علت تغییر اندازه طول گردن رحم در بارداری چیست ؟

iStock-610422668-1200x800

هنگامی که زنی باردار می‌شود، بدن او باید چندین بار توسط پزشک متخصص زنان و زایمان مورد آزمایش قرار گیرد. تعدادی از این آزمایشات جهت اندازه‌گیری طول گردن رحم زنان در این دوران است. انجام اسکن سونوگرافی در 9 ماه دوران حاملگی یک روش بسیار رایج بوده و نتایج این اسکن‌ها، می‌تواند منبع آرامش و شادی زنان در این دوران حساس باشد. تماشا کردن حواس موجود کوچک درون رحم و شنیدن صدای تپش قلب او بر روی صفحه مانیتور، یک منظره جادویی برای هر مادر بارداری تلقی شده و مادر و پدر جنین را از خود، بی‌خود می‌کند. اما عملکرد واقعی اسکن اولتراسوند در دوران بارداری زنان برای این است که اطلاعات پزشکی مربوط به بدن مادر و نوزاد درون رحم او را در اختیار پزشک متخصص زنان و زایمان قرار دهد. این اطلاعات، مواردی هستند که به پزشک متخصص زنان و زایمان کمک می‌کنند تا روند حاملگی بیمار خود را در حد سالم و متعادل نگه دارند. یکی از مواردی که اسکن اولتراسوند، در مورد بدن زنان باردار نشان می‌دهد، اندازه طول گردن رحم مادران باردار است. اگر این موضوع به نظر شما، بی‌معنی به نظر می‌رسد، در ادامه این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا نکات مهم و روشنی را در این مورد به دست آورید.

برای اطلاع از روش های اندازه گیری  رحم این مطلب 4 روش اندازه گیری رحم در بارداری را بخوانید

تغییر اندازه طول گردن رحم زنان در بارداری چیست؟

شناخت نکات ریز در مورد زیست‌شناسی بدن انسان، به‌ویژه زنان باردار بسیار مهم است. در واقع، می‌توان ادعا کرد که آگاهی از آناتومی کامل بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد می‌تواند حتی بزرگ‌ترین مشکلات موجود را به راحتی از بین ببرد. در دوران بارداری، هر آنچه که در داخل بدن مادر اتفاق می‌افتد، بسیار مهم‌تر از سایر دوران بوده و آگاهی از آن‌ها برای مقابله با سختی‌های این دوران حساس، ضروری است. در بدن زنان باردار، قسمت پایین رحم که با قسمت باز شده واژن ارتباط دارد، "گردن رحم" نامیده می‌شود. طول گردن رحم نیز در دوران حاملگی به مسئله باز شدن آن مربوط شده و اندازه این ناحیه، معمولاً در 9 ماه دوران بارداری تغییر می‌کند. طول این ناحیه به تدریج کاهش یافته؛ در نهایت، گردن رحم به طور کامل باز شده و زمان انجام عمل زایمان طبیعی در بدن زنان حامله فرا می‌رسد. اما در بدن برخی از زنان باردار، دهانه رحم ممکن است پیش از موعد زایمان نرم و باز شود که این حالت می‌تواند منجر به بروز زایمان زودرس و تولد نوزادان ناقص شود.

علت تغییرات زودرس طول گردن رحم زنان در بارداری چیست؟

 به یاد داشته باشید که عوامل زیادی در 9 ماه دوران بارداری زنان وجود دارد که می‌توانند منجر به باز شدن زودرس گردن رحم در این زنان گردند. شایع‌ترین این عوامل عبارتند از:

  • وجود تفاوت‌های تشریحی در بدن زنان حامله
  • ظرافت رحم که در برخی از زنان بسیار فراتر از زنان دیگر است
  • مبتلا شدن مادر حامله به عوارض مختلف دوران بارداری مانند خونریزی
  • مبتلا شدن مادر باردار به انواع عفونت‌های دوران بارداری
  • مبتلا شدن زن حامله به التهاب عضلانی
  • وجود نقص در ناحیه گردن رحم مادران باردار

البته با انجام اسکن سونوگرافی منظم در 9 ماه دوران بارداری، پزشک متخصص زنان و زایمان می‌تواند مادرانی را که در معرض خطر ابتلا به زایمان زودرس قرار دارند، تشخیص داده و با انجام مداخلات پزشکی از بروز شرایط وخیم جلوگیری کند. در نهایت، فراموش نکنید که برای اندازه‌گیری طول گردن رحم زنان در دوران بارداری نیازی به انجام اسکن اولتراسوند واژن وجود ندارد، زیرا اسکن معمولی شکم مادران در این دوران بارداری، برای اندازه‌گیری طول گردن رحم کافی است.

برای اطلاع از اینکه دهانه رحم چه تغییری میکنه این مطلب هنگام زایمان طبيعي، در دهانه رحم چه اتفاقاتی می افتد؟ (بخش اول) را بخوانید

نشانه‌ها و علائم شروع روند زایمان زودرس در بارداری:

 اگر طول گردن رحم زنان در 9 ماه دوران حاملگی کاهش پیدا کند، شانس این مادران برای انجام زایمان زودرس چند برابر بیشتر از سایر مادران خواهد بود. در ادامه این مقاله، علائم و نشانه‌هایی را که چنین افرادی باید مراقب آن‌ها باشند، برای شما بیان نموده‌ایم که به شرح زیر می‌باشند:

  • بروز انقباضات مکرر رحمی در زنان حامله
  • مبتلا شدن مادر باردار به مشکل کمر درد که به مرور زمان از بین نمی‌رود
  • لکه بینی در ناحیه واژن زنان حامله
  • احساس فشار زیاد در ناحیه لگن مادر باردار

اگر به عنوان یک زن حامله متوجه بروز این علائم در بدن خود شدید، باید با عجله به پزشک متخصص زنان و زایمان معالج خود اطلاع دهید تا او با یک معاینه لگنی، وضعیت رحم شما را بررسی کند. بعد از این معاینه، دکتر انجام سونوگرافی را جهت اندازه‌گیری طول گردن رحم به شما پیشنهاد می‌کند؛ اگر دهانه رحم شما کمتر از 2.5 سانتی‌متر باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما بالاتر از آن، فرارسیدن زمان زایمان طبیعی را نشان می‌دهد. پزشک متخصص زنان و زایمان باید در چنین مواردی اقدامات لازم را  برای جلوگیری از تولد زودهنگام نوزاد و حفظ سلامت مادر باردار انجام دهد.

در هنگام کم شدن طول گردن رحم در بارداری زنان، پزشک متخصص زنان و زایمان چه خواهد کرد:

اگر با باز شدن گردن رحم، روند زایمان طبیعی در بدن مادر باردار آغاز شود، پزشک متخصص زنان و زایمان نمی‌تواند اقدامات زیادی را برای جلوگیری از انجام زایمان زودرس و حفظ سلامت مادر و جنین داخل رحم او انجام دهد. اما اگر هنوز فرایند زایمان شروع نشده باشد، انجام برخی اقدامات برای نگه داشتن نوزاد در درون رحم مادر خود، تا موقع تولد مؤثر خواهد بود. اقداماتی که پزشک متخصص زنان و زایمان در چنین شرایطی انجام می‌دهد، به شرح زیر است:

اگر در بارداری دچار وارونگی رحم شدید این مطلب وارونگی رحم در مادر باردار چه زمانی رخ می دهد؟ را بخوانید

1- مداخلات هورمونی:

لازم است بدانید که استفاده از هورمون پروژسترون برای جلوگیری از آغاز روند زایمان زودهنگام در بدن زنان حامله مؤثر است.

2- انجام عمل Cerclage:

اگر دوران بارداری زنی هنوز به پایان هفته 24 نرسیده باشد، پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است انجام عمل Cerclage را به بیمار خود توصیه کند. این روش، شامل دوختن دهانه رحم زنان حامله با سوزن جراحی بوده و اگر زن بارداری، سابقه انجام زایمان زودرس را در پرونده پزشکی خود داشته باشد، پزشک معالج حتماً انجام این کار را پیشنهاد خواهد داد. البته بحث‌های مختلفی در مورد استفاده از روش Cerclage در دوران حاملگی زنان وجود دارد، زیرا انجام این عمل می‌تواند عفونت رحمی و تحریک سرویکس رحمی مادران باردار را به دنبال داشته باشد. اما برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان بر این باورند که مزایای این روش بیشتر از خطرات آن است.

3- استراحت مطلق مادر باردار:

اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان هم زمان با انجام گزینه‌های درمانی مختلف برای جلوگیری از انجام زایمان زودرس زنان حامله، از روش استراحت مطلق مادر نیز در این دوره استفاده می‌کنند. زمانی که پزشک اندازه طول گردن رحم بیمار خود را به دست آورد، اگر متقاعد شود که مادر در معرض خطر ابتلا به زایمان زودرس قرار دارد، معمولاً انجام سونوگرافی منظم را به بیمار خود توصیه خواهد نمود.

مهم‌ترین نکته در چنین مواردی این است که زن حامله یاد بگیرد به بدن خود اعتماد کند، زیرا این روند برای حمل جنین تا زمان زایمان امری ضروری است. اگر هم به كمك نیاز داشته باشد، پزشک متخصص زنان و زایمان و علم پزشکی تمام امکانات را برای دستیابی به این امر مهیا می‌کند!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/