید که از یک رژیم سالم و متعادل استفاده نموده و با دریافت نور خورشید، ویتامین D مورد نیاز بدن خود را تأمین می‌‌کنید، زیرا این نوع ویتامین در جوان‌‌سازی بدن خانم‌‌ها بسیار مفید و مؤثر است.

استفاده از مواد غذایی انرژی‌‌زا یک ایده عالی برای فرار از ضعف بدن و به دست آوردن انرژی اضافی است؛ اما این کار باید پس از انجام مشاوره با یک پزشک متخصص صورت گیرد تا روند تسریع استقامت بدن زنان، به‌‌ویژه در دوران بارداری و شیردهی همراه با انجام تمرینات ورزشی رخ دهد.

 

نظر (6)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشید
ببخشید من از 8و 9 ماهگی پسرم تقریبا تا الان که یکسال و دوماهشه شاید ده تا انرژی زا مصرف کردم میخواستم بدونم مشکلی بوجود میاره و اینکه آیادر یادگیری و هوش بچه‌ تاثیر منفی داشته و یا داره؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام،من چندبارنوشابه خوردم ومیخواستم بپرسم که خوردن دلسترهم دردوران شیردهی اشکالی داره؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من یه مادری شیرده هستم ک یه گلوری کامل خوردم وبعدش احساس میکنم ک فرزندم خیلی پرجنب جوش ترشده یعنی میشه ازای نوشیدنی باشه؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
احتمال تاثیرگذاری موقتش هست، در خوردن مواد غذایی بیشتر دقت کنین.

This comment was minimized by the moderator on the site

وای من نمیدونستم در دوران شیردهی نباید انرژی زا بخوریم دوسه باری خوردم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
عیب نداره فقط دیگه تکرار نکنین.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/