4 توصیه مهم جهت رعایت بهداشت شخصی در بارداری

190543244-H

اهمیت رعایت بهداشت شخصی در 9 ماه دوران بارداری زنان، موضوعی است که هیچ کس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. علاوه بر این مورد، هیچ کس دوست ندارد شخص غیر بهداشتی را در نزدیکی خود داشته باشد! با همه این توصیفات، آیا می‌دانید که چرا رعایت بهداشت فردی در دوران بارداری زنان بسیار مهم است؟ همه ما می‌دانیم که پاکیزگی و بهداشت شخصی باید توسط زنان، در همه زمان‌ها، به ویژه در دوران بارداری، رعایت شود، زیرا مبتلا شدن مادر حامله به هر گونه عفونت ممکن است به طور مستقیم بر روی سلامت جنین درون رحم او تأثیر بگذارد. در این صورت، مادر مجبور می‌شود که برای بهبود وضعیت خود و جنین، داروهای خاصی را مصرف کند که استفاده از انواع داروهای شیمیایی در دوران بارداری زنان مجاز نیست.

اگر در بارداری از صابون استفاده میکنید این مطلب آیا استفاده از صابونهای ضد باکتری در دوران بارداری امن است؟ را بخوانید

چرا رعایت بهداشت فردی در بارداری بسیار مهم است؟

در ابتدا، به یاد داشته باشید که شما باید در مورد جنبه‌های مختلف زندگی خود، از جمله نحوه خوردن غذا، شیوه زندگی و داشتن خواب راحت در 9 ماه دوران بارداری دقت نموده و بیشتر از قبل، مراقب سلامت خود باشید. بهداشت نامناسب در دوران بارداری زنان ممکن است جنین درون رحم این افراد را در معرض خطر ابتلا به انواع عفونت‌ها قرار دهد، زیرا در نه ماه دوران حاملگی، کودک در حال رشد، آسیب‌پذیر بوده و بسیار ضعیف می‌باشد. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که عدم رعایت بهداشت فردی توسط مادر باردار، در بعضی موارد ممکن است باعث بروز مشکلات جدی در سلامت جنین درون رحم این افراد شود و او را با قرار گرفتن در معرض سموم و دیگر عوامل مضر، به برخی ناهنجاری‌های خاص مبتلا کند.

4 توصیه مهم جهت رعایت بهداشت شخصی در بارداری:

 در ادامه این مقاله، برخی از جنبه‌های مهم بهداشت زنان در 9 ماه دوران ذکر شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- مراقبت از پوست و مو در بارداری:

 لازم است بدانید که پوست زنان، با آغاز دوران بارداری فعال‌تر از قبل می‌شود. همچنین، غدد فوق فعال‌ موجود در بدن زنان باردار تمایل دارند تا رشد موهای زائد را در نواحی مختلف از بدن این افراد تقویت کنند. به همین دلیل، در ادامه این مقاله، کارهایی را که یک خانم جوان می‌تواند برای حفظ سلامت پوست و موی خود در 9 ماه دوران بارداری انجام دهد، عنوان شده است که عبارتند از:

  • زنان حامله باید از خیس کردن موها و پوست خود به مدت طولانی اجتناب کنند. در واقع، این افراد باید از قرار گرفتن در وان حمام برای ساعت‌های متمادی خودداری نموده؛ در عوض، سعی کنند در 9 ماه دوران بارداری خود با استفاده از یک دوش سرپایی، تمام قسمت‌های بدن خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بشویند.
  • از آنجایی که ممکن است استفاده از مواد شیمیایی، عوارض ناخواسته‌ای را در بدن مادران باردار و جنین درون رحم این افراد به جای بگذارد، بهتر است این افراد از مواد طبیعی مانند صابون و شامپوی بدون مواد شیمیایی و اسانس‌های معطر در حمام استفاده کنند.
  • همچنین، به عنوان یک زن حامله سعی کنید شامپو مورد استفاده برای شستن موهای خود را به طور کامل، زیر آب دوش بشویید، زیرا باقی ماندن مواد شیمیایی این محصولات بر روی موها و پوست سر مادران باردار می‌تواند عوارض زیادی را در بدن خود این افراد و جنین درون رحم آن‌ها به دنبال داشته باشد.

اگر در بارداری از محصولات زیبایی زیادی استفاده میکنید این مطلب 10 نوع محصول زیبایی خطرناک در دوران بارداری را بخوانید

2- مراقبت از دندان‌ها در بارداری:

 مراقبت از دندان‌ها بخش مهمی از بهداشت فردی زنان در دوران بارداری محسوب می‌شود؛ این قسمت از بدن مادران باردار نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد. بنابراین، به عنوان یک زن حامله اطمینان حاصل کنید که دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک می‌زنید. همچنین بهتر است هر دو روز یک‌بار برای جلوگیری از ایجاد پلاک، اطراف دندان‌ها و کنار لثه‌های خود را با چوب دندان پاک نمایید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا مواد غذایی مانده بین دندان‌های خود را که باعث ایجاد حفره و کرم‌خوردگی می‌شود، از بین ببرید. علاوه بر این موارد، اگر به عنوان یک زن باردار از مشکل تورم و حساسیت لثه‌ها رنج می‌برید، لثه‌های خود را با داروی ضد التهاب، البته پس از مشاوره با پزشک متخصص زنان و زایمان ماساژ دهید. یادتان باشد که این مشکل بیشتر به خاطر افزایش سطح هورمون استروژن در بدن زنان باردار رخ می‌دهد.

3- رعایت بهداشت فردی دربارداری در مورد لباس پوشیدن:

قبل از اینکه بخواهید به عنوان یک زن حامله برای خرید لباس بارداری اقدام کنید، چند نکته مهم را مورد توجه قرار دهید. مهم‌ترین این نکات به شرح زیر می‌باشد:

  • همیشه لباس زیر خود را از جنس پنبه‌ای انتخاب کنید تا بتواند علاوه بر فراهم کردن راحتی شما، عرق بدن را هم جذب نماید. اگر مجبور هستید انواع لباس‌ها را بر روی هم بپوشید، پس از بازگشت به خانه، حتماً آن‌ها را عوض کنید. از ماندن لباس‌های خیس عرق بر روی بدن خود برای مدت طولانی خودداری کنید!
  • پارچه لباس بارداری خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که نرم بوده و بتواند راحتی شما را در 9 ماه دوران بارداری فراهم کند.
  • از پوشیدن لباس‌هایی که خیلی تنگ هستند، مخصوصاً لباس زیرهای چسبان در 9 ماه دوران بارداری خود اجتناب کنید.
  • سینه‌بند مخصوص خانم‌های باردار را که دارای بندهای حمایتی پهن و لایه‌های محافظتی در نوک سینه‌ها هستند، برای دوران بارداری خود انتخاب کنید تا بتواند کلستروم نشتی را از نوک سینه‌های شما در این دوره به طور کامل جذب کند.
  • در نهایت، به عنوان یک زن حامله سعی کنید تمام لباس‌های خود را با مواد شوینده ضد باکتری یا صابون بشویید.

اگر در بارداری از کرم موبر استفاده میکنید این مطلب آیا در دوران بارداری میتوانم از کرم موبر استفاده کنم؟ را بخوانید

4 -حفظ نظافت شخصی در بارداری:

رعایت نظافت شخصی زنان، بدون شک مهم‌ترین نکته در مورد دوران بارداری این افراد محسوب می‌شود. برای این کار لازم است زن حامله:

  • هر شب بدون استفاده از دوش حمام به صورت سرپایی، به رختخواب نرود.
  • هر بار که از محیط بیرون به خانه برمی‌گردد، قبل از اینکه غذا بخورید، دست‌های خود را با آب و صابون بشوید.
  • اگر به عنوان یک زن حامله مجبور هستید در محل کار یا رستوران غذا بخورید، از ضدعفونی‌کننده پوست، برای پاک کردن دسته‌ای خود استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از مبتلا شدن به عفونت‌های دستگاه تناسلی که ممکن است به نوزاد درون رحم شما آسیب برساند، این منطقه را همیشه بدون مو نگه داشته و پس از هر بار اجابت مزاج، کاملاً خشک کنید.
  • از صابون‌های ساده و طبیعی برای تمیز کردن قسمت‌های خصوصی بدن خود استفاده کنید تا به حفظ سطح PH بدن خود کمک کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/